«ابر فرصت; طوفان زمان . . .»

این بار حلاوت کلمات ملکوتی نهج البلاغه را در چشمه ی زلال فرصت احساس می کنیم . فرصت در نگاه علی (ع) به منزله ی نمک و جگر سوخته است

این بار حلاوت کلمات ملکوتی نهج البلاغه را در چشمه ی زلال فرصت احساس می کنیم . فرصت در نگاه علی (ع) به منزله ی نمک و جگر سوخته است . داغ از دست رفتن فرصت ها، قلب علی (ع) را می فشارد . فرصت هایی که با زخم ستم و تازیانه از علی (ع) گرفته شد، و او را در کنج تنهایی و مظلومیت نشاند . برای یافتن جملات گوهر بار مولا در باب فرصت در صحیفه ی عرفانش، دست و دل می لرزد . سوز دل مولا در میان گفته هایش موج می زند: «از گریز فرصت ها بپرهیزید، زیرا هر گریخته ای باز نمی گردد» (1)

از دست دادن فرصت در نگاه علی (ع) بسیار دردناک است . او با جلوس بر منبر تنبه مارا خطاب قرار می دهد: «پیش از آنکه فرصت از دست برود و اندوه به بارآورد، از فرصت ها استفاده کنید . زیرا از دست رفتن فرصت مضر است .» (2) «چنان نیست که هر فرصتی دست یافتنی باشد، چه بسا که بینا به خطا رود و کور به مقصد رسد» (3)

شگفتی کلمات و جملات نهج البلاغه در تجلی آن ها، در زندگی انسان هاست . زمانی که نهج البلاغه را می خوانی، گویی زندگی نامه ات پیش روی توست که شرح احوال تو را باز گو می کند: «آنان که وقتشان پایان یافته، خواستار مهلتند و آنانی که مهلت دارند، کوتاهی می کنند» «در آسمان نیل گون نهج البلاغه، فرصت ها هم چون ابرهایی هستند که با طوفان زمان می گذرند و مولا نیمت شمردن این فرصت ها را به شیعیان گوشزد می کند» (4)

تنها فرصت انسان، لحظه ها و ساعت هایی است که در پی هم می گذرند و انسان غافل حتی گذر آن ها را نیز احساس نمی کند . دنیا وادی مهلت و فرصت است و مرگ پایان زمان عمل . با مرگ طومار فرصت ها در هم می پیچند و فریاد «یالیتنی کنت ترابا» از اعمال دوزخ به گوش پشه ی خاکی می رسد!

برای دوری از تباهی وقت ها در دنیا، وصایای علی (ع) بسیار دل نشین و گواراست:

ای بندگان خدا هم اکنون به اعمال نیکو بپردازید، تا ریسمان های مرگ بر گلوی شما سخت نشده و روح شما برای کسب کمالات آزاد است و بدن ها راحت . و هنوز مهلت دارید و جای و توبه و بازگشت از گناه باقی مانده است . عمل کنید پیش از آن که در شدت و تنگ نای وحشت و ترس و نابودی قرار گیرید، پیش از آن که مرگ در انتظار مانده فرارسد و دست قدرتمند خدای توانا شما را بگیرد . (5) زیرا تا لحظه ی مرگ به شما فرصت داده شده و مهلت عمل نیکو دارید . (6) بدی را به تاخیر اندازید، زیرا هروقت بخواهید، می توانید آن را انجام دهید . (7)

«علمدار»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر