تاریخ خبر :1393/11/11- یک فعال صنعت توریسم به گردشگران ایرانی توصیه کرد: اگر ضرورتی ندارد، نوروز به مسافرت خارجی نروید.
پرویز بگزاده در گفتوگو با خبرنگار سرویس بازار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تاکید کرد: در نوروز امسال، به دلیل محدودیت ایرلاینها، عرضه و تقاضای بلیط پروازهای خارجی نابرابر میشود و قیمت بلیطها به شکل چشمگیری افزایش مییابد. وجود تحریمهای یکجانبه علیه ایران، سبب شده تا شرکتهای هواپیمایی خارجی نتوانند پروازهای خود به ایران را افزایش دهند. به همین خاطر پیشبینی میشود برای نوروز سال 1394، قیمت بلیط پروازهای خارجی 60 تا 200درصد افزایش یابد.
وی افزود: به آن دسته از گردشگران ایرانی که قصد دارند نوروز سال 1394 به سفرهای خارجی بروند توصیه میکنم، زودتر برنامه سفر خود را تنظیم کنند و اقدامهای لازم را انجام دهند. اگر خرید بلیط و رزرو هتل زودتر انجام شود، هم قیمتها پایینتر خواهد بود و هم زمان کافی برای تصمیمگیری خواهند داشت. با نزدیک شدن به پایان سال، قیمتها بر اساس عرف صنعت گردشگری افزایش مییابد.
قیمتهای غیرمنطقی برای مسیرهای جدید
بگزاده به افزایش غیرمنطقی قیمت برخی تورهای خارجی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد میکنم گردشگران ایرانی از سفر به مقصدهایی که به صورت ناگهانی سر زبانها میافتند و مانورهای تبلیغاتی زیادی روی آنها میشود، خودداری کنند. هر وقت مقصدی به بورس تبدیل میشود، قیمتهای آن مسیر برای مدتی به شکل غیرمنطقی افزایش مییابد. اگر مسافران، مسیرهای جدیدی که پرسر و صدا نیستند را انتخاب کنند، هم با شلوغی کمتری مواجه میشوند، هم خدمات بهتری میگیرند و هم قیمت منطقیتری پرداخت میکنند.
گردشگران ایرانی، لوکسبازند
این فعال صنعت توریسم در ادامه گفت: گردشگران ایرانی ویژگیهای خاص خودشان را دارند؛ بیشتر آنها به زبانهای خارجی مسلط نیستند، از تنهایی به شدت میترسند، مشکل غذا دارند و هر غذایی را نمیتوانند بخورند و از همه مهمتر اینکه توقع سفر لوکس دارند.
وی افزود: بسیاری از ایرانیها اگر میخواهند به سفر خارجی بروند، عقیده دارند حتما باید به هتلهای لوکس 5ستاره بروند. آنها حاضر نیستند به هتل 3ستاره بروند تا هزینههای سفرشان کم شود. درصد بالایی از مسافران هتلهای لوکس 5 ستاره ترکیه، ایرانیها هستند. این رفتار در میان گردشگران سایر کشورها کمتر دیده میشود. آنها ترجیح میدهند هزینه کمتری برای محل اقامت خود بدهند اما برنامه سفرشان مفصلتر و جذابتر باشد. پیشنهاد میکنم مسافران ایرانی نیز به جای تمرکز بر هتل که فقط محل خواب و استراحت است، به برنامه سفر خود توجه کنند؛ مگر در مواردی که هتل به عنوان یک جذابیت انتخاب میشود، مثل هتلها و ریزورتهای ساحلی.
اقامت در هتلآپارتمانها به صرفهتر است
بگزاده در ادامه به معرفی مزیتهای هتلآپارتمانها پرداخت و گفت: ایرانیها چه در سفرهای داخلی و چه در سفرهای خارجی، به هتلآپارتمانها کمتر اهمیت میدهند؛ حال آنکه جذابیت این مراکز اقامتی به مراتب از هتلها بیشتر است؛ چراکه هزینه آنها به صورت واحد محاسبه میشود نه به صورت نفر. بنابراین برای ایرانیها که معمولا به صورت خانوادگی و گروهی سفر میکنند بهتر است در هتل آپارتمان اقامت کنند تا هزینه کمتری بابت محل اقامت بپردازند.
«بازار سیاه وقت سفارت» به وجود آمده است
وی به استقبال روبه رشد ایرانیها از تورهای خارجی در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: برخلاف برخی اظهارنظرها که مدعی هستند تعداد سفرهای خارجی مردم کاهش داشته است، آمار چیز دیگری را نشان میدهد. علیرغم مشکلات اقتصادی، سفرهای خارجی ایرانیان رو به افزایش است و برخی خطوط در چهار سال گذشته هرگز جای خالی نداشتهاند. بلیط رفت و برگشت تهران – دبی شرکت هواپیمایی امارات که قیمت واقعیاش حدود یک میلیون تومان است، تا حدود 3 میلیون تومان در بازار عرضه میشود و متاسفانه خریدارهم دارد. شرکتهای هواپیمایی وقتی میبینند با این قیمتهای بالا، میتوانند صندلیهای هواپیماهای خود را پر کنند، حاضر به کم کردن قیمتها نیستند.
وی افزود: یک شاهد دیگر برای پررونق بودن سفرهای خارجی ایرانیان، «بازار سیاه وقت سفارت» است. تعداد درخواستها و مراجعهها به سفارتخانههای اروپایی برای گرفتن ویزا به حدی زیاد است که در مقابل برخی سفارتخانهها «وقت سفارت» خرید و فروش میشود. سفارتخانه برخی کشورهای اروپایی از دیماه به بعد دیگر وقت مصاحبه نمیدهند چراکه تعداد متقاضیان بسیار زیادی به آنها مراجعه کردهاند و آنها امکان پاسخگویی ندارند.
تحریمها، قیمت خدمات گردشگری را بالا میبرد
بگزاده همچنین به تشریح تاثیر تحریمها بر صنعت گردشگری ایران پرداخت و گفت: اولین تاثیر تحریمها بر صنعت گردشگری این است که قیمت ارایه خدمات برای مردم گران میشود، چراکه برای انتقال پول، واسطهها زیاد میشوند. مثلا بلیط تهران – پاریس – تهران را اگر از خارج از کشور تهیه کنید، حدود یک میلیون تومان برای شما هزینه در پی دارد اما همین بلیط در تهران حداقل 50 درصد گرانتر به شما فروخته میشود. علاوه براین تنوع ایرلاینها از بین میرود و فعالان صنعت گردشگری مجبور میشوند به کمیت و کیفیت موجود در تهیه بلیط پرواز اکتفا کنند.
وی ادامه داد: البته روند مذاکرهها بر تعاملات تجاری این صنعت هم تاثیر بسیار مثبتی گذاشته است. از سال گذشته تاکنون طرفهای کاری ما در همه کشورهای طرف قرارداد، ابراز امیدواری میکنند که همکاریهای بیشتری با ایرانیها داشته باشند. برخوردهای کاری آنها خیلی خوب و امیدوارکننده شده است. حتی هتلهای اروپایی نیز آمادگی خود را برای عقد قرارداد و همکاریهای دوطرفه اعلام کردهاند. تا امروز 13 ایرلاین اروپایی آمادگی خود را برای ایجاد پرواز مستقیم به تهران اعلام کردهاند و از فعالان بخش خصوصی ایران خواستهاند تا مقدمات مذاکره آنها با مسئولان دولتی را فراهم کنند. گفتوگوهای جدی و موثری هم در زمینه تبادل توریسم انجام دادیم که امیدواریم به زودی با همکاری سفارتخانههای ایران در سایر کشورها و تسهیل صدور ویزا برای گردشگران خارجی عملیاتی شود.
افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران
این فعال صنعت گردشگری گفت: تا اواسط سال 1392 عمده مسافران ورودی به ایران از کشورهای همسایه بودند و بیشتر با هدف زیارت به ایران میآمدند و زیاد هم پول خرج نمیکردند اما با تغییر دولت و بهبود روابط ایران با دنیا، جنس توریست خارجی هم تغییر کرد. تعداد مسافران اروپایی بیشتر شد و حتی قشر مسافران عربی هم که با هدف زیارت به ایران میآیند، تغییر کرد و آنهایی که میآیند بیشتر پول خرج میکنند.
وی تاکید کرد: الان یک فرصت طلایی در مقابل صنعت گردشگری ایران قرار دارد. هزینه سفر به ایران برای گردشگران خارجی خیلی ارزان است و ایران یکی از ارزانترین و در عین حال جذابترین مراکز گردشگری دنیاست، اما هتلهای ما در شرایط فعلی، کیفیت خوبی ندارند. اگر تعداد مسافران ورودی بیشتر شوند، بدون شک به مشکل برمیخوریم. همه فعالیتها و خدماتی که در صنعت گردشگری انجام میشود مانند تورگردانی، صدور ویزا، تبلیغات و … یک طرف، کیفیت هتل هم یک طرف. دولت بهتر است با سرمایهگذاری در این بخش و ارایه تسهیلات به بخش خصوصی، کیفیت و کمیت هتلها را افزایش دهد تا توان جذب گردشگر خارجی افزایش یابد.
ضرورت برندسازی در صنعت گردشگری ایران
این عضو انحمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، در ادامه به راههای موفقیت در این صنعت اشاره کرد و گفت: نگاه غالب در گردشگری ایران، سنتی است. صنعت گردشگری تا پیش از این جدی گرفته نمیشد. ما حدود 20 سال چیزی به نام صنعت گردشگری نداشتیم. در سالهای اخیر با تغییر نگاه مدیران دولتی به این صنعت، گردشگری جان و رونق زیادی گرفته است. در چنین شرایطی که فعالیت در حوزه گردشگری سودآور شده، بسیاری از افراد با حداقل تخصص و تنها با اختصاص سرمایه وارد این بازار شدهاند. به همین خاطر لازم است تا برای موفق شدن و ماندگار بودن، به یک برند تبدیل شد.
بگزاده ظرفیت صنعت گردشگری برای رفع مشکلات اقتصادی جامعه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر مدیران دولتی به گردشگری به عنوان یک صنعت مولد و درآمدزا نگاه میکنند و این رویکرد بسیار مثبت و سازنده است. وقتی مدیران دولتی، با نگاهی بلندمدت برای این صنعت برنامهریزی کنند، فعالان بخش خصوصی امیدوار میشوند و بیشتر و با خیال آسودهتر سرمایهگذاری میکنند. صنعت گردشگری ظرفیت بسیاری زیادی دارد تا مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. چرخش مالی این صنعت بالاست و به تنهایی سبب رونق 23 صنعت دیگر میشود. صنعت گردشگری تنوع شغلی زیادی دارد و به نیروی کاری جوان نیازمند است. از این رو میتواند هم به ایجاد اشتغال و هم به ایجاد رونق اقتصادی کمک کند.
وی تاکید کرد: اگر دولت، دست آژانسها را در بازاریابی داخلی و خارجی باز بگذارد، آنها چرخهای این صنعت را با سرعت بیشتری به چرخش در میآورند. وارد کردن گردشگر به ایران، امر سادهای است چراکه ایران یکی از 10 مقصد جذاب گردشگری دنیاست اما به دلیل برخی سختگیریها و دخالتهای دولتی، روند پذیرش گردشگر با سرعت کمتری انجام میشود. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میتواند با ارائه و تدوین استانداردهای برگزاری تور و ارائه خدمات چارچوب عملیاتی تورگردانی را مشخص و نظارت خود را گسترده تر کند، اما آزادی عمل بیشتری در حوزه بازاریابی به فعالان این صنعت بدهد.
مدیرعامل آژانس تعطیلات رویایی در پایان گفت: صنعت گردشگری، به سرمایهگذاری بلندمدت نیاز دارد. متاسفانه در دو دهه گذشته ایرانیها میل چندانی به سرمایهگذاری بلندمدت ندارند و ترجیح میدهند سرمایه خود را در بازارهای زودبازده فعال کنند. در چنین شرایطی دولت باید وارد عمل شود و همچون دولت ترکیه با ارایه تسهیلاتی از قبیل وامهای کمبهره و زمینهای 99ساله به توسعه صنعت هتلداری و گردشگری کمک کند.