ماهان شبکه ایرانیان

همایش تقریب مذاهب اسلامی

همایش یک روزه ی «مشترکات فقه حنفی و فقه جعفری» از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در پیشاور پاکستان، با حضور جمع کثیری از استادان شیعه و سنی دانشگاه ها و مدارس علوم دینی و طلاب و دانشجویان و برخی وزیران ایالتی، دوازدهم مهرماه / ۱۳ اکتبر در پیشاور برگزار شد

همایش یک روزه ی «مشترکات فقه حنفی و فقه جعفری» از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در پیشاور پاکستان، با حضور جمع کثیری از استادان شیعه و سنی دانشگاه ها و مدارس علوم دینی و طلاب و دانشجویان و برخی وزیران ایالتی، دوازدهم مهرماه / 13 اکتبر در پیشاور برگزار شد. برپایه این گزارش در این همایش، حاضران درباره ی وجوه اشتراک فقه جعفری و فقه حنفی، راه های تعامل و اشتراک بیشتر، دوستی ابوحنیفه با اهل بیت و حمایت او از قیام های شیعه بر ضد بنی امیه و بنی عباس و لزوم وحدت جهان اسلام در برابر دشمنان مشترک به ویژه امریکا و صهیونیسم سخنرانی کردند. در این همایش هیأتی از مجمع تقریب مذاهب اسلامی به ریاست آیت الله سلیمانی (نماینده ی مقام معظم رهبری و امام جمعه زاهدان) حضور داشتند.

گردهمایی مراکز فرهنگی - اسلامی جنوب شرقی آسیا و منطقه ی پاسیفیک

دومین گردهمایی مراکز فرهنگی و اتحادیه های اسلامی در جنوب شرقی آسیا و منطقه ی پاسیفیک با حمایت آیسسکو و وزارت اوقاف و امور اسلامی کویت و اتحادیه ی دعوت اسلامی سنگاپور، اول اکتبر / 10 مهر در سنگاپور با هدف گفت و گو با پیروان ادیان دیگر و تفاهم و همکاری با آنان، نیز با انگیزه ی نشان دادن چهره ی حقیقی اسلام برگزار شد. به گزارش خبرگزاری اسلامی عربستان سعودی، دکتر رامز مصطفی ذکای (رئیس مرکز اندیشه و تمدن آلبانی) به مقام رئیس شورای عالی تربیت و فرهنگ در غرب و ابوبکر محی الدین (رئیس اتحادیه ی دعوت اسلامی در سنگاپور) به سمت نایب رئیس انتخاب شد. حاضران در این همایش بر تعیین استراتژی فعالیت فرهنگی اسلامی در آفریقا و اروپا تاکید کردند. در این همایش دکتر زین العابدین رشید (وزیر مشاور در وزارت خارجه سنگاپور)، سفرای کشورهای اسلامی و 33 نماینده ی اسلامی تیمور شرقی، کره جنوبی، کامبوج، تایوان، استرالیا، فیلیپین، تایلند، میانمار، هند، سریلانکا، ژاپن، هنگ کنگ، سنگاپور، ایالت صباح و سودان حضور داشتند.

انتشار قرآن جعلی از سوی صهیونیست ها

گروهی افراطی از صهیونیست های آمریکا، کتابی دروغین را با عنوان «فرقان الحق» و با هدف تخریب مفاهیم اصلی قرآن کریم تألیف کرده اند. این گروه تندرو مدعی شده کتاب یادشده قرآن کامل است. فرقان الحق در 12 جزء و 77 سوره تألیف و جزء اول آن در 366 صفحه چاپ شده است. «انیس سوروس» و «صفی» دو نویسنده ی این کتاب ساختگی طی چهار سال با ایجاد تغییرات بنیادین در اصل آیات و سوره ها و وضع احکام جدید، کتابی کاملاً مغایر با قرآن مجید و شرایع دینی اسلام تألیف کرده اند. «انیس سوروس» از یهودیان تندرویی است که پس از حوادث یازده سپتامبر با سوء استفاده از اتهاماتی که برخی از کشورها به اسلام نسبت دادند، خواستار نابودی تمامی مسلمانان جهان شد و هم اکنون فعالیت های فراوانی در این زمینه انجام می دهد.

مصادره ی یک کتاب ضد اسلامی

مجمع پژوهش های اسلامی (مجمع البحوث الاسلامیه) از نهادهای وابسته به الازهر به دلیل دروغ پردازی و افتراءات کتاب دراسات فی النبوءات الاسلامیة (پژوهش هایی در پیشگویی های اسلامی) اثر دیوید کوک پژوهشگر یهودی نسبت به اسلام، قرآن و احادیث شریف نبوی(ص) خواستار مصادره و ضبط نسخه های آن شد. به گزارش روزنامه ی بیروتی اللواء، در گزارش کمیته ای که این مجمع تشکیل داده بود، آمده است، این کتاب حاوی پژوهش های پژوهشگر یهودی است که آن را در دانشگاه عبری اورشلیم انجام داده و برخی از استادان یهود بر آن نظارت داشته اند و هدف از انتخاب عنوان کتاب، اثبات این مسئله است که اسلام و قرآن، حاوی پیشگویی هایی مانند پیشگویی های خیال پردازانه است. نویسنده در این اثر باتوجه به آنچه اسلام از اخبار غیب آورده، دروغ و افتراءات متعددی به قرآن کریم و حدیث شریف نبوی مبنی بر این که قرآن و حدیث نبوی (ص) سفر خیالی است وارد کرده است. در گزارش این کمیته افتراءات و دروغ پردازی های این نویسنده ی صهیونیست، شرح و بررسی شده است.

همایش بین المللی میثاق اسلامی

سازمان آیسسکو با همکاری وزارت فرهنگ، جوانان و ورزش موریتانی همایش بین المللی «میثاق اسلامی؛ تنوع فرهنگی، گفت و گوی تمدن ها» را با حضور 31 نماینده ی کشورهای عضو آیسسکو از 23 تا 25 سپتامبر/ 2 تا 4 مهر در نواکشوط مرکز موریتانی برگزار کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی محیط (moheet.com)، حاضران درباره ی طرح میثاق اسلامی برای تنوع و تکثر فرهنگی، دیدگاه اسلام درباره ی حقوق بشر، آرای اسلامی درباره ی عدالت و صلح و فرهنگ جمعی زیستن، و تجربه های کشورهای اسلامی در خصوص همزیستی مسالمت آمیز بحث و تبادل نظر کردند. این همایش با هدف توسعه ی طرح یونسکو برای تنوع فرهنگی و حمایت از کشورهای کمتر توسعه یافته در زمینه ی فرهنگی برگزار شد و هدف از برگزاری آن، تأکید بر موضوع تنوع و تکثر فرهنگی، تقویت گفت و گوی ادیان و فرهنگ ها، و بیان آرای اسلامی در این باره بود.

نشست کمیته ی موءسسان گردهمایی علمای مسلمان

کمیته ی موءسسان گردهمایی جهانی علمای مسلمان، نشست اول خود را 21 سپتامبر/ 31 شهریور سال جاری در مقرّ انجمن جهان اسلام، به ریاست شیخ عبدالعزیز آل شیخ، مفتی کل عربستان سعودی برگزار کرد. در این نشست که از علمای کشورهای مختلف اسلامی دعوت به عمل آمده بود، شیخ عبدالعزیز بن عبداللّه این نشست مشترک را راهی برای نزدیک شدن مسلمانان به همسو شدن وحدت مواضع آنان دانست و بیان کرد در این نشست باید تفاهم و کنار گذاشتن اختلافات و تفرقه در دیدگاه ها و مواضع در اولویت قرار گیرد. دکتر ترکی دبیر کل این انجمن نیز در سخنان خود اهداف اصلی ایجاد گردهمایی جهانی علمای مسلمان را حفظ هویت اسلامی امت، تقویت روابط میان علمای مسلمان و نهادینه سازی تلاش آنان و وحدت فتاوی و دیدگاه ها در قبال مسائل کلان امت و حل مشکلات آنان برشمردو خواستار همکاری حکومت های اسلامی، نهادهای رسمی و مدنی با این گردهمایی برای اتخاذ مواضع یکسان و برگزاری نشست میان علمای مسلمان شد. به گزارش خبرگزاری اسلامی عربستان «کمیته ی موءسسانِ گردهمایی جهانی علمای مسلمان» از کشورهای مختلف اسلامی چون عربستان، لبنان، اردن، تونس، سوریه، بوسنی، هند، آسیای میانه، تایوان، سنگال، چاد، موریتانی و بنگلادش عضو دارد.

حکومت و دموکراسی در اسلام

موءسسه ی آل البیت در اردن، سیزدهمین همایش خود را تحت عنوان «حکومت اسلامی، دموکراسی، فرقه ها و امکان همزیستی مسالمت آمیز» با شرکت حدود 80 متفکر، پژوهشگر و استاد دانشگاه از 40 کشور از 21 تا 23 سپتامبر/ 31 شهریور تا 2 مهر سال جاری در اردن برگزار کرد. به گزارش روزنامه ی «الشرق الاوسط» موضوعات این همایش شامل این محورها بود: «مفهوم شورا و دموکراسی و وجوه اشتراک آن ها»، «بیعت و امامت و کاربردهای معاصر آن»، «در آزادی دینی» و «فرقه های اسلامی و امکان همزیستی آنان».

همایش وحدت و کثرت دین و فرهنگ

هفتمین همایش جهانی فلسفه و فرهنگ با عنوان «وحدت و کثرت دین و فرهنگ» از 28 آبان تا اول آذرماه / 18 تا 21 نوامبر به همت یونسکو و چندین دانشگاه مطرح دیگر در دانشگاه «سیاتل» برگزار شد. هدف این همایش ضرورت راه های فهم مسائل فراروی بشریت و بررسی پیشرفت های مهم وحدت و کثرت دینی و فرهنگ و نیز حل مضامین روان شناسانه و فلسفی تعارضات دینی و فرهنگی در جهان بود. «مسائل مربوط به هویت ها»، «تحولات فرهنگی»، «بیم ها و امیدهای فرهنگی و معرفتی»، «پندارها و تصورات از حقیقت» از جمله موضوعات این همایش بود.

توزیع قرآن در کشورهای آفریقایی

سازمان دعوت اسلامی دومین دوره ی انتشار مصحف شریف را که «دار مصحف آفریقای خارطوم» با حمایت مالی دولت قطر چاپ کرده است، در میان کشورهای اسلامی توزیع کرد. به گزارش خبرگزاری اسلامی عربستان، 65 هزار نسخه ی مصحف کامل، 75 هزار نسخه ی یک چهارم مصحف و 125 هزار نسخه ی یک دهم پایانی مصحف شریف از طریق سودان در کشورهای مختلف آفریقا توزیع گردیده است. گفتنی است در سال گذشته، بیش از 200 هزار مصحف شریف در نمونه های یاد شده از سوی سازمان دعوت اسلامی در قاره ی آفریقا توزیع شد.

رهبر مسیحیان از راه حل های فقه اسلامی برای

حل مشکلات خانواده استقبال کرد

پاپ شنوده ی سوم، رهبر مسیحیان ارتدکس قبطی در مصر (که حدود 7 درصد جمعیت آن را قبطی ها تشکیل می دهند) اسلام را جامع ارزش های موءمنان خواند و گفت: قبطی ها در سایه ی حاکمیت شریعت اسلامی، وضعیت بهتر و امنیت بیشتری دارند و در گذشته نیز هنگامی که حکم شریعت اسلام حاکم بود، حال و وضع مناسبی داشتند. اما امیدواریم که در سایه ی این حکم اسلامی که «لهم مالنا و علیهم ما علینا» (آنان، یعنی اهل کتاب، حقوق و وظایفی مشابه حقوق و وظایف ما دارند) زندگی کنیم.

همچنین از راه حل هایی که فقه اسلامی برای مشکلات خانواده و از جمله قانون «خلع» عرضه کرده، استقبال کرد و گفت: به رغم مخالفت های تعصب آمیزی که طلاق خلع را، صرفا به دلیل منشأ اسلامی آن رد می کند، قانون خلع از ابتدا در شریعت اسلام وجود داشته است و به مقتضای آن، زن حق دارد بنا به اسبابی که دادگاه روشن می شود، خواهان جدایی از همسرش شود که یکی از این اسباب، ناممکن بودن ادامه ی زندگی زناشویی است؛ در حالی که قانون اسلام به زن مسلمان حق استفاده از این قانون را می دهد، و از این نظر، چرا زن مسیحی از آن استفاده نکند؟

نشست اسلام و صلح در ایتالیا

وزارت امور خارجه ایتالیا سیزدهم اکتبر سال جاری (22 مهرماه) نشستی درباره ی «اسلام و صلح» برگزار کرد. این نشست گام مهمی در تقویت گفت و گوی میان ادیان باشرکت شخصیت های برجسته جهان اسلام، بود.

الازهر شبکه ی ماهواره ای راه اندازی می کند

الازهر، عالی ترین مرجع اسلامی در میان پیروان اهل تسنن قصد دارد برای مقابله با تبلیغات ضد اسلامی و با هدف ترویج اسلام در مقام مذهب صلح و مدارا یک شبکه ی ماهواره ای اسلامی راه اندازی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، این پروژه ی با اهمیت، توسط آکادمی تحقیقات اسلامی (مهم ترین و شاخص ترین بازوی دانشگاه اسلامی الازهر) به پیشنهاد پروفسور عبدالرحمان العداوی از اعضای این آکادمی مورد تصویب قرار گرفته است. تشکیلات یاد شده همچنین پیشنهاد العداوی را درباره ی اختصاص درآمدهای حاصل از زکات برای تأمین هزینه های راه اندازی این شبکه تصویب کرده است. العداوی با اشاره به شبکه های تلویزیونی ضد اسلامی که در حال فعالیت هستند می گوید: راه اندازی چنین شبکه ای در حال حاضر از وظایف جدی ما در مقابله با تبلیغاتی است که چهره ی اسلام و مسلمانان را تخریب می کند.

کنگره ی مقام حضرت فاطمه (س)

همزمان با میلاد حضرت فاطمه (س) کنگره یک روزه ای به همت سازمان تبلیغات اسلامی کردستان و مشارکت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در تاریخ 17 مرداد سال جاری، در محل همایش های صدا و سیمای سنندج به منظور تبیین ابعاد شخصیت الهی و نورانی حضرت فاطمه (س) برگزار گردید.

هدف از برگزاری همایش تبیین ابعاد شخصیت الهی و نورانی حضرت فاطمه سلام الله علیها به منزله ی الگوی ممتاز برای زنان و مردان مسلمان است و هدف دیگر تقویت روح همگرایی و وحدت پیروان مذاهب اسلامی با تکیه بر مشترکات و باورهای عمیق دینی همه مسلمین با محوریت قرآن و عترت است و هدف سوم عبارت از تبیین جایگاه و منزلت زن در اسلام و پاسخ به شبهاتی است که در جاهلیت مدرن و گرایش های فمینیستی در حقوق زن مطرح می شود و کنگره با طرح دیدگاه اسلام و قرآن به شخصیت زن به مثابه ی یک عنصر تابناک ارج می نهد.

محورهای مقالات عرضه شده بدین قرار بوده است:

1. فاطمه زهرا (س) در قرآن و سنت؛ 2. فاطمه زهرا (س) الگوی برتر و جاودانه؛ 3. منزلت و جایگاه زن در جوامع؛ 4. کتاب شناسی فاطمه زهرا (س).

تازه ترین آمارها از گرویدن شخصیت های انگلیسی به اسلام

جاناتان برت پسر شاهزاده برت و اما کلارک نوه ی دختری نخست وزیر انگلیس هربرت اسکویس، تنها دو تن از چهارده هزار انگلیسی اند که به اسلام گرویده اند. در اولین تحقیق جدی که روی این موضوع که توسط روزنامه ی «ساندی تایمز» در فوریه گذشته انجام گرفت، مشخص شد عده ای از مشهورترین مالکان و شخصیت های مهم و افرادی از خانواده های ثروتمند انگلیسی پس از این که از ارزش های غربی زده شده بودند، به اسلام گرویده اند. مطالعه جدید درباره ی یحیی برت «جانات برت سابق»، فرزند لرد برت رییس سابق شبکه ی بی. بی. سی، اولین اطلاعات قابل اعتماد از ورود مسیحیان به دین اسلام را به دست می دهد. آمارها نشانگر آن است که تا کنون 14200 نفر از سفیدپوستان انگلیس مسلمان شده اند. یحیی می گوید: ابتدا باید شخصیت های روحانی درباره ی اسلام صحبت کنند تا بتوانیم آن را بپذیریم و همچنین باید کسانی باشند که بتوانند به طور کامل یک زبان بیگانه را به زبان محلی ما ترجمه کنند. وی اضافه می کند: تصاویری که توسط جنبش های سیاسی اسلام عرضه می شوند، سیمای جذابی ندارند. اما آنچه مرا به اسلام آوردن تشویق کرد، ژرف نگری، تعادل و منطقی بود که در این دین و شیوه ی زندگی مسلمانان دیده می شد. در همین زمان، متوجه شدیم که اما کلارک، نوه ی دختری بزرگ نخست وزیر سابق انگلیس نیز به اسلام گرویده است. کلارک نوه ی هربرت اسکویس یعنی همان کسی است که انگلیس را وارد جنگ جهانی اول کرد. شواهد نشان می دهند که اسلام به طور رسمی، پذیرشی عام از سوی همگان پیدا کرده است. حتی این مسئله در قلب دستگاه حکومتی نیز دیده می شود. ملکه ی انگلیس به تازگی ترتیبی داده تا کارمندان مسلمان کاخ بوکینگ هام به مرخصی بروند و در نماز جمعه مساجد شرکت کنند. گروهی دیگر از این افراد از طریق دوستان خود با اسلام آشنا شده و به آن گرویده اند. کریستین بیکر که زمانی با شخصی به نام عمران خان دوست بوده، ادعا می کند که از طریق دوست خود با مذهب آشنا شده اما پس از این که از هم جدا شده اند به اسلام گرویده است.

او می گوید: عمران دانه های این تغییر را پاشید، اما هنگامی که رابطه ی ما قطع شد خود دین، نیرویی برای حرکت به او داد. او همچنین اضافه می کند: کسانی که ایمان می آوردند، باید تبعیض را هم از جانب کسانی که مسلمان به دنیا آمده اند و هم از طرف کسانی که مسلمان نیستند، تحمل کنند.

افزایش علاقه ی مردم چین به آموزه های قرآنی

برنامه هایی که توسط مرکز اسلامی «دکوه» در چین اجرا می شود منجر به گرایش بیشتر مردم این کشور به شریعت اسلام شده است. شون سو مینگ رئیس هیات چینی شرکت کننده ی در مراسم وزارت امور خارجه ی برونئی ضمن بیان این مطلب افزود: امیدواریم مسلمانان که تازه به دین اسلام مشرف شده اند با فهم و اجرای صحیح احکام قرآنی، اسلام را به طرز شایسته و بایسته ای معرفی کنند.

یکی دیگر از شرکت کنندگان در این مراسم گفت: آموزه های قرآنی پاک و قابل اجرا هستند و مسلمانان باید با عمل به دستورهای آن، چهره ی واقعی اسلام را به جهان معرفی کنند.

گفتنی است، آمار منتشر شده توسط مرکز اسلامی دکوه در چین نشان از رشد چشمگیر اسلام در این جامعه است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان