ماهان شبکه ایرانیان

فرهنگ کار و تلاش در اسلام

نویسنده کتاب «فرهنگ کار و تلاش در اسلام» از این اثر پژوهشی به مثابه کتابی روایی یاد کرد که علاوه بر تاکید بر کار و تلاش از نگاه اسلام، می کوشد این فرهنگ را از طریق آموزش های خانوادگی و تغییر در نگرش مسوولان سیستم های اداری در جامعه نهادینه کند.
حجت الاسلام رضا کریمی، نویسنده و پژوهشگر دینی، در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این که این اثر با استناد به احادیث و روایات معصومین(ع) در حوزه کار و تلاش گرد آوری شده، اظهار داشت: اسلام دین کار و تلاش است و با فقر و نداری رابطه خوبی ندارد و آن را مضموم می شمارد.
 
وی با اشاره به این که هر یک از پیامبران و امامان(ع) در روزگار خود همواره کار می کردند، یادآور شد: در این کتاب کوشیده ام به سیره و روش آن بزرگواران و سبک تلاششان در زمینه های گوناگون فعالیت های اقتصادی و اجتماعی بپردازم. حتی مباحثی درباره کار کردن حضرت فاطمه زهرا(س) نیز در این کتاب جای دارد.
 
مدیر مسوول موسسه نسیم حیات درباره ضرورت تألیف این اثر توضیح داد: اگر فرهنگ کار و تلاش در جامعه آن چنان که ائمه اطهار(ع) و معصومین گفته اند، نهادینه شود، به طور یقین پیشرفت و رونق اقتصادی کشور را در پی خواهد داشت. از هر جهت اگر بخواهیم به رونق از ابعاد گوناگون آن نظیر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... دست یابیم، باید با فرهنگ کار و تلاش از نظر اسلام آشنا شویم. وقتی کارمندی تصور می کند باید هشت ساعت در محل کارش حضور داشته باشد تا حقوق بگیرد، به طور مسلم انگیزه کافی برای تلاش مضاعف ندارد، اما زمانی که کارمند، کار خود را عبادت بداند و درک کند که کارش ارزش مجاهد فی سبیل الله را دارد، در کار خود همت و تلاش مضاعف خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: متأسفانه ما تنها به کار فکر می کنیم، اما نظر دین را درباره آن نمی دانیم و می کوشیم تنها کارهایی که به ما محول شده اند را در ساعات مشخص انجام دهیم. اسلام کیفیت و خوب انجام دادن کار را مدنظر دارد. پیشرفتی که ژاپنی ها در دهه های اخیر به دست آورده اند، پیشوایان دینی ما ، 1400 قبل راه های رسیدن آن را از طریق کمال و ترقی آموزش داده اند. اگر ما با فرهنگ کار از دیدگاه اسلام آشنا شویم، دیگر حتی به رتبه دوم بودن هم رضایت نخواهیم داد.
 
نویسنده دینی با اشاره به ضرورت دارا بودن دیدگاه فرهنگی مدیران بخش های گوناگون، ویژگی مدیران را از دیگر مباحث این نوشتار برشمرد و در پاسخ به این پرسش که «خانواده ها در تربیت فرزندان چه نقشی می توانند در این حوزه ایفا کنند؟» تصریح کرد: همان گونه که کتاب «فرهنگ کار و تلاش در اسلام» نیز به این موضوع توجه دارد، ایجاد روحیه تلاش در شخصیت کودک، از خانواده آغاز می شود. اگر کودک در خانه کارکردن والدین و دیدگاه آنها را درباره کار کردن به درستی درک کند و آنها نیز الگوهائی مناسبی را ارایه دهند، در این زمینه موفقیت های خوبی به دست خواهیم آورد.
 
نویسنده کتاب «سیاحت در عالم ارواح» با بیان این که «فرهنگ کار و تلاش در اسلام» به تمامی نقش های جامعه نظر دارد و هر نوع تلاش و خوب عمل کردن در حرفه را عبادت می داند، عنوان کرد: باید این فرهنگ را از خانواده به فرزندان منتقل کنیم. حتی در کنار درس و تحصیل به فرزندانمان حرفه ای را بیاموزیم. اگر برنامه اسلام را از همان دوران کودکی اعمال کنیم، دیگر هیچ کسی یک بعدی رشد نمی کند.
 
حجت الاسلام کریمی درپاسخ به این پرسش که «در این اثر روایی تا چه حد دیدگاه های جامعه شناسی و روان شناسی جای دارند؟» گفت: در این نوشتار توجه به این دیدگاه ها اندک است. تنها در قسمتی که حضرت علی(ع) از نظر روان شناسی، آفت کار را کسالت و تنبلی خوانده اند، بخشی از نهج البلاغه نیز در تبیین این موضوع(دیدگاه های روان شناختی) مورد استفاده قرار گرفته است.
 
وی تهیه و تنظیم مباحث این کتاب را بر اساس نیاز جامعه امروز در حوزه پیشرفت و شکوفایی دانست و بیان داشت: وقتی با فرهنگ کار و تلاش اسلامی آشنا شویم و به آن عمل کنیم، دیگر نیازی به نظارت و ارزشیابی نخواهیم داشت؛ چرا که این کنترل درونی می شود. در آنجا وجدان، دین و آیین بر کار ما نظارت می کنند و هر فردی یک مدیر ارزشیابی برای خود می شود. اگرچه نظارت بیرونی هم از نظر مدیریتی در هر مجموعه ای نیاز است، اما کنترل درونی بسیار قو ی تر و کارآمدتر خواهد بود.
 
حجت الاسلام کریمی در پاسخ به این سوال که «آیا عنوانی که انتخاب کرده اید، می تواند برای نسل جوان با توجه به ذائقه آنها جذابیت زیادی داشته باشد؟» توضیح داد: قبول دارم که انتخاب عنوان تأثیر زیادی در اقبال مخاطبان دارد، همچنان که طرح جلد کتاب در میزان و نوع عرضه اثر تأثیر به سزایی دارد. باید بگویم که من مخاطبان این کتاب را تنها جوانان و خانواده ها در نظر نگرفته ام، بلکه مدیران، کارمندان و افرادی که در رأس امور اجرایی اند و دستی در کار دارند نیز می توانند از آموزه های این پژوهش بهره مند شوند.
 
رضا کریمی، پژوهشگر و مولف دینی بیش از 50 عنوان کتاب در حوزه های تاریخ اسلام، قرآن، روان شناسی و تربیت به رشته تحریر درآورده است که از آن میان می توان به کتاب های «خصایص الرسول الاعظم(ص)»، «سوگنامه عاشورا»، «سیره امام حسین(ع)»، «آیین زندگی»، «آداب زناشویی»، «قصص المعصومین: حضرت علی(ع)»، «سیره حضرت زهرا(س)»، «اتحاد ملی انسجام اسلامی، رمز پیروزی» و «برای تو ...!» اشاره کرد.
 
کتاب «فرهنگ کار و تلاش در اسلام» را انتشارات نسیم حیات در شمارگان سه هزار نسخه، 160 صفحه و بهای 24000 ریال به تازگی به بازار نشر عرضه کرده است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان