به گزارش خبرنگار مهر، داریوش مطلبی، سردبیر در سخن نخست این شماره مطلبی با عنوان «روزنامه نگاری شهروندی؛ فرصتی که ممکن است به تهدید تبدیل شود» نوشته است که در بخشی از آن میخوانیم: «اهمیت شهروند خبرنگاری به حدی است که امروزه این گروه به بازوی کاری خبرگزاریهای بزرگ تبدیل شده اند؛ طوری که بسیاری از خبرگزاریها از بیبیسی گرفته تا ایبیسی نیوز و سیانان و... در موقعیتهای حساس، برای ارسال تصاویر و ویدئو دست به دامن مردم عادی – شهروند خبرنگاران-می شوند و از این طریق به تکمیل گزارشها و خبرهای خود میپردازند.
شهروند خبرنگار لازم است باید و نبایدهای انتشار خبر را در نظر بگیرد. این گروه تنها علاقمند به اشتراک اطلاعات هستند و آنچه میبینند و مفید ارزیابی میکنند یا از کانالهای مختلف دیگر دریافت میکنند، بدون اطمینان از صحت و سقم آن و بدون اینکه ارزیابی درستی از آن در خصوص منافع و مضراتش برای جامعه داشته باشند، اقدام به انتشار و به اشتراک گذاری آن میکنند.
ولع و آزمندی در دسترسی به جدیدترین اخبار و به اشتراکگذاری آن در میان مردم به حدی فراگیر شده که نگرانیهایی را در میان متخصصان و کارشناسان حوزه رسانه ایجاد کرده است. این ولع سیری ناپذیر به اشتراک گذاری پیامها که از آن به «تب اشتراک گذاری» در عصر اطلاعات میتوان یاد کرد، مشکلات فراوانی به همراه داشته و در مواردی جان، مال و امنیت مردم را تهدید کرده است...»
در بخش «نقد اطلاع رسانی» این شماره از فصلنامه، چهار مقاله با عناوین «بازشناختی از دانش شناسی: دیدگاهی واگرا یا همگرا در علم اطلاعات و دانش شناسی نوشته علی جلالی دیزجی»، «رهنمودهای ایفلا برای کتابخانههای سیار نوشته میترا صمیعی»، «سیبرنتیک: نظریه عمومی کنترل مکانسیمها در سیستمهای مکانیکی و ارگانیکی نوشته افروز همراهی» و «فهرست نگاری مطبوعات کودک و نوجوان پس از انقلاب اسلامی نوشته پیمان جلیل پور» آمده است.
علی اصغر محکی، استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در بخش «نقد ارتباطات» هم به معرفی و نقد کتاب «شناخت روابط عمومی» پرداخته که در قسمتی از آن میخوانیم: چاپ نخست کتاب شناخت روابط عمومی، تالیف دکتر داوود انارکی، مشتمل بر مقدمه، 9 فصل، سخن پایانی، منابع و اعلام، در سال 1394 توسط انتشارات دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. کتاب شناخت روابط عمومی، تکاپویی ارزشمند برای معرفی بهتر دانش، هنر و مهارت روابط عمومی است. نگارنده این کار را از راه گردآوری مطالب مرتبط از لابه لای دهها منبع فارسی و لاتین و تنظیم آنها در قالب ساختار منطقی و کاربردی قابل فهم، به انجام رسانده است.
دانش ستوده راد، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی نهاد کتابخانه عمومی کشور در بخش «نقد دیروز» به نقد و بررسی کتاب «خدمات اینترنتی در کتابخانههای عمومی» پرداخته که در آن میخوانیم: این کتاب از این جهت که جزء معدود کتابهایی است که به بحث اینترنت و فناوریهای نوین در کتابخانههای عمومی میپردازد، کتاب مفیدی است و اطلاعات ارائه شده در کتاب، خواننده را با انواع خدمات اینترنتی از جمله خدماتی که توسط پایگاههای اطلاعاتی ارائه میشوند، کنفرانسهای ویدئویی، خدمات مرجع الکترونیک، کتابهای الکترونیک و... آشنا میکند...نکته دیگری که به سودمندی این اثر میافزاید، این است که مطالب هر فصل از کتاب، بر مبنای پژوهشهای کاربردی در موضوعات مرتبط یا خدمات اینترنتی در کتابخانههای عمومی نگاشته شده است.
در بخش «جستار» دوازدهمین شماره فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات، مقالههایی با عنوانهای «اینترنت و هویت در ایران (تحلیل ثانویه تحقیقات کمی موجود طی سالهای 1382-1395) نوشته محمدعلی زکی، «بازنمایی پیوندهای مفهومی سه نظریه رفتار اطلاعاتی بر بنیاد فرایند معنا بخشی نوشته معصومه نیک نیا و یزدان منصوریان»، «عصر دیجیتال: کاربرد فناوری رایانش ابری در کتابخانه دیجیتال، ترجمه فائزه السادات طباطبایی امیری» و «میانکنش پذیری پایگاههای اطلاعاتی در محیط دادهای پیوندی نوشته فاطمه پازوکی» پیش روی خوانندگان قرار گرفته است.
دوازدهمین شماره فصلنامه اطلاعرسانی و ارتباطات ویژه زمستان 95 در 266 صفحه از سوی انتشارات موسسه خانه کتاب منتشر شده و روی دکههای روزنامهفروشی توزیع شده است.