ماهان شبکه ایرانیان

علل و علائم آب آوردن زانو

آب آوردن زانو به تجمع مایع در مفصل زانو و اطراف آن اشاره دارد که به تورم و التهاب آن می‌انجامد. اصطلاح پزشکی این عارضه افیوژن زانو است

علل و علائم آب آوردن زانو

آب آوردن زانو به تجمع مایع در مفصل زانو و اطراف آن اشاره دارد که به تورم و التهاب آن می‌انجامد. اصطلاح پزشکی این عارضه افیوژن زانو است. پوشش کپسول مفصل زانو معمولاً مایع روان کننده‌ای موسوم به مایع سینوویال تولید می‌کند. این مایع حرکت مفصل زانو را تسهیل ساخته و این غضروف را تغذیه می‌نماید. این مقاله به علل و علائم این عارضه می‌پردازد و در مقاله‌ای دیگر تحت عنوان «درمان آب آوردن زانو» راه‌های تشخیصی و گزینه‌های درمانی آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

علل افیوژن زانو

✧ گاهی اوقات، مایع سینوویال می‌تواند به دلیل آسیب فیزیکی و یا وارد آمدن ضربه در مفصل زانو تجمع یابد. آسیب ناشی از بکار گیری بیش از حد مفصل زانو، شکستگی، پارگی غضروف، و یا پارگی منیسک می‌تواند به بافتها و مویرگهای زانو آسیب رسانده و به ترشح و تشکیل مایع در بافت بیانجامد.
✧ آرتریت همچنین می‌تواند با تورم زانو و تجمع مایع در ارتباط باشد. آرتروز یک بیماری دژنراتیو بوده که می‌تواند موجب از کار افتادگی یا فروپاشی مزمن غضروف مفاصل شود. مشخص شده است که این عارضه یکی از مهمترین علل آب آوردن زانو است. از سوی دیگر، آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که می‌تواند باعث تجمع مایع در مفصل زانو شود.
✧ اکثر اوقات مشاهده شده است که باکتری می‌تواند از طریق جریان خون به مفاصل پخش شود و موجب بروز نوعی بیماری تحت عنوان آرتریت باکتریال شود. این عارضه می‌تواند همچنین موجب افیوژن زانو شود. افراد مبتلا به دیابت و آرتریت روماتوئید بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت باکتریال قرار دارند.
✧ نقرس بیماری دیگر مرتبط با افیوژن زانو است که در آن بلورهای اسید اوریک به دلیل نقص در متابولیک اسید اوریک در مفصل زانو تجمع می‌یابند. علاوه بر این موارد، شبه نقرس یا نقرس کاذب، کیست، تومور و تورم کیسه‌های مفصلی سایر علل افیوژن زانو می‌باشند.

علائم افیوژن زانو‎

✧ درد، سفتی و تورم متداول‌ترین علائم این عارضه به حساب می‌آیند. درد ناشی از این بیماری مشاهده شده است که با استراحت فروکش می‌نماید.
✧ همراه با تورم، فرد می‌تواند پف کردگی اطراف قسمتهای استخوانی زانو را احساس نماید. تجمع مایع در مفصل زانو می‌تواند حرکت فرد را محدود سازد. فرد ممکن است دچار سفتی و اشکال در خم کردن و یا راست کردن زانوی خود شود.
✧ چنانچه تجمع مایع ناشی از وارد آمدن آسیب باشد، آنگاه کبودی به راحتی مشاهده می‌شود. در چنین شرایطی، فرد ممکن است نتواند وزن وارده بر روی زانوی آسیب دیده را تحمل کند.
عوامل خطر اصلی برای افیوژن زانو، آرتروز، نقرس، و چاقی می‌باشند. افراد چاق در طول زمان به دلیل وزن بیش از حد و یا فشار وارد شده بر روی مفاصل زانو در حین راه رفتن و یا انجام سایر فعالیتها به احتمال زیاد این مشکل را تجربه می‌کنند. بنابراین چنانچه چاق می‌باشید، آنگاه سعی کرده با انجام ورزش از وزن خود بکاهید، اما اطمینان حاصل کنید که به خود صدمه نزده و یا در حین انجام آن از زانوهای خود بیش از حد استفاده نکنید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان