Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
AR-SA
MicrosoftInternetExplorer4
مؤسسه
مسجد نتیجه نظرسنجی ها و تحقیقات میدانی سال های گذشته خود را منتشر ساخت که بخشی
از آن به شرح زیر است:
1 . رونق
جماعت به چهار اصل است: محبت، نظم، سرعت، قرائت .
2 . عدالت
در نظرسنجی، عدالت در برخورد، صداقت در گفتار و کردار، مد نظر است .
3 . کیفیت
نماز جماعت در کمیت است، لذا فاصله بین نمازها اهمیت داشته و دعاها و سخنرانی های
طولانی، مخل جمعیت است .
4 .
شرکت کنندگان در نماز جماعت با یک سوم جمعیت، در شعاع 500 متر است و هرچه کمتر از
این میزان بیایند به دلیل اختلاف مدیران، یا طول دادن نماز و ... می باشد و اگر
بیش از یک سوم آمدند مسجد نمونه است و ممتاز می باشد .
5 .
مخاطب شناسی، اقتضا می کند که 80 درصد از سخنان در مورد زنان باشد . چون تعداد و
تاثیرپذیری زنان از مردان بیشتر است .
6 . اقامه
نماز صبح به جماعت 50 درصد در مقبولیت امام جماعت و حضور مردم در شب اثر دارد .
باید توجه داشت که محل سکونت 93 درصد از ائمه جماعات، بیش از 500 متر از مسجد
فاصله دارد .
7 . ایران
حدود 60 هزار مسجد دارد که یک سوم نیاز کشور را تامین کرده است . گرچه استفاده از
مساجد موجود، مطلوب نیست، اما اگر به اندازه مدرسه سازی، تبلیغ و ترویج می شد، این
مشکل نبود .
8 .
سالیانه نگهداری مساجد ایران حدود 360 میلیارد ریال هزینه دارد که مردم بدون تبلیغ
و ترویج و غیر از وجوهات و بیشتر در ماه مبارک رمضان، می پردازند و اگر کمی تقدیر
و تشکر شود، یقینا موثر خواهد بود .
9 . اگرچه
باید مسجد، مردمی باشد، اما امتیاز امامت با روحانیون است و پس از امنیت نسبی، چه
خوب است که جایگاه رهبران انقلاب (روحانیون) و پایگاه انقلاب مورد عزت و تکریم
قرار گیرد تا ساخت و ساز دوبرابر گردد و جمعیت جوان ما با حضور در مساجد به اهداف
معنوی، نائل گردد .