ماهان شبکه ایرانیان

۵۰ حقیقت درباره‌ ی گربه‌ها به مناسبت روز جهانی گربه

سالانه حدود ۳.۴ میلیون گربه وارد پناهگاه‌ها می‌شوند و فقط ۳۷ درصد آن‌ها خانه‌ای همیشگی را برای خود پیدا می‌کنند. برای همین طرفداران حقوق حیوانات ۲۹ اکتبر را به‌عنوان روز جهانی گربه انتخاب کرده‌اند که روزی در سال برای بهبود وضعیت واگذاری و به سرپرستی گرفتن گربه‌ها است. در ادامه ۵۰ حقیقت از زندگی گربه‌ها را شرح می‌دهیم. با بنیتا همراه باشید.

سالانه حدود 3.4 میلیون گربه وارد پناهگاه‌ها می‌شوند و فقط 37 درصد آن‌ها خانه‌ای همیشگی را برای خود پیدا می‌کنند. برای همین طرفداران حقوق حیوانات 29 اکتبر را به‌عنوان روز جهانی گربه انتخاب کرده‌اند که روزی در سال برای بهبود وضعیت واگذاری و به سرپرستی گرفتن گربه‌ها است. در ادامه 50 حقیقت از زندگی گربه‌ها را شرح می‌دهیم. با بنیتا همراه باشید.

1- گربه‌ها 30 الی 50 درصد وقت روزشان را صرف نظافت خودشان می‌کنند. این رفتارشان به چندین هدف صورت می‌گیرد: کمک می‌کند که بوی بدنشان کمتر شود و از جذب شکارچیان در امان باشند، همچنین باعث خنک شدنشان می‌شود، باعث بهبود جریان خونشان می‌شود و این کار باعث توزیع روغن طبیعی روی پوستشان می‌شود که باعث می‌شود گرم و خشک بمانند. همچنین این کار وسیله‌ای برای ابراز محبت بین دو گربه است و گفته می‌شود بزاق دارای آنزیم‌هایی است که مثل آنتی‌بیوتیک طبیعی برای زخم‌ها عمل می‌کند.

2- خرخر کردن یک گربه لزوماً به معنی خوشحالی آن نیست. معمولاً گربه‌ها وقتی خوشحال و راضی هستند خرخر می‌کنند، ولی وقتی مریض هستند، استرس دارند، زخمی شده‌اند و همچنین زایمان می‌کنند، این صداها را درمی‌آورند.گربه

image via iStock

3- دانشمندان کاملاً متوجه نشده‌اند که چرا گربه‌ها خرخر می‌کنند، ولی یک نظریه درباره‌ی فرکانس خرخر کردن (بین 25 الی 150 هرتز) وجود دارد که می‌گوید این کار می‌تواند باعث بهبود تراکم استخوان و همچنین درمان شود که توسط نظریه‌پرداز لسلی لیون (Leslie A.Lyons)، استاد دستیار در دانشکده دامپزشکی دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، در مقاله‌ای برای مجله‌ی علم آمریکا منتشرشده است. «چون گربه‌ها به نگه‌داری انرژی در طول زمان زیاد استراحت و خواب عادت کرده‌اند، ممکن است خرخر کردن مکانیسمی کم انرژی باشد که ماهیچه‌ها و استخوان‌ها را باانرژی کم تحریک می‌کند».

4- تابه‌حال تعجب کرده‌اید که چرا سلنیوم (نعنای گربه‌ای) باعث از خود بیخود شدن گربه‌ها می‌شود؟ این گیاه دارای ترکیبات شیمیایی متفاوتی است که شامل یکی به نام نپتالاکتون (nepetalactone) می‌شود که گربه با استفاده از گیرنده‌هایی در دماغ و دهانش آن را تشخیص می‌دهد. این ترکیبات باعث رفتارهای غیرمعمول می‌شود، مثل زمانی که شما در معرض علف‌های حساسیت آور قرار می‌گیرید، مثل عطسه، سر تکان دادن، مالش سر و غلتیدن روی زمین.

5- بیشتر از نصف گربه‌های جهان به گیاه نعنای گربه واکنش نشان نمی‌دهند. هنوز دانشمندان پیدا نکرده‌اند چرا بعضی گربه‌ها عاشق گیاهان معطر هستند و بعضی‌ها اهمیتی نمی‌دهند، ولی تا اینجای موضوع پیشرفته‌اند که این حساسیت به نعنای گربه‌ای ارثی است. اگر گربه‌ای دارای یک والدین حساس به نعنای گربه‌ای (سلنیوم) باشد، به‌احتمال یک‌دوم احتمال این را دارد که او نیز این حساسیت را داشته باشد؛ و اگر هردو پدر مادر یک گربه حساس باشند، این احتمال حداقل به سه‌چهارم می‌رسد.

گربه

image via iStock

6- چشم مخصوص می‌خواهید؟ گربه می‌تواند همین کار را برای شما رایگان انجام دهد. در سال 1340، هنری هلب (Henry Helb) سفیر که در سفارت هلند در مسکو زندگی می‌کرد، می‌گوید دو گربه‌ی سیامی (تایلندی) پشتشان را خم می‌کردند و به یکی از دیوار‌‌ها چنگ می‌زدند. هلب شک کرده بود که گربه‌ها چیزی را می‌شنوند که او نمی‌تواند و بعد از حصول اطمینان، 30 میکروفون ریز را در داخل دیوار پیدا کرد.

به‌جای اینکه سعی کنند جاسوس‌ها را بگیرند، هلب و همکارانش از این امکان استفاده کردند و درحالی‌که جلوی میکروفون می‌ایستادند به تعمیرات وسایل خانه مشغول می‌شدند و صداهای اذیت کننده تولید می‌کردند. این کار آن‌ها بسیار عاقلانه بود.

7- اگر شانس نداشته باشید، گربه‌ی شما از موزیکی شما دوست دارید، متنفر می‌شود؛ اما شاید از آهنگ‌هایی که دیوید تی (David Teie) برای گربه با استفاده از مشورت با متخصصان علمی ساخته است، خوششان بیاید. این آلبوم در سال 1395 منتشرشده است که مجموعی از صداهای گربه و آواهای محیطی است که گربه خوشش می‌آید.

8- اگر شما هم عاشق گربه‌ها هستید، در گروه خوبی قرار دارید. بیشتر چهره‌های مهم تاریخ و مشهور مثل، فلورانس نایتینگل، پاپ پل دوم، مارک تواین و خواهران برونته، همه دارای گربه‌ی خانگی بوده و عاشق آن بودند.

9- تاکنون، عنوان دیوانه‌ترین مرد گربه‌ای به رئیس جمهور آمریکا، آبراهیم لینکلن می‌رسد. زن لینکلن می‌گوید تنهاترین سرگرمی که او دارد گربه‌ها است.

گربه

image via iStock

10- کیندل (Kindle) به گروهی از بچه‌گربه‌ها که از یک مادر متولد شده‌اند گفته می‌شود و گروهی از گربه‌های کامل رشد کرده کلاودر (Clowder) نامیده می‌شود.

11- موسسه‌ی گینس به چاق‌ترین گربه‌ی جهان جایزه نمی‌دهد چون مقامات نمی‌خواهند که مردم به حیوانات خانگی‌شان غذای بیشتری برای چاق شدن بدهند؛ اما در سال 1383، یک گربه‌ی سیامی به نام کتی، مدعی یک رکورد بود. کتی که در آزبست روسیه زندگی می‌کرد، هورمون‌هایی به او داده شد تا از جفت‌گیری جلوگیری کند. این روش درمان عوارض جانبی هم داشت. این عوارض جانبی باعث افزایش شدید اشتهای او شد و 22.5 کیلوگرم وزن گرفت.

12- در سال 1368، دلال وسایل عتیقه‌ی انگلیسی به نام بن ریا (Ben Rea) به‌قدری گربه‌ی خود به نام بلکی (Blackie) را دوست داشت که وصیت کرد بعد از مرگش ثروت او به مقدار تقریبی 13 میلیون دلار به گربه‌اش به ارث برسد. این پول بین 3 موسسه‌ی خیریه تقسیم شد که از این گربه‌ی مورد علاقه‌ی بن ریا نگه‌داری شود. تا به امروز، بلکی رکورددار گینس به‌عنوان پولدارترین گربه‌ی جهان است.

13- عنوان پیرترین گربه‌ی جهان، متعلق است به گربه‌ای سیامی به نام اسکوتر که 30 سال دارد و هنوز در منسفیلد (Mansfield) تگزاس با صاحبش به نام گیل فلوید (Gail Floyd) زندگی می‌کند.

گربه

image via iStock

14- تابه‌حال از اینکه گربه‌ی شما به‌صورت ریتمیک با پنجه‌ی خود به شما ضربه می‌زند تعجب کرده‌اید؟ هنوز دانشمندان دلیل این کار را پیدا نکرده‌اند ولی فرضیه‌های زیادی موجود است، یکی از آن‌ها این است که گربه‌ی شما می‌خواهد قلمرو‌ی خود را (که شما هستید!) با عطری که در پنجه‌هایش است، تعیین کند؛ و ازآنجاکه در دوران شیرخواری سینه‌ی مادر خود را برای آماده شدن برای شیر دادن ضربه می‌زنند، امکان دارد این عادت را از آن موقع داشته باشند. این رفتار به پدیده‌ی رفتاری نئوتنیک (Neotenic) معروف است.

15- به دنبال بالا بردن فرهنگ لغت خود هستید؟ لغت «ایلوروفیل» (ailurophile) را در گفتگوهای خود بکار ببرید. این لغتی فانتزی برای «عاشق گربه» است که از لغت یونانی ایلروس (ailouros) به معنای گربه و پسوند فیل (phile) به معنای عاشق درست شده است. در مقابل ایلروفوب (ailurophobe) به معنای کسی است که از گربه‌ها متنفر است.

16- در سال 1395، نقاشی رنگ‌روغنی 1.8 در 2.55 متری به‌عنوان بزرگ‌ترین نقاشی گربه، به مبلغی بیش از دو میلیون و هشت‌صد هزار تومان فروخته شد. این اثر «معشوقه‌ی همسرم» نام داشت و به یک انسان خیر ثروتمند به نام کیت بیردسال جانسون (Kate Birdsall Johnson) متعلق بود و یک نقاش را برای طراحی گربه‌های انگوراس ترکی و پرشین به‌صورت طبیعی گمارده بود. ازآنجایی‌که شوهر جانسون این کلاودر را «معشوقه‌های همسرم» صدا می‌زد، این اسم مستعار به‌عنوان نام این اثر نقاشی انتخاب شد.

17- بر اساس یک باور عمومی، گربه‌ها روی پایشان فرود نمی‌آیند؛ اما اغلب با چهار دست و پای خود به زمین می‌افتند. گربه‌ها دارای قدرت بالایی در تعادل هستند و می‌توانند به‌راحتی از اشیا بالا بروند. اگر احساس کنند که در حال واژگون شدن به سمت پایین هستند، ستون فقرات خود را به طرزی پیچ‌وتاب می‌دهند که خودشان را صاف نگه‌دارند و به سمت عقب برنگردند. به‌علاوه، می‌توانند پاهایشان را مثل چتر در هوا باز کنند، به‌علاوه سبک هستند، سبک‌استخوان هستند و همچنین توسط خز پوشش کامل شده‌اند که همه‌ی این‌ها باعث می‌شود افتادن آن‌ها از ارتفاع مثل سگ به‌سختی و خطرناک نباشد.

18- در سال 2015، محبوب‌ترین نژاد گربه در آمریکا موکوتاه عجیب (Exotic Shorthair) نام داشت، گربه‌ای صورت صاف که مدلی از پرشن کت مو کوتاه شده است. دومین نژاد محبوب پرشن کت بود و ماین کونز (Maine Coons) رتبه‌ی سوم را داشت.

19- گربه‌های موزیکال کتابی بر اساس مجموعه شعر‌های الیوت (T.S. Eliot) است. این کتاب در سال 1319 منتشرشده است و شامل شوخی‌هایی است که با حیوانات خانگی می‌شود انجام داد. در ابتدا این کتاب برای سگ‌ها نوشته شده بود اما بعداً نویسنده‌ی این کتاب متوجه شد که این حرکات بیشتر برای گربه‌ها متناسب است و بازدهی بیشتری دارد.

20- در 26 مهرماه 1342، دانشمندان فرانسوی از یک راکت برای پرتاب اولین گربه به فضا استفاده کردند. اسم این گربه فلیست (Félicette) نام داشت و با استفاده از یک چتر نجات، با سلامت به زمین برگشت.

21- ایستگاه قطاری در جنوب ژاپن وجود دارد که توسط رئیس ایستگاهی ستودنی اداره می‌شود: گربه‌ای 6 ساله به نام نیتاما (Nitama). ایستگاه قطار کیشی (Kishi) نزدیک شهر واکایاما این گربه را در سال 1395 استخدام کرده است، درست چند ماه قبل از این‌که رئیس قبلی، گربه‌ای به نام تاما به دلیل نارسایی قلب در ست 16 سالگی بمیرد.

22- حتی اگر به گربه‌ها حساسیت ندارید، ممکن است گربه‌ی شما به شما حساسیت داشته باشد. از هر 200 گربه یکی به آسم مبتلا هستند و بیشتر این گربه‌ها همان‌هایی هستند که در خانه نگه‌داری می‌شوند و در معرض دود سیگار، گردوغبار و شوره‌ی سر انسان قرار می‌گیرند.

23- سگ‌های تازی گری هوند (Greyhound) سرعتی دارند که خط اتوبوسی به همین نام وجود دارد، ولی گربه‌ها هم سریع هستند، سرعت متوسط گربه‌ها حدود 45 کیلومتر در ساعت است.

24- کسی نمی‌داند که چرا گربه‌های سیاه بدشگون هستند، ولی این باور برای قرن‌ها در تمدن‌های غربی وجود دارد. در قرون‌وسطی، گربه‌هایی با موی سیاه به شیطان ارتباط داده می‌شد و زمانی که طاعون اروپا را در قرن 14 فراگرفت، افراد خرافاتی برای مقابله با این بیماری گربه‌های سیاه را می‌کشتند. ولی متأسفانه نمی‌دانستند که حشرات موذی ناقل بیماری هستند و این گربه‌ها با شکار آن‌ها، از انتشار بیماری جلوگیری می‌کردند؛ و این‌گونه بود که جادوگران با گربه‌های سیاه اجین شدند.

25- گربه‌های سیاه در آمریکا بدیمن هستند ولی در بریتانیا و ژاپن نشانه‌ی خوش‌یمنی هستند. در میدلندز انگلستان، به تازه‌عروس‌ها گربه‌ی سیاه می‌دهند تا جشن ازدواجشان را تبریک بگویند و ژاپنی‌ها اعتقاد دارند گربه‌های سیاه خوشبختی می‌آورند مخصوصاً برای زنان مجرد؛ اما یک عقیده‌ی جالب! در آلمان مردم اعتقاددارند اگر گربه‌ی سیاه سر راه شما از چپ به راست حرکت کند بدشگون است، ولی اگر مسیر جهت خود را تغییر داده و از راست به چپ بروند باعث خوشبختی است!

26- مصریان باستان به گربه‌ها احترام می‌گذاشتند و همچنین بتی نیمه گربه به نام باستت (Bastet) را می‌پرستیدند. کسانی که گربه‌ها را می‌کشتند عواقب سنگینی ازجمله اعدام در انتظار آنان بود.

27- اولین نمایشگاه بزرگ گربه در جهان، در کریستال پالاس لندن در سال 1350 برگزار شد. صدها گربه با نژاد‌های مختلف در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفتند و تقریباً 200 هزار نفر از این نمایشگاه دیدن کردند.

28- گربه‌ی نیان (Nyan) را به یاد دارید؟ گربه‌ی خاکستری با پاهای تراش شده که از خود رنگین‌کمان بروز می‌داد و از گربه‌ای واقعی اقتباس گرفته‌شده بود: آبی روسی به نام مارتی (Marti) که صاحب آن کریس تورس (Chris Torres) طراح گربه‌ی نیان بود.

این 12 گربه پرشین در اینستاگرام غوغا به پا کرده اند.

29- بیشتر گربه‌ها وزنی کمتر از 5 کیلو دارند، ولی بعضی از این گربه‌ها واقعاً عظیم‌الجثه هستند. برای مثال، گربه جنگلی نروژی، مین کونز و راگدالز (Ragdolls) بین 6 تا 9 کیلو وزن دارند.

30- خیلی قبل‌تر از این که گربه‌های تایپیست در اینترنت معروف شوند، توماس ادیسون فیلمی از دو گربه که در رینگ بوکس باهم مبارزه می‌کنند تهیه کرده بود. این فیلم کوتاه ثابت می‌کند که انسان سال‌هاست که به فیلم گربه‌ها علاقه دارد.

31- گربه‌ی ساکس (Socks) را به یاد می‌آورید؟ گربه‌ی سیاه‌سفیدی که در زمان ریاست بیل کلینتون، عنوان گربه‌ی خانگی خانواده‌ی کلینتون را داشت؟ در دهه‌ی هفتاد شمسی شرکت نینتندو (Nintendo) بازی کامپیوتری را با اسم همین گربه به نام «ساکس ِ گربه» درست کرد. این بازی هیچ‌وقت منتشر نشد و بعد از این‌که ناشر آن ورشکست شد، یک جمع کننده‌ی بازی تنها نسخه‌ی موجود این بازی را خریداری کرد و بعد از پرداخت حق‌وحقوق آن و مشارکت با ناشری جدید، قرار است در سال 1397 این بازی برای دومین بار منتشر شود.

32- بعضی از گربه‌های مین کوون با 6 انگشت به دنیا می‌آیند.

33- گربه‌های سفنکس (Sphinx) بدون پوشش خزی هستند، اما با این‌حال دمای بدن آن‌ها 4 درجه از گربه‌های دیگر گرم‌تر است.

گربه

image via iStock

34- گربه‌ها بیشتر تنها هستند و کمتر به مسائل جنسی علاقه دارند.

35-اگر دانشجو هستید، احتمال داشتن گربه نسبت برای شما بیشتر است. در سال 1390، محققان دانشگاه بریستول تحقیقی درباره‌ی 3000 نفر انجام دادند که در آن درباره‌ی سگ خانگی، جغرافیا و تاریخچه‌ی مدرسه‌ای‌شان سؤال شده بود. این محققان دریافتند که افراد با درجه‌ی علمی بالاتر 1.36 برابر گربه نسبت به بقیه حیوانات خانگی دارند. این پدیده ممکن است به سبب این باشد که نگه‌داری گربه به ملاحظات کمتری نیاز دارد و این خواسته‌ی کسانی است که بسیار مشغول هستند.

36- چرا گربه‌ها دوست دارند درون جعبه بروند؟ متخصصان می‌گویند که محیط‌های بسته کمک می‌کند گربه‌ها احساس امنیت بیشتر، آرامش بیشتری می‌کنند و بیشتر از همه احساس برگشتن به داخل رحم را می‌کنند. همچنین متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که گربه‌هایی که دارای جعبه‌ای برای خوابیدن در آن هستند دارای استرس کمتری هستند و راحت‌تر خودشان را با محیط وفق می‌دهند. همچنین با خوابیدن درون جعبه، گرمای بدن گربه‌ها کمتر تلف می‌شود و به همین خاطر راحت‌تر، گرم‌تر و با آرامش تر می‌خوابند.

گربه

image via iStock

37- متخصصان فکر می‌کنند که به این‌ خاطر گربه‌ها از آب می‌ترسند که با موی خیس احساس راحتی نمی‌کنند و یا از اینکه کنترل و شناوری خود را از دست بدهند می‌ترسند.

38- وقتی‌که بیشتر گربه‌ها از آب می‌ترسند، لزوماً این برای همه‌ی گربه‌ها صادق نیست. نژادهایی شامل تورکیش ون (Turkish van)، مین کوونز و بنگال از شنا کردن در آب لذت می‌برند.

39- گربه‌ها به‌صورت ژنتیکی کمتر قادر هستند طعم شیرین را بچشند. آن‌ها ظرفی که دارای شیر باشد را لیس می‌زنند، اما ظرفی که مملو از شیرینی باشد را رها می‌کنند.

40- یک گربه در کل بدن خود 244 استخوان دارد. حتی بیشتر از انسان که فقط 206 استخوان دارد.

41- کسی نمی‌داند چرا گربه‌ها میو میو می‌کنند، اما متخصصان حدس می‌زنند آن‌ها این کار را برای نشان دادن احساس درونی خود انجام می‌دهند. بچه‌گربه صدایی محزون را ایجاد می‌کند تا توجه مادرش را جلب کند، اما با رشد این گربه‌ها، تغییر می‌کند. متخصصان معتقدند که همان‌طور که نوزاد انسان برای درخواست‌های خود گریه می‌کند، گربه‌ها هم برای نیاز‌های فیزیکی و احساسی خود میو می‌کنند.

گربه

image via iStock

42- گربه‌ها از طریق دست‌وپاهایشان عرق می‌کنند و وقتی خیلی گرمشان باشد نفس‌نفس می‌زنند.

43- بر اساس یک حدس، گربه‌ها دوسوم عمرشان را در خواب هستند.

44- هتل یادبود آلگونکوئین در منهتن دارای گربه‌ی نازپرورده‌ی لابی به نام ماتیلدا 3 است. او یکی از 11 گربه‌ای است که به‌صورت سریالی از دهه‌ی یک شمسی در آنجا زندگی می‌کنند.

45- در دهه‌ی پنجاه شمسی، در شهر لیگ بلژیک، تلاشی برای آموزش نامه‌رسانی 37 گربه انجام شد. نامه‌ها در بسته‌های ضد آب دور گردن گربه‌ها بسته می‌شدند، ولی بعدها متوجه شدند گربه‌ها برای رساندن به‌موقع (و یا به آدرس درست) نامه‌ها زیاد خوب نیستند.

46- حداکثر 200 گربه‌ی وحشی در زمین‌های دیزنی‌لند پرسه می‌زنند و به کنترل تعداد جانوران جونده‌ی پارک تفریح آنجا کمک می‌کنند. همه‌ی آن‌ها عقیم شده‌اند و کارکنان این پارک با فراورده‌های دارویی و غذای اضافه از آن‌ها نگه‌داری می‌کنند.

گربه

image via iStock

47- لغت مجارستانی برای علامت چنگک، (macskaköröm) به معنی پنجه‌ی گربه‌ ترجمه شده است.

48- ناپلئون، سزار، چنگیز خان و هیتلر گفته می‌شود از گربه متنفر بوده‌اند.

49- حدس زده می‌شود که حدود 74 تا 96 میلیون گربه‌ی خانگی در آمریکا وجود دارد. در مقابل، 70-80 میلیون برای سگ‌ها حدس زده می‌شود.

50- یک گربه می‌تواند 5 برابر قدش یا 6 برابر طولش بپرد.

 

پیشنهاد می‌کنیم، چهار مزیت نگهداری گربه در منزل را بخوانید.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان