در کشورهای پیشرفته استفاده از حمل و نقل ریلی یکی از ارزانترین و سریعترین گزینهها برای جابجایی افراد و کالاها است. شاید برای همین است که هر چند سال یکبار شاهد رونمایی از سریعترین قطار جهان هستیم و شرکتهای مختلف فنی-مهندسی میکوشند تا دانش و مهارت خود را در این زمینه به بهترین شکل نشان دهند. بیایید با سریعترین قطار جهان آشنا شویم.
ژاپن یکی از کشورهای جزیرهای دنیاست که کوههای متعدد آن باعث شده تا شرکتها به دنبال راههای بهتری برای حمل و نقل باشند. مهندسان و کارگران ژاپنی با سختکوشی و تلاش بسیار بالا هر چند سال یکبار از سریعترین قطار جهان بهرهبرداری میکنند تا حمل و نقل در این کشور هر بار راحتتر شود.
قطارهای تندرو یا سریعالسیر، نسبت به قطارهای معمولی به طور قابل ملاحظهای از سرعت بالاتری برخوردار است. در حال حاضر فقط دو قطار در جهان از این فناوری استفاده میکنند. یکی در ژاپن و دیگری در چین است. گل سرسبد سریعترین قطار جهان «مگلو» (Maglev) نام دارد و ساخت ژاپن است.
مختصری از سریعترین قطار جهان
قطار سریعالسیر مغناطیسی ژاپن با ثبت سرعت 603 کیلومتر در ساعت، رکورد شکست. این قطار سریعالسیر که مگلو (Maglev) نام دارد، در کوتاهترین زمان ممکن فاصله بین دو شهر را پیمود. این سفر آزمایشی در منطقهی یاماناشی (Yamanashi) انجام گرفت.
رکورد قبلی سرعت در سال 2003 که باز هم توسط ژاپنیها ثبت شده بود، حدود 581 کیلومتر در ساعت بود. با این آزمایش باز هم رکورد پرسرعتترین قطار دنیا در انحصار ژاپنیها باقی ماند. البته مسافرین عادی برای سوار شدن به سریعترین قطار جهان باید چند سالی منتظر بمانند.
طبق گفتهی مهندسین قطار مگلو در سال 2027 در مسیر توکیو – ناگویا به بهرهبرداری خواهد رسید. در این صورت فاصله 311 کیلومتری بین این دو شهر در 41 دقیقه طی خواهد شد و جابجایی بین این دو مرکز بیش از پیش ساده خواهد شد.
برآورد هزینهی سریعترین قطار جهان
بر اساس گزارشهای خبری منتشر شده، 29 مهندس در جریان این سفر آزمایشی در قطار مگلو حضور داشتند. این قطار توانست با رکورد سرعت 611 کیلومتر در ساعت (372 مایل بر ساعت) را به ثبت برساند.
شرکت راه آهن مرکزی ژاپن در خبری اعلام کرد که قصد صادرات فناوری خود به کشورهایی مانند امریکا را دارد. آنها دلیل خود از این تصمیم را برقراری سریعترین خط راهآهن بین نیویورک و واشنگتن دیسی بیان کردهاند.
بر طبق برآوردهای انجام شده پیشبینی میشود هزینهی اجرای این پروژه در حدود 100 میلیارد دلار باشد. بخش اعظم این هزینه صرف ساخت خط آهن و تونلسازی سنگین در مسیر کوهستانی بین دو شهر خواهد شد.
فناوری استفاده شده در راهاندازی قطار
قطار جدید از فناوری شناوری مغناطیسی (Magnetic Levitation) استفاده میکند. یعنی قطار با روشهای مکانیکی معمول شامل چرخ و ریل کار نمیکند. بلکه یک میدان مغناطیسی بسیار قدرتمند سبب جدا شدن قطار از زمین میشود. در این قطار، یک آهنربا در فاصلهی 10 سانتیمتر بالای ریلها قرار می گیرد و قطار توسط آهنرباهای الکتریکی به کار میافتد.
با این فناوری قطار به نرمی روی مسیر خود حرکت میکند. در واقع در این حالت، قطار معلق است و به زمین متصل نیست. یکی از مهندسین ساخت قطار مگلو افزود: «ما میخواهیم تجزیه و تحلیل دادهها را ادامه دهیم و از طراحی آن در ماشینها و سایر تجهیزات استفاده کنیم».
انتظار میرود تا سال 2045 قطارهای مگلو مسافت 410 کیلومتر بین توکیو و اوزاکا را در یک ساعت و هفت دقیقه طی کنند؛ در این صورت زمان سفر در این مسیر نصف خواهد شد.