مسجد اعظم ارومیه

مسجد اعظم ارومیه در خیابان عسگرآبادى، جنب بازار و میدان گندم‌فروشان واقع است. این مسجد که قبلاً به نام مسجد بازارباش نیز خوانده مى‌شد، ‌ داراى شبستان و صحن داخلى مستطیل شکلى است که در وسط آن، ‌ گنبد اصلى بر روى هشت پایه و ستون که از مرمر سفیدکار شده، ‌ قرار دارد

مسجد اعظم ارومیه در خیابان عسگرآبادى، جنب بازار و میدان گندم‌فروشان واقع است. این مسجد که قبلاً به نام مسجد بازارباش نیز خوانده مى‌شد، ‌ داراى شبستان و صحن داخلى مستطیل شکلى است که در وسط آن، ‌ گنبد اصلى بر روى هشت پایه و ستون که از مرمر سفیدکار شده، ‌ قرار دارد. قسمت پایین گنبد سرتاسر شیشه‌اى و نورگیر است؛ بخش عمدهٔ نور داخل مسجد از این پنجره‌ها تأمین مى‌شود. در پایین پنجره‌ها کاشى‌هاى جالبى به کار رفته است که با آیات قرآنى به صورت نوار با سبک اسلیمى (گل و بوته) تزئین یافته است.
در چهار گوشهٔ سقف مسجد، چهار گنبد کوچک هشت ضلعى تعبیه شده که بدون پایه و ستون است. محراب مسجد نیز با کاشى‌هاى الوان و آیات قرآن به طرز بسیار بدیع و جالبى تزئین یافته است.
از طرف میدان گندم‌فروشان و بازار، مسجد داراى دو در ورودى است که بر بالاى هر کدام مناره‌اى است که با گلدسته و کاشى‌هاى لعابى سبز و زرد تزئین یافته است. این درهاى چوبى بى‌نهایت استادانه ساخته شده‌اند. بر روى یکى از درهاى ورودى (در سمت راست) ضمن تزئین با کاشى‌هاى لعابدار، جملهٔ «اللّه و جل جلاله» و در سمت راست آن جملهٔ «محمد رسول‌اللّه» به کار رفته است و در بالاى در دیگر مسجد به ترتیب نام امامان معصوم با زمینهٔ‌ لاجوردى و به رنگ سفید نوشته شده است. در قسمت بالاى ده پنجره‌اى که به طرف میدان گندم فروشان باز مى‌شود نیز نوارى از کاشى تعبیه شده که آیاتى از قرآن مجید بر آن نوشته شده است. همچنین در وسط و بالاى این نوار، ‌نوشتهٔ «مسجد اعظم» قرار دارد و در قسمت پایین آن، تاریخ بازسازى مسجد دیده مى‌شود: «در تاریخ 1392 هجرى قمرى برابر با 1351 شمسى این مسجد بازارباش به اهتمام مسلمانان تجدیدبنا و مسمى به مسجد اعظم گردید.»

مسجد اعظم ارومیه

مسجد اعظم ارومیه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر