ماهان شبکه ایرانیان

سلامت را لاغر نکنیم (۱)

بخش اول- توجه خانم‌ها به کاهش وزن و تناسب اندام در تعطیلات عیدنوروز به مراتب بیشتر از سایر ماه‌های سال است؛ چرا که در این ایام به دلیل رفت و آمد و دید و بازدید و یا مسافرت، خانم‌ها بیشتر به داشتن اندامی موزون تمایل می‌یابند.

سلامت را لاغر نکنیم (1)

دکتر سیدضیاء‌الدین مظهری

 

 

توجه خانم‌ها به کاهش وزن و تناسب اندام در تعطیلات عیدنوروز به مراتب بیشتر از سایر ماه‌های سال است؛ چرا که در این ایام به دلیل رفت و آمد و دید و بازدید و یا مسافرت، خانم‌ها بیشتر به داشتن اندامی موزون تمایل می‌یابند از این‌رو بازار مصرف انواع قرص‌ها و مکمل‌ها در این ایام  رونق می‌گیرد.

گاهی اوقات تبلیغات اغواکننده و  سود‌جویانه  برخی از سوداگران موجب سردرگمی و به مخاطره انداختن سلامت مردم می‌شود از این ‌رو  در بخش  نوروزی این شماره  از استاد برجسته رشته تغذیه ، جناب آقای دکتر مظهری تقاضا کردیم تا در خصوص  کم‌و کیف مصرف دارو‌های لاغری که در این ایام تمایل  به مصرف آن بیشتر می‌گردد، توضیخاتی  ارائه نمایند که  متن آن در پی می‌آید.

افرادی دل در گرو مهر مردم داشته و فعالیت حرفه‌ایی خود را در جهت خیر و صلاح و سلامتی و عافیت مراجعین خود قرار داده‌اند، همچنین هدف تبلیغ و سودجویی ندارند، تحت هیچ شرایطی بدون در نظر گرفتن سن، جنس، وزن، موقعیت‌های فیزیولوژیکی، بیماری‌‌های زمینه‌ای موجود و داروهای مصرفی فعلی، رژیم غذایی یا دارویی را ولو مورد تأیید باشد، تجویز نمی‌کنند؛ زیرا تداخلات غذا و دارو ممکن است عوارض غیرقابل جبرانی را در درازمدت برای فرد مصرف‌کننده ایجاد کرده یا عوارض بیماری قبلی را تشدید و یا تظاهرات جدید و خطرناکی را موجب گردد و ضایعات مالی و جانی قابل توجه و غیرقابل جبرانی را فراهم سازد.

آیا شما جزو کسانی هستید که قربانی ناآگاهی و سودجویی این افراد یا آن گروه از خدا بی‌خبر و غیرمتخصص قرارگرفته و راه به جایی نبرده‌اید؟ اینک جهت تصمیم‌گیری آگاهانه و پیشگیری از پیشامدهای قابل اجتناب، توجه شما عزیزان را به موارد زیر جلب می‌نماییم.

 کوریون گونادوتروپین هورمون

 تزریق روزانه 125 واحد از هورمون جفت در کنار استفاده از رژیم‌های کم کالری، به تجزیه و مصرف چربی‌های ذخیره شده در اندام‌های افراد چاق سرعت بخشیده و به موازات آن، عامل کاهش اشتها و میل افراد به غذاخوردن می‌شود.  ولی به علت عوارض ناخواسته و خطرناکی که ممکن است برای افراد به وجود آورد، توصیه نمی‌گردد.

افرادی که از هورمون جفت جهت کاهش وزن استفاده کرده و جان سالم به در برده‌اند، در آینده دچار چاقی‌های موضعی بسیار شدیدی به‌ویژه انباشتگی چربی در ناحیه باسن و ران‌ها شده‌اند.

اورلیستات(زنیکال)

اورلیستات با نام تجاری زنیکال از جمله داروهای کمک لاغری است که با مهار کردن آنزیم لیپاز که از غده پانکراس یا لوزالمعده ترشح شده و باعث هضم و جذب چربی می‌شود، از جذب 30 درصد از چربی‌های غذای مصرفی جلوگیری کرده و بدین‌ترتیب همراه با رژیم غذایی توصیه شده به روند کاهش وزن سرعت می‌بخشد و در سال 4 کیلوگرم بیشتر از مقدار رژیم کاهش وزن بدون دارو می‌کاهد.

جهت سرعت بخشیدن به کاهش وزن، رژیم گیرندگان به موازات تنظیم و تجویز رژیم مناسب، روزانه 3 عدد کپسول زینکال در صبحانه، ناهار، شام همراه غذای مصرفی که دارای چربی کمی است، توصیه می‌شود. باید توجه مصرف‌کنندگان را به این مسأله جلب کرد که کسی که شروع به مصرف این دارو کند، باید کماکان به تداوم مصرف آن ادامه دهد. چون با قطع دارو مجددا انباشتگی چربی‌ها آغاز می‌شود.

 عوارض جانبی این دارو

چربی‌های تجزیه و جذب نشده باعث دفع مدفوع پرچرب شده و بوی بسیار زننده‌ای ایجاد ‌کرده و در ارتباط با مقدار چربی موجود در غذاهای تناول شده احتمال ایجاد سردردهای شدید و دل دردهای طاقت‌فرسا در 6 درصد مصرف‌کنندگان وجود دارد؛ در ضمن به علل اختلال در جذب ویتامین‌های محلول در چربی (A.D.E.K) می‌باید 2 ساعت بعد از مصرف اورلیستات یا زنیکال نسبت به مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین اقدام شود. این دارو به علت احتمال ایجاد زمینه‌ بروز سرطان سینه که از طرف FDA مطرح گردیده بود، از طرف شرکت سازنده و تولیدکننده، درخواست تأیید دارو پس گرفته شده است.

 سیبوترامین

این دارو در آغاز به عنوان یک داروی ضدافسردگی به بازار عرضه شد، ولی به علت کم‌اثر بودن آن در درمان افسردگی‌ها، در حال حاضر به عنوان یک داروی کمک لاغری مصرف می‌شود که به موازات رژیم‌های لاغری توصیه می‌شود. این دارو، به مقدار 10-15 میلی‌گرم در روز و در طول 24 هفته، قادر به کاهش وزنی معادل 4-5 کیلو بیش‌تر از مقدار انتظار بارژیم کاهش وزن بدون مصرف داروست...

برای خواندن بخش دوم- سلامت را لاغر نکنیم- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان