ماهان شبکه ایرانیان

شهر مبارکه

شهرستان مبارکه یکی از شهرستانهای مهم استان اصفهان محسوب میگردد و مرکز اداری و سیاسی آن شهر مبارکه میباشد این شهرستان دارای دو بخش ،۵ نقطه شهری بنامهای مبارکه ،دیزیچه ، طالخونچه ، کرکوند ، زیباشهرو ۳۴ روستا و در قالب ۵ دهستان میباشد این شهرستان مجموعا۱۰۲۴/۵ کیلومتر مربع از مساحت استان اصفهان را شامل میشود .

شهرستان مبارکه یکی از شهرستانهای مهم استان اصفهان محسوب میگردد و مرکز اداری و سیاسی آن شهر مبارکه میباشد این شهرستان دارای دو بخش ،5 نقطه شهری بنامهای مبارکه ،دیزیچه ، طالخونچه ، کرکوند ، زیباشهرو 34 روستا و در قالب 5 دهستان میباشد این شهرستان مجموعا1024/5 کیلومتر مربع از مساحت استان اصفهان را شامل میشود .

شهرستان مبارکه در 50 کیلومتری جنوب غربی اصفهان ، 35 کیلومتری شمال غرب شهرضاوحدود 45 کیلومتری شرق بروجن واقع شده است همچنین این شهرستان از طرف شمال و شمال غرب بترتیب با شهرستانهای لنجان و فلاورجان همسایه است. از نقطه نظر جغرافیایی این شهرستان بین طولهای جغرافیایی 13،51 تا 48،51 وعرضهای 45،29 تا 22،32 شمال واقع شده است.ارتفاع این شهرستان از سطح آبهای آزاد 1670 متر و شیب عمومی زمین منطقه از سمت جنوب به شمال و از شرق به غرب می باشد. میانگین دمای این منطقه 12 درجه سانتیگراد است و بادهایی که از سمت جنوب غربی می وزد باعث ایجاد تعادل در هوای آن منطقه میگردد. محدوده قانونی شهر درطرح جامع شهر مبارکه بادر نظر گرفتن محلات اقماری (قهنویه، محمدیه، سرارود، دهنو، شیخ آباد، اسماعیل ترخان و صفائیه) به میزان 265 کیلومتر مربع و محدوده استحفاظی آن نیز 760 کیلومتر مربع میباشد.

تاریخچه:

مبارکه در اصل سرزمینی سبز و خرم است که از قدیم الایام مورد توجه بوده و به لحاظ موقعیت آب و هوایی مناسب تجمع بشر در آن باعث ایجاد تشکیلات جمعیتی شده است. بنای مبارکه در عهد شاه عباس صفوی آغاز شد ودر ابتدا به امین آباد شهرت یافت. نام امین آباد به واسطه خدمتی بود که امین السلطان وزیرشاه صفوی انجام داده بود واین نام حداقل تا اواخر قرن 13 قمری به این محل اطلاق می شده است. به پاس صداقت و حسن او قناتی نیز بنام وی احداث گردید که همین قنات موجب شد تا اولین طایفه در این محل مستقر شوند و سپس در اطراف آن ، حصار کشیده و دروازه هایی نیز به منظور رفت و آمد در شهر تعبیه شد. چهار دروازه را میتوان به عنوان دروازه های اصلی بحساب آورد که یکی در شرق و دیگری در غرب و دو دروازه دیگر در شمال شهر قرار داشت.

قدیمیترین محلات شهر مبارکه عبارتند از: محله مختاریها، محله حیدرآبادیها، محله حاجیها، قلعه سلیمان، قلعه نو، محله رسیها، محلات اقماری قهنویه، دهنو، محمدیه، شیخ آباد ، سرارود و اسماعیل ترخان.

شهر مبارکه

شهر مبارکه

شهر مبارکه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان