از لیبرالیسم تا پست لیبرالیسم

از نظر نویسنده، لیبرالیسم مانند دیگر ایدئولوژی های مدرن، ابتدا به صورت راه حلی ضروری برای نیازهای اساسی انسان جدید، در یک برهه تاریخی ویژه نمایان گردید و با فراز و فرودهایی از قرن هفدهم آغاز و تا پایان قرن بیستم نیز به حیات فعال خود ادامه داده است

پگاه حوزه، ش 33

از نظر نویسنده، لیبرالیسم مانند دیگر ایدئولوژی های مدرن، ابتدا به صورت راه حلی ضروری برای نیازهای اساسی انسان جدید، در یک برهه تاریخی ویژه نمایان گردید و با فراز و فرودهایی از قرن هفدهم آغاز و تا پایان قرن بیستم نیز به حیات فعال خود ادامه داده است . مؤلفه های محوری لیبرالیسم را که میان همه انواع لیبرالیسم مشترک است، می توان به شرح زیر باز گفت: اول فردگرایی یا «اندیویدوالیسم » است . فرد از آن جهت که فرد است، بدون در نظر گرفتن تعلق وی به گروه، نژاد، جامعه، حزب و جماعتی خاص، واجد حقوق و آزادی هایی است که باید از سوی «غیر» و عمدتا «دولت » رعایت شود . از همین جا، نظریه «تحدید اقتدار دولت » از سوی لیبرال ها مطرح می شود .

آزادی فرد و مالکیت خصوصی از درون فردگرایی بیرون می آید . مدارا و تحمل مخالف از دیگر عناصر محوری انواع لیبرالیسم هاست . از نظر لیبرال ها کشف حقیقت در گرو به کارگیری شیوه های آرام و مسالمت آمیز و عاری از خشم و خشونت است .

بیشتر انتقادهای نظری و عملی بر لیبرالیسم، ناظر به عناصر اصلی آن است . نقد نظریه «فردگرایی » تقریبا در میان همه طیف های منتقد لیبرالیسم مشترک است و از آن جا که فردگرایی، جوهر لیبرالیسم محسوب می شود، تخریب آن، تخریب لیبرالیسم به حساب می آید . گروه ها و جریان های مختلف چپ، از سوسیالیست ها و مارکسیست های ارتدوکس گرفته تا سنت گرایان، محافظه کاران، جماعت گرایان و نئومارکسیست ها، سوسیال دموکرات ها، سوسیالیست های دین دار مسیحی و کاتولیک های مارکسیست، همگی به فردگرایی لیبرالیسم، نظری انتقادی داشته اند .

برخی منتقدان لیبرالیسم بر این نکته تاکید می کنند که لیبرالیسم معاصر، اهمیت و تاثیر جماعت و جامعه را در زمینه ویت شخصی، اندیشه اخلاقی و سیاسی، رفاه و سعادت فردی و اجتماعی و سیاسی نادیده می گیرد . این انتقادها به انتقادهای جماعت گرایانه (1) معروف هستند . جماعت گرایان، سنتی غیر مارکسیست و ضدلیبرالند که علت قریب انحطاط و تباهی اخلاقی جامعه را نگرش ها و مکاتب تباه کننده ای مانند فردگرایی، شکاکیت، انسان محوری و ... می دانند که مغز و هسته اصلی لیبرالیسم را تشکیل می دهند .

پی نوشت:

1. communitarian.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان