با رازهای مونالیزا آشنا شوید- بخش اول

لبخند مرموز مونالیزا و چهره رازآلود او سالها سوژه مطالعات و بررسی‌های مختلف علمی بوده و برای ۵قرن تحقیقات گسترده‌ای در مورد این تابلوی نقاشی پررمز و راز انجام شده. اما همه چیز حکایت از آن دارد که داستانهای پشت پرده مونالیزا پیچیده‌تر و غنی‌تر است از آنچه تصور می‌شود.

 مونالیزا

لبخند مرموز مونالیزا و چهره رازآلود او سالها سوژه مطالعات و بررسی‌های مختلف علمی بوده و برای 5قرن تحقیقات گسترده‌ای در مورد این تابلوی نقاشی پررمز و راز انجام شده. اما همه چیز حکایت از آن دارد که داستانهای پشت پرده مونالیزا پیچیده‌تر و غنی‌تر است از آنچه تصور می‌شود.

این تابلو اثر لئوناردو داوینچی است و در حقیقت پرتره یک زن است که بین سال‌های 1503 تا 1506 کشیده شده و اثری است که بیش از هر اثر هنری دیگری مورد بازدید قرار گرفته و درموردش نوشته شده و ترانه ساخته شده است. تابلوی مونالیزا از سال 1797 تاکنون درموزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.

در این گزارش سه قسمتی قصد داریم تا در مورد برخی از رازهای لبخند مونالیزا و  نکات جالب توجه در مورد این تابلوی منحصر به فرد برای شما صحبت کنیم. این بخش اول گزارش ماست.

مونالیزا

1- نام این خانم، مونالیزا نیست:

طبق گزارشهای منتشره، فردی که داوینچی، چهره او را ترسیم کرده، خانمی به نام لیزا گراردینی است که همسر ثروتمندش، فرانچسکو دل ژوکوند، از داوینچی درخواست کرده بود تا پرتره همسرش را بکشد. یعنی صاحب این چهره خانم ژوکوند است. عبارت مونالیزا که این روزها برای معرفی این تابلو در نظر گرفته می‌شود، در حقیقت به زبان ایتالیایی و به معنای «خانم من، لیزا» است.

2- ناپلئون، شیفته مونالیزا بوده:

ناپلئون، امپراطور اسبق فرانسه، برای مدت زمان کوتاهی، تابلوی مونالیزا را روی دیوار اتاق خوابش نصب کرده بود و شیفته این تابلوی زیبا بوده. او یک بار اعلام کرده که جادوی این تابلو باعث شده او شیفته یک بانوی ایتالیایی به نام ترسا گوادانی شود که شباهتهایی نیز به لیزا گراردینی داشته است.

3- مونالیزا یک تابلوی کوچک:

اگرچه مونالیزا در تاریخ هنر تاثیر وسیع و بزرگی داشته ولی این تابلو آنقدرها که فکر می‌کنید بزرگ نیست و ابعاد آن 77 در 53 سانتی متر است و وزن تابلو 8 کیلوگرم است.

4- بحث درمورد ابروهای مونالیزا:

بعضی‌ها معتقدند که در آن دوره تراشیدن ابروها در بین خانمهای ثروتمند و خوش تیپ رایج بوده. اما درعین حال برخی کارشناسان هم اعلام کرده‌اند که این ماجرا، به معنای آن است که این تابلو، اثری نیمه کاره است و داوینچی نتوانسته آن را به پایان ببرد. در سال 2007 یک اسکن دقیق دیجیتالی از این تابلو انجام شد و مشخص گردید که داوینچی برای مونالیزا ابرو و مژه‌های پررنگ تری کشیده بود ولی با گذر زمان این ابروها و مژه‌ها کمرنگ شده‌اند و در ترمیم تابلو نیز نادیده گرفته شده‌اند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان