انگیزه‌هایی عالی برای ترک سیگار [بخش اول]

هفتاد درصد از افراد سیگاری دوست دارند تا سیگار را ترک کنند ولی اکثر آنها موفق به این کار نمی‌شوند. دراین گزارش قصد داریم به بررسی این نکته بپردازیم که چرا ترک سیگار کار سختی است؟

انگیزه‌هایی عالی برای ترک سیگار [بخش اول]

ترک سیگار

سیگار و تنباکوی موجود در آن ممکن است بیش از 25 نوع بیماری در بدن ما ایجاد کند و فاکتور مهمی در به خطر انداختن سلامت ما و اطرافیانمان است. سیگار عادتی است که یکی از عوامل ابتلا به سرطان ریه و بیماری‌های ریوی محسوب می‌شود. طبق اعلام آمار، در کشور اسپانیا حدود 33% از افراد سیگار می‌کشند. درگزارشی دو قسمتی قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. این بخش اول گزارش ماست:
ترک سیگار

خوان آنتونیو ریسکو، پزشک ریه اسپانیایی که عضو اتحادیه پزشکی و جراحی ریه اسپانیاست،  معتقد است که تصمیم برای ترک سیگار، یکی از سالم‌ترین تصمیماتی است که هر فردی می‌تواند در طول زندگی اش بگیرد. به گفته او 70% از افراد سیگاری دوست دارند سیگار کشیدن را ترک کنند ولی چرا محقق کردن این تصمیم تا این اندازه سخت است؟ دکتر ریسکو دراین باره می‌گوید:«مصرف تنباکو، یک بیماری اعتیاد آور و مزمن است. در بین عناصر موجود در تنباکو، می‌توان به نیکوتین اشاره کرد که ماده‌ای اعتیاد آور است و اعتیاد آن 5برابر بیشتر از اعتیاد به کوکائین است. مصرف نیکوتین، باعث ایجاد عادت در بدن افراد می‌شود و این یکی از دلایلی است که ترک سیگار را سخت می‌کند.»

او در عین حال یادآوری کرده که دود سیگار دارای بیش از 3500 ماده سمی است که به سلامت بدن انسان آسیب می‌زند و در بین این مواد می‌توان به بیش از 60 ماده سرطان زا اشاره کرد که به رشد تومورها و تولید مونواکسید کربن کمک می‌کنند که مونواکسید کربن می‌تواند مستقیما خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و التهاب راه‌های تنفسی را افزایش دهد. دکتر ریسکو ادامه داد:« خیلی از مواد موجود در دود سیگار که استنشاق می‌شوند، باعث ایجاد تغییراتی آسیب‌رسان به سیستم تنفسی افراد می‌گردند.»
ترک سیگار

یکی از فاکتورهایی که می‌تواند در ترک کردن سیگار موثر باشد، انگیزه و خواست فرد است. از هر 100 فرد سیگاری که برای ترک سیگار اقدام می‌کنند، تنها 5% از آنها موفق به انجام این کار می‌شوند. از همین رو شاید لازم باشد که ترک سیگار زیر نظر افراد متخصص سلامت صورت بگیرد تا این فرآیند با برنامه ریزی مناسب صورت پذیرد. دکتر ریسکو ادامه داد:«درحال حاصر سه مدل فراماکولوژیک برای ترک سیگار طراحی شده که تا حدود زیادی هم کاربردی بوده اند: یکی استفاده از وارنیکلین که توسط دکتر تجویز می‌شود. راه دوم تراپی برای جایگزینی نیکوتین با آدامس، قرص و اسپری و در نهایت داروی بوپروپیون است که البته این پروسه باید زیرنظر پزشک طی شده و اگر مشاوره درست انجام شود، احتمال ترک سیگار تا 40% افزایش خواهد یافت.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر