ماهان شبکه ایرانیان

رژیم غذایی برای افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از دلایلی است که سبب افزایش ریسک نازایی در زنان می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر این بیماری خواهیم پرداخت.

رژیم غذایی برای افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک حدود 15-20 درصد زنان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که تعادل یک سری هورمون‌ها به هم می‌ریزد و سبب رشد تخمدان‌های بزرگ حاوی تعداد زیادی کیست کوچک می‌شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک همچنین با بیماری دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی و چاقی نیز ارتباط دارد. متاسفانه درمانی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد هرچند یکی از بهترین روش‌های درمانی تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی است.

در حقیقت زنانی که اضافه وزن دارند می‌توانند با کاهش پنج درصدی در وزن، دوره‌های پریود نامرتب و تخمک‌گذاری خود را بهبود ببخشند. در ادامه با فهرستی از استراتژی‌های تغذیه‌ای برای کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک آشنا خواهید شد.

 

یک رژیم با شاخص قندی پایین را انتخاب کنید

رژیم با شاخص قندی پایین

انسولین هورمونی است که قند را از خون به سلول‌های شما برای ایجاد انرژی می‌فرستد. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک عموماً دچار مقاومت به انسولین نیز هستند که به این معنا است سلول‌های آن‌ها از انسولین به راحتی استفاده نمی‌کند. این افزایش انسولین و قند در خون سبب می‌شود تا نشانه‌های خطرناکی شکل بگیرد.

هر چند رژیمی که از شاخص قندی پایین برخوردار است می‌تواند به ثبات قند خون کمک کند. شاخص قندی یک معیار برای این است تا بدانیم هر غذایی چقدر سطح قند خون را بالا می‌برد. مواد غذایی که شاخص قندی پایینی دارند سطح قند خون را به آرامی بالا می‌برند. 

این مواد شامل: غلات کامل، میوه‌، سبزیجات، مواد پروتئینی بدون چربی و چربی‌های سالم است. بنابراین باید از مصرف مواد غذایی فراوری شده شامل نوشیدنی‌های شیرین خودداری کرد.

 

صبحانه را حتماً مصرف کنید

صبحانه

مطالعه‌ای صورت گرفته که نشان می‌دهد زنانی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند اگر صبحانه را بزرگ‌ترین و شام را کوچک‌ترین وعده روزانه خود قرار دهند شاهد بهبود سطح هورمون‌های مرتبط با بیماری خود خواهند شد.

برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که از وزن مناسبی برخوردارند مصرف نیمی از کالری روزانه در وعده صبحانه سبب کاهش هشت درصدی انسولین و 50 درصدی سطح تستوسترون در طی 90 روز می‌شود. 

همچنین این زنان تا 30 درصد بیشتر نسبت به زنانی که صبحانه کمتری می‌خورند احتمال تخمک‌گذاری دارند. البته این افزایش اندازه وعده صبحانه اگر همراه با کاهش میزان مصرف در سایر وعده‌ها نشود سبب افزایش وزن خواهد شد. همچنین این نکته را باید مدنظر قرار داد که این نتایج فقط متعلق به یک مطالعه بوده است و باید منتظر مطالعات بیشتر ماند.

 

چربی‌های سالم مصرف کنید

میزان مناسبی از چربی مانند: امگا 3 نشان داده که می‌تواند سطح هورمون‌ها در بدن و به تبع آن بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک را کنترل کند. چربی‌هایی مثل: روغن ماهی، آواکادو، روغن زیتون و انواع دانه‌ها.

یک مطالعه نشان می‌دهد 61 زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که از اسید‌های چربی امگا 3 استفاده می‌کردند در طی هشت هفته شاهد بهبود در مقاومت به انسولین و کاهش سطح تستوسترون بودند. 

 

مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید

کربوهیدرات‌

کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها باعث ایجاد تعادل در سطح هورمون‌ها می‌شود. انسولین از تبدیل کربوهیدرات به گلوکز در بدن تولید می‌شود. یک مطالعه نشان داد که کاهش مصرف متوسط کربوهیدرات سبب کاهش سطح انسولین خون می‌شود و در طول زمان باعث بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک خواهد شد. 

 

پروتئین بدون چربی زیادی مصرف کنید

آندروژن‌هایی مثل: تستوسترون جز هورمون‌های مردانه است که در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای سطح بالاتری است. این موضوع نشان‌دهنده‌ی عوارض جانبی این بیماری مثل: افزایش موهای صورت، ضخیم‌تر شدن صدا و دوره‌های قاعدگی نامنظم است.

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که افزایش مصرف پروتئین تا 30 درصد در رژیم غذایی سبب پایین آمدن سطح آندروژن‌ها می‌شود. همچنین مصرف بیشتر پروتئین سبب کاهش گرلین (هورمون گرسنگی) می‌شود.

 

تحرک داشته باشید

تحرک

یک مطالعه نشان می‌دهد که افزایش تحرک بدن سبب می‌شود تا تخمک‌گذاری افزایش پیدا کند و سطح مقاومت بدن به انسولین نیز کاهش یابد. این مطالعه نشان می‌دهد که سه ساعت ورزش در هفته سبب کاهش سطح مقاومت به انسولین و کاهش چربی بدن در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک خواهد شد.

 

ویتامین D3 مصرف کنید

زنانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند دارای سطح بالای ویتامین D3 نیستند! مخصوصاً زمانی که دارای اضافه وزن هستند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بالای این ویتامین سبب می‌شود تا نشانه‌های بیماری کاهش یابد. البته قبل از اینکه مصرف ویتامین خود را بالا ببرید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

منبع: healthline ،quickanddirtytips

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان