ماهان شبکه ایرانیان

یادداشت مهمان؛

اگر این را هم نداشتیم، چه داشتیم؟

«تأسیس اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی در یک دهه قبل، گرچه با تأخیر زیاد صورت گرفت، ولی گامی بسیار مهم در جهت ایجاد فضای تعامل، همکاری و هم‌افزایی بین رسانه‌های همسو بوده است».

اگر این را هم نداشتیم، چه داشتیم؟

به گزارش خبرنگار مهر، عباس خامه‌یار، معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کانال تلگرامی خود، درباره ضرورت وجودی اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی، یادداشتی نوشته است با این عنوان «اگر این را هم نداشتیم، چه داشتیم؟». این مطلب از نظر مخاطبان می‌گذرد:

تأسیس «اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی» در یک دهه قبل، گرچه با تأخیر زیاد صورت گرفت، ولی گامی بسیار مهم در جهت ایجاد فضای تعامل، همکاری و هم‌افزایی بین رسانه‌های همسو بوده و امروزه با بیش از ٢٠٠ عضو (رادیو، تلویزیون و مؤسسات رسانه‌ای) از ٣١ کشور جهان، به یکی از مجموعه‌های مهم رسانه‌ای غیردولتی منطقه تبدیل شده است.

برگزاری نهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه مزبور در روزهای گذشته و به مناسبت دهمین سالروز تأسیس و نیز برگزاری هفتمین جشنواره اتحاد و بازار فیلم اسلامی، ششمین نمایشگاه فناوری رسانه و دومین نشست فعالان فضای مجازی در عرصه بین‌الملل، با حضور ٢٣٠ عضو اتحادیه، فرهیختگان، فیلمسازان و هنرمندانی از ٣٢ کشور در مشهد مقدس، پایتخت فرهنگی جهان اسلام و با شعار «مشهد الرضا؛ خاستگاه وحدت و تمدن اسلامی» و در شرایط ناگوار امروز و تحولات و بحران‌های غم‌بار منطقه و همچنین در فضای سنگین ایران هراسی، شیعه هراسی و اسلام هراسی از سوی امپراطوری‌های عظیم رسانه‌ای منطقه‌ای و بین‌المللی، گام تکمیلی دیگر و به‌هنگامی بود که از سوی دست‌اندرکاران توانمند و هوشمند اتحادیه برداشته شد.

پس از گفتگوهایی با نویسندگان و اصحاب رسانه‌های شرکت کننده در همایش و نیز گشت و گذاری که با میهمانان خارجی در بازار فیلم داشته‌ام، ناخودآگاه این پرسش به ذهنم متبادر شد که: «اگر این را هم نداشتیم، چه داشتیم؟»؛ پرسشی که در قالب سپاس از مبتکران و دست‌اندرکاران این همایش و جشنواره و بازار داشته‌ام.

گرچه فاصله ها زیاد و تا رسیدن به مقصد مسیر دشوار است اما با چنین ایمان راسخی و اراده‌های پولادینی می‌توان ره صد ساله را یک شبه پیمود.

برخی از مطالب ارائه شده در مراسم افتتاحیه، اختتامیه و کمیسیون‌ها، قابلیت آن را دارند که به عنوان «خط مشی» اتحادیه و یا «منشور اخلاقی» و یا «مانیفست» اعضا درآیند تا این تشکل نوپا، پا بگیرد و قانونمند، خلاق و اخلاق مدار استمرار یابد. اما به نظر می رسد، رسانه های امروز ما در داخل نیاز بیشتر و مبرم‌تری به چنین «منشور اخلاقی» دارند.   فضای ناسالم رسانه‌ای ماه‌های اخیر کشورمان گواه بر این مدعاست.

یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ...
والسلام

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان