ماهان شبکه ایرانیان

معرفی

نویسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

1. زهرا (س)، برترین بانوی جهان(بنگالی، اهل بیت علیهم السلام )

نویسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

مترجم: محمد میزان الرحمن

کلنا(بنگلادش): مرکز جهانی علوم اسلامی، مدرسه ی علمیه ی کلنا، 2005م،1384ش، 216 ص، رقعی (شمیز)

علی رغم نگارش صدها اثر درباره ی شخصیت ممتاز حضرت فاطمه زهرا(س)، هنوز تا شناخت دقیق زوایای گوناگون شخصیت این بانوی برتر جهان راه بسیاری در پیش است و چه بسا تا پایان حیات بشری کسی جز اولیای خاص الهی به این مقام دست نیابد. اثر حاضر از جمله روان ترین و شیواترین آثار نگاشته شده درباره ی شخصیت بانوی نمونه ی اسلام می باشدکه به علت دارا بودن ویژگی های فوق به زبان های متعددی برگردانده شده است. ترجمه ی این نگاشته به زبان بنگالی، که توسط یکی از فضلای مرکز جهانی انجام شده، با همکاری مدرسه ی علمیه ی کلنا(دربنگلادش) به چاپ رسیده است.

2. ضیافت الله(انگلیسی، عرفان)

نویسنده: محمد محمود خلفان

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، 2004م، 1383ش، 40ص، رقعی(شمیز)

براساس معارف گران بار اهل بیت(علیهم السلام)، بستن زبان از طعام و روزه داشتن در ماه صیام، باریافتن به درگاه ربوبی حضرت حق و مهمانی بی کران خداوند متعال تلقی شده است. درک این معنا جز برای محرمان کوی سبحانی میسور نبوده ونامحرمان را در آن دیار صمدانی جایی نخواهد بود. عرفای روشن بین و صوفیان صفای دل نیز از ابتدا به تبع از سیره ی اهل بیت(علیهم السلام) بر این اصل پای فشرده و با این دید به ماه مبارک رمضان نگریسته اند. در اثر حاضر، که به خامه ی یکی از فضلای کنیا به زبان انگلیسی نگاشته شده، این بینش تبیین گردیده است.

3. عقاید ما(هندی، کلام)

نویسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

مترجم: سید قمر غازی

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، 2005م، 1384ش، 172ص، رقعی(شمیز)

تبیین عقاید حقه ی امامیه، از روزگاران کهن، جزو وظایف خطیر عالمان نستوه و شریعت مدار بوده است. نظری کوتاه به دست آوردهای علمی این بزرگان، حاکی از تلاش طاقت فرسای آنها و مهیا شدن هزاران عنوان کتاب، رساله و مقاله ی علمی، در این عرصه، می باشد. کتاب حاضر به دلیل تقسیم بندی منطقی، قلم روان و سلیس و روش برهانی، در ارائه ی مطالب، مورد توجه بسیاری واقع شده و به زبان های مختلفی ترجمه گردیده است. ترجمه های حاضر، که به زبان های هندی و آذری آماده شده، به دلیل نیاز مردم مشتاق شبه قاره ی هند و جمهوری آذربایجان، توسط دو تن از فضلای مرکز جهانی علوم اسلامی ترجمه و تدوین گردیده است.

4. عقاید ما (آذری، کلام)

نویسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

مترجم: افضل الدین رحیم اف

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، 2005م، 1384ش، 118ص، رقعی(شمیز)

5. در جستجوی فرقه ی ناجیه(روسی، کلام)

نویسنده: ناظم زینال اف

پراکنده شدن امت یکپارچه ی اسلامی، پس از ارتحال رسول اکرم(ص) به فرقه های گوناگون، امری بود که توسط آن بزرگوار پیش گویی شده و در آن به نجات یافتن تنها به یک گروه پای فشرده شده بود. از آن روزگار تاکنون هر

فرقه و نحله ای خود را همان فرقه ی ناجیه می شمارد و به دیگران حکم بطلان می زند. امامان معصوم شیعه(علیهم السلام) همواره با استناد به کلام نورانی رسول اکرم(ص)، در چنگ زدن به ارکان ثقلین، که همانا قرآن و عترت آن حضرت بوده، پیروان خود را گروه ناجیه دانسته و براهین بسیاری از قرآن و سنت بر آن اقامه داشته اند. نویسنده ی فاضل و روسی، تبار، دراین نگاشته ی کوتاه ولی پربار، دلایل اقامه شده را، در ناجی بودن شیعه ی امامیه، به زبان روسی مرور کرده است.

6. تاریخ فدک(اردو، کلام و تاریخ)

نویسنده: وزیرعباس حیدری مظفرنگری

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، 2005م، 1384ش، 431ص، رقعی(شمیز)

جدال بر سر تملک سرزمین فدک از دیرباز بخشی از توانایی های علمی دانشمندان سنی و شیعی را به خود مصروف کرده است. اهل سنت آن را حق حاکم مسلمانان و جزو غنایم جنگی که باید درآمد آن در اختیار حکومت وقت باشد، تلقی نموده و حق ارث را، برای پیامبر(ص)، انکار می نمایند. در مقابل، دانشمندان شیعی، با براهین قرآنی و روایی، حق ارث رسول اکرم(ص) را تثبیت و با بیان شواهد تاریخی غیر قابل خدشه، واگذاری منطقه ی فدک را از طرف رسول اکرم(ص) اثبات نموده و تصرف عدوانی فدک توسط مخالفان را حربه ای سیاسی برای تضعیف امام علی(ع) دانسته اند. نویسنده، که از فضلای ارجمند هندی می باشد، با دیدی موشکافانه، به تشریح جنبه های مختلف این مسأله پرداخته است.

7. المعاد الجسمانی(عربی، کلام)

نویسنده: شاکر عطیه الساعدی

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، 1426ق، 1384ش، 284ص، رقعی(شمیز)

مقوله ی معاد جسمانی از جمله مباحث دیرپای کلامی فلسفی می باشد که از روزگاران کهن مورد مناقشه ی دانشمندان موافق و مخالف بوده است. طایفه ی متشرعان از فلاسفه، که در رأس آنها ابن سینا قرار دارد، علی رغم اعتراف به عجز از اثبات فلسفی معاد جسمانی، آن را با استناد به کلام صادق مصدق(ص) به صورت تعبدی پذیرفته اند. ازطرف دیگر، برخی حکما برای رأی خود، در معاد روحانی، پای فشرده اند. نویسنده ی عراقی، که از فضلای گران قدر مرکز جهانی علوم اسلامی است، در متن حاضر، که پایان نامه ی فوق لیسانس وی در رشته ی فلسفه کلام نیز می باشد، به بررسی تطبیقی نظرات چهارتن از حکما و متکلمان مسلمان یعنی غزالی، خواجه توسی، ابن سینا و ملاصدرا، در زمینه ی معاد جسمانی پرداخته است.

8. الاخلاق والحضارة(عربی، اخلاق)

نویسنده: علی حسن الیاسری

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، 1425ق، 1383ش، 151ص، رقعی(شمیز)

بررسی عوامل سقوط و صعود تمدن های پیشین بشری، از دغدغه های مهم علم جامعه شناسی می باشد و در قرآن کریم نیز اشاراتی، در این باره، آمده است. مهم ترین ثمره ی این بحث، درس آموزی برای حفظ نظام انسانی کنونی و دست آوردهای شگرف آن از زوال و نابودی می باشد. بررسی نقش فضایل اخلاقی، درتقویت و رشد ملل مختلف جهان، رواج رذایل اخلاقی و اضمحلال، سقوط امت های پیشین و مطالعه ی تطبیقی نظرات حاکم بر تمدن های شرق و غرب قدیم، از مباحث مطرح شده در این رساله ی علمی می باشد که توسط یکی از فضلای صاحب قلم عراقی، برای جشنواره ی شیخ طوسی(ره)، به رشته ی نگارش درآمده است.

9. اخلاق تبلیغ در سیره ی رسول الله(ص)(فارسی، عربی)

نویسنده: سید مرتضی حسینی

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، 1384ش، 176ص، رقعی(شمیز)

تبلیغ حق، از ابتدای آفرینش، از اصلی ترین وظایف پیامبران الهی و اوصیای آنها بوده است. از طرفی، به کارگیری روش صحیح این تبلیغ، نقش به سزایی در اثرگذاری و جذب مخاطبان دارد. سیره ی رسول اکرم(ص)، در این زمینه، الگویی ممتاز به شمار آمده و راه روشنی را فراروی مبلغان واقعی دین گشوده است. نوشته ی حاضر، که از برگزیدگان دوره ی هفتم جشنواره ی پژوهشی شیخ طوسی(ره) بوده و رتبه ی بالایی را احراز نموده، در دو قسمت اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی تبلیغ، باالگوگیری از سیره ی رسول اکرم(ص)، مباحثی را مطرح نموده است.

10. فی الاخلاق النظریه(عربی، اخلاق)

نویسنده: السید عبدالهادی الشریفی

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی،1425ق، 1383ش، 164ص، رقعی(شمیز)

مطالعه و نظریه پردازی در زمینه ی اخلاق نظری، در مغرب زمین، طی دو قرن اخیر، سرعت و رشد بسیاری یافته است. از طرفی ظهور مکتب های متنوع با عقاید گوناگون و مختلف باعث غنای مباحث مطروحه شده و از سوی دیگر، در تضعیف مبانی اخلاقی و سوق دادن جوامع غربی به سوی ابتذال اخلاقی بسیار تأثیرگذار بوده است. نویسنده ی فاضل عراقی، در این اثر قویم، که در دوره ی هفتم جشنواره ی پژوهشی شیخ طوسی(ره) رتبه ی بالایی را احرازنموده،نظرات اخلاقی مکتب های مشرق زمین، یونان،اسلامی و اروپایی را، به صورت تطبیقی، مورد بررسی و مداقه قرار داده است.

11. اخلاق السیاسیة فی المنهج الاسلامی(عربی، اخلاق)

نویسنده: السیدشهاب الدین الحسینی

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، 1425ق، 1383ش، 72ص، رقعی(شمیز)

در لابلای انبوه معارف دینی، اخلاق اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در این میان، در منابع و متون دینی ما، براخلاق سیاسی، که یکی از شاخه های مهم مقوله ی اخلاق می باشد، تأکید خاصی شده است؛ چنان که درباره ی صفات پسندیده ی حاکم اسلامی، نظام اخلاقی حاکم بر پدیده ی بیعت (نظام ارتباطی حاکم و رعیت)، نظام اخلاقی حاکم بر شورا و روش اخلاقی حاکم بر حقوق شهروندان موافق ومخالف، روایات بسیاری از معصومان(علیهم السلام) صادر شده و از دیرباز مورد بحث و بررسی علمی اهل فن بوده است. نویسنده ی فاضل عراقی این اثر، که در دوره ی هفتم جشنواره ی پژوهشی شیخ طوسی(ره) نیز رتبه ی بالایی را احراز نموده، در این رساله، به تبیین دیدگاه های اهل بیت(علیهم السلام)، در این مقوله، پرداخته است.

12. فلسفة التربیة فی الاسلام(عربی، اخلاق)

نویسنده: السید نذیر الحسنی

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، 1425ق، 1383ش، 112ص، رقعی(شمیز)

مقصد نهایی اخلاق در اسلام، تربیت انسان های متخلق به اخلاق الهی است؛ به گونه ای که انسان تمام خصایص و سجایای خداوندی را در خود، در حد ظرفیت توانایی خود پیاده نماید. مصداق مطلق و ممتاز این انسان های الهی، امامان معصوم(علیهم السلام) هستند که آینه ی تمام نمای جمال و جلال خداوندی به شمار می روند. درعین حال راه بر دیگر انسان ها نیز بسته نیست. در این اثر، که در دوره ی هفتم جشنواره ی پژوهشی شیخ طوسی(ره) رتبه ی والایی احراز نموده نویسنده ی پژوهشگر عراقی آن نُه روش و اسلوب تربیتی مورد پیشنهاد اسلام را مطرح و ساحت ها، اهداف و عرصه های تربیتی اسلامی را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است.

13. ولایت در پرتو قرآن(فارسی، کلام)

نویسنده: علی جان محمدی(قره باغی)

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، 1384ش، 218ص، رقعی(شمیز)

ولایت، آن چنان که در متون دینی ما آمده، در دو حوزه ی تشریع و تکوین ظهور می یابد. تجلی ولایت تشریعی در شریعت های آسمانی است که سلسله ی شریعت پیامبران، امامان و جانشینان آنان را، با به کارگیری ولایت تشریعی شان، امر معاش و معاد انسان ها را سامان می بخشند، اما ولایت،درحوزه ی تکوین،موهبتی است اعطایی که نصیب برگزیدگان می شود. در این میان، شیعه، در بحث ولایت دیدگاه های ویژه، ژرف و عقلانی دارد. نوشتار حاضر، که توسط یکی از فضلای گرامی افغانستان نگاشته شده، پژوهشی است در زوایای گوناگون ولایت که پس از بحث های مقدماتی، به بررسی آیاتی از قرآن، که ولایت امام علی(ع) را اثبات می کند، می پردازد.

14. نگره های عمده در پیوند دین و فلسفه(فارسی، دین پژوهی)

نویسنده: سیدمحمدمهدی افضلی

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، 1383ش، 152ص، رقعی(شمیز)

از جمله مباحثی که از بدو ورود فلسفه به فضای فرهنگی مسلمانان مورد توجه بوده، رابطه ی دین و فلسفه است؛ از یک سو، فلسفه، دانش وارداتی محسوب می شد و از سوی دیگر، پاره ای از ادعاهای آن با آموزه های دینی ناسازگار می نمود. از این رو بر فیلسوفان مسلمان لازم بود به دلیل نظر مثبتی که اسلام به داده های عقل دارد، به نحوی میان دین و فلسفه جمع کنند. نویسنده ی اثر حاضر، که از فضلای گران قدر افغانستان به شمار می رود، سعی دارد که دیدگاه های گوناگون مانند تعارض دین و فلسفه، تفکیک دین از فلسفه و تعامل آن دو را مطرح و مورد نقد و بررسی قرار دهد و در نهایت نظریه های جامع، که در بردارنده ی نقاط قوت نظرهای مختلف و فاقد نقاط ضعف باشد، ارائه نماید.

15. بردرگاه دوست(آلمانی، عرفان)

نویسنده: آیت آلله محمدتقی مصباح یزدی

مترجم: محمد اریش والدمن

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، 1384ش، 2005م، رقعی(شمیز)

راز و نیاز با حضرت بی نیاز، که در متون دینی از آن به دعا و نیایش یاد می شود، از جایگاه ویژه ای در مکتب اسلام برخوردار است و شواهد بسیاری از آیات قرآنی و روایات معصومان(علیهم السلام) بر آن یافت می گردد. فلسفه ی دعا، آثار و ثمرات آن، علل عدم استجابت نیایش، کیفیت ارتباط بین خالق و مخلوق و برخی مباحث دیگر، از جمله مطالب اثر حاضر می باشند که تنها بخش اولیه ی آن (فلسفه، آثار و ثمرات نیایش)، به دلیل نیاز مسلمانان آلمانی زبان، توسط مترجم گران سنگ اتریشی برگردانده شده است.

16. منجی (امام مهدی عج از دیدگاه قرآن و سنت) (آذری، اهل بیت علیهم السلام )

نویسنده: ایلقار اسماعیل اف

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، 2005م، 1384ش، رقعی(شمیز)

مقوله ی مهدویت پدیده ای منحصر در اسلام و تشیع نیست؛ چنان که ادیان پیشین الهی و غیر الهی هماره ظهور منجی عالم گیر را جزو اصول دین خود به شمار آورده اند. در این میان دین اسلام و به ویژه مکتب نورانی تشیع، با استناد به آموزه های قرآنی و روایی، تأکید بیش تری بر این موضوع نموده و بیش از دیگر ادیان در این باره سخن به میان آورده است. نویسنده ی فاضل آذری، با توجه به نیاز مردم شیعه ی آذربایجان به معارف مهدوی، مقوله ی مهدویت را، در آینه ی قرآن و سنت، مورد بحث و مداقه قرار داده است.

17. الخلود فی جهنم(عربی، کلام)

نویسنده: محمدالکاظمین

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، 1426ق، 1384ش، رقعی(شمیز)

یکی از اختلافات دیرین و دراز دامن، که از دیرباز میان فقها و متکلمان، از یک سو، و عرفا و فلاسفه، از سوی دیگر، مطر بوده جاوید بودن اهل عذاب در دوزخ است. گروه اول، بااستناد به دلایل نقلی و عقلی، خلود در عذاب را برای عده ای اثبات و گروه دوم؛ با طرح دلایل عقلی و ذوقی، بر عدم خلود در جهنم پای فشرده است. نویسنده ی صاحب فضل عراقی این اثر، با طرح دیدگاه های مختلف ارائه شده در این عرصه، به نقد و بررسی آرا و بیان دیدگاه مختار خود پرداخته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان