چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟

آیا از چرخش افکار منفی در ذهنتان خسته شده‌اید؟ افکاری که هر قدر تلاش کنید از ذهنتان بیرون نمی‌روند

آیا از چرخش افکار منفی در ذهنتان خسته شده‌اید؟ افکاری که هر قدر تلاش کنید از ذهنتان بیرون نمی‌روند. این اتفاق ناشی از برنامه‌ریزی شدن ذهن بر اساس افکار منفی است. افکار منفی آرامش ذهن را سلب کرده و مشکلاتی برایتان می‌تراشد که در عالم واقع در زندگی‌تان وجود ندارند. اگر نتوانیم افکار منفی خود را کنترل کنیم فرصت شاد بودن در زندگی را از دست خواهیم داد. با بنیتا همراه باشید تا چند روش کنترل این افکار مزاحم را به شما معرفی کنیم.

 

1. با افراد مثبت اندیش معاشرت کنید.

بر اساس یک تحقیق دانشجویان مستعد تأثیر گرفتن از رفتارهای منفی هم‌اتاقی‌هایشان مانند نگرانی مداوم و با صدای بلند فکر کردن هستند. انتخاب صحیح دوستان و دوری جستن از منفی گرایی می‌توانند افکار منفی را از شما دور کنند. با افراد مثبت اندیش دوستی کنید و از انرژی مثبت آن‌ها تأثیر بگیرید.

 

2. دور ریختن

بر اساس مطالعاتی که در سال 2012 در دانشگاه اوهایو صورت گرفت نوشتن افکار منفی روی یک صفحه کاغذ و انداختن آن در سطل زباله در کاهش هجوم افکار منفی مؤثر است.

3. به سمت افکار مثبت تغییر جهت دهید.

وقتی افکار منفی راهی به‌سوی ذهنتان باز می‌کنند خلاصی از آن‌ها بسیار مشکل است. تغییر جهت افکار روش مناسبی برای مبارزه با این افکار است. به‌جای نیمه‌ی خالی لیوان، نیمه‌ی پر آن را ببینید تا افکار شاد و مثبت به سراغتان بیاید.

 

4. دفتر خاطرات بنویسید.

از افکارتان روزنوشت تهیه کنید. در یک دفترچه افکار منفی خود، اینکه چه زمانی به سراغتان آمده‌اند و واکنش خودتان را در قبال این افکار یادداشت کنید. حفظ این افکار و زمان وقوع آن‌ها به شما کمک می‌کند بفهمید چه عواملی افکار منفی را در ذهنتان بیدار می‌کند. این کار باعث می‌شود به این نکته پی ببرید برخی از این افکار چقدر ساختگی‌اند و شما به‌صورت ناخودآگاه و از روی عادت آن‌ها را در ذهن نشخوار می‌کنید.

پس از ثبت افکار منفی خود آن‌ها را تحلیل کنید و ببینید آیا واقعاً حقیقت دارند یا نه. یکی از روش‌های خوب از بین بردن افکار منفی پرسیدن سؤالاتی از خودتان است. برای مثال، خودتان را چگونه فردی می‌بینید؟ آیا من آدم بعدی هستم یا در تلاش برای ارضای دیگران افراط می‌کنم؟ این سؤالات به شما کمک می‌کند واقعی یا غیرواقعی بودن افکار خود را تشخیص دهید.

5. افکارتان سازنده‌ی هویت شما نیستند.

همیشه به خود یادآوری کنید هر آنچه در ذهنتان می‌گذرد همان‌جا خواهد ماند. این‌ها افکار هستند نه حقایق و حاصل تصوراتی هستند که متأسفانه شما تجسمی منفی‌گرایانه به آن‌ها داده‌اید. به‌جای گفتن اینکه من آدم بدی هستم بگویید من فکر می‌کنم آدم بدی هستم. با برنامه‌ریزی مجدد ذهنتان به این شکل افکار مثبت دوباره به سراغتان می‌آید و افکار بر هم زننده‌ی آرامش ترکتان می‌کند.

6. ریشه‌ی افکارتان را بشناسید.

یکی از روش‌های مؤثر در توقف افکار منفی یافتن ریشه‌ی آن‌هاست. داشتن دفتر خاطرات که پیش‌تر ذکر کردیم در این کار به شما کمک می‌کند. بر اساس یک سری مطالعات این الگوی فکری می‌تواند از والدین به فرزندان انتقال یابد. همچنین سیر تکامل انسان تمایل به رشد افکار محافظه‌کارانه دارد که باعث ایجاد انواع نگرانی‌ها در افراد می‌شود. یکی دیگر از عوامل ایجاد افکار منفی می‌تواند افسردگی یا پشت سر گذاشتن واقعه‌ای دردناک و آسیب‌زا باشد.

7. خودتان را بسنجید.

برای شما همه‌چیز به دو دسته‌ی منفی و مثبت تقسیم شده است. وقتی در محل کار ترفیع نمی‌گیرید عملکرد خود را بد تلقی می‌کنید که باوری نادرست است. بهتر است توانایی خود در را زمینه‌های مختلف با نمره‌ای از یک تا ده بسنجید و برای مثال به عملکرد خود در شغلتان نمره‌ی 7 بدهید تا بدانید ضعیف نیستید و تنها به کمی مهارت بیشتر نیاز دارید. این روش از هجوم افکار منفی راجع به خودتان می‌کاهد.

 

8. افکارتان را پذیرا باشید.

بر اساس تحقیقات پذیرش افکار مؤثرتر از مبارزه با آن‌هاست. اگر به خودتان بگویید من دیگر به این شخص فکر نخواهم کرد، خواهید دید بسیار بیشتر از قبل به او فکر می‌کنید. پذیرش اینکه چنین افکاری در ذهن حضور دارند به شما یادآوری می‌کند این‌ها تنها افکار هستند نه واقعیت.

 

9. خودتان را به چالش بکشید.

افکار خودکار سرشار از اشتباهند. افکار مزمنی هستند که متوجه رفت‌وآمد آن‌ها در ذهن خود نمی‌شنویم اما همیشه بر طبق آن‌ها عمل می‌کنیم. افکار خودکار خود را بشناسید و پس از یافتن آن با خودتان بحث کنید که کدام قسمت از آن واقعیت و کدام قسمت آن تصورات شخصی شماست.

برای مبارزه با افکار منفی خودکار، کارهای خارج از عادت معمولتان انجام دهید. زمانی که بدبینی هجوم می‌آورد شما بلافاصله شروع به نتیجه‌گیری‌های منفی راجع به خودتان می‌کنید و با دست‌ کم گرفتن توانایی‌هایتان فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهید؛ بنابراین خود را به چالش بکشید و با اعتمادبه‌نفس دست به فعالیت‌های متفاوت بزنید.

10. خودتان را با شوخ‌طبعی ابراز کنید.

بیان افکار منفی همراه با شوخ‌طبعی و طنز از استرس این افکار می‌کاهد و حتی سرگرمتان می‌کند. می‌توانید این افکار را به شکل آواز نیز درآورید و یا با تغییر صدا بیانشان کنید. 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر