در هفتمین حراج تهران چه گذشت؟

هفتمین حراج تهران که در هتل پارسیان آزادی برگزار شد رکورد فروش آثار هنری هنرمندان را شکست. در این حراج، تابلویی از سهراب سپهری بیش از ۳‌۰ میلیارد میلیون ریال به فروش رسید که در نوع خود بی‌نظیر بود. با رنگارنگ همراه باشید تا از حواشی این رویداد اطلاع حاصل کنیم&#۸۲۳۰;

در هفتمین حراج تهران چه گذشت؟

هفتمین حراج تهران که در هتل پارسیان آزادی برگزار شد رکورد فروش آثار هنری هنرمندان را شکست. در این حراج، تابلویی از سهراب سپهری بیش از 3‌0 میلیارد میلیون ریال به فروش رسید که در نوع خود بی‌نظیر بود. با رنگارنگ همراه باشید تا از حواشی این رویداد اطلاع حاصل کنیم…

هفتمین دوره‌ی حراج تهران که در آن آثار هنرمندان گوناگون به فروش گذاشته شده بود، توانست با مجموع مبلغ 26 میلیارد و 113 میلیون تومان رکورد حراج‌های گذشته را بشکند. گران‌ترین اثری که در این حراج به فروش رسید تابلوی بدون عنوان اثر شاعر معاصر سهراب سپهری بود که به قیمت 3 میلیارد و 100 میلیون تومان فروخته شد.

درباره‌ی حراج آثار هنری تهران

زرق و برقی که این‌گونه حراج‌ها دارند و پول‌های کلانی که برای خرید آثار رد و بدل می‌شوند، همیشه سوژه‌ای داغ برای اظهار نظر‌های مختلف بوده و هست. برخی مخصوصا هنرمندان، برگزاری حراج‌ها را اتفاقی مثبت در زمینه‌ی فرهنگ و هنر می‌دانند که باعث ایجاد توجه به آثار هنرمندان و رونق گردش مالی در این حیطه می‌شود.

در کنار این نکات مثبتی که به اینگونه حراج‌ها بیان می‌شود، انتقادهایی هم مطرح است که ماهیت حراج تهران را نشانه می‌گیرد. انتقاداتی مثل اینکه چرا هنرمندان سینما و تلویزیون مثل رضا کیانیان و حسین پاکدل به عنوان مجری حراج‌ها انتخاب می‌شوند و چکش قیمت‌ها را می‌زنند؟

یا انتقاد بزرگتر که قیمت‌های نجومی که بر روی آثار گذاشته می‌شود بر چه مبنایی است؟ قیمت‌هایی که برای آثار هنرمندان ناشناخته گذاشته می‌شود بر چه اساس است؟ این کار باعث مطرح شدن هنرمندان بی‌نام و نشان و بالارفتن قیمت آثار آنها در دوره‌های بعد می‌شود.

البته از آنجایی که حسین پاکدل چهره شناخته شده‌ای در رسانه‌های تصویری و به خصوص تلویزیون بوده این انتقادات چندان وارد نیست. از سوی دیگر رضا کیانیان که سال گذشته مجری حراج تهران بود هم با آن سابقه هنری در عرصه سینما و تلویزیون و ذوق هنری که در زمینه آثار تجسمی به خصوص آثار چوبی از خود نشان داده چهره موجهی است. در حقیقت این دو چهره‌های مناسبی برای چنین رویدادهایی هستند.

هفتمین حراج تهران تابلو سهراب سپهری
تابلو بدون عنوان سهراب سپهری که بیش از 3 میلیارد تومان به فروش رفت.

آثار هنری هنرمندان

هفتمین دوره‌ی حراج تهران در 16 تیر ماه 1396 در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. در این حراج 72 اثر که شامل مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و عکس‌های هنرمندان می‌شد به حراج گذاشته شد. این آثار از 13 تیر به مدت 3 روز در هتل پارسیان در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت و در روز چهارم یعنی 16 تیر ماه به حراج گذاشته شد. در شش دوره‌ی قبلی همه‌ی آثار ارائه شده به فروش رسیدند. اما در این دوره تابلوی رستم جواد شیرازی تنها تابلویی بود که به فروش نرفت.

آثار در دو بخش کلاسیک و مدرن ارائه شدند. 13 اثر در بخش کلاسیک و 59 اثر در بخش مدرن به حراج گذاشته شدند. مجری و چکش زن این دوره‌ی حراج، مثل دو دوره‌ی قبل آقای حسین پاکدل بودند. اولین اثری که در این حراج چکش خورد عکسی از عباس کیارستمی بود که به قیمت 220 میلیون تومان به فروش رفت.

در این حراج هم مثل حراج پنجم، سهراب سپهری رکورددار بود. تابلوی بدون عنوان این هنرمند به قیمت 3 میلیارد و 100 میلیون تومان به فروش رسید. پرویز تناولی با مجسمه خود به ارزش 2 میلیارد و 500 میلیون تومان در رتبه‌ی دوم قرار گرفت.

ارزش مالی آثار هنری

از آثار هنرمندانی که در بخش کلاسیک شرکت داشتن می‌توان به تابلوی «شمس‌العماره» از دوره‌ی ناصری از آقابالا نقاش باشی (190 میلیون)، «اردوگاه همایونی» اثر کمال‌الملک (1 میلیارد و 150 میلیون)، «بهار طرب‌انگیز» اثر استاد فرشچیان (700 میلیون)، بزم سیاوش و سودابه اثر میزا آقا امامی، «کشتی نوح» اثر حسین خطایی، علی محمد حیدریان، حسین شیخ، حسین ارژنگی با تابلوی تک‌چهره‌ی محمدحسن میرزا آخرین ولیعهد قاجار، علی اکبر صنعتی با تابلوی تک‌چهره‌ی محمود جم، تابلوی حسین طاهرزاده بهزاد تبریزی با عنوان «ساحه چوگان‌بازی» در حضور شاپور دوم شهریار ساسانی و تابلوی مجید مهرگان اشاره کرد.

از آثار هنرمندانی که در بخش مدرن هفتمین حراج تهران حضور داشتند و این کارها با قیمتهای بالایی به فروش رفتند می‌توان به سهراب سپهری با تابلوی بدون عنوان (3 میلیارد و 100 میلیون)، پرویز تناولی با مجسمه «شاعر و قفس» (2 میلیارد و 500 میلیون)، بهمن محصص با تابلوی «عقاب نابینا» (1 میلیارد و 200 میلیون)، منوچهر یکتایی با تابلوی بدون عنوان (1 میلیارد و 100 میلیون)، محمد احصایی با تابلوی بدون عنوان (700 میلیون)، حسین کاظمی با تابلوی ترکیب بندی (400 میلیون)، منیر فرمان‌ فرماییان با تابلوی بدون عنوان (850 میلیون)، حسین زنده رودی با تابلوی بدون عنوان (850 میلیون)، منوچهر یکتایی با تابلو طبیعت بی جان (750 میلیون)، منصور قندریز (420 میلیون)، بهمن محصص با مجسمه شخصیت (500 میلیون)، منیر فرمان ‌فرماییان با تابلوی آسمان آبی (850 میلیون) اشاره کرد.

هفتمین حراج تهران کمال‌الملک
تابلویی از کمال‌المیلک (محمد غفاری) که در هفتمین حراج تهران فروش میلیاردی را تجربه کرد.

دانستنی‌های هفتمین حراج تهران

تابلوی عباس کیارستمی تنها تابلو عکس ارائه شده در هفتمین حراج تهران بود. آیدین آغداشلو نیز تنها با تابلو معمای 16 سه لته‌ای خود در این حراج شرکت کرده بود.

سهراب سپهری با دو تابلو که یکی به قیمت 3 میلیارد و 100 میلیون و دیگری به ارزش 1میلیارد و 200 میلیون تومان (جمعا 4 میلیارد و 300 میلیون) و پرویز تناولی با مجسمه‌ی شاعر و قفس به قیمت 2 میلیارد و 500 میلیون تومان رکورددار هفتمین حراج تهران شدند. تابلویی از هنرمند حسین شیخ با قیمت 36 میلیون تومان فروش پایین‌ترین قیمت حراج را به خود اختصاص داد. آثار خانم منیر فرمان‌ فرماییان نیز همچون دوره‌های پیش سیر صعودی داشت و استقبال خوبی از آثارشان شد.

یک مهمان سیاسی در حراج هنری

در اواسط حراج علی مرادخانی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد شد و دو تابلو را برای موزه هنرهای معاصر خریداری کرد. یکی از این تابلوها اثر کمال‌الملک بود که به قیمت 1 میلیارد و 150 میلیون تومان خریداری شد. منحصر به‌فرد بودن این تابلو در کنار اثر کمال‌الملک بودن، این است که آخرین اثر این هنرمند قبل از سفرش به فرنگ بود. دومین تابلوی خریداری شده اثر خانم بهجت صدر به قیمت 260 میلیون تومان بود.

گزارش ویدئویی از هفتمین حراج تهران

منبع تصاویر:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان