توجه به سرمایه گذاری خصوصی رویکرد اصلی راه آهن در سال جهاد اقتصادی

مدیرعامل راه آهن ضمن تأکید بر اینکه سرانجام جهاد اقتصادی قطعاً باید به افزایش بهره وری بیانجامد، توجه به حضور فعال بخش خصوصی در توسعه ریلی کشور و توسعه ناوگان را از رویکرد های اصلی راه آهن در سال جهاد اقتصادی عنوان کرد.
عبدالعلی صاحب محمدی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، ضمن اشاره به منویات و رهنمود های روشن گر مقام معظم رهبری در سال جهاد اقتصادی، اظهار داشت: با این بحث جهاد اقتصادی و فرمایشات مقام معظم رهبری، باید مراقبت کرد که همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، برخورد با این موضوع کلیشه ای و شعاری نشود.
وی ضمن اشاره به اینکه طبق فرمایشات حضرت آقا رویکرد در جهت عمق بخشی به این نام گذاری بوده است، تصریح کرد: طی سه سال اخیر، نام گذاری های هر سال توسط مقام عظمای ولایت، جهت گیری کلی را برای نظام اسلامی نشان می دهد بدین ترتیب که سال 1388 سال اصلاح الگوی مصرف، سال 1389 سال همت و کار مضاعف و سال جاری نیز جهاد اقتصادی نام گذاری شد که این نشان از سیر تکاملی دارد و توجه مقام معظم رهبری را به پیشرفت اقتصادی کشور معطوف می دارد.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: قطعاً طبق تدابیر مقام معظم رهبری به دنبال این سیر تکمیلی، رفاه و عدالت اجتماعی وجود دارد که موردنظر حضرت آقا است.
صاحب محمدی ضمن اشاره به اینکه جهاد کلمه مقدسی است و در قرآن بارها به این کلمه اشاره شده است، گفت: این عبارت زمانی به کار گرفته می شود که ضرورت و وجوبی برای انجام کارهایی وجود داشته باشد.
وی ضمن اشاره به اینکه باید شأن این موضوع رعایت شود، تصریح کرد: هر بخش کشور و نیز راه آهن جمهوری اسلامی ایران باید متناسب با این نام گذاری و طبق رویکرد و روشنگری های مقام معظم رهبری، هدف گذاری برای خود داشته باشد.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به اینکه جهاد اقتصادی منحصر به سال 90 نیست، گفت: این نام گذاری ها همه روشنگر و مقدس است و در تمامی سال ها باید آنها را مورد توجه قرار داد همان طور که اصلاح الگوی مصرف یا همت و کار مضاعف باید همیشه سرلوحه فعالیت ها باشد.
صاحب محمدی ضمن بیان اینکه "نقشه راه " راه آهن نیز یکی از مصادیق بارز جهاد اقتصادی است، تصریح کرد: نام گذاری های سال ها در ادامه هم بسیار مدبرانه و هر سال در ادامه فعالیت های سال قبل است و در واقع رویکردهای اساسی را برای حرکتی در جامعه که باید به نحو مطلوب دنبال شود، معین می کند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در این باره باید هدف گذاری توسط دستگاه ها انجام و مشخص شود که جهاد اقتصادی از دستگاه های اجرایی چه مواردی را می طلبد.
صاحب محمدی ادامه داد: طبیعتاً با مشخص شدن اهداف باید به دنبال آن باشیم که موانع تحقق اهداف را مشخص و شناسایی کنیم سپس یک بستر عملیاتی و مجموعه راهکار برای تحقق این فرمان داشته باشیم و قطعاً باید در ادامه وقتی که نقشه عملیاتی مشخص شد برای اجرای این برنامه عملیاتی، آرایشی جهاد بگیریم تا بتوان به این کار عمق داد.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: این نوعی سیر و روند تکمیلی است که در هر سال باید ادامه یابد و دچار نقصان نشود تا منجر به ارتقاء بهر ه وری شود.
وی تصریح کرد: بالاخره سرانجام جهاد اقتصادی قطعاً باید به افزایش بهره وری بیانجامد یعنی از یک طرف هزینه تمام شده خدمات و کالاها کاهش یابد و از طرف دیگر افزایش عملکرد و ارتقاء کیفیت داشته باشیم.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان اینکه در راه آهن جمهوری اسلامی اران نیز با اصول یاد شده، فعالیت ها به پیش خواهد رفت، ادامه داد: در این باره به دنبال کاهش هزینه و افزایش عملکرد خواهیم بود تا به بهبود خدمات در بخش باری و مسافری بیانجامد.
صاحب محمدی تصریح کرد: قطعاً به طور طبیعی در عمق افزایش بهره وری، توسعه و ارتقاء خدمات است که با کاری جهادی تحقق هر چه بهتر این موارد سرعت می گیرد و تکمیل می شود.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایرانضمن تأکید بر اینکه قطعاً با جهاد اقتصادی بیگانه نیستیم، گفت: تجربه سال اصلاح الگوی مصرف و همت و کار مضاعف را داریم و چون معتقد هستیم همه در یک راستا است، تجربه های گذشته برای ادامه حرکت و پیش روی ها به ما کمک می کند.
 
* جذب سرمایه گذاری بخش خصوص اهداف اصلی راه آهن در سال جهاد اقتضادی
 
صاحب محمدی در مورد برطرف شدن موانع توسعه ریلی کشور که یکی از آنها کمبود منابع مالی است، گفت: در احکام برنامه پنجم و قبل از آن در برخی قوانین اجازه جذب فاینانس، bot و اوراق مشارکت برای توعه راه آهن اخذ شده است تا بدین ترتیب تجهیز منابع را انجام دهیم اما باید تسهیلاتی را فراهم کنیم و به دنبال آن بسته سیاسی داشته باشیم که گرایش سرمایه گذاری به سمت صنعت ریلی کشور را تقویت کند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان اینکه هم اکنون در حوزه توسعه ناوگان خصوصی توفیقات مطلوبی در راه آهن کسب شده است، تصریح کرد: تاکنون سابقه نداشته است که بخش خصوصی در عرصه تأمین ناوگان لکوموتیو سرمایه گذاری کند اما این اتفاق افتاد و سال گذشته برای اولین بار در تاریخ کشور این کار انجام شد.
صاحب محمدی ضمن بیان اینکه تا شهریور 1393 تولید 150 دستگاه لکوموتیو ایران سفیر با انتقال دانش فنی و سرمایه گذاری بخش خصوصی و با رعایت قانون حداکثر ساخت داخل کشور، سازمان دهی شده است که به ترتیب به سیستم وارد می شوند، اظهار داشت: تا اوایل اردیبهشت1390تعداد 30 دستگاه لکوموتیو ایران سفیر و 20 دستگاه لکوموتیو جدید از نوعی دیگر به بهره برداری خواهد رسید.
صاحب محمدی با بیان اینکه 90 دستگاه لکوموتیو جدید نیز توسط بخش خصوصی به ناوگان ریلی کشور افزوده خواهد شد، اذعان داشت: ظرف 3.5 سال آینده 260 دستگاه لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور افزوده می شود و دغدغه های افزایش سرعت در راه آهن از بین می رود.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد:در سال 1388 متوسط سن ناوگان کشش راه آهن 29 سال بود که امید است با بهره برداری از لکوموتیوهای نو تا اوایل اردیبشهت 1390 متوسط سن ناوگان کشش به 26 سال کاهش یابد.
صاحب محمدی افزود: قطعاً با افزودن لکوموتیوهای جدید به ناوگان ریلی تا پایان سال 90 متوسط سن ناوگان کشش به 22 سال و تا پایان سال 93 به 18سال کاهش یابد.
وی تصریح کرد: تا چندی پیش برای توسعه ناوگان ریلی کشور از سرمایه گذاری دولتی استفاده می شد اما از این پس این کار انجام نمی گیرد و رویکرد اصلی توجه به سرمایه گذاری بخش خصوصی است بدین ترتیب که تسهیلات در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد تا با توجیه مناسب تری به سمت این کار جذب شوند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: برای ساخت ریل و توسعه خط آهن کشور نیز رویکرد جذب سرمایه گذاری خصوصی از طریق فاینانس و bot داخلی و سرمایه گذاری خارجی، دنبال می شود.
صاحب محمدی ادامه داد: در ابتدای ماده 148 برنامه پنجم آمده است که به دولت اجازه داده می شود با هدف توسعه صنعت ریلی و تفکیک وظایف حاکمیتی و وظایف تصدی گری، نسبت به اصلاح ساختار و اساسنامه راه آهن اقدام کنند و به منظور تحقق این امر، هر دو بخش خصوصی و دولتی فعال باشند.
معاون وزیر راه و ترابری ادامه داد: در پاراگراف دوم ماده 148 به دولت اجازه داده شده است از طریق bot و فاینانس نسبت به احداث و اجرای پروژه های ریلی و ارتقاء شبکه ریلی اقدام کنند؛ هر چند در قوانین گذشته این فضا وجود داشت اما در برنامه پنجم تکمیل تر مطرح شد که با اتکا به این حکم برنامه، بهتر می توان بودجه های سنواتی را دریافت و از آنها استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان آنکه آنچه توسعه صنعت ریلی را رقم می زند جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است، ادامه داد: نقشه راه آهن تحقق اهداف سند چشم انداز است؛ راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای توسعه صنعت ریلی و برای ساخت ریل در مکان ها، مسیر ها و در متراژهای مشخص برنامه دارد و در نقشه راه مشخص شده است که چه راهکارها و منابعی برای توسعه خطوط ریلی لازم است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان