ماهان شبکه ایرانیان

آنچه در شهر آفتاب گذشت که نباید می‌گذشت

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد و امروز روز آخر آن بود. با تمام تلاش‌هایی که برای برگزاری درست و منظم آن شده بود، باز هم مشکلات و مسائلی به‌وجود آمد که به نظر می‌رسد از قبل باید برای به‌وجود نیامدن آن‌ها تمهیداتی اندیشیده می‌شد که متاسفانه این‌طور نبود. مثل سردرگمی بازدیدکنندگان، منظم و مشخص نبودن غرفه‌ها، آب‌گرفتگی غرفه‌ها و ...

آنچه در شهر آفتاب گذشت که نباید می‌گذشت

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم آمد و در حال رفتن است. امروز روز آخر این نمایشگاه است و حیف است که ما با بدون پرداختن به حاشیه‌های آن بگذاریم که برود. اینکه کتاب‌خوان و کتاب‌نخوان جماعت رفته بودند تا سری به این نمایشگاه بزنند و چند کتابی بخرند و بخوانند و بخرند و نخوانند، اتفاقی است که هرساله در این روزها در این سرزمین با فرهنگ ما می‌افتد و به هرحال اتفاق مبارکی است. البته طبق عادت مالوف، کم و کاستی‌ها و حاشیه‌هایی هم بود که اگر با بنیتا همراه باشید خواهید دید که این حاشیه‌ها چقدر به متن‌اش می‌چربد.

 شهر آفتاب واقعا شهر آفتاب است

tehran-international-book-fair-gossips%20%2812%29.jpg

اول از مکان و اسم نمایشگاه شروع می‌کنیم؛ «شهر آفتاب» به نظر منِ کمترین، اسم این نمایشگاه همه‌جوره با معنی است. یعنی شما که بعد از اینکه توانستید با رد شدن سه قطار از مقابلتان در ایستگاه‌های مختلف خطوط 1 و 3 مترو تهران، محوطه‌ای 20 در 30 سانتی متری در یکی از واگن‌های مترو پیدا کنید و در حالی که از شدت فشار ابعادتان فشرده‌تر می‌شود، راهی این نمایشگاه می‌شوید. بعد از طی مسیری که از نظر مسافت و زمان با سفر قندهار پهلو می‌زند، به شهر آفتاب می‌رسید و تازه این‌جاست که می‌فهمید چرا اسم اینجا را شهر آفتاب گذاشته‌اند. بعد از خروج از ایستگاه مترو محوطه‌ای را می‌بینید که آفتاب با سنگدلی تمام بر آن حکومت می‌کند و مغز را در سر آدمی از شدت گرما آب‌پز می‌کند. باز جای شکرش باقی است که وسایل نقلیه‌ای «شاتل برقی» نامیده می‌شوند، در آن‌جا تعبیه شده که بعد از ایستادن در صفی یک کیلومتری، می‌توانید سوار آن‌ها شوید و بالاخره خود رابه‌صورت نیمه جان به خود نمایشگاه برسانید و تازه این‌جاست که قصه شروع می‌شود.

 

حالا از کجا شروع کنم؟

tehran-international-book-fair-gossips%20%288%29.jpg

سوالی که در ذهن تک‌تک کسانی که وارد نمایشگاه می‌شوند، جوانه می‌زند این است که از کجا شروع کنم. گویا مسئولان برگزاری نمایشگاه تمام سعی‌شان را بر این گذاشته‌اند که سخت‌ترین شیوه‌ی ممکن در شماره‌گذاری راهروها و غرفه‌ها و ردیف‌ها را به کار ببندند و الحق که در این کار موفق بودند. البته اگر استعدادشان را روی ساختن هزارتو و مارپیچ می‌گذاشتند، موفقیت بیشتری نصیبشان می‌شد.

 

کارتخوان‌هایی که خواندن بلد نبودند

tehran-international-book-fair-gossips%20%2813%29.jpg

مسئله‌ی بعدی کارتخوان‌هایی بود که کار نمی‌کرد. در روز اول و ساعت‌های اول تعدادی از دستگاه‌های پوز در نمایشگاه، هیچ کارتی را به رسمیت نمی‌شناختند و جماعت پوزکش، کارت به دست و دست به دعا ایستاده بودند که شاید کارتخوان‌ها گوشه چشمی به منتظران کنند.

 

بالاخره شهر آفتاب یا شهر باران؟

tehran-international-book-fair-gossips%20%284%29.jpg

اسم نمایشگاه شهر آفتاب بود که چند پاراگراف بالاتر علت نامگذاری آن را عرض کردم اما غافلگیری جالبی داشت این شهر آفتاب. باران بهاری بارید و کف نمایشگاه و غرفه‌های کتاب را که از خشکی و شدت گرما ترک برداشته بودند، زندگی دوباره بخشید و شهر آفتاب را به شهر باران تبدیل کرد. البته این ادعا توسط آتش‌نشانی تهران تکذیب شده بود.

 

زنده شدن حس و حال سیزده‌بدر در نمایشگاه

tehran-international-book-fair-gossips%20%2814%29.jpg

در نمایشگاه امسال تمام تمهیدات برای راحتی بازدیدکنندگان اندیشیده شده بود. مثلا ایجاد مکان‌هایی برای استراحت کسانی که شانه‌هایشان غرفه به غرفه سنگین‌تر و آویزان‌تر می‌شد یا کسانی که می‌خواستند بعد از چرخ زدنی لذت‌بخش در میان غرفه‌های منظم نمایشگاه، در فضایی راحت و زیر سایه‌بان‌هایی که مانع از رسیدن تیغ آفتاب به چشمان بازدیدکنندگان می‌شد، استراحتی کرده و غذایی تناول کنند. تصاویری که از استراحت کتاب‌خوان جماعت در محوطه‌ی نمایشگاه می‌دیدیم، یادآور سیزده‌بدر بود.

 

فروش کتاب به شیوه‌ی مترو

tehran-international-book-fair-gossips%20%289%29.jpg

در متروی تهران امروزه با پدیده‌ای روبرو هستیم که در چشممان نگاه می‌کند و می‌گوید: «دوتاش 3 تومن، سه‌تاش 5 تومن». این پدیده گویا به سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم سرایت کرده است. 

منبع: بنیتا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان