مواد غذایی و سلامت مغز

مهم ترین غذاهایی که خطر بیماری قلبی و سکته ی مغزی را کاهش داده و در حفظ سلامت مغز نقش دارند عبارتند از: غذاهای حاوی کلسترول خوب (HDL): کلسترول خوب از سلول های مغز محافظت می کند و در چربی های اشباع نشده مانند برخی از انواع روغن های گیاهی مایع و مارگارین ها یافت می شود

مواد غذایی و سلامت مغز

مهم ترین غذاهایی که خطر بیماری قلبی و سکته ی مغزی را کاهش داده و در حفظ سلامت مغز نقش دارند عبارتند از:

غذاهای حاوی کلسترول خوب (HDL):

کلسترول خوب از سلول های مغز محافظت می کند و در چربی های اشباع نشده مانند برخی از انواع روغن های گیاهی مایع و مارگارین ها یافت می شود. علاوه بر آن، روغن زیتون، مغزهایی مانند گردو و اووکادو نیز محتوی آن است. در مجموع، توصیه می شود که از مصرف روغن های جامد و چربی های حیوانی اجتناب شود و حتی الامکان غذاهای حاوی کلسترول خوب جایگزین این نوع روغن ها شوند.

ماهی:

ماهی یکی از ارزنده ترین منابع امگا 3 و اسیدهای چرب مفید است. برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف یک یا دو بار ماهی در هفته، به خصوص ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و ماهی تن، ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. اسیدهای چرب موجود در ماهی محافظ عروق خونی هستند و التهاب مغز را کاهش می دهند. احتمال دارد که این اسیدها در رشد مغز و ترمیم بافت عصبی نیز نقش داشته باشند.

غذاهای حاوی آنتی اکسیدانت ها:

رادیکال های آزاد، موادی سمی هستند که در نتیجه ی فرایند اکسیداسیون و تولید انرژی در بدن به وجود می آیند. احتمال دارد که این مواد از عوامل مرگ سلول های مغزی در بیماری آلزایمر باشند. آنتی اکسیدانت ها موادی هستند که می توانند این زباله ها را از بدن جمع آوری و خارج کنند. میوه ها و صیفی ها حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدانت ها هستند، خصوصاً صیفی های سبز و میوه هایی که رنگ روشن و درخشان دارند مانند مرکبات، انگور قرمز، آلبالو، گیلاس، توت فرنگی و مانند آن. آرد گندم سبوس دار، چای و چای سبز نیز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدانت هستند. مواد غذایی دیگر محتوی مقدار زیاد آنتی اکسیدانت که می توان با گنجاندن آن ها در غذای روزانه از ورود آنتی اکسیدانت کافی به بدن اطمینان یافت عبارتند از: اسفناج، کلم بروکسل، کلم بروکلی، گل کلم، کاهو، گوجه فرنگی، چغندر قرمز، بادمجان، فلفل دلمه ای قرمز، پیاز، ذرت، آلو، گوجه و کیوی.

ویتامین ها:

برخی تحقیقات نشان داده اند که ویتامین B3، که در غلات، گوشت بدون چربی و تخم مرغ یافت می شود، در پیشگیری از افت قوای ذهنی نقش دارد. به نقش ویتامین B12، در بخش های قبلی این کتاب اشاره شد. مواد غذایی محتوی این ویتامین عبارتند از: گوشت قرمز مانند جگر و گوشت گاو، لبنیات، تخم مرغ، مخمر آبجو و برخی از جلبک های دریایی.
فولات نیز از جمله ویتامین هایی است که نقش آن در بروز دمانس مورد بحث است. منابع غذایی غنی از اسید فولیک متعددند از قبیل: پرتقال، نارنگی، موز، توت فرنگی، آووکادو، ذرت شیرین، کلم بروکلی، کلم پیچ، گل کلم، کدو حلوایی، سیب زمینی شیرین، زردک، آرد غلات، جو دو سر سبوس دار، بادام زمینی، سویا و گوشت.

آب:

آب بخش اعظم وزن بدن و مغز ما را تشکیل می دهد. برای آن که به کم آبی دچار نشویم لازم است که به طور متوسط در روز 6 تا 8 لیوان آب بنوشیم. آب میوه، عصاری سبزیجات و چای سبز و دم کرده های گیاهی می توانند گاهی جایگزین آب شوند، ولی قهوه و نوشیدنی های دیگری مانند چای، شکلات مایع یا نوشابه های گازدار سبب دفع آب از بدن می شوند و جایگزین مناسبی برای آب نیستند.

نور:

گرچه نور در زمره ی غذاها محسوب نمی شود ولی می توانیم آن را «غذای مغز» بدانیم. تماس با نور اثر مثبت بر خلق و خو دارد. 10 تا 90 دقیقه تابش نور آفتاب به صورت، سبب تحریک تولید واسطه های عصبی در مغز می شود. افزایش این مواد، خصوصاً‌ سروتونین، کمک می کند که احساس بهتری داشته باشیم و بتوانیم فعال باقی بمانیم. فعالیت جسمی و ذهنی از اجزای بسیار مهم شیوه ی زندگی سالم است.
منبع مقاله :
فروغان، مهشید؛ (1387)، بیماری آلزایمر، تهران، نشر قطره، چاپ اول
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان