در گفت و گو با ایرنا:

معاون وزیرنیرو: کاهش ۴۰۰ مگاواتی صادرات برق با هدف تامین نیاز داخل/ در صورت لزوم به صفر می رسانیم

تهران- ایرنا- معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از کاهش ۴۰۰ مگاواتی صادرات برق در زمان اوج مصرف برق خبر داد و گفت: در ساعت های اوج مصرف، میزان صادرات برق را از یک هزار و ۳۰۰ مگاوات به ۹۰۰ مگاوات کاهش دادیم.

معاون وزیرنیرو: کاهش 400 مگاواتی صادرات برق با هدف تامین نیاز داخل/ در صورت لزوم به صفر می رسانیم
«هوشنگ فلاحتیان» امروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تاکید بر اینکه تامین برق مورد نیاز داخل کشور در اولویت قرار دارد، گفت: در ساعت های پیک مصرف برای تامین نیاز داخلی کشور حتی اگر لازم باشد صادرات را به صفر می رسانیم.
جمهوری اسلامی ایران با هفت کشور ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق و همچنین جمهوری خودمختار نخجوان مبادله برق دارد که در این میان به ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان فقط برق صادر می کند.

**ظرفیت سازی سالیانه متناسب با رشد اقتصادی
وی در پاسخ به این پرسش که «چرا با وجود افزایش هشت هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه های کشور، هنوز با مشکل تامین برق روبرو هستیم» گفت: ظرفیت سازی سالیانه متناسب با رشد اقتصادی انجام می شود و بر این اساس، ما انتظار داشتیم میزان مصرف برق 2 تا سه درصد افزایش پیدا کند اما در سه ماهه نخست امسال شاهد افزایش 10.5 درصدی مصرف برق بودیم.
فلاحتیان ادامه داد: در شرایط کنونی اگر مدیریت مصرف انجام نمی شد، پیک بار بیش از پنج هزار مگاوات از رقم کنونی بیشتر می شد؛ بنابر این ما با مدیریت مصرف و همچنین تعاملاتی که با مشترکان پرمصرف داشتیم توانستیم افزایش بار را مدیریت کنیم.
وی اضافه کرد: در همه جای دنیا تلاش می شود که پیک بار را در زمان اوج مصرف کاهش دهند، چرا که ساعت های اوج بار در طول سال فقط 200 ساعت است و اقتصادی نیست که یک کشور برای 200 ساعت به هر میزان برق تولید کند و در مابقی سال این سرمایه را بلااستفاده کنار بگذارد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: بنابر این باید برای گذر از ساعت های اوج بار، مردم را به مدیریت مصرف تشویق کنیم تا مصارف خود را 10 تا 15 درصد کاهش دهند. این کاهش مصرف برای کشوری مثل ایران به کاهش 200 هزار میلیارد ریالی سرمایه گذاری در صنعت برق می انجامد.
فلاحتیان ادامه داد: باوجود آنکه امسال پیک بار به 55 هزار و 400 مگاوات رسید و نسبت به پارسال(که 52 هزار و 600 مگاوات بود) 2 هزار و 700 مگاوات افزایش یافت، توانستیم در ساعت های اوج بار برق نیاز کشور را تامین کنیم و حتی میزانی هم صادرات داشته باشیم.

**کاهش دما در روزهای آینده و افزایش دما از اوایل مرداد ماه
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین درباره برآوردهای وزارت نیرو نسبت به مصرف یک ماه آینده نیز گفت: سازمان هواشناسی نوید داده است که تا چند روز آینده هوا خنک تر می شود؛ کما اینکه امروز در خیلی از نقاط کشور هوا خنک تر شده و میزان مصرف هم کاهش یافته است.
وی در این ارتباط گفت: دیروز در تهران پیک بار از 10 هزار مگاوات گذشت و نسبت به دوره مشابه سال قبل یک هزار مگاوات بیشتر شده بود؛ این در حالی است که پیک بار 20 استان کشور کمتر از یک هزار مگاوات است.
فلاحتیان اضافه کرد: به هر حال، در یک هفته آینده پیش بینی شده است که هوا خنک تر می شود، اما از اوایل مرداد ماه مجددا پیش بینی های اولیه نشان می دهد هوا گرم تر خواهد شد؛ بنابر این از مردم تقاضا می کنیم که تا اواخر مرداد حتما مصرف را مدیریت کنند.
وی درباره شرایط مناطق گرمسیر کشور نیز گفت: امسال دمای مناطق خوزستان به طور عمده روزها بالاتر از 50 درجه سانتی گراد بود و دمای هوا در سیستان و بلوچستان هم به 56 درجه رسید؛ اما با این حال همکاران من تاکنون توانسته اند به نحو قابل قبولی برق مورد نیاز کشور را تامین کنند.

**برنامه خاموشی نداریم
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا وزارت نیرو برنامه ای از پیش تعیین شده برای خاموشی ندارد؟» گفت: خیر، از اول هم برنامه خاموشی را طراحی نکرده بودیم.
معاون وزیر نیرو تاکید کرد: باوجود آنکه امسال پیک بار کشور 2 هزار و 800 مگاوات افزایش پیدا کرده، برق مورد نیاز به نحو قابل قبول تاکنون تامین شده ؛ در این ایام اگر نوساناتی جزئی در برخی نقاط کشور بوده، ناشی از اتفاقات گذرا و موقتی بوده است.
به گزارش ایرنا، «کامبیز ناظریان» معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ امروز به ایرنا گفت: با توجه به تمهیدات و کنترل های انجام شده در صنعت برق و همچنین پیش بینی سازمان هواشناسی بر کاهش دما در روزهای آینده، شرایط تامین برق تهران در روزهای آینده مناسب تر خواهد شد و محدودیت ها کاهش می یابد.
« با توجه به اینکه در چند روز اخیر در تهران شاهد افزایش دما بودیم و به طور همزمان رطوبت هوا نیز افزایش پیدا کرده بود، مصرف برق به اوج خود رسید. این اوج مصرف باعث شد تحویل برق به مشترکان در حالت «سر به سر» و «با ریسک بالا» انجام شود.»
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران گفت: پیک مصرف برق تهران امسال حدود چهار هزار و 530 مگاوات بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود شش درصد و نسبت به پیک سال گذشته چهار درصد رشد داشت.
این مقام مسئول اضافه کرد: در اثر افزایش مصرف، محدودیت هایی در خطوط اصلی تامین کننده شهر تهران اتفاق افتاد که اگر این محدودیت ها اعمال نمی شد احتمال آسیب های جدی به شبکه برق سراسری بود.
ناظریان درباره بروز خاموشی های روزهای اخیر در تهران گفت: در روزهای اخیر به دلیل محدودیت هایی که در شبکه برق غرب تهران وجود داشت، محدودیت هایی به طور عمده در مناطقی از غرب تهران اعمال شد و در سایر مناطق، محدودیت ها به صورت موردی بود.
وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی هایی که برای استفاده حداکثری از تجهیزات شده است، هم اکنون تجهیزات با صد درصد توان کار می کنند تا تامین برق مشترکان به صورت پایدار انجام شود.
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ تصریح کرد:‌ به این ترتیب، محدودیت های برقِ مناطق غرب تهران برای روزهای آینده به حداقل کاهش پیدا خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه شبکه برق به طور مرتب مانتیتور (رصد) و صنعت برق در کمترین زمان از مشکلات ایجاد شده در شبکه مطلع می شود، گفت: با این حال مردم می توانند از طریق تماس با سامانه 121 مشکلات خود را منعکس کنند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:

اقتصام**9189**1561**خبرنگار:اسماعیل داودی**انتشار:مژگان توانا
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر