فرادید؛ با اینکه همه جای دنیا آلمانها را به
عنوان سازندگان اصلی خودرو و مبدعین اتومبیل میشناسند اما امروزه با گسترش صنعت
خودرو بسیاری از سازندگان شرقی در زمینه تولیدات بدیع خودرویی حرفهای زیادی برای
گفتن دارند. ژاپنیها یکی از مهمترین قطبهای تولید خودرو در جهان هستند که علاوه
بر ساخت محصولات بادوام و زیبا، در زمینه ارائه اتومبیلهای تکنولوژیک هم ید
طولایی دارند و در نمایشگاه توکیو 2017 این موضوع را به خوبی نشان دادهاند.
به گزارش فرادید، اتفاقات بسیار جالبی در
نمایشگاه امسال توکیو اوتوشو 2017 رخ داده که برخی از آنها در ایران کمتر بازتاب
داشتهاند، از تولید اتوبوس توسط تویوتا تا ارائه پیشرانههای جدید توسط مزدا.
اینجا مروری داریم بر 15 رویداد مهمی که در خلال یک هفته برگزاری این نمایشگاه همه
را میخکوب کردهاند.
اسمارت ایکیو : اسمارت شرکت آلمانی سازنده
اتومبیلهای کوچک در این نمایشگاه با مدل مفهومی فور تو ایکیو ویژن حضور داشت.
این خودرو دارای تکنولوژی جالبی است و به غیر از دربهای پروانهای زیبا، در بخش ورودی
هوا به یک نمایشگر مجهز شده که در آن میتواند تصاویر یا پیامهایی را برای راننده
روبرویی نشان دهد.
موتور اسکایاکتیو –ایکس: این پیشرانه که ابداع مزدا بوده به دلیل فن
آوری به روز و نیز دقت بالایی که مهمندسان ژاپنی در ساخت آن به کار بستهان هم
اینک کاراترین موتور بنزینی4 سیلندر جهان است که به تکنولوژی مدیریت جرقه زنی
فشرده احتراق (SPCCI) مجهز بوده و ضمن کاهش
مصرف سوخت، مقدار گشتاور، اسب بخار و کشش موتور را افزایش داده و در عین حال مصرف
سوخت را به شدت کاهش میدهد.
ب.ام.و زد4 جدید: با اینکه شرکت آلمانی مهمترین محصولات خود از جمله
مدل 850 کوپه را به توکیو آورده بود اما رودستر دو نفره زد4 جایگاه ویژهای داشت و
با استقبال گسترده بازدیدکنندگان مواجه شد. فرم زیبای بدنه در کنار چراغهای بزرگ
و جلوپنجره کلیوی متفاوت باعث شده تا زد4 متفاوتتر و جذابتر از همیشه به نظر
برسد.
جعبه برقی مسافرتی: دایهاتسو نام خودروی مفهومی و تجاری خود را که
شبیه یک میکروون کوچک و برقی است دیان پرو کارگو (DN PRO
CARGO) گذاشته و اعلام کرده این خودرو به راحتی میتواند
مورد استفاده آقایان یا خانم ها قرار گرفته در حالی که به لطف طراحی مکعبی، ظرفیت
بارگیری بالا و مصرف پایین سوخت برای به کارگیری در ناوگان تاکسیرانی شهری هم
گزینه مناسبی است.
دیاس 7 کراسبک: سرشاخه لوکسساز سیتروئن با
حضور در نمایشگاه توکیو، آمادگی خود را برای رقابت با مرسدس بنز، لکسوس و ب.ام.و
در بازار ژاپن اعلام کرد. این خودروی پیشرفته به سیستم نمیه خودران و نیز تکنلوژی
تشخیص افراد و اشیا در شب مجهز است.
اتوبوس تویوتا: سورا نام یک اتوبوس شهری سبز با
فرمی جدید و آیندهنگرانه است که با هدف تویوتا در زمینه ساخت خودروهای هیدروژنی
تجاری مطابقت داشته و سازنده ژاپنی از آن به عنوان نماد شهر پایدار یاد میکند.
راحتی مسافران در کنار سطح ایمنی بالا و ظاهر جذاب از دیگر ویژگیهای تویوتا سورا
است.
آلپینا بی5: تیونر مشهور آلمانی که دو محصول مهم
خود را به نمایشگاه آورده، با معرفی نمونه تیونینگ شده ب.ام.و سری 5 که به سیستم
4چرخ محرک، قدرت 326 اسبی، گشتاوری 700 نیوتنمتری و نیز رنگی سبز مجهز گشته، تلاش
کرد تا جا پای محکمی در ژاپن پیدا کند.
نیسان آیامایکس: قشقایی، کراساوور کوچک نیسان هم
اینک جایگاه بسیار برجستهای در سبد محصولات این برند دارد ازینرو سازنده ژاپنی به
فکر ساخت پیش از موعد نمونه مفهومی افتاده و با معرفی کانسپت آیامایکس (NISSAN IMx) راه رش فروش
هرچه بیشتر این مدل را در سالهای آتی فراهم سازد.
سوزوکی سرویور: اسیووی 4چرخ محرک و الکتریکی
سوزوکی مهمترین اتفاقی بود که توسط سازندگان ژاپنی در نمایشگاه توکیو امسال رقم
خورد و نشان داد خودروسازان این کشور حتی توان رقابت با محصولات گروه جیپ را هم
دارند. ای-سرویور گویا در صورت تولید در کلاسی بین ویتارا و جیمنی قرار خواهد
گرفت.
هوندا کوپه ریترو: گویا هوندا تلاش دارد با زنده
کردن دوباره مدل اس2000 آن هم از روی فرم های قدیمی و کلاسیک خود، تلاش دارد تا
به سنتهای طراحی خود بازگردد. مدل مفهومی اسپورت ایوی کانسپت (Sport EV)
رویکرد جالب و جدید هوندا به مقوله طراحی بدنه را نشان میدهد و عزم این برند برای
تمرکز بر این سبک از طراحی پس از معرفی مدل هاچبک اوربان را یادآوری میکند.
در کوپه اسپورت ایوی، فناوری جدید (AII
Honda) کمک میکند تا
اتحاد بهتری بین راننده و سیستمهای خودرکار رانندگی برای رسیدن به بالاترین سطح
از لذت رانندگی ایجاد شود.
فولکس واگن پولو: رونمایی از نسل جدید و ششم
پولو مهمترین رخدادی بود که توانست نگاه بازدیدکنندگان را به گروه بزرگ
خودروسازان فولکس تغییر دهد. این خودرو که در پنج نسل قبلی خود بالغ بر 1.4 میلیون
دستگاه فروش داشته، قرار است در بازار ژاپن با انبوهی از محصولات شرقی به رقابت بپردازد.
شاسیبلند دایهاتسو: زیرمجموعه ارزانساز
تویوتا در این نمایشگاه با 5 کانسپت مختلف حاضر شده بود که مهمترین آنها شاسی بلند
دی ان-ترک بود. این اسیووی (SUV)
کوچک به جای آینه از دوربینهای کناری سود میبرد در حالی که سازنده آنها از
موتورهای 1 و 1.2 لیتری توربو و هیبریدی که هم سبز و هم کممصرفاند استفاه کرده
است. فعال، سرگرم کننده و هوشمند سه ویژگی اصلی مدل مذکور است که دایهاتسو با
الهام از آنها خودروی خود را ساخته است.
مزدا ویژن کوپه: از سال 2010 که شرکت مزدا با تاسیس فلسفه
طراحی «کودو- روح حرکت» تحسین همگان را برانگیخت، این برند ژاپنی همواره اتومبیلهای
زیبا و مهیجی را روانه بازار کرده است. مدل ویژن کوپه نیز با داشتن فرمی مینیمالیستی
و جذاب، با کمترین خطوط بیشترین استفاده را از فرم بدنه سیال کرده و بدنهای زیبا
و یکنواخت را در معرض دید مخاطب قرار داده است.
لکسوس الاس+: بخش لوکسساز گروه خودروسازی
تویوتا در نمایشگاه توکیو از نسخه مفهومی سدان کشیده و پرچمدار خود با نام الاس
+ رونمایی کرد و با به نمایش درآوردن این نسخه، احتمال ساخت یک نسخه اسپورت کوپه 4
درب را در آینده نزدیک تقویت کرد.
آئودی ایلاین: اسیووی 4درب و اسپورت آئودی با
نام گرنتوریسمو ایلاین با داشتن موتورهای الکتریکی و ظاهری مدرن، از بردی مناسب و
شتابی بالا سود می برد.