سیر مدرنیسم در مسیحیت (۱)

«نویسنده مقاله درصدد ارائه سیر مدرنیسم در جهان مسیحیت است.در این مورد، لیبرالیسم و مدرنیسم را کاملا مرتبط دانسته و از آزاد اندیشی (لیبرالیسم) به عنوان زمینه ساز ورود اندیشه های مدرن در عرصه های دینی یاد می کند

 چکیده

«نویسنده مقاله درصدد ارائه سیر مدرنیسم در جهان مسیحیت است.در این مورد، لیبرالیسم و مدرنیسم را کاملا مرتبط دانسته و از آزاد اندیشی (لیبرالیسم) به عنوان زمینه ساز ورود اندیشه های مدرن در عرصه های دینی یاد می کند.لیبرالیسم در ابتدا معنای مثبت و مطلوبی در محافل دینی و کلیسایی نداشته است به نحوی که اندیشمندان مسیحیت در ابتدا به شدت آن را محکوم می کردند، اما جسته جسته نه تنها معنای منفی آن از ذهن ها رخت بربست بلکه معنای مثبت و مطلوبی یافت و آشکارا مورد ستایش و تحسین قرار گرفت.و از اینجا بود که دیگر تجددگرایی (مدرنیسم) جایگزینی ارجح برای لیبرالیسم گشت و در سراسر اندیشه مسیحیت نفوذ کرد.

نویسنده در ادامه با دقتی کم نظیر به بحث درباره «پروتستانتیسم لیبرال » و بررسی مراحل تاریخی مختلف آن می پردازد و در این بین به اشکال گوناگون لیبرالیسم اشاره کرده و مورد موشکافی قرار می دهد.آن گاه به بررسی مدرنیسم در مذاهب مختلفی چون کاتولیک و...به نقد و بررسی «لیبرالیسم » و ذکر نقاط ضعف و قوت آن پرداخته است.»

معمولا ابهام دو واژه به هم مرتبط «آزاد اندیشی » (2) و «تجددگرایی » (3) به هنگام کاربردشان در بستر دینی یا کلامی، کم تر از ابهام آن ها در سایر بسترها نیست. آن گونه که تی.اس.الیوت (4) بیان داشته: «آزاداندیشی چیزی است که نیرو [های نهفته جامعه] را آزاد می کند و نه انباشت.آزاداندیشی سست کننده است تا تقویت کننده. آزاداندیشی حرکتی است که چندان که با نقطه آغازینش قابل تعریف و تشخیص است با نقطه پایانش قابل تعریف و تشخیص نیست.[هدف ]و سمت و سوی حرکت آزاداندیشی، نامشخص است.» بدین لحاظ این که تا چه حد بتوان محتوای مجموعه ای از آموزه ها یا اصول را «آزاداندیشانه » دانست وابسته به این است که این آموزه ها یا اصول، تا چه حد از [سنتی ]و ارتدکسی بودن فاصله گرفته یا آن را سست و تضعیف کرده و یا به اصلاح و تعدیل آن پرداخته است.تقریبا همه آنچه که گفته شد در مورد «تجددگرایی » نیز صادق است، تجددگرایی هم به آنچه که امروزه وجود دارد اشاره می کند و هم به اموری اشاره می کند که مشخصه امروز یا گذشته بسیار نزدیک دانسته شده و لذا بدین معنا و در تقابل با آنچه که نشان دهنده یک سنت ثابت یا میراث تاریخی خاصی است، مورد توصیه واقع شده اند.بر اساس آنچه گفته شد تعریف این دو واژه توام با مشکلاتی خواهد بود و برای درک معنای هر یک از این دو واژه، بهترین راه، مشاهده نحوه استعمال آن ها در واقع، و به ویژه، ثبت و ضبط حداقل مدلول مورد توافق و مشترک آن هاست.

واژه آزاداندیشی در اوایل قرن 19 برای دلالت بر «اتخاذ نظرات آزاد اندیشانه در سیاست و الهیات » به کار رفته است.این واژه به لحاظ الهیاتی/کلامی، در ابتدا مفهوم مثبتی نداشته است.لذا ادوارد اروینگ (5) در سال 1826 اظهار داشت که «در حالی که دین عین تکلیف (6) است...آزاداندیشی عین عدم تکلیف است.» جان هنری نیومن (7) فراتر رفته و در سال 1841 از «جدی ترین متفکران مسیحی » به عنوان کسانی نام برد که ویژگی بارز دجال (8) را (که بر طبق تقدیر الهی در آخرالزمان ظهور خواهد کرد) روحیه آزاداندیشی می دانند.وی در سال 1864 با این بیانات به نکوهش از آزاداندیشی پرداخت که آزاداندیشی، آزادی دروغین اندیشه، یا به کارگیری اندیشه در مواردی است که - از منظر ساخت ذهن بشری - اندیشه نمی تواند موفقیتی به ارمغان آورد و لذا بی مورد است.وی با ایجاز بیش تری آن را به عنوان «اصل ضد جزمیت (یعنی اصل ضد اصول بی چون و چرای مسیحی) محکوم کرد.

اما به تدریج این منظر جای خود را به دیدگاه هایی از سوی الهی دانانی داد که کم و بیش به انتقاد از اصول اعتقادی ماثور یا برداشت های سنتی از متون مقدس می پرداختند.و لذا به کارگیری واژه «آزاداندیش » در تقابل با نگرش هایی که بدان ها به نحوی تحقیرآمیز با عناوینی چون «سنت گرا» (9) ، «جزم اندیش » (10) یا حتی «مخالف روشنگری و اصلاحات » (11) اشاره می شد، مورد تحسین و قبول قرارگرفت.به علاوه، آزاداندیشی نه تنها برای دلالت بر میل به اصلاح یا حتی انکار آموزه ها یا اعتقادات خاصی که معمولا در ارتباط با تعالیم دینی ماثور بودند، به کار می رفت، بلکه برای اشاعه دیدگاه هایی با ماهیت مثبت تر نیز به کار می رفت. [دیدگاه هایی] از قبیل آزادی پرسش گری و تتبع و نیز این عقیده که علوم جدید - در صورتی که به درستی بنا نهاده شوند - هیچ گاه مخالف حقایق بنیادین دین نخواهند بود، بلکه نوری خواهند بود که در پرتو آن چنین حقایقی روشن و یا تقویت می شود.و بدین قرار بود که عنوان «آزاداندیش » از سوی شمار رو به رشدی از متفکران و علمای پروتستان در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 مورد تمجید و تعریف واقع شد.

تقریبا در همین زمان بود که واژه «تجددگرایی » ، به خصوص در محافل مربوط به کلیسای انگلستان به عنوان نام جایگزین و ارجح برای چنین آزاد اندیشی الهیاتی رواج یافت.اما تجددگرایی مدت مدیدی در معنایی دقیق تر و برای اشاره به نوعی دیدگاه الهیاتی مترقی که در دوران اسقفی لوئی سیزدهم و پیوس پنجم در کلیسای کاتولیک روم دیده می شد، مورد قبول بوده است، و امروزه نیز تلقی بسیاری آن است که بهتر است استعمال این واژه محدود به همین معنای اخیر باشد.تعبیر «مذهب کاتولیک آزاداندیش » نیز دال بر گرایشات خاصی در مذهب کاتولیک قرن 19 به خصوص در فرانسه می باشد، اما دغدغه خاطر آن بیش از آن که الهیاتی/کلامی باشد بیش تر سیاسی و اجتماعی بود.

نگرش هایی که به یک معنا می توان آن ها را «آزاداندیش » یا «تجددگرا» دانست در سرتاسر تاریخ اندیشه مسیحی به دفعات مکرر رخ داده است، اما جنبش ها یا گرایشاتی که معمولا متضمن یکی از این عناوین است مربوط به وقایع قرن 19 یا 20 می باشد و مقاله حاضر با توجه و میل به روشن گویی این قید را مراعات خواهد کرد.

نهضت روشنگری (12) قرن 18 با مبارزاتی که برای آزادی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشت، زمینه فکری مستقیم آزاداندیشی کلامی گردید.ملاک قضاوت روشنگرانه به کاربردن عقل بود، که در آن رمز و رازهای ایمان دینی دستخوش این تلقی بود که آن ها صرفا بازمانده های جهل و خرافات گذشتگان است.خداشناسی طبیعی [عقلی (13) ]تعبیر بسیار متداول از این موضع عموما منفی گشت.با ظهور فلسفه متاخر بزرگ ترین متفکر قرن، ایمانوئل کانت، عصری جدید آغاز گشت.وی با تحلیل ماهیت معرفت درصدد ارائه توجیهی عقلانی برای ایمان برآمد.اما پاسخی که او در کتاب «نقد عقل محض » (14) به دست داد به نحوی بود که الهیات طبیعی را که مدت مدیدی از تاسیس آن می گذشت و بیش تر متفکران خداشناسی طبیعی و نیز متفکران ارتدوکسی آن را اصلی بنیادین تلقی می کردند، ویران می کرد.او به جای الهیات طبیعی، گواه وجدان اخلاقی را مطرح ساخت: از نظر کانت اعتقاد به خدا را باید به لحاظ فلسفی «اصل مسلم » (15) عقل عملی (16) یا اخلاقی دانست.فهم علمی نتوانست وجود خدا را اثبات کند بلکه این اراده است که به عنوان قوه (17) حیات اخلاقی وجود خدا را می طلبد.فلسفه دین کانت - یا به تعبیر دقیق تر فلسفه دین مسیحیت وی - در کتاب وی «دین در چارچوب محدودیت های عقل محض » که دارای عنوانی در خور است، تجسم یافته است.این کتاب یکی از منابع مهمی است که آزاداندیشی مدرن الهیاتی از آن سرچشمه گرفته است.در واقع پل تیلیخ کاملا محق است که تعالیم کانت را به عنوان تعالیم سرنوشت ساز الهیات قرن نوزده بداند. (18)

دورنمایی که کانت در چارچوب آن به دین می نگرد در ظاهر تنگ نظرانه است.او می گوید دین همانا اخلاق (19) است یا به هر حال اخلاق جوهر اصلی دین است، هرچند آن را بر حسب فرامین الهی تعبیر و تفسیر کنیم.به تعبیر دیگر مساله «دین » مساله ای نظری نیست که در آن دین اساسا در سطح متافیزیکی اعتبار یابد، بلکه مساله ای عملی است که بالکل متعلق به سرشت اخلاقی انسان هاست.این توهم که می توان برای عادل شدن نزد خدا از طریق اعمال عبادی دین به نتیجه رسید، خرافه است. (20) بنابراین، فرو کاهش گرایی ای (21) که این بیان کانت مستلزم آن است ضرورت نقادی اعتقادات و رسوم سنتی را به امید دستیابی به بیان روشن تری از آنچه که مسیحیت عقلی حقیقتا متضمن آن است، ایجاب می کند.چنین تاکیدی بر نیاز به تمایز میان امور گوهری و ضروری [دین] و امور غیرگوهری و غیر ضروری [دین ]که معیار آن به مدد عقل و وجدان به دست می آید - اصل هدایت بخش همه انواع مسیحیت آزاداندیش و به خصوص مذهب پروتستان قرن 19 آلمان، گردید.

پروتستانتیزم لیبرال: با این حال، چنانچه قرار است که به تعریفی مفید از آزاداندیشی دست یازیم باید دست به چند گزینش بزنیم.لازم به ذکر است که نباید پروتستانتیزم لیبرال را به سهولت با لیبرالیسم پروتستانتی یکی دانست. جین رویل (22) الهی دان آزاداندیش فرانسوی، می گوید: یک مؤمن بالنسبة سنتی ممکن است پای بند آزاداندیشی باشد ولی او با این کار یک پروتستان آزاداندیش نخواهد بود. (23)

در واقع آزاداندیشی پروتستانتی چیزی بیش از تلقی عده ای از دین مسیحیت نیست. این عده یک گرایش آزاداندیشانه را با آن دسته از اعتقادات دینی عموما پروتستانتی ترکیب کرده اند.چنین موضعی مشخصا از آبشخورهای زیادی متاثر است.و [لذا ]آرای بسیار متنوعی را ارائه می کند.از سوی دیگر، پروتستانتیزم لیبرال عنوانی است که بهتر است در مورد نوعی از تفکر کلامی ای به کار رود که در مقابل پیشینه عموما لوتری قرار دارد و در آلمان در خلال قرن نوزده ابتدا بر اثر مجاهدت فریدریش شلایر ماخر (24) و سپس آلبرت ریچل (25) رشد و توسعه یافت.البته نباید این نوع تفکر کلامی را محدود به آلمان دانست.مثلا در فرانسه می توان گوست ساباتیر (26) و ژان رویل (27) را در زمره پروتستان های لیبرال دانست، همچنان که در امریکا می توان از افرادی چون «ویلیام آدامز برون » (28) ،عضو فرقه پرسبیترین (29) و در بریتانیای کبیر از تی.ار.گلاور (30) و سی.جی.کادوکس (31) که عضو فرقه کانگرگیشن (32) بودند.نام برد.باز می توان به وضوح پژواک و بازتاب هایی از اندیشه کانتی به عنوان اصل و قانونی در پروتستانتیزم لیبرال یافت، در حالی که در مورد لیبرالیسم پروتستانتی (به هر نحو که شده، در مناطق و محیطهای انگلوساکسون) روحیه غالب، بیش تر روحیه قائلین به مکتب افلاطونی کمبریج یا روحیه قائلین به آسان گیری در مسائل دینی و تعبیرات اصول مربوطه (33) بود که با اسقف اعظم جان تیلتسون (34) ملازم و در ارتباط بودند و نه روحیه کانت تا چه رسد به روحیه شلایر ماخر.

با این همه، پا فشاری بیش از حد بر چنین تمایزاتی باعث پنهان ماندن بخش وسیعی از زمینه های فکری مشترکی خواهد بود که لیبرال ها را به همه تفاوت های جزئی که در فکر و عقیده دارند، در مقابل دیدگاه سنت گرایان و به طریق اولی در مقابل دیدگاه بنیادگرایان قرار می دهد.تفاوت ها[ی موجود میان انواع گروه های لیبرال] بیش تر کمی اند تا کیفی و لذا به ناچار با ویژگی های فرقه ای مشخص می شوند.

از همین رو، همه لیبرال ها اولا خواهان تفسیری باز از اعتقادات جزمی - در مواردی که این اعتقادات جزمی وجود دارند - می باشند.و ثانیا نسبت به نظرپردازی های کلامی/الهیاتی ای که ظاهرا فاقد هرگونه ارتباط اخلاقی ویژه ای هستند، بی اعتنا می باشند.و ثالثا نسبت به تاثیر معرفت، علوم جدید، اعم از علوم تاریخی و طبیعی، بر اعتقادات سنتی حساس اند.در واقع یکی از عوامل تعیین کننده اندیشه دینی لیبرال در دوران نه چندان دور، نقد تاریخی کتاب مقدس و تاثیری است که این امر به ناچار بر فهم و به کارگیری کتاب مقدس - که از نظر پروتستان ها همواره منشا آموزه های مسیحی است - گذارده است.از همین جاست که می توان گفت مکاتب لیبرالی گوناگون اساسا ریشه در پاسخ های گوناگونی دارد که تک تک اندیشمندان دینی به هر یک از این مباحث و مسائل عمده داده اند.

نقطه آغازین مطالعه و تحقیق پروتستانتیزم لیبرال آثار شلایر ماخر (35) است که به حق وی را «مؤسس الهیات جدید» خوانده اند.کانت علی رغم آن که در تمام رویکردهای فکری از همه اندیشمندان دیگر پیش بود، با این حال شخصیتی مربوط به قرن هجده بود، که آهنگ فردگروانه عقل گرایی اخلاقی در نظریاتش به نحوی فراگیر مشهود بود.از سوی دیگر شلایر ماخر به تامل دینی روح متفاوتی بخشید.از نظر او دین اساسا حالت و امری قلبی است که جوهره آن «احساس » (36) است.دین بدون انگیزه عاطفی نمی تواند در همان ویژگی واقعی خود باقی بماند و نهایتا به جزمیت و یا به وسواس اخلاقی [ اخلاق باوری (37) ] تبدیل می شود.به بیان دقیق تر، دین واقعی و اصیل عبارت است از تسلیم و پذیرش حرکت و زندگی بر اساس اراده آن ذات کلی ای که در پیش روی بشر قرار دارد; به تعبیر دیگر درک و تجربه آن ذات لایتناهی. (38) شلایر ماخر در بزرگ ترین اثر خود درباره الهیات نظام مند، یعنی کتاب «ایمان مسیحی » (39) دین را «احساس وابستگی مطلق » یا از نظر مسیحیان، دقیقا احساس وابستگی مطلق به «خدای [متجسد ]در مسیح » (40) دانست.بنابراین، در فلسفه دینی شلایرماخر، یکی از اصول اساسی لیبرالیسم پیشاپیش مشخص می گردد، که عبارت است از توسل به تجربه درونی (41) و در نتیجه عنصر شخص محوری که هرگز نمی توان آن را از نقطه نظر و موضع لیبرالی تفکیک کرد.البته در این مورد کانت بر شلایر ماخر مقدم است; اما در حالی که از نظر کانت عامل شخص محوری، اخلاق بود، از نظر شلایر ماخر این عامل، چیزی بود که می توان آن را به «امر استحسانی » (42) توصیف کرد.عامل اخلاقی همواره بیش ترین تاثیر را بر رشد و توسعه پروتستانتیزم لیبرال بعد از شلایر ماخر، داشته است.

این امر، به ویژه در تعالیم ریچل که پرنفوذترین الهی دان آلمانی عصر خویش بود و در بخش اعظم زندگیش کرسی الهیات در دانشگاه گوتینگن (43) را به دست داشت، به وضوح دیده می شود.مهم ترین اثر وی کتابی است با عنوان: The Christian Doctrine of Justification and Reconciliation (1870-1874)

ریچل با تاکید شلایر ماخر بر احساس، مخالفت ورزید و هرچند دل مشغولی خود وی نیز شدیدا اخلاقی بود، اما او علاوه بر آن معتقد بود که ایمان باید از پایه ای عینی برخوردار باشد.اما او چنین عینیتی را نه در متافیزیک یونانی یا هگلی (که تا آنجا که به الهیات مربوط باشد، ریچل هیچ گونه کاربردی را برای آن قائل نبود) بلکه در تاریخ یا به بیان دقیق تر در حوادث تاریخی منحصر به فرد عهد جدید، می دید.او در ایام جوانی، تحت تاثیر فردیناندکریستین باور (44) مورخ سرشناس «مسیحیت نخستین » و اهل توبینگن، قرار گرفت، مورخی که استنباطات و نتیجه گیری های شکاکانه او در این رشته و زمینه تاریخی، حاصل دیکته پیش فرض های هگلی وی بود.اما در سال 1856 موضع وی را رد کرد.با این حال تلقی خوبی نسبت به نقد تاریخی بما هو نقد تاریخی داشت; زیرا معتقد بود که با مراجعه و توسل به حوادث نجات بخش اولیه، مسیح شناسی متافیزیکی مربوط به اعتقادات جزمی کاتولیک، که از منظر ذهن دین حقیقی، مانع شناخت مسیح است، کنار گذاشته خواهد شد.خلاصه آن که وی مسیحیت را همچون حیاتی می داند که اساسا - هم در سیر الی الله وهم در سیر به اهداف خود انسان - مختص به عمل می باشد.و در آن ضرورت و واجب اخلاقی (45) برترین چیز است.نتیجه طبیعی این تلقی آن است که آموزه های دینی نه آن که بیانگر واقعیت - به معنای متداول کلمه - بلکه بیانگر قضاوت های ارزشی (46) می باشند; قضاوت هایی که بیانگر نگرش و جهان بینی انسان درباره خود و مربوط به مقاصد اخلاقی و معنوی او هستند.زیرا از نظر ریچل ادعا و اثبات آزادی اخلاقی برای انسان و مسؤولیتی که لازمه این ادعاست، عامل ضروری برای ایجاد توازن و تعادل در جبر انگاری طبیعت، که علم جدید توصیف کرده است، می باشد و نقش اساسی دین تقویت این ادعا و حمایت از آن است.به بیان ریچل «آنچه که در هر دین درصدد آنیم، آن است که با کمک قوای مافوق طبیعی و مورد احترام انسان، راه حلی برای این تضاد بیابیم که در آن انسان خود را هم به عنوان بخشی از جهان طبیعت و هم شخصیت روحانی ای می یابد که مدعی تسلط بر طبیعت است.» (47)

از نظر ریچل مشخصه بارز مسیحیت راهنمایی منحصر به فرد آن نسبت به درک حقیقت الهی و مقاصدی است که عیسی علیه السلام - که از نظر مسیحیان یگانه واسطه نجات است - مطرح کرده است.از دیدگاه وی باید عیسی را به عنوان مسیح نه از طریق الهیات پیچیده در باب شخصیت او بلکه باید از طریق عمل وی، یعنی از طریق آگاهی وی نسبت به خدا که به ما نیز نقل شده است شناخت و از این طریق است که ما بخشایش گناهان خود و اعاده میل و قدرت خود را برای به جا آوردن اراده الهی تجربه و حس می کنیم.کلیسا که از نظر ریچل دارای اهمیت والایی است، تنها جایی است که در آن آمرزش (از راه ایمان) (48) و آشتی (49) حس و تجربه می شود.کلیسا فی نفسه همان جامعه نجات یافتگان (50) است.

اما مکتب ریچلی تنها شامل تعالیم شخصی خود ریچل نیست، بلکه دربردارنده تفکرات شماری از الهی دانان برجسته پروتستانتیزم آلمانی، دست کم تا وقوع جنگ جهانی اول، نیز می باشد.همچنین این مکتب در جهان انگلوساکسون نیز دارای نمایندگانی است.در میان پیروان آلمانی مکتب ریچل متمایزترین آن ها ویلهلم هرمان (51) ، و آدولف، ون.هارناک (53) بودند.در واقع شاید بتوان کتاب «اتحاد مسیحیان با خدا» (54) نوشته هرمان را به عنوان متعارف ترین و نیز همدلانه ترین بیان از دیدگاه های ریچلی مثال آورد.نویسنده این کتاب، که استاد الهیات در دانشگاه مربورگ بود، بیش تر از ریچل مشتاق جداساختن تعالیم مسیحی از هرگونه مواجهه و برخورد با فلسفه متافیزیکی بود.او نیز همانند ریچل معتقد بود که گوهر و هسته مرکزی پیام حضرت مسیح، یک مطلوب و آرمان اخلاقی است و اقرار به اعتقادات الهیاتی، همه و همه در مرحله دوم اولویت قرار دارد.متعلق ایمان یک فرد مسیحی، عبارت است از عیسی، آن گونه که بود [نه آن گونه که بعد از وی به انحای گوناگون در الهیات معرفی شد.] اما جنبه افراطی تر مکتب ریچلی را هارناک، که سال ها استاد تاریخ دستگاه دینی مسیحیت بود، معرفی کرد.در اینجا نیز رکن رکین ایمان، همانا عیسای تاریخی است.هارناک در کتاب معروف خود «مسیحیت چیست؟ » (55) سنت کاتولیکی در باب اعتقادات جزمی، سلسله مراتب و آیین دینی را بالکل به کنار نهاد.در واقع او در پرتو هدایت بخش نقد مدرن، در انکار گذشته فراتر از نهضت اصلاحی پروتستانتیزم پیش رفت.الهی دانان امروزی برای کشف و دستیابی به جوهر دین مسیحیت تنها نباید به عهد جدید، که قبلا به لحاظ الهیاتی توسط پولس تحریف شده است، مراجعه کنند بلکه باید به تعالیم عیسی، آن گونه که در سه انجیل نخست عهد جدید (56) حفظ شده است و هسته مرکزی تعالیم آن ها اصل ابوت خدا و اخوت انسان است، مراجعه کنند.بنابراین، باید آن پادشاهی (57) ای را که عیسی به تبلیغ آن پرداخت و عاری از تجملات پیش گویانه درباره حوادث آخرالزمان و آخرت بود، یک معنای اخلاقی محض دانست.«افراد به استماع پیام مسرت بخش عفو و ابوت خدا فرا خوانده شده اند و نیز دعوت شده اند که تصمیم بگیرند که آیا می خواهند در سمت و سوی خدا - به عنوان ذات ابدی - باشند یا در سمت و سوی این دنیا و زمان؟ »

آخرین مرحله پروتستانتیزم لیبرال حقیقتا فراریچلی و متمرکز بر مکتب تاریخ و ویلهلم باست (60) نمونه و معرف آن است.ترلچ که نخست استاد الهیات در دانشگاه هیدلبرگ (61) و سپس استاد تاریخ فلسفه در دانشگاه برلین بود از دو جامعه شناس یعنی ویلهلم دیلثی (62) و ماکس وبر بسیار متاثر بود.آن گونه که ترلچ معتقد بود، این واقعیت که باید مسیحیت را نظیر هر پدیده فرهنگی دیگر اساسا در چارچوب و در بستر شرایط تاریخی همراه آن فهم کرد، ناگزیر اطلاق و مطلق بودن ادعاهای مسیحیت [و حقانیت آن را] نسبت به سایر ادیان جهان و بلکه به طور کلی نسبت به هرگونه تغییر و تحول فرهنگی، با مشکل مواجه می کند.ظاهرا رهیافت درست نسبت به مسیحیت از طریق تاریخ و فلسفه دین حاصل می آید.الهیات جزمی تنها از طریق این معیار و چارچوب محققانه و وسیع است که ارتباط می یابد.تعجبی نیست که این عقیده و نظریه ای بود که در نظر کسانی که تفکرات سنتی تر داشتند، وحی الهی را در معرض نسبی گرایی تاریخی قرار می داد.این امر، همراه با انسان محوری بی وقفه الهیات لیبرالی، با پایان یافتن جنگ جهانی اول در سال 1918، منجر به واکنش ضدلیبرالی کارل بارث (Karl Barth) شد که کتاب وی زیر عنوان «رساله ای به رومیان » (63) یک سال پس از پایان جنگ جهانی اول منتشر شد و علاوه بر آن به طور کلی منجر به ظهور جنبش نئوارتدوکس شد.

اما علی رغم نفوذ بسیار زیاد کارل بارث، که دست کم به مدت چهار دهه در قرن بیستم به طول انجامید، اهداف آزاداندیشانه و لیبرالی از ابلاغ پیام مسیحیت به انسان مدرن بر اساس مدرنیته انسان مدرن هنوز پابرجا بود.این هدف به اندازه کافی در آثار دو تن از برجسته ترین معاصران پروتستان بارث یعنی پل تیلیش و رودولف بولتمان مشهود است، هر چند که فلسفه این دو بیش تر اگزیستانسیالیزم است تا ایده الیزم فراهگلی.علاوه بر آن، جو و آهنگ انسان گرایی ای که به نحوی بارز از حوالی سال 1960 کم و بیش شروع به نفوذ در سرتا سر اندیشه الهیاتی غرب کرد، به وضوح در ادامه نگرش های پیشینی است که در جهت ترویج لیبرالیسم بودند.پروتستانتیزم لیبرال آن گونه که در آلمان تاثیر بسیار مشخصی بر جای گذاشت در جهان انگلیسی زبان بر جای نگذاشت.به هر روی تمایز میان پروتستان های لیبرال، به معنایی که «رویل » مدنظر دارد، و لیبرال های الهیاتی به معنای عام کلمه، بسیار مشکل است.اما در این معنای عام ، لیبرالیسم بسته به اختلاف فرقه های گوناگون، همچنین تا حد زیادی بسته به علایق شخصی و خصایص فردی افراد، دارای معانی مختلف می باشد.بنابراین، دسته بندی [لیبرالیسم و لیبرال ها ]دقت و ظرافت بسیاری را می طلبد.

ریشه ها و سوابق لیبرالیسم انگلیسی، به ویژه در بستر فرقه انگلیکن، را باید در موارد زیر جست و جو کرد:

1- در نهضت و مسلک [Latitudinarianism] در قرن 18;

2- در مکتب عقلی (64) دانشگاه آکسفورد در اوایل قرن 19، که طرفداران عمده آن عبارتند از: «ریچارد واتلی » (65) «رین دیکسون همپدن » (66) و «توماس آرنولد» ; (67)

3- در نهضت شمول طلبی کلیسایی (68) در نیمه قرن 19، که نمایندگان آن عبارتند از: اچ. اچ.میلمن (69) ،ای.پی.استنلی (70) و بنجامین جووت (71) و نیز همه نویسندگان مجله [Essays and Reviews] که جووت نیز جزو آن ها بود.فریدریک دنیسون موریس (72) که به تعبیری خلاق ترین ذهن الهیاتی عصر خویش در انگلستان بود، هرچند از تعبیر و نهضت «شمول طلبی کلیسایی » اجتناب و دوری می کرد، اما تعالیم وی، که تحت تاثیر دیدگاه های «ساموئل تایلور کلرنج » (73) بود، تاثیر شمول بخشی در کلیسای انگلستان داشت و بی شک در شکل گیری فرقه «انگلیکن جدید» (74) سهیم بود.ظاهرا خود موریس اصلا متوجه تاثیر اسف بار و ناراحت کننده [ایده خود مبنی بر] نقد تاریخی کتاب مقدس، بر تفکر سنتی نبود.

اما نوع دیگری از لیبرالیسم که به طور آگاهانه وارد عرصه تفکرات دینی شد، در اواخر قرن 19 پدیدار گردید.این نوع لیبرالیسم با نام های «پرسی گاردنر» (75) ، استاد باستان شناسی کلاسیک در دانشگاه آکسفورد، «هستینگز رشدال » (76) رئیس دانشکده کارلایل، «اینگ » (77) رئیس دانشکده نست پل لندن، «اچ.دی.ای میجر» (78) رئیس دانشکده ریپن هال آکسفورد، و «بارنز» (79) اسقف شهر بیرمنگام، پیوند خورده است.همه این متفکران با «انجمن روحانیون مدرن » (80) که در سال 1898 تاسیس شده بود و نیز با مجله ویژه آن‹ژذرب/›› kکh fVCo عCکµ éئ) ظwیغol× ,D×C.lغkک@F «D@G@NoC okThe Modern Churchman]  
.kکF oCkoکhpF êpNظئ ی×شئ/یNDیèخC ضDWwغC qC (PvDçعA

oDاzA P؟خDi× qC یzDغ - lغkکF oCkoکhpF عA qC عDغA éئ ld عDطç éF - êkDeNC فیZ  
ءک¾ فطWغC.kکF یطvo êDwیدئ ok بیخکNDئ - کدثغA Erd حDطµC ق ظیخD·N DF D@çعA 
,1921 حDv ok [MCkDأOµC ق fیw×] ضDµ ´ک¨ک× ôoDFok یwغCp؟@ئ êoCr@تp@F D@F 
عCکµ DF êCéخDأ× [حClzo] xغCp؟ئ فëC ok.koقA Pvk éF Co ی×کطµ éVکN فëpN¢ی@F 
lأO·× Pwیغ فاط×] عکZ یNDغDیF DF ق kCk éٌCoC [Clh pwJ ق éدخC ّطدئ عCکµ éF fیw×] 
[lzDF éO¾Dیغ ظwWN êpثëk ¦iz ok rتpç ق éO¾Dë ظwWN fیw× ok ش×Dئ lغقClh éئ lz 
قo فایدثغC ظwیغol× 1930 ُçk phCقC ok D×C.lz HVک× Co یأیآk MDSdDG× ق MD،آD× 
عA ُیخقC kکh qC ی؟ی·¨ کNpJ ق fGz DèN ق PvC فیZ rیغ qقp×C ق lیëCpت «D®eغC éF 
.PvC éO،ت إقpO× DGëpأN ضDغ فëC ¸آCق ok ق.PvC یآDF

ضrیOغDOwNقpJ éFPGwغ êoDیwFPçDGz qC éئ - ظwیخCpGیخ qC êp@ث@ëk ´ک@غ  
qC وlz ClV ق H·،× êD©µC ق وقpت] فیF ok pN¢یF - PvC oCkoکhpF DJقoC حCpG@ی@خ 
qC Pی·FDN عقlF ق kCqA êDçDwیدئ kکVق éF فیدëD@آ] D@ë (81) [xیدثغC یطvo êDwیدئ 
P©èغ فëC عDغCkیèخC D×C.DçفایدثغC DN kکzی× P@¾D@ë (82) [xیدثغC ظ²µC ہأvC 
ok éئ - (xیدثغC ظ²µC ہأvC qC Pی·FDN عقlF ق kCqA êDçDwیدئ kکVق éF ذëDآ P©è@غ) 
عCkpتDz qC) (84) éëقoDت.êC.êC ق (83) [PëDvp¾] عکZ êCéOwVpF oDیwF kCp¾C عD،یF 
éF kکh p¤D·× فایدثغC عDغCkیèخC qC یhpFqC pNظئ - kکzی× وlëk (یدaëo HOا× بëkrغ 
ق ف،یثت pثغDئ ُآp¾ ک©@µ, (85) ذGK×Dئ.یV.oC éOGخC.lغkکF ذëDطO× rی×APµlF oDا¾C 
.kکzی× Eکwe× DSOvC بë {kکhrی×APµlF oDا¾C D@F} (86) [lëlV MDیèخC] EDOئ ôlwëکغ 
ôlwëکغ ق XëpGطئ بیvشئ lط،ël@غC (87) [oقشت.oC.یN] pی²غ êkCp¾C PvC oک فیطç ق 
(89) [PwیZ Pیeیw×] EDOئ éF êoDیwFPçDG@z é@ئ) (88) [jëoDN êDwیµ] oکè،× éخDvo 
lأغ éF قC [Pیeیw× ق بیخکNDئ Hçn×] EDOئ é@ئ (90) [قkDئ.یV.یv] rیغ ق (koCk إDغoDç 
ُآp¾ Pv.PvC éOhCkpJ éغD،ëlغCkCqA êCéëقCq ق p²× qC بیخکNDئ qC ی@ Cp@¾C 
rطیV عکël× 19 عpآ pvDNpv ok Co yCوqCقA lدF Mpèz êDأF ق oCpطO@vC (91) فëpOیغکë 
p¥µ عDOwNقpJ حCpGیخ فëpNةorF Co قC عCکOF lëDz éئ êlط،ëlغC ;P@vC (92) کیغoD× 
êld DN êق D×C PvC (93) rاV.یJ.حC Pv فëC pثëk ôlëDطغ éOGخC.PwغCk xیدثغC ok kکh 
.PhCkpJی× Pv فëC éٌCoC éF ؤیآk pی؛ ق یطدµpی؛

¢GV D،@×p@v ق p@تqD@؛A (94) [جیغDZ êpخC ضDیدëق] Dاëp×C ok éئ P؟ت عCکNی×  
حDطz êDçPخDëC فëکخDئ éآp¾ ُغCpیتPiv êDçyقo DF êق.kکF یëk pا؟N ok حCpGی@خ 
فëpOیغکë éآp¾ ک©µ عCکµ éF قC ؤëp فëC qC ق kpئ lzo (lدثغCکیغ) Dاëp@×C ءp@z 
یدWN ق یdق ,fیw× éئ kکF lأO·× D×C PzCk kDأOغC یOv êDçوqک×A éF êق.lz °D@e@خ 
éF فٍط®× عDطëC فëکخDئ éآp¾ ذFDأ× ok قC.PvC PیغDwغC ôlغq عD×oA ق Clh ذ×D@ئ 
DçیFکh ضDWغC pF Co (Clh lغqp¾ عCکµ éF) êق êp®¾ یëDغCکN ق عDw@غC êkCqA 
کٍ@O@× é@ئ (96) , [lدثغCکیغ یëش·OvC ¢GV] pGço (95) عکvp×C قlخCق ½Co.PhDv cp®× 
Pیآشh ق cقo kp× ق Dاëp×C [ف×کیغ] Co êق ,یëDاëp×C oD©@d é@F ED®@h (97) lخکغoA 
ok قC یëk êDçوDتlëk.lzDFی× 19 عpآ ok یëDاëp×C یëk pا؟O× فëpN½قp·× ,P@w@غCk 
uDvC.PvC وl×A ذ@ی@¥@؟@N é@F (98) [MسDأ×] êlدV قk EDOئ ق 
lëDF Co MDWغ قC p²غ qC.kکF p،F êp®¾ ق یNCm PیçکخC éF kDأOµC êق êDçوDتlëk 
.kpئ کV ق PwV ذی¤C yشN ق é،ëlغC ؤëp qC kp¾ kکh ¯vکN kp¾ cقo عlz بخD× ok

PzCk ظیçCکh ضCpئC ق ضpOe× ,فاط×کeغ فëpOèF éF Co یwیµ یNoک¤ ok قC lëk qC  
PvC pNیOv یادw× êCoCk éئ عD،ëlغCkCqA qC یاë.ظیئ êقpیJ قC yقo ق وCo qC é@ئ 
koک؟NoDç pèz ok یخDطz êDwیدئ ¢ی،ئ kکh یغDتlغq ظ²µC ¢iF ok éئ kکF (99) [ذzکF xëpç] 
ق ¯@vCق ¯@h (100) [یeیw× PیFpN ok یSeF] عCکµ DF êق EDOئ.kکFPایOئ PخDëC ok 
عA ید¤Cp Dh ُ؛l؛k p،F «D®eغC ق یçDGN ق فیOwiغ وDت éئ - ظëlآ Pv عDی× یWغDی× 
ok Clh] EDOئ ok قC.lzDFی× ,p،F êpënJحDطئ EDF ok éغCpا؟zقo êDçéëp²@غ ق - kک@F 
ok یOd éئ kpئ lیئDN ق kpF oDئ éF ی×rV MCkDأOµC êCpF Co یآشhC oDی·× (101) [fیw× 
.kpئ rëDطO× (103) [عlF] qC Co (102) [cقo] lëDF ulأ× EDOئ

,یëDاëp×C MDیèخC ok [یدaëo HOا×] وtëق éF ق یëDJقoC HNDا× mک؟غ ,عpآ p@hCقC ok  
ضDیدëق ق ,کëDçC PخDëC ok فیخpFC ôlا،غCk xی@ٌo, (104) جیئ.یv.YC oDRA ok D¤ک¥i× 
pçکV] عCکµ DF êق EDOئ éئ) إoکëکیغ ok عکیغکë یNDیèخC وqکd xیٌo, (105) عقCpF r×kA 
یiëoDN عDأأe× qC éOvk عA عDی× ok.PvC kکè،× , (lz p،O× 1902 حD@v ok (106) [Pیeیw× 
یNDیèخC ôqکd qC rیغ [Mp؟ثی×.یv.êC] ,lغkکF یخCpGیخ ¢ëCp@ت ق ءقm êCoCk é@ئ 
.PvC یiëoDN QkCکd qC ذأOw× PëD@è@غ ok (107) یëk فیأë éئ kکF lأO·× ق kکF عکیغکë 
EDOئ é@ئ - (109) [qکیO×pدیz] ق (108) [بëlvD¾ عکvp×C êpç] إoکëکیغ oکè،× Hی®h فیaطç 
ق - kکzی× Eکwe× یخCpGیخ êDçعD×oA qC یeëp¤ عDی@F قC (110) [ظwیغol× فëk/عDطëC] 
ok oکè،× êDçحCpGی@خ qC (112) [Pأیأd DF فëk êpیتok] EDOئ ôlwëکغ (111) [فطëق.عC.YC] 
.lzDFی× 20 عpآ ذëCقC

ضقo بیخکNDئ Hçn× ok ظwیغol×

qD؛A ok ی،GV koک× ok{ pNؤیآk ق} £Dh êکeغ éF [ظwیغol×] وsCق éئ lz وoDzC pN¢ی@J  
ok یNDیèخC ی،ëlغCkCqA Dë êqDvklWN یتtëق êCoCk éئ P¾oی× oD@ئ é@F 20 عp@آ 
DF Co عA حقC ½pd یwیدثغC ok ,ظç PèV فیطç éF ق).kکF ضقo بیخکNDئ êDwی@د@ئ 
éF بیخکNDئ ظwیغol× ہی¤کN éئ P؟ت lëDF حDd فیµ ok D×C (.lئی× PGR ةorF ½p@d 
éئ یغDwئ ق PvC oCkoکhpF êpNظئ ضDWwغC qC Cpëq ;PvC qClغC¯د؛ ¢GV بë عCکµ 
.lغCوkکGغ ی¤Dh HOا× oCnتéëDJ éVقbیç éFPvC وlz ءش C [Pwیغol×] DçعA éF سکط·× 
DF ,kکzی× Eکwe× وlµ فëC عDی× ok kp¾ فëpNoکè،@× é@ئ (113) یwëکخkp؟خA éئعDZ ق 
ok éطç éئ lغkکF [£DizC qC êkقle× oDیwF kCl·N] D¾p¤ DçعA PvC éOzCk عDیF lیئDN 
,یدأµ MDٌD©OآC DF Co بیخکNDئ Hçn× lOvCکhی× DçعA éطç] :lغkکF إpO،× یتtëق بë 
إpO،× ق ضDµ ½lç فëC ؤیآk فیی·N D×C [.lئ oDتqDvp¨Dd p¥µ یµDطOVC ق ی@آش@hC 
.kکF MقD؟O× ,DçعA £Dh ذëDطN HwdpF ,pثëk وlwëکغ DN وlwëک@غ ب@ë qC ,D@çعA 
yقo ظwیغol× êCpF £Dh EکZoDèZ ق HخDآ بë فیی·N ق ذیطeN êCpF yشN ,فëCpFD@F 
qC [ظçk xëDJ] IDJ éئ یFکZoDZ ق cp pی²غ.Pwیغ عA یvopF ق é·خD®× ok ی·أ× ق HvD× 
"Pascendi dominici عCکµ PeN êCé×Dغ ¢iF oقl¤ DF 1907 حD@v ok ق kCk é@ٌCoC عA 
pç ¢أغ ق ظèv عCrی× یFDëqoC ق یvopF ,HvD× yقo éادF.kpئ ضک@ا@e@× Co عAgregis"  
lOzCk êpNoDاzA یOwیغol× MD،ëCpت éئ یëDçoک،ئ.PvC kpاëقo فëC ok وl@w@ëک@غ 
,êoقAP؟ثz oک éF ,عDطخA D×C.lغkکF xیدثغC ق DیخDOëC ,éwغCp¾ qC lغkکF MoDGµ 
DvDvC MD،ëCpت فëC rیغ Dاëp×C ok.kکF وlz ¸آCق MD،ëCpت فëC pیRDN PeN pNظئ  
{ Vatican,I Councils, article on Vatican. :éF.بغ}.kکGغ oCkoکhpF ی·آCق عCoCl¾p qC

ی¾p·× qC kکF MoDGµ lغkکF عA oCkوlèµ DeغC qC êکeغ éF ,DçPwیغol× éئ êCé؟ی±ق  
ok ظç ق êkDأOµC kD·FC ok ظç ,¢ëکh عDèV éF بیخکNDئ Hçn× ´D¾k ذFD@آ é@ٌCoC ق 
éF.lzDF éVک× ق حکGآ ذFDآ یدأµ °Deخ éF éئ êCéغکت éF ,عA یNشیا،N/یغD×qDv kD·@FC 
Cpتcش¤C Pv koک× ok یغDOwNقpJ êDçحCpGیخ éئ é@a@غA p@ث@ëk MoD@G@µ 
koک× ok عA êCpVC ق ضDWغC kl¤ ok DçPwیغol× ,lغkCk ضDWغC {ضrیOغDOwNقpJ} 
yقo éئ) وqClغC عDطç éF rیغ DçعA yقo ق.lغl×ApF [PëpN] êCoکz qC l·F بیخکNDئ P@v 
êCی Cp¾C یخCpGیخ êpیتPèV qC (kکF ی Cp¾C عDOwNقp@J êD@çحCp@G@ی@خ 
é@ط@ç (114) [Dwیدئ ق ذیWغC] EDOئ ok [یwëکخ] éئ kکF قo فیطç qC ق.kکF oCkoکhpF 
kکh Dë ق HNCp× éدwدv ,ی×rV MCkDأOµC qC ظµC - یiëoDN بیخکNDئ Mشا،× ق ذٌDw@× 
¸FDN éئ kpئ فییGN ی·یG ید×DاN وDتlëk بë uDvC pF Co - بیخکND@ئ ف@ی@ëA 
حDd ok DطٌCk éئ êCیثçp¾ ¯ëCpz êD©OآC éF ق وkکF یµDطOVC ق êک·× êDçqDی@غ 
حCهv فëC éF éئ یطیأOw× jvDJ ok ,kکh EDOئ ok یwëکخ.lغکzی× فیی·N ,lغpیی@»@N 
pçکV عCکOF éئ kکzی× p×C فëC pا× ,PvC وkCk éٌCoC [PwیZ Pیeیw×] éئ [إDغoD@ç] 
ok ی¤Dh p¥µ éغکتpç DF Co عA DëP¾Dë ی¤Dh یiëoDN é@د@dp@× ok Co (115) Pیeیw× 
MDیd ´کطW× ق ذئ éئ PvC وlzPFDR éFpWN éF êق p²غ qC.PwغCk یاë ,یiëoDN MDی@d 
یNDµش C [Pیeیw× فëk یOwیZ ق PیçD×] Pvok فیطiN ok éئ PvC Pیeیw× یiëoD@N 
½p¤ éF بیخکNDئ Hçn× lئی× حسlOvC قC éی×q فëC ok ,lèغی× D× oDیO@hC ok Co 
oDGN یwیدثغC pا؟@O@× (116) حpëDN UoکV PëقrV.kکzی× éVک× ¢ëCکOe× ´کN ق حDطئ 
قk ok Pیeیw×] EDOئ ok وtëق éF kکh oDRA ok Co DçحسlOvC فیطç éیGz rیغ êlخpëC 
.PvC وkoقA [یçCo

éئ kکF éO؟èغ p×C فëC ok lغlz éVCک× عA DF DçPwیغol× éئ یGیWµ ُدا،× ق ذ©@·@×  
lأغ pFCpF ok إDغp®h êکeغ éF éئ lغkکFPیeیw× qC یداz éF عlی،iF oDGOµC kl¤ok DçعA 
pF ید¤C éèGz ق oD،¾ éئ lغkکF éO¾Dëok DçعA ¸آCق ok.kکF وlاz ق pënJHیvA ,یiëoDN 
éئ ,یایخکNDئ êpتé·¾Cl× ق ´D¾k حکط·× ´کغ عA ق PvC éیdDغ فیطç qC Dأیآk عDط@ëC 
.PvC rVDµ عA éF jvDJ qC ,kکF وkoکh وpت ulأ× EDOئ éF «کFp× یëCpتحک¤C DF ش×Dئ 
بیخکNDئ é؟wد¾.PhDv cp®× é؟wد¾ قpطدآ ok êpثëk ذٌDw× [Pی×rV] éخDw× عA pF وقشµ 
ok ظçعA éئ یvD×کN HOا× عDطç qC kکF MoDGµ ,IDJ یطvo MCoکOvk qC Pی·GN D@F 
p²غ ؤG .kکF یvol× é؟wد¾ EکZoDZ ok ق یiëoDNpی؛ ق p²غ جN oDیwF koCک× H@خD@؛ 
xëoک× kpتDz ق êکwغCp¾ oکè،@× H@ی®@h, (117) opیغکRpFس فzکخ عکZ یëDçPwیغol× 
(120) یNکëDغCکF کOw@غoC ق (119) êo یخ koCقkC یغکwتpF ُ؟wد¾ HOا× ¸FDN ق (118) حlغشF 
یëk é؟wد@¾ (121) ( [ظwیغol× é×DغpF] EDOئ وlwëکغ ق DçیëDیخDOëC عD×pèآ ق ¼دG×) 
PغDئ êCoA pF éغ pNDëکJ êCé؟wد¾ kDWëC êCpF DçعA.kکF qDیغkoک× êpND@ëک@J 
éادF (PvC éO،ت kقkp× ق وlz وoDzC عA éF 10 xëDJ IDJ éO؟ت ¢یJ é×D،iF ok éئ عD@Z) 
éwغCp¾ êpا¾ êD©¾ pF 19 عpآ ظ²µC ¢iF ok éئ lغkpئ éیا@N (122) êCéغCقpتوkCoC PvpF 
وkCoC ¢أغ pF قkpçopیغکNpFسق حpëDN.kکF ظئDd یëDاëp×C ظwیNDطتCpJ pF یOd ق 
بë uDvC pF وqک×A éئ kکF عA قk pç kpاëقo ق lغkpئ lی@ئD@N êqoقkD@أ@O@µC ok 
حک@@@¤C (123) [lأغ ق ی×rV حک¤C] EDOئ ok وtëق éF êo یخ.kکz ظè¾ یآشhC یëCpتkDطغ 
.PvC éOwغCk êp²غ êCکOe× عقlF ق [یدطµ oDO¾o êCpF یغکغDآ] عCکµ éF Co êkDأOµC 
MD DGNoC ok عDwغC] éئ PvD·× عClFPأیأd ok [Clh عkکF ی¥iz] ôqک×A ,فëCpFD@@F 
oDO¾o یغDwغC kCp¾C DF kکh MD DGNoC ok éئ lئ oDO¾o عDZ Clh D@F kک@h 
Pvk éF ق kDWëC ok عA یëDغCکN pF êkDأOµC ذ¤C بëPیغDأd ,قoفیطç qC ق [l@ئی@× 
.PvC éOwFCق ق یاO× ,PvC یOG× عA pF êkDأOµC ذ¤C فëC kکh éئ êCéFpWN عkCk

qC Co êlیëDN éغکتbیç ,ی؟wد¾ Dë ق یiëoDN °Deخ éF وCکh ,DçPwیغol× ´D¾k D@×C  
1910 حDv ok ق lz ضکاe× جغokیF ¢GV فëC ق koقDیغ Pvk é@F عD@ا@ی@NCق êک@v 
Dë ق یeیw× عDیغDdقo éطç pF ق ظی²N ظwیغol× DFPël¨ ok ی¤ک¥i× êDçé×Dغl@تک@v 
فëC éWیOغ.lz ¸¨ق ق ذیطeN lغkکF ظید·N oDئ ok éئ یغDیغDdقo qC éOvk عA ظ@ئP@vk 
یNDیèخC pا؟N ق بیخکNDئ Hçn× ok ulأ× EDOئ ؤیأeN lغقo éئ lz عA عDای@NCق oD@ئ 
.kDèغ êlئ éF قo عA qC xJ DçحDv DN یOwی×کNpی؛

ظwیخCpGیخ یvopF

عCکNی× éئ lغkکF lأO·× عA عCقpیJ éئ kکF éO؟èغ p×C فëC ok ظwیخCpGیخ Mکآ é®أغ  
qقp×C عDèV éF ,lëA koCق عA yqoC ق olآ ok êCézlh شأµ éئعA عقlF Co Pیeیw× ؤëDأ@d 
éF یثçp¾ ق p¥µ ok Pیeیw× فëk éئ PzCkی× oDè±C Deëp¤ HOا× ف@ëC.kCk é@ٌCoC 
é·×DV جçp¾ p¥µ qC MقD؟O× oDیwF éئ P¾pت ذاz ق P¾Dë é·vکNق lzo ق l@×A kک@Vق 
ضkp× éF عA HخDآ ok éئ یغDFq ظç ق عA MD¨قp؟× ظç oDZDغ éF ق kکF 20 ق 19 عpآ یFp؛ 
.PvC ضکè؟×Dغ êkDëq عCrی× éF یOd ق éغDثیF lëlV p¥µ éFPGwغ PvC وl@z é@¨p@µ 
عDèV éF ق ظیاغ یzکJظ،Z qقo ¸یvق MCpیRDN ق mک؟غ qC ظیçCکiF pتC ,فëCpFD@F 
حک¤C وoDFقk یFDëqoC éF lëDF oDZDغ éF ,ظیئ éVکN kکh یغک×CpیJ ق p@¤D@·@× 
f®v ok یëCpتcش¤C p¥µ qC l·F éئ ظëqCkpKF êpا¾ êDçyقo کNpJ ok Pیeیw× êkDأOµC 
یOd ,ظëpثFPیeیw× éF یطدµ jëoDN p²غé®أغ qC lëDF وtëق éF.lغCوlz pی»O× ی·@ی@vق 
.lاغ lیëDN ,PvC وkکF lیئDN koک× Dçعpآ حک ok éئ Co یNCkDأOµC ,oDئ ف@ëC p@تC 
ظwیخCpGیخ حک¤C éغکثZ éئ lیطè¾ عCکNی× ذا،× ,°Deخ فëC qC éئ PvC عA Pأی@أ@d 
lëDF ,fیw× فëk qC êklWO× PٌCpآ pç ق lëکتی× فiv kکh êCpF DçPی·آCق.kکzی× حD®FC 
.lئ pیw؟N ClOFC qC Co DçعA

Co kکh £Dh عClأO× ق عD؟خDi× ظwیخCpGیخ ,p¨Dd عpآ qD؛A qC ظئ Pvk ,éطç فëC D@F 
یµکغ oCl¾p êCوlµ êکv qC D¾p¤ HOا× فëC éئ P؟ت عCکNیط@غ ق P@vC é@O@zCk 
,êoDیwF p²غ qC.PvC وlz ¸آCق kDأOغCق P؟خDi× koک× éغCoکئoکئ ق éغDأطdC یëCpتPv 
ق Clh ق عDèV عDی× یثOvکیJ ق «DGNoC pF ld qC ¢یF (124) ظwخCpGیخ یخکدd MDیèخC 
ضDطN یeیw× oکRD× MCkDأOµC op¨ éF فëC ق PvC وkpئ lیئDN Clh ق عDwغC عDی× 
oکRD× MCkDأOµC ؤG .kکF یاO× عA pF (125) êpënJéël¾ ôqک×A éئ یNCkDأOµC ;PvC وlz 
فëlF ق PvClh ق عDwغC ی·ë kقle×Dغ ق kقle× عDی× «DGNoC ,ظخDµ ok kکVک× «DGNoC 
,یخCpGیخ یvDzfیw×).یطئ D¾p¤ éغ ق PvC ی؟یئ یNقD؟N Clh DF عDwغC MقD؟N °Deخ 
qC ,ءک¾ HخD®× éF éVکN DF (PvC ضشwخC éیدµیwیµ عkکF عDwغC éF kقle× سکط·@× 
MoCpz ق وDت éF (§p¾ pF) éئ یNoک¤ ok یOd ,HOا× فëC ,ظwیخCpGیخ عClأO× p²@× 
pFPخکèv éF Co عDwغC عDçDت ,وDت PdDآق فO¾pت وlëkDغ DF lئ éVکN ظç عDw@غC 
.lئی× ذëقDN ق pیw؟N ,¯یe× DF êoDتqDv ق ءD¾ق ضlµ Dë یثFpWN ظئ ,ذèV uDvC

éئ lئی× éëCoC ییFyکh یµکغ عDwغC ôoDFok ظwیخCpGیخ HOا× ق وDتlëk ,¸@آCق ok  
ق عDwغC êpënJحDطئ ôoDFok éغCpثzقo ظیçD؟× عkpئ éOiی×A ق HیئpN qC ی@zD@غ 
یOv êDçوqک×A DF éغ êCییFyکh فیZ ق.lzDFی× 19 عpآ ok Pëp،FP¾p،ی@J عD@×oA 
lvD¾ éیخقC «کGç p Dh éF Co عDwغC PیçD× éئ) عDwغC PیçD× ôoDFok Pیeیw@× 
ok عDwغC یتlغq éئ ,Pëp،F وDت pF حCk ôlëCr¾ lçCکz DF éغ ق kکzی× lیëDN (lغCkی× 
یخCpGیخ یأدN عCکNی× فیaطç.PvC عA pF êoDFہ@vD@N l@çD@z j@ëoD@N حک@  
êCoCk éئ یغDwئ qC یطWغC ;koقA p²غ ok rیغ Dwیدئ kکh ok êCéغD@ëCp@تف@çm 
DF éFD،× Dë إpO،× éFpWN فیطç éF éVکN DF ق lOwç éFD،× Dë إpO،× êCéFp@W@N 
.lçkی× عD،غ Co فëk یµDطOVC یتtëق ؤëp فëlF ق lغqCkpJی× ی·طV MkDGµ éF pثëlا@ë 
përتDغ éF یëk ذٌDw× ôoDFok عClط،ëlغC éئ PvC وlz وkکOvPè@V عA qC f@×D@w@N 
,lغoCk عA pF ظwیخCpGیخ عClأO× éئ یخDاzC ,éئعA ذ¤Dd.lغoCk یNقD؟O× êDçوDتlëk 
HOا× یµکغ qC éOvDhpF یëDçyqoC DvDvC ظwیخCpGیخ êDçyqoC é@ئ P@vC ف@ëC 
ق ءشhC ôlغoCkpFok rتpç ق وkکF é·×DV (êCsoکF Dë) ¯vکO× éأG éF p±Dغ ی@آش@hC 
ق PvC éOhCkpJ عA ہی¤کN éF lëlV lèµ éئ ,CrV ق kD·× qقo éF p±Dغ یآشhC êDçoDO¾o 
.Pwیغ ,PvC وkpئ lیئDN یOv êDçوqک×A éطç ُëDطغقok عCکµ éF عApF

یئ pیRDNPeN Dأیطµ éئ یwیٌکv عCکV عCkی@è@خC, (126) QoDF حoDئ éئ êCêlV ¦ëDأغ  
êoکe×Clh ضDغ éF êق éئ lzTµDF kpئی× uDwdC ظwیخCpGیخ ok ,kکF koDت é@ئp@ë 
MDیèخC یëCpتعDwغC éیدµ ,PvC وl×A ulأ× EDOئ ق یdق ok éئ یëCp@Z ق عک@Zی@F 
lëDF éادF lzD@F (127) [PغDëk] MDیèخC qD؛A ُ®أغ lëDGغ قC p²غqC.lئ §CpOµC حCpGیخ 
[.PvC وlz éOhDz Clh DF ¯أ¾ Clh] :lzDF ,kکh [ُطدئ] ok Clh یدWN

êoقp¨ MD×lأ× ضClئb@ی@ç, (128) êp²غ ی·یG MDیèخC éغ ق [یëk éFpWN] éغ ,فëCpFDF 
uDیآ] ,ی@vD@×ک@N (129) [êkکVق uDیآ] êDV éF MoDF حoDئ.lçkیطغ Pvk éF Co عDطëC 
.PvC یdق pF یOG× éئ êCیغDطëC êDçMpی¥F ی·ë ;PhDv cp®× Co (130) [یغDطëC

حDاzC ق ´CکغC ُطç éئ kکF عA ,lz HVک× MDیèخC ok QoDF éئ یFشأغC é@W@ی@O@غ  
فëo] éئ یdش®¤C) [یRoDF MoDvC] فëC.lغlz kقkp× ¢یF ق ظئ ظwیخCpGیخ عکتDغک@ت 
koک× éçk oDèZ DN Ckقld ,lz یëk é،ëlغC pیتف×Ck 20 عpآ ok éئ (kCk عA pF [oکGیغ lدç 
éF ق حک¾C éئ kکF (1968 حDv ok) QoDF ةp× qC ¢یJ حDv lZ ok DèN ق kکF lی@ئD@N 
qC عA éFmDV qکç lZpç) یwئقlNoCکغ ¢ئCق êoDF ,P،ت فzقo عA عlیvo ضDWغCp@v 
Co kکh pçکت بz ذFDآpی؛ êکeغ éF éغCoDئé²¾De× یëCpتذیWغC ق kکF éO¾pغ فی@F 
p²غ éF ,kکF éOیغol× kکh qC ی،iF ¸آCق ok éئ یdp ق lغقo ok , (kکF éO@¾p@ت عA qC 
MoDGµ éF.یطëlآ (ییأë حک¤C ) MDییأëP¾DëqDF DN kکFPآک× یی،غHأµ بë pN¢@ی@F 
kکh êDVpF kکF DçعA ذd kl¤ok ظwیخCpGیخ éئ êCیNDیèخC ذٌDw× ق Mشا،× ,p@ث@ëk 
lیGF °ک؟e× Co kکh Mrµ ق UoC lçCکiF xئقlNoC Hçn× éaغDZ Cpëq ;lغlغD@× ی@آD@F 
.lئ EDOVC (یiëoDN Dë ی؟wد¾ êDç¢خDZ qC ظµC) êkDأOغC êDç¢خDZ qC lغCکNیط@غ 
عCrëpت Pیeیw× یiëoDN oDGOµC éF فOhCkpJ qC éئ kکF فëC QoDF kکh êlV êD®h 
ذëDطN ق ¢ëCpت فëC ok ,ذeëس ذٌDw× ق Mشا،× فëC بzیF.P¾oی× وp؟ عA qC ق kک@F 
koک× pNéغسlطç êکeغ éF Co ظwیخCpGیخ êDçkoقDOvk éئ kکF pRه× عDغCkی@è@خC 
.lçk oCpآ p²غlëlWN

:DçPzکغیJ

:PvC فیZ éخDأ× ذ¤C MD¥i،× -1

Bernard M. G. Reardon, Christian Modernism", in: Mircea ELiade (ed.) The  
Encyclopedia of Religion, (New York: simon & Schuster Macmillan, 1995), Vol. 10, pp.  
7-14.

2- Liberalism.

3- modernism.

4- T. S. Eliot (یëDاëp×A lأO× ق وlëoکz pµDz)

5- Edward Irving.

6- Obligation.

7- John Henry Newman.

8- Antichrist.

9- traditionalist.

10- dogmatist.

11- obscurantist.

ق éغDëCpتذأµ یغDëpV] ذأµ p¥µ Dë {êpا؟zقo } êpثzقo P@©@è@غ, Enlightenment -12  
ظçlWç عpآ êDJقoC ok XëCo یOwیغD×قC ق یëkpی؛ ق éغDçCکhêkCqA ق éغDëCpتظدµ 
ذأµ p¥µ Co 18 عpآ] [.PvC وkoCnت یآDF یFp؛ é؟wد¾ ق ظدµ pF êoDتlغD× pیRD@N é@ئ 
éطç é¤pµ kکF وlz pتوکدV ظدµ ok éئ Pیغشأµ عD×oA éئ P¾oی× oD²OغC ق lغlی×Dغی@× 
,lzی× وlی×Dغ êpثzقo éئ فëکغ êpا¾ P©èغ فëC.kpیثFpF ok Co یغDwغC êDçPیخD·¾ 
ءp¾ pثëk pا؟O× DN êpا؟O× qC ق pثëk oک،ئ DN êoک،ئ qC ق kکF êCوpèZ l@Z ôl@ël@J 
-1 :ظیërتی×pF Co ´ک¨ک× év êpثzقo kl·O× ظیçD؟× ق فی×D©× عDی@× qC...kp@ئی@× 
lëDF yoCkpئ ق oDئ éئ lzی× éOwëpثغ oCکOvC - kکh ق êpGV یçDثOvk عDغکZ P·یG  
ی©·F éئ ,kکFTeF ذFDآ ُی¨p¾ بë ld ok lغقClh -2.kکz فییGN ی·یG êDçقpیغ Hwd p@F 
ی×rV ôlیأµ Dë ضrV عCکµ éF عCpثëk ق lغkpئی× ´D¾k عA qC حکأ·× §p¾ عCک@µ é@F 
ضDWغCpv -3.lغkpئی× éٍ®iN PvC ¸WNp× êDwیدئ éOhCkpJ ق éOhDv éئ êCéëDJی@F 
kl× éF وCکiخk é·×DV éF ذیغ ق عDwغC êpënJحDطئ éF عDیط C DغDطç HخD؛ é@ی@dقo 
فëlخCِDèF éطVpN ,oکFoDF عDëC ,فëk ق ظدµ).kکF یتlغq عقهz ُطç ok ظد@µ kp@FoD@ئ 
.ض.(71 ق 25 £ ,1374 ,ضقk IDZ ,یçD،×ph

ذvکN عقlF lغCکNی× عDwغC ذأµ éئفëC éF kDأOµC.{یدأµ ,ی·یG یvDzCl@h} Deism ,-13  
éOzCk عDµmC ق یçDتA lغقClh kکVق éF ,Hçn× éF lè·N ق یdق ق ضDèخC éF éیاN D@ë 
ok ypثغ فëC éأFDv.PzCk êoDیwF عCoCl¾p (18 عpآ) êpثzقo p¥µ ok حکآ فëC.lzD@F 
lëlV p¥µ ok.éOzCk kکVق ظçعA qC pN¢یJ یOd ق xغDwغo ôoقk êDçPwیغD×قC oD@RA 
.lغCوkکFPwیٌk pثëk êoDیwF ق فvp؟V ,فیدئCp¾ ,MpFpç koCقkC ,کیاwOغک× ,pO@خق 
.ض - (25 £ ,یآoقDJ ,یçD،×ph éطVpN ,فëk ق ظدµ)

14- Critque of pure Reason (1781).

15- Postulate.

16- practicl reason.

17- Faculty.

18- perspectives on Nineteenth andTwentieth Century protestant Theology London,  
1967, p. 64.

19- morality.

20- Religion within the limits of Reason Alone, New york, 1960, p. 162.

21- reductionism.

22- Jean Reville.

23- Liberal Christianity, London, 1903, p.17.

24- Friedrich Schleier macher.

عpآ فیطç ok شGآ yCêpا¾ êDçé،ëo éئ ظè× حکeN év :lwëکغی@× oک@FoD@F عD@ëC  
P¾p،یJ ,Pwiغ :kpئ بطئ یخClOµC MDیèخC Dë حCpGیخ ضشئ ذا،N éF ,kکF éO¾pتDJ 
ضقk.koقA lëlJ یdق éFPGwغ êCوqDN êDçP¾Dیço ,ulأ× EDOئ éF «کFp× êDç¢@çقt@J 
ok ,فëکغ qD؛Apv فëC.PvC یëk lëDأµ éیVکN êDG× عCکµ éF یëk ُFpWN éF DO@µC 
xvه×] Co قC DGخD؛ éئ kکF phD× pëشz ¢ëolëp¾ oDا¾C ق oDRA qC T·G× ,عpآ ذ@ëCقC 
éاغDZ PvC یغDیdق ظیخD·N éغ PغDëk êDG× قC p²غ éF.l×Dغی× [یخClOµC MDیè@خC 
ok éا@غD@@Z ,P@vC (cognitive reason) ,qک×AP¾p·× ذأµ éغ ,PvC cp®× یëCpتPv ok 
ضD²غ ok éاغD@Z (ethicalwill) ,یآشhC ôkCoC یOd éغ ,PvC cp®× (یدأµ) ی·یG MDیèخC 
ُطç DF éئ P@vC (religious awareness) ,یëk وDGOغC ok éادF ,PvC cp®× PغDئ ی؟wد¾ 
éF ذëکeN ذFDآ ق.وkp× یطvo lëDأµ éغ ,PvC وlغq éFpWN ´ک¨ک× ,PغDëk.koCk ءp¾ D@çعA 
,Pw@ی@غ (speculative philosophy) ,êp²غ Pطاd Dë 
,phD× pëشz.kکz وlیطè¾ ykکh êDçoDی·× ؤ¾ق pF ق kکz وlیWv ykکh DF lëDF é@ا@د@F 
- حk DFCo lغقClh éئ kکF êCo فëC pF ,بیOغD×o P©èغ êDطاd ق عDتlwëکغ lغD@ط@ç 
حسlOvC DF éغ PhDz عCکNی× {êoک@©@d ظ@د@µ} (immediate apprehension) ,یçDتA 
,PvC [ؤد®× یثOwFCق uDwdC] عDëkC éطç ok إpO،× p¥µ قC pیG·N éF.ظیأOw×p@ی@؛ 
ظدµ).ذئDF kDeNC éF عkpF یJ, (infinite) ,یçDO×Dغ pFCpF ok (finitude) ,یçDN uDwdC 
.ض.(130 - 32 £ ,یçD،×ph فëlخCِDèF éطVpN ,oکF oDF عDëC ,فëk ق

یخClOµC MDیèخC ید¤C فی×D©× قrV éئ ,pRه× عDëpV فی×ک@v : Albrecht Ritschl -25  
فیëA ظ²µC ¢iF ok éئ PغDئ QCpی×.PvC PغDëk ok ءشhC P@ëک@خقC P@vC وl@×A ok 
MpGخA [یآشhC êDçyqoC MDیèخC] ok ,PvC kکè،× یFکh éF ظçkqکغ عpآ عDOw@Nقp@J 
êqCkpJp²غ Dë êp²غ ذأµ ؤëp qC éئ kکF ؤ¾Cک× PغDئ DF ذaëo.kpئ ClیJ ضقClN ذa@ëo 
ق عClVق qCéئPvC یدطµ ´ک¨ک× PغDëk.lz ذëDغ lغقClhP¾p·× éF عCکNیطغ ی@؟@w@د@¾ 
ok phD× pëشz lغDطç ذaëo.PvC pënJDغClV ,یآشhC êDçyqoC éF «کFp@× êD@çêoقCk 
یآشhC ôkCoC éF Co عA حقC ُVok ok یخق ,kکFPغDëk یFpWN ق یGدآ êDG× êکV ق PwV 
£ ,یçD،×ph éطVpN ,oکF oDF عDëC ,فëk ق ظدµ)...kCkی× PGwغ ق kpئی× pیG·N ,عDwغC 
.ض.(132

26- Auguste Sabatier (1839-1901)

27- Jean Reville (1854-1908)

28- William Adams Brown

29- Presbyterian

30- T. R. Glover

31- C. J. Cadoux

32- Congregationalist

33- Latitudinarianism

34- John Tillotson

35- Schleiermacher

36- feeling (Gefuhl)

37- moralism

38- the Infinite

39- Christianfaith (1821-1822; 2d ed. 1830)

40- God in Christ

41- inward experience

42- aesthetic

43- University of Gottingen.

44- ferdinand Christian Baur.

45- ethical imperative

46- Value Judgments (Werturteile)

47- Justification and Reconciliation Edinburgh, 1874-1900, O. 199.

48- justificafion

49- reconciliation

50- redeemed [عDثO¾DëMDWغ - وDت qC عDتlzlëphqDF]

51- Wibhelm Hermann (1846-1922)

52- Julius Kaftan (1848-1926)

53- Adolf von Harnack (1851-1930)

54- The Communionofthe Christianwith God (1886)

55- Whatis Christianity? (1900)

56- synoptic Gospels

57- Kingdom

58- history of religions school

59- Ernst Troeltsch (1865-1923)

60- Wilhelm Bousset (1865-1920)

61- University of Heidelberg

62- Wilhelm Dilthey

63- Epistle to the Romans

64- noetic school

65- Richard Whately (1787-1868)

66- Renn Dickson Hampden (1793-1868)

67- Thomas Arndd (1795-1842)

68- broad Church

69- H. H. Milman (1791-1868)

70- A. P. Stanley (1815-1881)

71- Benjamin Jowett (1817-1893)

72- Frederick Denison Maurice (1805-1872)

73- Samuel Taylor Coleridge

74- modern Anglicanism

75- Percy Gardner (1846-1937)

76- Hasting Rashdall (1854-1924)

77- W. R. Inge (1860-1954)

78- H. D. A. Major (1817-1961)

79- E. W. Barnes (1847-1953)

80- The Modern Churchmen s Union.

81- The English Nonconformists

82- Free Churchmen

83- P. T. Forsyth

84- A. E. Gravie

85- R. J. Campbell (1867-1956)

86- The New Theology (1907)

87- T. R. Glover (1869-1943)

88- Jesusof History (1917)

89- Whatis Christianity?

90- C. J. Cadoux (1883-1947)

91- Unitarian tradition

92- James Martineau (1805-1900)

93- L. P. Jacks (1960-1955)

94- William Ellery Channing (1780-1842)

95- Ralph Waldo Emerson (1803-1888)

96- New EnglandTranscendentalist movement.

97- Matthem Arnold.

98- Essays (1841-1843)

99- Horace Bushnell (1802-1876)

100- Discourse on Christian Nurture (1847)

101- Godin Christ (1849)

102- Soul

103- body

104- H. C. King

105- William Adams Brown (1863-1943)

106- The Essenceof Christianity.

107- religious certitude

108- Harrry Emerson Fosdick

109- Shailer Mathews

110- The Faithof Madernism (1925).

111- H. N. Wieman.

112- The Wrestleof Roligion WithTruth (1927)

113- Alfred Loisy (1857-1940)

114- The Gospel and the Church (1902)

115- essence of christianity.

116- Jesuit George Tyrrell (1861-1909)

117- Lucien Laberthonniere

118- Maurice Blondel (1861- 1949)

119- Bergosonian Edouardle Roy (1870-1945).

120- Ernesto Buonaiuti (1881- 1946)

121- Programof Modernism (1907)

122- Voluntarist tradition.

123- Dogme et Crifigue (1907)

,ldCق عA ok lغقClhPvC ذëDآ éئ یNDیèخC - یخکدd MDیèخC) immanentist theology -124  
(.lیFی× عDwغC éFبëkrغoDیwFColغقClhMDیèخC فëC.koCk oک©d rیZéطç ق DVéطç ok 

125- redemption

126- Karl Barth (1886-1968)

127- religiousness

128- Speculative natural theology

129- analagia entis (analogy of being)

130- analogia fidei (analogy of faith)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان