ماهان شبکه ایرانیان

یبوست مزمن، مشکل ۱۵ درصد مردم

یبوست شکایت شایعی در جامعه است. نزدیک به یک چهارم مردم اظهار می‌کنند که به درجاتی از یبوست مبتلا هستند ولی اگر تعاریف دقیق پزشکی را به کار ببریم، حدود ۱۵ درصد جامعه دچار یبوست مزمن هستند

یبوست مزمن، مشکل 15 درصد مردم
یبوست شکایت شایعی در جامعه است. نزدیک به یک چهارم مردم اظهار می‌کنند که به درجاتی از یبوست مبتلا هستند ولی اگر تعاریف دقیق پزشکی را به کار ببریم، حدود 15 درصد جامعه دچار یبوست مزمن هستند.
یبوست از نظر پزشکی تنها به سفت و خشک بودن مدفوع اطلاق نمی‌شود بلکه فواصل زیاد میان اجابت مزاج‌ها، نیاز به زور زدن زیاد برای عمل تخلیه، احساس باقی ماندن مدفوع در روده پس از پایان عمل دفع و احساس گیر کردن مدفوع در هنگام دفع با وجود دفعات اجابت مزاج مناسب که گاهی نیاز به استفاده از دست برای خروج مدفوع را به وجود می‌آورد، همه جزیی از تعریف یبوست هستند. بسیاری از افراد وقتی کمتر از هفته‌ای دو تا سه بار اجابت مزاج داشته باشند به یبوست مبتلا می‌شوند و اگر اجابت مزاج آنها کمتر از یک بار در هفته باشد، یبوست شدید تلقی می‌شود. بیشتر کسانی که یبوست دارند مبتلا به یبوست مزمن عملکردی هستند به این معنا که برای مدت‌های طولانی بدون وجود بیماری زمینه‌ای یا اختلال ساختمانی در دستگاه گوارش دچار یبوست هستند، یعنی دیر به دیر دست‌شویی می‌روند و مدفوع خشکی دارند. برای رفع این مشکل ابتدا باید از مصرف داروها و اعتیادات فرد مطمئن شد. مصرف تریاک و ترکیبات افیونی، ترکیبات کدئین‌دار، ضدافسردگی‌هایی مانند ایمی‌پرامین و برخی ضدتشنج‌ها و ترکیبات حاوی آهن دارویی می‌توانند یبوست ایجاد کنند. بدیهی است اگر کسی به طور مرتب از تریاک استفاده می‌کند، یبوست مزمن دارد و در عمل همیشه نیاز به درمان خواهد داشت. به هر حال قدم اول در درمان یبوست، اصلاح شیوه زندگی است که می‌تواند بیش از 80 درصد مشکلات افراد را رفع کند.

اگر شما مبتلا به یبوست هستید، انجام اقدامات زیر را پیشنهاد می‌کنم:
 

مصرف مایعات کافی را در نظر بگیرید. توصیه می‌کنم به طور متوسط 10 لیوان مایعات در روز مصرف کنید. مصرف مایعات باید تدریجی و با فاصله از غذا باشد تا سبب ایجاد علایم سوءهاضمه و نفخ نشود. مایعات مورد نظر چای و قهوه نیست چون این مواد خودشان تشدیدکننده یبوست هستند. بهترین مایع، آب است ولی در بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی و قلبی پیشرفته مصرف آب باید با نظر پزشک باشد. آب‌میوه و شیر هم مناسب است، البته برخی افراد نمی‌توانند قند موجود در میوه‌ها را خوب هضم کنند و به صورت علایم نفخ و اسهال تظاهر می‌کند.
مصرف غذاهای فیبردار را جدی بگیرید. فیبر در غذا اصلی اساسی در درمان یبوست مزمن است. عادت کنید حداقل روزانه پنج وعده غذایی حاوی میوه یا سبزی مصرف کنید. منظورم از هر وعده، حجمی معادل یک فنجان یا کف دست است.
تحرک و پیاده‌روی منظم را در برنامه خود بگنجانید. حرکات دستگاه گوارش خیلی زیاد به تحرک بدنی ارتباط دارد برای همین پیاده‌روی، به خصوص در صبح به رفع مشکل کمک می‌کند.
صبحانه بخورید، جویدن غذا در صبح محرک خوبی برای ایجاد حرکات روده است و نقش صبحانه در تنظیم صحیح سوخت و ساز بدنی شناخته شده است.
منبع: http://www.salamat.com
ae
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان