ماهان شبکه ایرانیان

ویژگی ها و خواص درمانی شگفت آور حنا

احتمالا هستند کسانی که فکر می‌کنند از گیاه «حنا» برای رنگ کردن مو و به جا آوردن آیین شب حنا بندان است استفاده می‌شود. اگر این مطلب را در بنیتا بخوانید درخواهید یافت که حنا چه کاربردهای دیگری دارد.

ویژگی ها و خواص درمانی شگفت آور حنا

گیاه حنا از دسته گیاهان بی‌شمار دارویی محسوب می‌شود که از دیرباز تاکنون محبوبیت خاصی در میان مردم ایران داشته و اکنون نیز محبوبیت خود را حفظ کرده است.

از نظر پزشکان، حنا خواص بسیار زیاد و منحصر به فردی دارد. تا جایی که حتی با پیشرفت صنعت داروسازی جایگاه خود را به خوبی حفظ کرده است. دلیل این که می‌گوییم حنا امروزه جایگاه خود را حفظ کرده این است که در گذشته بسیاری از مردم از خواص دارویی این گیاه باخبر بودند. امروزه به دلیل ازدیاد و تنوع بی‌شمار داروها و محصولات آرایشی و بهداشتی ممکن است حنا رو به فراموشی رفته باشد. اما هنوز و همچنان هستند مردمانی که از حنا حتی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

حنا

Credit: herculture

در کتاب‌های سنتی ایران و همچنین کشور چین خواص موضعی و خواص خوراکی حنا نام برده شده است. در این کتاب‌ها آمده است که می‌توان به وسیله حنا بیماری‌های متعددی را از جمله جذام، یرقان، جرب، سنگ کلیه و بسیاری از بیماری‌های دیگر را مداوا کرد. همچنین در علم پزشکی جدید آمده است که می‌توان با استفاده از حنا بیماری‌هایی از جمله قارچ‌های پوستی را درمان کرد. از حنا حتی برای پایین آوردن دمای بالای بدن، کاهش التهاب و به عنوان نوعی ضد آفتاب طبیعی می‌شود استفاده کرد چراکه ثابت شده از پوست در برابر اشعه‌های خطرناک نور خورشید محافظت می‌کند.

از مهم‌ترین خواص حنا خاصیت ضد عفونی بودن آن است. یعنی این که حنا باعث قوی‌تر شدن سیستم دفاعی بدن می‌شود و با قوی شدن سیستم دفاعی بدن تمامی عفونت‌های موجود بر پوست محو شده و به طور کامل از بین می‌روند. باکتری‌هایی که باعث به وجود آمدن عفونت‌های پوستی می‌شوند در اثر برخورد با حنا کشته می‌شوند. از سوی دیگر، با استفاده مکرر از حنا بر روی پوست می‌توان سلامت پوست را تضمین کرد چون حنا دشمن اصلی تمامی باکتری‌های مضر بر روی سطح پوست به شمار می‌رود.

حنا

Credit: Lush UK

حنا و درمان اگزما

پزشکان توصیه می‌کنند که برای درمان اگزما رو به گرد برگ گیاه حنا بیاوریم. برای تاثیرگذاری بهتر این دارو بهتر است گرد برگ گیاه حنا را با گرد برگ درخت هلو ترکیب و به صورت ضماد استفاده کنیم تا در درمان بیماری تسریع شود.

حنا برای تسکین دردهای التهابی پوست

برای درمان و کاهش درد التهابات پوستی مقداری حنا را بر روی مرکز درد بمالید. حنا مانند یک مسکن عمل می‌کند. اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که به داروهای مسکن آلرژی دارید و بدن شما به انواع مسکن‌ها واکنش نشان می‌دهد بهتر است برای درمان و تسکین درد خود از حنا استفاده کنید. به دلیل طبیعی بودن حنا پس از استفاده از حنا برای تسکین درد شما دیگر دچار عوارض پس از مصرف دارو نمی‌شوید.

درمان جوش‌های دهان با حنا

یکی دیگر از خواص حنا درمان جوش‌های دهان است که به آن آفت دهان می‌گویند. افرادی که می‌خواهند از شر جوش‌های داخل دهان و یا همان آفت راحت شوند کمی گرد حنا را با آب مخلوط و مزه‌مزه کنند.

حنا و جلوگیری از بیدزدگی

اگر می‌خواهید که از شر بیدزدگی لباس‌های خود رهایی یابید کمی گل گیاه حنا و یا برگ حنا را لابه‌لای لباس‌های خود بگذارید تا بتوانید از بیدزدگی لباس‌ها جلوگیری کنید.

حنا و درمان سردرد

با ترکیب مقداری حنا و سرکه می‌توان سر درد را درمان کرد. به این شکل که پس از ترکیب کردن حنا و سرکه آن را بر روی مقداری پارچه بمالید و آن را بر روی پیشانی بگذارید تا پس از مدتی سر دردتان بهبود یابد.

حنا و تقویت بینایی

حتما مادر بزرگ‌های خود را بارها دیده‌اید که مقداری حنا را بر روی سر خود می‌مالند. این عمل تنها برای رنگ کردن موها نیست بلکه باعث می‌شود که بینایی انسان به مقدار قابل توجه‌ای تقویت شود. این عمل به افرادی که دچار کم سویی هستند توصیه می‌شود.

حنا و تاثیر آن بر خنک شدن پوست

برای خنک کردن پوست مقداری حنا را به پوست خود بمالید. این عمل باعث می‌شود که گردش خون کمتر شود با کم شدن گردش خون سطح دمای بدن نیز پایین می‌آید.

حنا و درمان شوره سر

با مالیدن مقداری حنا بر موی سر می‌توان شوره‌ را درمان کرد و از بین برد.

درمان موهای چرب و پر پشت کردن موها با حنا

به افرادی که می‌خواهند از شر موهای چرب رهایی یابند توصیه می‌شود که مقداری حنا بر سر بگذارند تا از شر شامپوهای خارجی گران قیمت رهایی یابند. افرادی که موهای کم پشت و شکننده دارند می‌توانند با استفاده از حنا موهای پر پشت و قوی داشته باشند. 

نکته مهم و در خور توجه این که به صرف این که حنا داروی گیاهی است نباید آن را بی‌گدار نوشید زیرا حنا برای مری و ریه مضر است. به همین دلیل، افرادی که می‌خواهند برای درمان بیماری خود حنا را به صورت خوراکی مصرف کنند بهتر است کمی کتیرا به آن اضافه کنند تا باعث از بین رفتن مواد سمی درون حنا شود. بهترین مقدار برای خوردن حنا پنج گرم است و مصرف بیش از آن خطرناک و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. از عوارض سو مصرف حنا می‌توان به سقط جنین، حساسیت پوستی، آسم و تاثیر مخرب آن بر حلق و بینی اشاره کرد.

منابع: organicfacts  ،pubs

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان