خطرات دوران جوانی

مصرف مواد و مشروبات الکلی یکی از مهم‏ترین مشکلات عصر حاضر است که ابعادی جهانی پیدا کرده است. مصیبتی که میلیون‏ها زندگی را ویران ساخته و سرمایه‏های کلان ملی را صرف مبارزه و یا جبران‏ صدمات ناشی از آن کرده است

مصرف مواد و مشروبات الکلی یکی از مهم‏ترین مشکلات عصر حاضر است که ابعادی جهانی پیدا کرده است. مصیبتی که میلیون‏ها زندگی را ویران ساخته و سرمایه‏های کلان ملی را صرف مبارزه و یا جبران‏ صدمات ناشی از آن کرده است. هر روز بر شمار قربانیان مصرف مواد مخدر افزوده می‏شود و عوارض آن شامل اختلالات جسمی، روانی، خانوادگی، اقتصادی، فرهنگی، سلامت بشر را به خطر انداخته و بخصوص قشر جوان را مورد تهدید قرار داده است.

قرآن کتاب آسمانی الهی، استفاده از مشروبات الکلی را عملی شیطانی و پلید شمرده است:

 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»[1]

 «ای اهل ایمان! شراب و قمار و بت‏پرستی و تیرهای شرطبندی همه پلید و از عمل شیطان است؛ از آنها بپرهیزید، باشد که رستگار شوید.»

یکی از دانشمندان مشهور غرب اظهار می‏دارد که هر گاه از جوانان 21 ساله تا 23 ساله معتاد به مشروبات الکلی 51 نفر بمیرند، در مقابل از جوان‏های غیر معتاد ده نفر هم تلف نمی‏شوند.

تجربیات کمپانی‏های بیمه عمر ثابت کرده است که عمر معتادان به الکل نسبت به دیگران 25 الی 30 درصد کمتر است و آمارگیری نشان می‏دهد که حد متوسط عمر معتادان به الکل در حدود 35 الی 50 سال است، در صورتی که حد متوسط عمر با رعایت نکات بهداشتی 60 سال می‏باشد.

استفاده از مشروبات الکلی که در شریعت مقدس اسلام حرام است، آثار روحی و جسمیِ زیانبار و فراوانی دارد.

 «الخَمْرُ یُورِثُ قَساوَةَ الْقَلْبِ وَیُسَوِّدُ الْأَسْنانَ وَیُبَخِّرُ الْفَمَ وَیُبَعِّدُ مِنَ اللَّهِ وَیُقَرِّبُ مِنْ سَخَطِهِ وَهُوَ مِنْ شَرابِ إِبْلیسَ»[2]

امام رضا علیه السلام فرمود:

 «شراب سبب قساوت قلب، سیاهی دندان، بدبویی دهان، دوری از خدا و نزدیکی به غضب الهی می‏شود و از آشامیدنی‏های ابلیس است.»

امروزه میلیون‏ها نفر در جهان، گرفتار مصرف مخدر از قبیل تریاک و هروئین هستند. در جامعه ما نیز شمار معتادان به مواد افیونی، آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. آثار زیانبار اعتیاد، بنیاد خانواده را متزلزل کرده و گروه وسیعی از جامعه جوان را خمود و پژمرده و ناکارآمد ساخته است. این نتایج سوء، حاصل عدم اعتماد به نفس، خود فراموشی یا خود کم بینی، دوستان ناباب و نیز دسیسه‏های شیطانیِ مزدورانی است که با انگیزه‏های مختلف بویژه در جهت جلب سرمایه با ایجاد فضای قاچاق و... جان انسان‏ها را به خطر انداخته‏اند.

در گزارشی از دفتر مطالعات و پژوهش‏های ستاد مبارزه با مواد مخدر آمده است:

95 درصد از معتادان قبل از اعتیاد سابقه مصرف سیگار داشته‏اند، 34 درصد از آنها اولین بار مصرف خود را در میهمانی‏های خانوادگی یا دوستانه شروع کرده‏اند.

34 درصد از طلاق‏های کشور ناشی از اعتیاد به مواد مخدّر است.

25 درصد از معتادان از طریق غیر قانونی مانند سرقت و فحشا، پول مورد نیاز خود را تأمین می‏کنند.[3]

از انسان کامل و امام همام علی بن ابی طالب علیه السلام بشنویم که فرمود:

 «ما أَکْثَرَ الْعِبَرَ وَأَقَلَّ الْاعْتِبارَ»[4]

 «چه فراوان است مواضع عبرت‏گیری و چه اندک عبرت‏پذیری!»

نگاهی به آمارهای ارائه شده و عوارض ناشی از اعتیاد از قبیل افسردگی و بی‏خیالی، فقر و تنگدستی، بیکاری، طلاق، بی‏غیرتی، ضعف اعصاب، اختلافات خانوادگی، لاابالی‏گری و... که نمونه‏هایی از آن را در جامعه خود می‏بینیم، هر صاحب اندیشه‏ای را به تفکر عمیق وا می‏دارد. باید از این مسائل عبرت گرفت و همچون کوهی ثابت قدم و استوار، از جوانی خود پاسداری کرد؛ مبادا وسوسه‏های شیطانی و لذت‏های زودگذر خیالی و دوستی‏های چند روزه و لحظه‏های غفلت عیش و نوش، انسان را از صراط مستقیم جدا کند.

 «إِنَّ الْمُؤْمِنَ أَشَدُّ مِنْ زُبُرِ الْحَدیدِ إِنَّ الْحَدیدَ إِذا أُدْخِلَ النَّارَ تَغَیَّرَ وَإِنَ‏ الْمُؤْمِنَ لَوْ قُتِلَ ثُمَّ نُشِرَ ثُمَّ قُتِلَ لَمْ یَتَغَیَّرْ قَلْبُهُ»[5]

امام صادق علیه السلام فرمود:

 «مؤمن از قطعات آهن و فولاد محکم‏تر است، چرا که آهن و فولاد هنگامی که داخل آتش شود تغییر می‏یابد ولی مؤمن اگر کشته و سپس زنده و باز هم کشته شود قلبش تغییر نمی‏کند.»

یکی از آفت‏های مهم دوران جوانی، بیکاری و یا شغل‏های کاذبی است که باعث انحراف گشته و باعث بروز مسائلی از قبیل فساد، اعتیاد و از این قبیل می‏شود.

دوران جوانی که تمامی قوای جسمی به همراه ذوق و استعداد سرشار ذهنی، آمادگی کار و تلاش را دارد بهترین زمان فعالیت و کوشش و سازندگی است. اگر این دوره از زندگی بشر، به تلاش و کوشش نگذرد غالباً آدمی تا پایان عمر با مشکلات فراوانی روبرو می‏شود و بخصوص از کمبود منابع مالی رنج می‏برد.

پیامبر گرامی اسلام می‏فرماید:

 «إِنَّ اللَّهَ یُبْغِضُ الشَّابَّ الْفارِغَ»[6]

 «جوان بیکار مورد غضب الهی است.»

پی نوشت ها:



[1] . سوره مائده، آیه 90

[2] . بحار الانوار، ج 65، ص 166

[3] . نشریه قدس، آبان 1378

[4] . نهج البلاغه، حکمت 297

[5] . صفات الشیعه، ص 32

[6] . جامع السعادات، ج 1، ص 188

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر