به گزارش ایسنا، مناف یحییپور - دبیر سومین جشنواره ملی اسباب بازی - در اختتامیه این جشنواره اظهار کرد: در جشنواره سوم، شمار غرفهها از 71 غرفه در سال گذشته، به 104 غرفه رسید و بیآنکه محدودیتی ایجاد شود سهم واردکنندگان مجاز اسباببازی به کمتر از 10 درصد غرفههای نمایشگاهی رسید. این سهم از نقش حمایتی جشنواره درباره تولیدکنندگان این حوزه خبر میدهد.
او ادامه داد: تمام تلاش عزیزان همراه در شورای سیاستگذاری، شورای هماهنگی و ستاد برگزاری جشنواره و دیگر بخشهای کمککننده بر این مبتنی بود که با توجه به تجربه دو دوره گذشته و بهرهمندی از توان فکری همراهان همدل و استقبال از نظرها، انتقادها و پیشنهادهای دریافتی، کیفیت فعالیت جشنواره را در حد توان ارتقا ببخشیم و از کاستیهای کار خود بکاهیم.
دبیر سومین جشنواره ملی اسباب بازی گفت: بر این مبنا و با در نظر گرفتن رویکرد فرهنگی، آموزشی برای جشنواره، ضمن تداوم فعالیت بخش بازیهای ایرانی و بویژه ایجاد فرصت تجربه بازیهای جمعی و حرکتی که این روزها در زندگی معمول آپارتمانی چندان امکان تجربه آنها را نداریم، محله اسباببازیها در این جشنواره با دعوت از 9 مربی باتجربهی کانون از پنج استان کشور برپا شد. در این غرفه، مربیان و هنرمند، عروسکهای کوچک و ساده بومی محلی خود را پیش چشم بازدیدکنندگان و با مشارکت آنها تولید و عروسکهای ساختهشده را به کودکی که مهمان غرفه بودند، اهدا میکردند.
حمایت از عروسکهای دستساز محلی
یحییپور همچنین اظهار کرد: غرفه مرکز تجربیات هنری و ایدههای نو، فرصتی برای نگاه متفاوت به ابزار و وسایل معمول پیرامون را فراهم کرد تا نگاهی تازه به مقوله بازی، سرگرمی و اسباببازی بیندازیم و در غرفههای دیگر، امکان دریافت مشاوره رایگان از متخصصان کارآزموده و باتجربه در زمینه بازی و اسباببازی مهیا شد. حمایت از حضور فعالان دلسوز و هنرمند برای عرضه عروسکهای دستساز محلی که عمدتا یا بهتر است بگویم همه آنها بهدست اهالی روستاها و شهرهای کوچک در نقاط مختلف کشور و با مواد اولیه محلی و نه صنعتی ساخته شده، گامی دیگر در ترویج فرهنگ بومی و پاسداشت میراث فرهنگی کشور در این جشنواره بود.
او ادامه داد: البته باید از تشکیل هفت کارگاه عمومی و اختصاصی و برپایی هشت نشست علمی ـ کاربردی با مشارکت و حضور شخصیتهای حقیقی و حقوقی معتبر و مرتبط بهعنوان بخش علمی جشنواره یاد کرد که خوشبختانه مورد توجه و استقبال فعالان و دستاندرکاران این حوزه قرار گرفت.
دبیر سومین جشنواره ملی اسباببازی همچنین گفت: امسال تعدادی از نوجوانان خوشفکر، علاقهمند و ایدهپرداز از استان البرز که زیر نظر مهدی کافی، مربی دلسوز و هنرمندشان تربیت شدهاند، با هشت فکر و طرح تازه، در بخش ایده بازار شرکت کردند. امیدوارم با چنین استقبالی، در جشنواره بعدی بتوان فصلی مستقل برای طراحان نوجوان و جوان باز کرد و زمینه شکوفایی استعداد و پرورش خلاقیت این گروه را بیش از پیش فراهم کرد.
یحییپور در بخش دیگری از سخنانش، گفت: بیتردید هر کار انسانیای با بروز اشکالها و ضعفهایی مواجه است. میکوشیم صمیمانه نقدها را بشنویم و ثبت کنیم تا بهتدریج از ضعفها بکاهیم و از عزیزانی که ممکن است شاهد کاستیهایی از سوی ما بودهاند، عذر میخواهیم و تلاش خالصانه جمع ما، ایجاد لحظههایی لذتبخش برای کودکان و نوجوانان، شکلگیری خاطراتی شیرین برای آنها و خانوادههایشان، کمک به ترویج فرهنگ استفاده از اسباببازی و تقویت تعامل و ارتباط ایدهپردازان، فعالان، متخصصان و تولیدکنندگان این صنعت با افکار عمومی و مخاطبان بوده است.
نمایشگاه امسال دو واقعیت مهم و امیدبخش را آشکار کرد
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی اسباببازی که عصر امروز، 28 مردادماه در مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون برگزار شد، گفت: این فرصت یگانه و ارزشمند نهتنها موهبتی سالانه برای مربیان و مدیران کانون محسوب میشود، بلکه فرصتی را در اختیار پژوهشگران و مدیران فرهنگی قرار میدهد تا بتوانند با رصد علایق و گرایشهای موجود و قیاس میان نحوه مصرف علاقهمندان به این حوزه در سالهای مختلف، یافتههای دقیقتری از آیندهی این صنعت و راهکارهای مورد نیاز برای شکوفایی بیشتر آن پیدا کنند.
علیرضا حاجیانزاده ادامه داد: بهنظر میرسد نمایشگاه امسال دو واقعیت مهم و امیدبخش را آشکار کرد که میخواهم از این فرصت برای بازگویی آنها استفاده کنم؛ واقعیتهایی که اگر به آنها توجه شود، میتواند در میانمدت، وضعیت هنر - صنعت سرگرمی و اسباببازی را با رشدی قابل توجه روبهرو کند و معادلات موجود در این حوزه را متحول سازد.
او توضیح داد: نخست، تفاوت آشکار در الگوی مصرف اسباببازی در کشور نسبت به دوره پیشین است. افزایش معنادار استقبال از این دوره نمایشگاه ملی اسباببازی از یکسو و دقت نظر و توجه بازدیدکنندگان در انتخاب کالا، نشان میدهد که افکار عمومی جامعه، به انتخاب اسباببازی مناسب توجه دارد و بهتدریج دریافته است که فرهنگ بازی، یکی از مهمترین ارکان رشد سالم، پویا و بالنده نسل آینده است. اینکه کدام عوامل باعث بهوجود آمدن این آگاهی شده، میتواند موضوعی قابل گفتوگو و مهم باشد، اما از آن مهمتر، نحوه بهرهمندی از این آگاهی نوپدید است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: تولیدکنندگان، توزیعکنندگان، منتقدان و مدیران حوزه اسباببازی، مهمترین کسانی هستند که باید با دریافت این واقعیت، هم به نیازهای بهوجود آمده پاسخ گویند و هم در گفتوگو با افکار عمومی بهتدریج به آن جهت دهند و این آگاهی را به سمت افقهایی جدید و بدیع هدایت کنند. در حقیقت، آمار و اطلاعات به ما میگوید میل به دسترسی به اسباببازیهای بهتر و مفیدتر بهشکل معناداری در جامعه بالا رفته است.
حاجیانزاده درباره واقعیت دوم این دوره از نمایشگاه نیز توضیح داد: تقویت و تثبیت رابطه میان تولیدکنندگان اسباببازی، در ایران و فرهنگ ایرانی - اسلامی حاکم بر جامعه است. اگرچه واقعیت این است که سهم کالاهای داخلی از بازار اسباببازی در کشور، هنوز با وضعیت مطلوب فاصله فراوان دارد، اما ورود جوانانی مشتاق، خلاق و چابک به این حوزه، واقعیتی است که نمیتوان آن را نادیده گرفت. جوانانی را که با خلاقیت، نوآوری و ایدهپردازی در حوزه اسباببازی، پا به این عرصه گذاشتهاند میتوان نخستین روزنههایی دانست که خبر از ظهور و شکوفایی اسباببازیهای ملی در ایران میدهند. اسباببازیهایی که با تکیه بر قابلیتهای موجود در کشور، مسیر رشد و پیشرفت خود را طی میکنند و با حضور در زندگی روزمره ایرانیان، بخشی از فرهنگ ملی ما را جلوهگر میکنند.
میتوان این دوره از نمایشگاه ملی اسباب بازی را دورهی «امید» خواند
او افزود: با این دو واقعیت است که در مقام ارزیابی، میتوان این دوره از نمایشگاه ملی اسباب بازی را دورهی «امید» خواند، نمایشگاهی که بیش از هرچیز امید را در فعالان صنعت اسباب بازی و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زنده کرد. امید به رشد و استقلال این صنعت، امید به رشد نسلی که با استفاده از اسباببازیهای خلاقانه، مفید و هماهنگ با فرهنگ و ارزشهای روز جامعه، میتوانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در عمل به هدف ذاتی خود که صیانت و مراقبت از رشد «فکری» و «خلاقانه» نسل آیندهی کشور است کمک کنند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار امیدواری کرد: ایکاش سال آینده، این نمایشگاه در شرایط و با مشخصاتی برگزار شود، که بتوان با افتخار و سربلندی، آن را نمایش «توانمندی» و «شکوفایی» صنعت-هنر اسباببازی در کشور خواند. همهی ما و همکارانمان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در سال پیش رو، برای نیل به این چشمانداز خواهیم کوشید.
جشنواره امسال در برخی گروهها نفرات اول، دوم و سوم نداشت
بیانیه هیئت داوران توسط حسین علیجانی، یکی از داوران سومین جشنواره ملی اسباببازی خوانده شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «هیئت داوران سومین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباببازی با بهرهمندی از داورانی در حوزههای فرهنگی، فناوری، میراث فرهنگی، صنایع دستی، ادبیات، مردمشناسی، هنر، طراحی صنعتی سعی کرد تا بهترین داوری را برابر آثار دریافتشده و به ثبت رسیده در شورای نظارت بر اسباببازی در سال 1395 بهنمایش بگذارد. این آثار در سه گروه ایده بازار، آثار ثبتی و آثار تولیدی ارزیابی شد.
هیئت داوران با اعلام خشنودی از بهبود کیفیت و ایده در برخی گروههای اسباببازی در جشنوارههای پیشین، اعلام میدارد در برخی دیگر از این گروهها آثار با ارزش و درخوری به شورای نظارت بر اسباببازی ارائه نشده بود، هرچند داوران بر این باورند که آثار ثبتشده در این دوره، بضاعت و توان کل کشور پهناور و عزیزمان نیست؛ اما باید اذعان کرد به ناچار در برخی گروههای اسباببازی در ایدهبازار، آثار ثبتی و آثار تولیدی، نمونههای درخور و ارزشمندی دریافت نشده است و الزاما در همه گروهها بعضا رتبهی اول، دوم، و سوم و حتی در یکی از گروهها در هر سه سطح اثری دارای رتبه شناخته نشد.
هیئت داوران امیدوار است همه فعالان در این حوزه، اعم از طراحان، هنرمندان، تولیدکنندگان، توزیعکنندگان تمام عزم خود را بهکار گیرند تا در جشنواره چهارم، شاهد رویش و توسعهی کمی و کیفی در این حوزه و آثار فاخری برای اعتلای عزت ملی در این هنر - صنعت عرضه شود تا چرخ گردش اقتصادی آن حامل فرهنگ اصیل و ناب ایرانی اسلامی ما در گذرگاه تاریخ شود. در گروه ایده بازار، ملاک ارزیابی، ایدههای نو و بکر فارغ از قابلیت تولید و یا الزامات فنی بود و آثار صرفا در مطابقت و رتبهبندی با یکدیگر مورد بررسی قرار گرفتند، اما هیچکدام از آثار شایسته دریافت عنوان اول تا سوم نشدند و صرفا سه ایدهی کلی شایسته تقدیر شناخته شدند.
در گروه آثار ثبتی، ملاک بررسی آثار علاوه بر ایده و نو بودن آن، قابلیت تولید، کیفیت نمونهسازی، ایجاد ارتباط با مخاطب و استفاده از ظرفیتهای فرهنگی و بومی میهن عزیزمان در نظر گرفته شد و نمونههای واصله در پنج گروه حرکتی مهارتی، آموزشی و کمکآموزشی، فکری، فرهنگیهنری و الکترونیکی و رایانهای مورد بررسی قرار گرفتند.
در گروه آثار تولیدی، ملاک ارزیابی آثار، فارغ از نو و بدیع بودن آثار، کیفیت تولید در محصول، عوامل بصری، بروشور، راهنما و همچنین کیفیت بستهبندی و شیوه عرضه در نظر گرفته شده است.»