ماهان شبکه ایرانیان

معرفی و بررسی فیلم «Hindi Medium» با بازی عرفان خان

عرفان خان Irrfan Khan از شما می‌خواهد که در مقابل سیستم آموزشی معیوب‌ هند بایستید و اعتراض کنید!

عرفان خان Irrfan Khan از شما می‌خواهد که در مقابل سیستم آموزشی معیوب‌ هند بایستید و اعتراض کنید!

کارگردان Saket Chaudhary، عرفان خان Irrfan Khan و صبا قمر Saba Qamar را به عنوان پدر و مادری نشان می‌دهد که سعی دارند فرزندشان را به یکی از بهترین مدرسه‌های دهلی بفرستند.

Hindi Medium
بازیگران: عرفان خان، صبا قمر و Deepak Dobriyal
کارگردان: Saket Chaudhary
2 ساعت و 12 دقیقه

راج می‌گوید: من هر یکشنبه در کلیسا شمع روشن می‌کنم!
لهجه انگلیسی خنده‌دار راج باترا (با بازی عرفان خان) لبخند را به لب شما می‌آورد. راج یک استودیو مد در دهلی قدیم دارد و باافتخار خودش را یک سرمایه‌گذار مهم می‌نامد. زن راج، میتا (با بازی صبا قمر) که راج او را عاشقانه میتو می‌نامد، سعی در وارد شدن به طبقه اعیان دهلی دارد. او بر این باور است که نقل‌مکان آن‌ها به محله پرزرق‌وبرق Vasant Vihar خانواده‌اش را به سمت درآمد بیشتر و زندگی لوکس‌تری سوق می‌دهد.
این زوج به دنبال ثبت‌نام دخترشان در مدرسه مشهوری‌اند، چرا که فکر می‌کنند این قدم آخر در تغییرشان به طبقه مرفه جامعه است؛ اما مشکل بزرگی وجود دارد، زبان آن‌ها هندی است و آدم‌های افاده‌ای این مدرسه نمی‌گذارند مردم هندی‌زبان وارد این مدرسه شوند.
هند هنوز هم بدون شک تحت تأثیر استعمار است. همان‌طور که عرفان در فیلم می‌گوید: انگلیسی دست‌وپاشکسته فرانسوی‌ها و آلمان‌ها اهمیت زیادی برای ما ندارد، اما اگر یک هندی‌زبان ملکه را به خوبی نداند؟ وای به حالش!
«Hindi Medium» تلنگری برای قشر تحصیل‌کرده‌ی ما در مورد قضاوت سریعمان در مورد طبقه عامه است.«Hindi Medium» سومین ساخته Saket Chaudhary بعد از Pyaar Ke Side Effects و Shaadi Ke Side Effects است. او دوست دارد از زندگی روزمره کمدی بسازد. مانور او روی زبان دهلی و اشارات بدن از همان صحنه اول که عرفان خان سعی در فروش یکی از لباس‌هایش به یک مشتری دارد، مشهود است. Chaudhary احتمالاً دهلی را جایی می‌بیند که تفاوت طبقاتی بیداد می‌کند. او عرفان را بهترین گزینه برای انتقال این پیام که «هند انگلیسی است، انگلیسی همان هند است» می‌داند.
نیمه اول فیلم که عرفان سعی در نشان دادن خودش به عنوان فردی مبادی‌آداب دارد، بسیار خنده‌دار است، اما در نیمه دوم طنز فیلم کم‌رنگ می‌شود.
«Hindi Medium» با صحنه‌ای که آدم‌ها در صف گرفتن فرم ثبت‌نام با همدیگر دوست می‌شوند و یا با صحنه‌ای که یک هتل پنج ستاره و یک مدرسه را نمی‌توانند از هم تشخیص بدهند، مسائلی را به تصویر می‌کشد که با زندگی روزمره ما تأثیر می‌گذارد.
در ادامه این فیلم اوج پوچ بودن پیدا کردن یک مدرسه مشهور برای فرزندتان را به تصویر می‌کشد و این قضیه به طرز ترسناکی به واقعیت نزدیک است. این فیلمی نقدی مهم بر سیستم آموزشی مدرسه‌های خصوصی و اهمیت آن‌ها در زندگی ما وارد می‌کند. همچنین درسی برای مقامات مربوط است که چشمانشان را بر روی مدارس دولتی و میلیون‌ها استعداد شکفته نشده در آن‌ها بسته‌اند. این فیلم توجه ما را به زندگی سختی که بچه‌های طبقه پایین‌تر تحت عنوان تحصیل متحمل می‌شوند جلب می‌کند.مسئله‌ای که شاید اذیتمان کند این بی‌تفاوتی نسبت به اختلاف طبقاتی است. این واقعیتی خشن و تند است که می‌تواند با خشم و عصبانیت ما همراه باشد. این سیستم آموزشی باید به عنوان ابزاری برای سرکوب توسط طبقه ثروتمند شناخته شود. در ابتدای فیلم این مسئله آن‌چنان اهمیتی برای خان ندارد اما همان‌طور که فیلم پیش می‌رود خشم او شدت می‌یابد.
ثبت‌نام مدرسه شاید موضوع اصلی داستان باشد، اما نشان‌دهنده تفاوت طبقاتی است که این فیلم «Hindi Medium» تبدیل به فیلم مهمی می‌کند.
مدت زیادی از اینکه فیلمی با قهرمان‌ها و شخصیت‌های اصلی از طبقه فقیر در فیلم‌های جدی اخیر بالیوود ببینیم، می‌گذرد. حتی اگر فیلم‌هایی ازاین‌دست بوده‌اند، خیلی در خاطرمان نمانده‌اند.
اگر به بازی‌ها نگاه کنید، «Hindi Medium» فوق‌العاده است. عرفان که معمولاً در نقش‌های جدی ظاهر می‌شود، در این فیلم نشان می‌دهد که نقشی نیست که او از پس اجرایش به خوبی برنیاید. او بدون اینکه سعی کند به عنوان دستیار خیاطی که به یک سرمایه‌گذار مهم تبدیل شده است و سعی می‌کند با این طبقه مرفه جور شود شما را به خنده می‌اندازد. صبا قمر، این بازیگر پاکستانی، در نقش دختری از محله Chandni Chowk که سعی در وارد شدن به طبقه اجتماعی بالاتر دارد، عالی ظاهر می‌‌شود. جا دارد از Tilottama Shome هم به عنوان مشاوری که ادعا می‌کند والدین به‌جای اینکه قبل از بچه‌دار شدن با او مشورت کنند، بعد از حامله شدن با او مشورت می‌کنند و Deepak Dobriyal به عنوان کارگر زحمت‌کشی با قلبی از طلا، هم تقدیر کنیم.
شاید جنبه داستانی«Hindi Medium» با هدف انتقال هرچه بهتر پیام فیلم، زیادی پررنگ شده باشد، بازهم به خاطر بازی‌های خوب و طنز زیبای فیلم چیزی از کیفیت آن کم نشده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان