توصیه‌هایی برای کمک به بهبود زودتر تبخال روی لب [بخش دوم]

تاول تبخالی یک عفونت ویروسی است که در اکثر مواقع توسط ویروس ساده تبخالی نوع ۱ (VHS-۱) و در موارد محدودی توسط ویروس ساده تبخالی نوع ۲ (VHS-۲) ایجاد می‌شود

 تبخال لب

تاول تبخالی یک عفونت ویروسی است که در اکثر مواقع توسط ویروس ساده تبخالی نوع 1 (VHS-1) و در موارد محدودی توسط ویروس ساده تبخالی نوع 2 (VHS-2) ایجاد می‌شود. این عفونت معمولا در دوران کودکی فرد ایجاد می‌شود و ممکن است به صورت یکباره و یا بر اثر عوامل محرکی مثل استرس، نور خورشید، آغاز پریود ماهانه، سرما، آسیب بافت‌ها و یا ضعف سیستم ایمنی بدن در سنین مختلفی بروز کند. در بخش دوم و پایانی این گزارش، قصد داریم راه‌های درمانی ساده برای تبخال را با شما مرور کنیم: 

 تبخال لب

لوازم آرایشی علیه تبخال

استفاده از لوازم آرایشی به شما کمک می‌کند تا برای بهبود این مشکل قدم بردارید. لوازم آرایشی می‌توانند در ترمیم زخمها مفید باشند ولی برای درمان این بیماری ویروسی کاری نخواهند کرد. گوتیرس در این رابطه گفت:«برخی از لوازم آرایشی دارای عناصری مثل ویتامین E و روغن گل محمدی هستند که به درمان زخمها کمک می‌کنند. در بازار، چسب زخمهای مخصوص تبخال یافت می‌شود که با بهره گیری از هیدروکولوئید، علاوه بر شفابخشی زخمها، ریسک و خطر آلودگی را کمتر کرده و از انتقال این ویروس نیز جلوگیری می‌کنند.»

در این میان بسیاری افراد بر این باورند که متدهای دیگری نیز برای بهبود سریع‌تر تبخال وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مالیدن خمیردندان روی تبخال اشاره کرد. گوتیرس می‌گوید:«تردیدهای زیادی در مورد تاثیرگذاری خمیردندان در درمان تبخالها وجود دارد.» 

خمیردندان بر روی لب خنکی خاصی ایجاد می‌کند که درد تبخال را تسکین می‌دهد ولی این متد، بهترین متد توصیه شده نیست. شاید بهتر این باشد که پماد زینک (روی) برروی تبخالتان بمالید تا به بهبود زخم کمک رسانی کنید. استفاده از موم زنبورعسل، آبلیمو، قراردادن کیسه‌های چای کیسه‌ای یا روغن‌های گیاهی نیز کمکی به درمان تبخال نمی‌کنند.

 تبخال لب

درمان تبخالهای پی درپی

کاربردی‌ترین راه برای درمان تبخال، درمان‌های دهانی و مصرف آسیکلوویر، والاسیکلوویر و یا فامسیکلوویر است. البته گوتیرس در این باره گفته:« ضدویروس‌های دهانی، تنها در مواقعی که تبخالها جدی و بزرگ باشند و یا به دفعات و به صورت مداوم روی لب فرد ظاهر شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. درمان پیشگیری کننده یا فرونشاننده، در بیمارانی که بیش از شش بار در سال با تبخال روبرو می‌شوند، انجام می‌گردد. از آسیکلوویر برای جلوگیری از رشد بیشتر تبخال استفاده می‌شود و این شیوه درمانی را باید در روزهای ابتدایی ظهور تبخال انجام داد.»

می توان از کرمهای آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از آلودگی باکتریایی استفاده کرد ولی باید درنظر داشت که استفاده بیش از حد از این کرم‌ها، باعث افزایش رطوبت منطقه دهانی شده و درمان را به تعویق می‌اندازد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان