ستاره اسکندری: انتخاب محتاطانه و نگاه سیاسی موجب حذف خیلی از کارها شد!

فضای این کار نیز به شکلی مرز بین رئال و سوررئال یا واقعیت و ورای آن است. به جهت همین فضا نکات ظریفی در کارگردانی کار وجود داشت که خانم دوستی به نظرم توانست از پس آن بربیاید.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- ستاره اسکندری بازیگری است که از دهه هفتاد تاکنون در فیلم ها و سریال های گوناگونی ایفای نقش کرده. «مسافرری»، «ملاقات»، «نیمه شب اتفاق افتاد»، «هیس! دخترها فریاد نیم زنند»، «آقایوسف»، «شوق پرواز»، «فاکتور هشت»، «مرگ تدریجی یک رویا»، «نرگس» و از جمله آثاری هستند که وی در پرونده کاری خود دارد. اسکندری در جشنواره فجر امسال با فیلم «دریاچه ماهی» به بخش چشم انداز آمده است و دو کار «خانه کاغذی» و «ملی و راههای نرفته اش» از راه یافتن به جشنواره بازمانده است.

 ستاره اسکندری: انتخاب محتاطانه و نگاه سیاسی موجب حذف خیلی از کارها شد!

وی در گفت و گو با بانی فیلم ابتدا درباره فیلم «دریاچه ماهی» به کارگردانی مریم دوستی که در آن بازیگرانی چون افشین هاشمی، نادر فلاح، لاله اسکندری، علی دهکردی، حدیثه تهرانی و حضور دارند، بیان کرد: داستان کلی کار همان طور که خانم دوستی گفته اند، نگاهی به وقایع پس از جنگ ایران و عراق دارد که در آن چند خانواده با قصه های گوناگون در یک نقطه مشترک به هم می رسند. خانم دوستی نیز به عنوان کارگردانی که کار اولش است با دقت و وسواس خوبی این فیلم را به سرانجام رساند.وی افزود: فضای این کار نیز به شکلی مرز بین رئال و سوررئال یا واقعیت و ورای آن است. به جهت همین فضا نکات ظریفی در کارگردانی کار وجود داشت که خانم دوستی به نظرم توانست از پس آن بربیاید. برای من هم این فیلم بیش از آنکه یک اثر داستانی باشد، کاری روحانی بود.بازیگر «نیمه شب اتفاق افتاد» درباره همبازی شدن با خواهرش (لاله اسکندری) گفت: حضور من و لاله در این کار به شکلی معنایی است و این همکاری در واقع حاصل یک شباهت است که در فرم معنا شکل می گیرد. برای توضیح کامل این فضا لازم است تا در آینده و بعد از نمایش فیلم از جذابیت های این انتخاب بگویم.

 ستاره اسکندری: انتخاب محتاطانه و نگاه سیاسی موجب حذف خیلی از کارها شد!

اسکندری پیرامون فضای جشنواره فیلم فجر، قوانین و بخش هایی که به آن حاکم است، تصریح کرد: آنقدر نسبت به امسال و در کل برخی از اتفاقات موجود در این جشنواره دلخوری دارم که ترجیح می دهم آنها را یکجا جمع و مطرح کنم تا با بیان خرد خرد آن، این صحبت ها در هیاهوها گم نشود و به غرغر کردن تبدیل نشود. اما به نظرم امسال تیم داوری ناکارآمدی حضور داشتند که من حتی بخشی از آنها را جزو متخصصان نمی دانم و از علت انتخاب آنها متعجب هستم. دلایل زیادی حول دلخوری و نارضایتی از جشنواره وجود دارد که باید به طور مفصل درباره آن بحث شود؛ اینکه چرا این جشنواره آنقدر با احتیاط کارها را انتخاب کرده و یا چرا آثاری در این بین وجود دارند که هنوز فیلمبردرای آنها ادامه دارند. به نظرم اگر فیلم هایی که امسال از بخش اصلی و رقابتی حذف شده اند در جشنواره بودند، شاهد جشنواره وزین تری بودیم، ولی با وجود محافظه کاری ها و دخیل کردن سیاست های گوناگون شاهد حذف تعداد زیادی از کارها بودیم. در کل این فضای محافظه کارانه در جشنواره غالباً وجود داشته و روی داوری ها نیز تأثیر گذاشته است. در کنار این جهت ها زمانی که ما متوجه نمایش فیلم «دریاچه ماهی» در بخش چشم انداز شدیم، همه با یک شگفتی مواجه شدیم. به عقیده من حذف بخش فیلم اولی ها و تغییر مداوم سیاستگذاری ها نمی گذارد تا این جشنواره به سرانجام برسد. قطعاً مناسبات کارگردان هایی که فیلم اولی هستند با امثال حرفه ای ترهایی چون آقایان کیمیایی و جیرانی تفاوت دارد و متأسفانه در این وضعیت همه چیز به شدت بر مبنای سلیقه پیش می رود و این آسی زننده است.

ستاره اسکندری: انتخاب محتاطانه و نگاه سیاسی موجب حذف خیلی از کارها شد! 

او در ادامه با اشاره به 2 فیلمی که از نمایش در جشنواره بازمانده اند، اذعان داشت: من امسال 2 فیلم «خانه کاغذی» به کارگردانی آقای صباغ زاده که در کنار پرویز پرستویی بازی کرده بودیم و «ملی و راههای نرفته اش» به کارگرداین تهمینه میلانی را نیز داشتم که به جشنواره راه پیدا نکرد. در وهله اول این اتفاق یک شوک ابتدایی را وارد می کند، اما اینکه بخواهیم دلسرد شویم، این طور نبوده. امیدوارم روزی جشنواره به جایی برسد که مثل جشنواره تئاتر شاهد کارهایی باشیم که به جایی رسیده اند و از قبل نمایش داده شده اند. از آنجا که جشنواره در حال اداره شدن با سلیقه هاست، بهتر است با این شیوه مردم نیز نظر و سلیقه شان را اعلام کند و این درست ترین حالتی است که باید اتفاق بیفتد.

ستاره اسکندری: انتخاب محتاطانه و نگاه سیاسی موجب حذف خیلی از کارها شد! 

تکنیکی

ستاره اسکندری به رغم بازی در 02 فیلم سینمایی، اما بازی های چشمگیرش را در قاب کوچک ارائه داده است. از او سال گذشته سریال ویدئویی «دندون طلا» (داود میرباقری) مملو از لحظات تأثر برانگیز و جذاب بود. اسکندری «در مرگ تدریجی یک رویا» و «نرگس» هم حسابی درخشید. او امسال در سه فیلم برای جشنواره حضور دارد. «خانه کاغذی» (مهدی صباغ زاده) و «ملی و راههای نرفته اش» (تهمینه میلانی) که هیچکدام پذیرفته نشدند، هر چند میلانی در نهایت گفت اصلاً فیلمش را به دبیرخانه فجر ارائه نداده! ستاره اسکندری با «دریاچه ماهی» (مریم دوستی) برای نخستین بار با خواهرش لاله اسکندری همبازی شده است.اسکندری بیش از آنکه بازیگری حسی باشد، از هوش و تکنیک بالایش برای شاکله بخشیدن به نقش ها بهره می گیرد و در مواجهه با هنرپیشه مقابل با استفاده از همین تمهید به حضور خود رنگ و بویی بی نظیر می بخشد. اسکندری البته هیچگاه در جشنواره فیلم فجر خوش شانس نبوده است. طلسمی که شاید امسال بشکند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان