ماهان شبکه ایرانیان

شلوارهای التهاب‌آور نپوشید!

گفتگو با آقای دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست و مو بسیاری از خانم‌ها از ژل های بهداشتی بانوان جهت پیشگیری از التهاب و خارش کشاله ران استفاده می کنند ولی آیا این محلول ها واقعا موثرند و می توانند از التهاب و خارش کشاله ران پیشگیری کنند با دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست و مو و استادیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله درباره این محلول ها و التهاب کش ...

شلوارهای التهاب‌آور نپوشید!
گفتگو با آقای دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست و مو
بسیاری از خانم‌ها از ژل های بهداشتی بانوان جهت پیشگیری از التهاب و خارش کشاله ران استفاده می کنند ولی آیا این محلول ها واقعا موثرند و می توانند از التهاب و خارش کشاله ران پیشگیری کنند با دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست و مو و استادیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله درباره این محلول ها و التهاب کشاله ران به گفتگو نشسته ایم.

آقای دکتر! در داروخانه‌ها ژل‌های بهداشتی بانوان به فروش می‌رسد؛ کار واقعی این ژل‌ها چیست؟

ژل‌های بهداشتی بانوان، بیشتر برای شست‌وشوی ناحیه واژینال است و به پیشگیری و رفع التهاب و عفونت در این ناحیه کمک می‌کند. البته بهتر است با مشورت متخصص پوست یا متخصص زنان این ژل‌ها را خرید و استفاده کرد.
شلوارهای التهاب‌آور نپوشید!

آیا این ژل‌ها، نقشی در رفع التهاب و خارش کشاله ران هم دارند؟

تا حدی بله ولی بیشترین کاربرد ژل‌های فوق، همان است که گفتم. برای رفع التهاب و خارش کشاله‌ران به خصوص به بانوان چاق توصیه می‌کنیم که پودر لاتکس و کرم‌های مرطوب‌کننده را از داروخانه تهیه و مصرف کنند. این محصولات به کاهش رطوبت و خارش و احتمال عفونت در این ناحیه کمک می‌کنند. کشاله ران به دلیل برخی ویژگی‌ها مستعد عفونت‌ها و ضایعات پوستی است. اولین ویژگی،‌ وجود چین پوستی در کشاله ران و مرطوب بودن این ناحیه است که آن را مستعد عفونت‌‌های قارچی و میکروبی می‌کند. دومین ویژگی این است که در کشاله ران غدد آپوکرین زیادی وجود دارد. این غدد از غده‌های عرق هستند و معمولا عرق بوداری تولید می‌کنند حتی گاهی این عرق رنگی است و باعث تغییر رنگ لباس زیر می‌شود. در افراد چاق، سایش ناحیه کشاله ران می‌تواند باعث تغییر رنگ و حتی ایجاد فولیکولیت یا عفونت پیاز مو در آن شود.

ممکن است نشانه وجود قارچ باشد؟

بله، یکی از ضایعاتی که در کشاله ران به وفور دیده می‌شود، عفونت‌های قارچی کشاله ران است. یعنی عفونت‌های درماتوفیت یا قارچ کشاله ران که در آقایان بیشتر دیده می‌شود و با قرمزی و خارش خود را نشان می‌دهد. این عفونت‌ها به شدت مسری هستند و از طریق تماس، استفاده از لباس زیر مشترک و محیط‌های عمومی مانند استخر یا حوله مشترک، منتقل می‌شوند. ویژگی بارز این نوع عفونت‌های قارچی این است که معمولا حاشیه ضایعه فعال و قرمزتر است و حرکت پیش‌رونده‌تری دارد. درمان که باید تحت‌نظر متخصصان انجام شود شامل درمان خوراکی (قرص‌های ضدقارچ) و درمان‌های موضعی است. یکی دیگر از عفونت‌های قارچی کشاله ران، «کاندیدیاز» است. این عفونت هم قارچی است و بیشتر در خانم‌ها و آقایان و مبتلایان به دیابت دیده می‌شود. در مبتلایان به کاندیدیاز در عمق چین کشاله ران معمولا سفیدی، قرمزی و حالت له‌شدگی پوست مشاهده می‌شود. مسری بودن آن کمتر است. با اصلاح شرایط زمینه‌ای (قارچ، چاقی و دیابت) و خشک نگه‌داشتن محل و درمان دارویی می‌توان بر این مشکل غلبه کرد. یکی دیگر از عفونت‌های کشاله ران، نوعی عفونت پوستی به نام اریتراسماست. علت ابتلا به این بیماری یک نوع باکتری است و در کسانی که کشاله رانشان مرطوب‌تر است، بیشتر دیده می‌شود، در آقایان و خانم‌ها به یک اندازه شایع است و با تغییررنگ و تیرگی کشاله ران خود را نشان می‌دهد. ممکن است این ضایعه با پوسته‌ریزی خفیفی هم همراه باشد که معمولا از نظر ظاهری ناخوشایند است و درمان‌های موضعی ضدباکتری و ضدقارچ به بهبود آن کمک می‌کند.

چاق ها بیشتر دچار این دردسر می شوند؛ چرا؟

در افرادی که به نسبت چاق‌تر هستند، سایش ناحیه میانی و فوقانی ران زیاد اتفاق می‌افتد که هم باعث تیرگی و زخم شدن و هم باعث ایجاد فولیکولیت می‌شود که به صورت جوش‌های چرکی خودش را نشان می‌دهد. آثار این جوش‌ها معمولا باقی می‌ماند و دردناک هستند. برخی بیماری‌ها که در کشاله ران هم دیده می‌شوند با قرمزی و خارش شدید خود را نشان می‌دهند، معمولا نسبت به درمان مقاوم هستند و عود آنها هم به نسبت شایع است.

در نوزادان هم دیده می شود؟

بله، «راش قنداق» مشکل شایع دوران نوزادی است که عمدتا به دو صورت دیده می‌شود؛ یکی به صورت «درماتیت» که در نواحی پوشک دیده می‌شود و ناشی از حساسیت پوستی به مواد مدفوع و ادرار است. ویژگی بارز درماتیت این است که در نواحی برجسته پوست مانند ناحیه باسن، دو طرف ران و ناحیه تناسلی قرمزی، سوزش و خارش وجود دارد. توصیه اکید ما این است که پوشک را به خصوص شب هنگام و در نیمه‌های شب زود به زود عوض کنید و حتی‌الامکان در طول روز بچه بدون پوشک باشد. یکی از راه‌های عملی و ساده برای پیشگیری از راش قنداق، استفاده از یک لایه ضخیم زینک اکساید روی پوست کودک است تا مانند یک محافظ از تماس ادرار و مدفوع با پوست نوزاد جلوگیری شود. توصیه دیگر این است که از شست‌وشوی زیاد با صابون پرهیز کنید. آب ولرم بهترین شوینده است. نوع دیگر راش قنداق همان عفونت کاندیدایی است که در افراد بزرگسال هم دیده می?شود. در این عفونت هم معمولا عمق چین‌های پوست حالت قرمزی و له‌شدگی دارد. خیلی مهم است که قارچ حتما درمان شود.

و سرانجام راه حل آن چیست؟

تشخیص عفونت کاندیدای کشاله ران از درماتیت فوق‌العاده مهم است. برای درمان این ضایعات حتی‌الامکان نباید از دارو‌های کورتونی استفاده شود. کلید پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها، اول خشک نگه‌داشتن ناحیه، دوم استفاده نکردن از وسایل بهداشتی مشترک و سوم درمان به موقع است. پوشیدن شلوارهای تنگ مانند شلوار جین، این بیماری را تشدید می‌کند زیرا ناحیه کشاله ران یک فضای بسته است و هر عاملی که در آن باعث ایجاد چسبندگی و مرطوب مانند شود (لباس‌های تنگ) باعث ایجاد سایش و عفونت‌های قارچی در آن خواهد شد. توصیه ما این است که در فصل تابستان حتما بعد از رفتن به حمام و توالت، ناحیه کشاله ران را خشک کنید و چنانچه مستعد تعریق شدید هستید یا پیاده‌روی زیاد می‌کنید با فاصله‌های هر نیم ساعت یا یک ساعت یک بار حالت‌هایی را انتخاب کنید که کشاله رانتان هوایی بخورد و خشک شود. استحمام روزانه، پرهیز از مصرف شوینده‌های قوی و خشک نگه‌داشتن ناحیه، از وقوع این مشکلات پیشگیری می‌کند.
منبع مقاله:هفته نامه سلامت
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان