1. آخرالزمان در آیینة روایات
جابر رضوانی، امام حسن مجتبی(ع)، اول، 1380، 127ص.
نویسندة محترم در این کتاب، حدود 73 روایت را از پیامبر اکرم(ص) و ائمة اطهار(ع) دربارة آخرالزمان، بدون هیچ شرح و توضیحی، گردآوری و ترجمه کرده است. معیار نویسنده برای گزینش روایات، مسائل زمان غیبت و رفتار ناشایستی است که از سوی انسان ها صادر می شود، تا اعمالی که در آن زمان ظاهر شده و شیوع پیدا می کند، دامان انسان های وارسته و حقیقت جو را نگیرد.
در ضمن برای این که بعضی از مطالب و موضوعات احادیث، روشن گردد، روایاتی نیز در زیرنویس ها نقل شده است.
2. آیندة بشر و پایان جهان
احمد امیری پور، ترنّم، 1382، 360 ص.
ویژگی کتاب فوق این است که مسایل مهم فرا روی بشر را به طور جامع و فراگیر به صورت یک مجموعه، شامل: پیشرفت های تکنولوژیکی و پزشکی، مباحث زیست شناسی و منابع کرة زمین، افزایش جمعیت و فقر، جنگ ها و رقابت های نظامی، ستاره شناسی و ... فراهم ساخته و در اختیار علاقه مندان قرار داده است. با همة این اوصاف، کتاب مذکور، مجموعه ای فشرده، اما تا حدّ امکان مفید و دارای اطلاعات آماری و پژوهشی شایان توجه برای همة علاقه مندان می باشد.
اگرچه مطالب کتاب جنبة تخصصی ندارد اما در بحث از پایان جهان، فصلی هم به بیان دیدگاه ادیان در این باره اختصاص داده است.
3. آیندة جهان در سایة حکومت اسلامی حضرت مهدی(عج)
محسن همتی، نذیر، سوم، 1381، 88 ص.
«می آید در هنگامه ای که یأس و نومیدی، قلوب مردم را فراگرفته و می آید برای انجام انقلابی بزرگ و سترگ که باعث تحول عمیق و ریشه ای در شیرازة زندگی معنوی و مادی بشر خواهد شد...».
خوانندة محترم می تواند گوشه ای از این تحول شگرف را که در حکومت جهانی حضرت مهدی(ع)، شاهد آن خواهیم بود، در سیمای روایات نقل شده از معصومین(ع) در این کتاب مطالعه کند. البته نویسنده در ابتدای کتاب، اشاره ای کوتاه نیز به قیام منجی موعود از منظر ادیان مختلف و همچنین پاره ای از خصوصیات حضرت مهدی(ع) و یاران ایشان، نموده است.
4. آیندة جهان (دولت و سیاست در اندیشة مهدویت)
رحیم کارگر، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، اول، 1383، 392 ص.
«آیندة سیاست و دولت، از دیدگاه شیعة دوازده امامی چه وضعیتی دارد؟» این سؤالی است که نویسندة کتاب به دنبال پاسخ آن می باشد. لذا مطالب کتاب را در سه بخش تنظیم نموده است:
در بخش اول، پس از تبیین روش شناسی تحقیق در تاریخ آینده و آینده پژوهی، به بررسی نظریه های آینده تاریخ (سه دیدگاه مسیحیت، پایان تاریخ و مارکسیسم) پرداخته و آن گاه به تشریح مهدویت و آیندة تاریخ در اندیشة شیعی می پردازد. در بخش دوم کتاب، سه فرضیه در مورد دولت امام مهدی(عج) مورد بررسی قرار می گیرد:
1. فرضیة انتقام و پایان تاریخ بدون تشکیل دولت؛
2. فرضیة دولت اقتدارگرا و مبتنی بر قدرت فیزیکی؛
3. فرضیة دولت اخلاق محور و مبتنی بر ساختار امامت.
و سرانجام، نویسنده در بخش سوم به بررسی ساختار و سازمان حکومت مهدوی، با پذیرفتن فرضیة سوم می پردازد.
5. اوضاع در آخرالزّمان
رضا کوشاری، تهذیب، اول، 1383، 212ص.
حقیقت داشتن آخرالزمان و ظهور حضرت مهدی(عج)، دلایل و علایم بسیاری دارد که ما را به بسیاری از حقایق، راهنمایی می کند. آن چه را که در این کتاب می خوانیم بر دلایل و شواهد بسیاری از موارد باید شده، با استناد به روایات معصومین(ع) و بیان مصادیق کنونی آن به طور واضح اشاره کرده است. البته دسته بندی و فصل بندی در این کتاب مشاهده نمی شود و نکتة دیگر اینکه در رابطه با بعضی از موضوعات آخرالزمان و ظهور آن حضرت، کتاب دارای تحقیقات تازه ای است که برای اولین بار مطرح شده است.
6. پایان تاریخ لیبرال دموکراسی (یا حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)؟
احمد سامعی، نسیم سحر، 1382، 144ص.
نویسنده، کتاب را در دو فصل تنظیم نموده است. در فصل اول با عنوان لیبرال دموکراسی، پس از تعریف تمدن غربی، به دیدگاه «فوکویاما» و «هانتینگتون»، دو تن از تئوریسین های آمریکایی، در رابطه با آیندة جوامع غربی و لیبرال دموکراسی پرداخته می شود. از دیگر موضوعات مطرح شده در این فصل، بررسی عملکرد آمریکا در جهان، حادثة 11 سپتامبر و پیامدهای آن، سیر تاریخی حمایت های آمریکا و نقش آن کشور در ایجاد رژیم صهیونیستی می باشد. در فصل دوم تحت عنوان حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) نیز، ضمن ترسیم سیمای حکومت جهانی حضرت مهدی(ع)، به ساختار سازمانی حکومت جهانی آن حضرت نیز اشاره می شود.
7. سپیده دم ظهور (بررسی نشانه های ظهور حضرت ولی عصر(عج))
سیّدمحمدموسوی، اعجاز، ج 1، اوّل، 1383، 175ص.
سپیده دم ظهور، این کتاب از سلسله مباحث پیرامون امام عصر(ع)، اثر نویسنده می باشد که در این جلد به بررسی حوادث کلی و حوادث خاص، تا خروج سفیانی پرداخته شده، البته به وقایع پس از خروج سفیانی نیز به شکلی مختصر اشاره شده امّا بحث های مفصل تر در این باره را می توانید در جلدهای بعدی این کتاب دنبال نمایید.
نویسنده اذعان می نماید که همواره سعی نموده در حد توان بدون تحمیل شرایط خاص و یا عوامل خارجی، با توجه به شرایط مختلف و حالات گوناگونی که در روایات به چشم می خورد و تلفیق آنها با یکدیگر، دربارة حوادث آینده پیش بینی نماید و تا آن جا که ممکن است از وقایع قطعی و حتمی، نام برده و از ذکر حوادث مشکوک و ضعیف خودداری نمایند.
8. علامات الظهور (دراسة و تحلیل)
شهید سید محمد صدر، شیخ محمد فرطوسی، قلم الشرق، اول، 1426، 248 ص.
این کتاب به زبان عربی و بخشی از دایرةالمعارف مهدوی تألیف «شهید سید محمد صدر» است. دایرةالمعارف مذکور، مجموعه ای کم نظیر در تاریخ تألیفات شیعی با موضوع مهدویت است به دلیل احاطه و شمول گستردة مباحث مختلف مهدوی و همچنین افق وسیع علمی نویسنده و گردآوری بسیاری از نکات که حکایت از تلاش فراوان ایشان در تألیف این دایرةالمعارف دارد.
در این کتاب، علایم ظهور در تقسیم بندی های زیبایی ارائه شده است. به طور مثال: علایمی که به وقوع پیوسته است؛ علایمی که هنوز محقق نشده است؛ علایمی که شک داریم به وقوع پیوسته یا نه؛ علایمی که شک داریم مربوط به قبل را ظهور است یا بعداز آن؛ علایم اجتماعی؛ علایم طبیعی؛ علایم اعجازی و ... .
از جمله موارد قابل توجه، تحلیل جالبی است که شهید صدر دربارة دجال ارائه می دهد. ایشان دجال را همان فرهنگ غرب که در تقابل با فرهنگ اصیل اسلامی است می داند و برای اثبات این موضوع از روایاتی که دربارة دجال صادر شده، بهره می برد.