ماهان شبکه ایرانیان

خداحافظ بوی بد بدن

با فرا رسیدن فصل گرما، تعریق بدن بیشتر و بیشتر می شود. طبیعی هم است که عرق بوی خوبی ندارد و در بسیاری از مواقع باعث آزار و اذیت نه تنها فرد، بلکه اطرافیان می شود

خداحافظ بوی بد بدن
با فرا رسیدن فصل گرما، تعریق بدن بیشتر و بیشتر می شود. طبیعی هم است که عرق بوی خوبی ندارد و در بسیاری از مواقع باعث آزار و اذیت نه تنها فرد، بلکه اطرافیان می شود.

چرا عرق می کنیم؟
 

عوامل متعددی باعث عرق کردن بیش از حد می شود که از جمله می توان به عوامل ژنتیک، استرس و اضطراب مزمن، تب، سرطان، یائسگی و ... اشاره کرد. هر گونه فعالیت بدننیز میتواند این وضعیت را تشدید کند. میزان عرق کردن نیز مهم است چرا که عرق کردن زیاد می تواند به خاطر عواملی مانند عفونت، استرس یا کاهش هورمون های جنسی باشد.
اگر تعداد هورمون های بدنتان کاهش پیدا کند. بدون افزایش دمای بدن، عرق خواهید کرد. مثلاً هورمون استروژن در خانم های یائسه به مقدار زیادی اکهش می یابد و باعث عرق کردن آنها می شود. در آقایان نیز همین مکانیسم وجود دارد؛ مثلاً وقتی برای درمان سرطان پروستات، هورمون های جنسی را در بدن کاهش می دهند، تعریق بدن زیاد می شود. در صورتی که تعریق خیلی بیش از حد باشد، باید به پزشک مراجعه کرد. در غیر اینصورت راه حل هایی برای این مشکل وجود دارد؛ کاهش استرس و اضطراب، مصرف مایعات فراوان، استفاده از محصولات خوش بو کننده و حمام و دوش گرفتن از جمله این راه حل هاست.

اهمیت عرق کردن
 

عرق کردن فرآیندی کاملاً طبیعی و مهم است که درجه حرارت بدن را تنظیم می کند. این زیاد یا کم بودن میزان تعریق می تواند به نوعی برای فرد ناراحت کننده باشد. بیشتر از همه، تعرق در مناطق کف دست و پا، صورت و زیربغل باعث ناراحتی افراد می شود. تنظی ترشح عرق تحت کنترل اعصاب خود کار بدن است؛ بنابراین اختلال در هر سطحی از این سیر عصبی می تواند منجر به اختلال در تعریق شود. معمولاً هیجانات روحی و عاطفی تاثیرمستقیمی بر این امر دارد. عرق در واقع حاوی مقداری آب، سدیمی، کلر و پتاسیم است. شاید بارها وبارها شنیده باشید که تعریق نشان دهنده سالم بودن بدن و دفع سموم است ...

درمان این بیماری بدبو
 

ترشح عرق درجه حرارت بدن را تنظیم می کند، اما اگر این ترشح بیش از حد صورت گیرد، معمولاً باعث کلافگی فرد می شود. بوی بد این ترشح معمولاً به خاطر رشد باکتری های خاصی روی سطح پوست در جاهایی مانند زیر بغل است. این باکتری ها علاوه بر تولید بو، ممکن است رنگ لباس را نیز تغییردهند. بسیاری افراد برای خلاصی از تعریق زیاد سراغ مواد ضد تعریق می روند که در بسیاری از موارد به طرز چشم گیری موثر واقع می شود ومیزان تعریق راتا حد زیادی کاهش می دهد. بهترین زمان برای مصرف این محلول شب ها قبل از خواب است وباید روی پوست خشک مالیده شوند تا تاثیر بهتری داشته باشند. اما استفاده ازاین محلول ها به صورت روزمره مشکل است؛ بنابراین امروزه افراد به استفاده از محصولات خوش بو کننده مانند انواع اسپری و مام روی آورده اند. البته این محصولات نیز حاوی مواد ضد تعریق مختلفی همراه با مواد خوشبو کننده است. گاهی در ترکیبات این مواد، مقداری آنتی بیوتیک نیز برای جلوگیری از رشد باکتری ها روی پوست استفاده می شود.
منبع:زندگی ایده آل، شماره 44.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان