کتاب نما ؛ ارث

ناصر کاتوزیان، نشر دادگستر، چاپ اول، ۱۳۷۶.

ناصر کاتوزیان، نشر دادگستر، چاپ اول، 1376.

در این اثر عنوانهای زیر به چشم می خورد: زمان تحقق ارث، قرابت، شرایط ارث، موانع ارث، ترکیب و تصفیه ترکه، تملک وارثان، ارث به فرض، ارث به نسب، ارث به سبب، آیین تقسیم ترکه به نسبت سهام و ... در پایان، فهرست الفبایی مطالب آمده است که کمک قابل توجهی به خواننده جهت یافتن مطلب مورد نظر، می نماید.  

دعاوی خانوادگی

عارفه مدنی کرمانی، تهران، مجمع علمی و فرهنگی مجد، چاپ اول.

در این کتاب صرفا دعاوی خانوادگی که در دادگاههای حمایت خانواده در سابق و دادگاه مدنی خاص و با تشکیل دادگاههای عمومی دعاوی که به اعتبار خانواده مطرح می شود ، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. کتاب در ده بخش با عنوانهای زیر تنظیم شده است: دعاوی خانوادگی و تعریف آن، موارد انحلال عقد نکاح، طلاق و انواع طلاق، حضانت، دعوی انفاق، دعوی مهریه، دعوی نسب، دعاوی فرعی قابل طرح در دادگاه خانوادگی، اقلیتهای مذهبی، صلاحیت.  

مسایل حقوق اساسی

جعفر بوشهری، نشر دادگستر، چاپ اول، 1376.

عنوانها: نقش قانون اساسی، حقوق و آزادی های فردی، قوه مجریه، قوه مقننه، قوه قضائیه، آراء عمومی، حکومت محلی، اختلاف قوانین اساسی و... نویسنده در تدوین این اثر، به حقوق اساسی کشورهای فرانسه، آلمان، انگلستان و ایالات متحده نظر داشته است. در فصل پایانی کتاب اختلاف قوانین اساسی و ترجمه قوانین اساسی فرانسه، آلمان، شوروی، انگلستان و ایالات متحده آمده است.  

الفلاح فی مسائل النکاح

سید محمد وحیدی، قم، انتشارات وفایی، چاپ اول، 1418.

این اثر شرحی استدلالی بر کتاب نکاح شرایع الاسلام است که نویسنده پس از تدریس آن در درس فقه خود که محور آن، شرایع الاسلام بوده، اقدام به تدوین این اثر نموده است.  

رسالة الصلاة فی المشکوک

محمد حسین غروی نائینی، (شرح جعفر غروی نائینی)، قم، مؤسسه آل البیت، چاپ اول، 1418.

کتاب رسالة الصلاة فی المشکوک پیش از این به صورت چاپ سنگی به ضمیمه کتاب منیة الطالب انتشار یافته بود. اخیرا حفید نویسنده، حجة الاسلام شیخ جعفر غروی نائینی به شرح عبارتهای دشوار کتاب -در پانوشت پرداخته، آن را به صورت مستقل توسط مؤسسه آل البیت به چاپ رسانده است. موضوع بحث، جواز یا عدم جواز نماز در لباسی است که احتمالا از اجزای حیوان حرام گوشت درست شده است.  

تحریر العروة الوثقی - تعلیقة علی العروة الوثقی

سید مصطفی خمینی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چاپ اول، 1418.

در واقع این اثر در بردارنده دو کتاب در یک مجلد است. از آنجا که العروة الوثقی در بردارنده عباراتی نامناسب، تکرار و فرع های فراوانی است که بسیاری از آنها مورد ابتلا نیست، شهید بزرگوار را بر آن داشته است تا اقدام به تهذیب این اثر ارزنده نماید که با عنوان تحریر العروة الوثقی به چاپ رسیده است. لیکن معظم له موفق به اتمام آن نشد و تنها تا پایان بحث سرایت نجاست به اجسام پاک را اصلاح نموده است. امید است این اقدام ارزنده ایشان توسط متخصصین فن، تکمیل گردد. کتاب تعلیقة علی العروة الوثقی در بردارنده فتواهای فقهی شهید است که تا مبحث روزه ادامه یافته است.  

مفتاح البصیرة فی فقه الشریعة، ج 1

اسماعیل صالحی مازندرانی، چاپ اول، 1376.

مفتاح البصیرة شرحی استدلالی بر کتاب عروة الوثقی است. در جلد اول تنها به احکام آبها پرداخته شده است. ویژگی برجسته کتاب این است که نویسنده گذرا از فروع فقهی نگذشته، بلکه به تفصیل به شرح آنها می پردازد. گاه حتی بررسی یک فرع فقهی چهل صفحه از کتاب را به خود اختصاص داده است.  

الهدایة

شیخ صدوق، مؤسسه امام هادی(ع)، چاپ اول، 1418.

در قرنهای متمادی الهدایه یکی از آثار معتبر فقهی - روایی در نظر فقها به شمار می آمده است. همان گونه که برخی تصریح کرده اند، عبارات فقهی قدما به منزله حدیث است. کار ارزنده ای که مؤسسه امام هادی(ع) بر این کتاب انجام داده، استخراج مترادف عبارات مصنف از منابع روایی است، و این به روشنی گواه بر آن است که الهدایه اگرچه کتابی فقهی است و در ظاهر، بسیاری ازعبارات، از آنِ نویسنده است، ولی این اثر همانند کتابی روایی است.

شیخ صدوق در این اثر به مباحث زیر پرداخته است: واجبات اعتقادی مکلف، طهارت، نماز، زکات، روزه، حج، نکاح، طلاق، نذر، قسم، کفاره، قضا، حدود، دیات، اطعمه، مکاسب، دین، وصایا، وقف، ارث و...

مؤسسه امام هادی(ع) با تحقیق گسترده، الهدایة را با ویژگیهای زیر به چاپ رسانده است: 1. شرح حال نویسنده در آغاز کتاب (حدود 200 صفحه) 2. مقابله با چهار نسخه خطی جهت تصحیح و در صورت لزوم، مراجعه به نسخه های دیگر. 3. یادآوری اختلاف نسخه ها در پانوشت. 4. ذکر ماخذ آیات، روایات و اقوال. 5. شماره گذاری بابها که به 179 باب رسیده است. 6. توضیح احکام مبهم با استفاده از عبارات مصنف و علمای بزرگ دیگر. 7. شرح الفاظ دشوار. 8. شرح حال اشخاص و توضیح اماکنی که در متن آمده است. 9. اشاره به موارد اختلاف میان آرای نویسنده در این کتاب با آثار دیگر او. 10. مشخص کردن آرای مخالف با مشهور. 11. یادآوری مواردی که نویسنده از آیات، اقتباس کرده است. 12. مشخص ساختن عباراتهایی که در ظاهر از نویسنده است، اما در واقع از روایات گرفته شده است. 13. تنظیم فهرستهای زیر در پایان کتاب: آیات، اسامی معصومان:، اعلام، کنیه ها و القاب، حیوانات، امتها و طایفه ها، اماکن و بقاع، ایام و وقایع، لباس و زینت، اطعمه و اشربه، موضوعات و مصادر کتاب.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان