تاریخچه مایکروسافت : نگاهی جامع به نامی که رایانه را به خانه های ما آورد

تاریخچه مایکروسافت را حتی اگر کامل ندانیم، همگی در رواج آن نقش داشتیم. اولین رایانۀ شخصی که خریدیم

تاریخچه مایکروسافت را حتی اگر کامل ندانیم، همگی در رواج آن نقش داشتیم. اولین رایانۀ شخصی که خریدیم. اولین رایانه ای که در محل کار در اختیار ما قرار گرفت، همگی از سیستم عامل ویندوز استفاده می کردند. بسیاری از ما سالیان سال، روز تفریحی یا کاری خود را با تماشای نشان تجاری ویندوز بر روی صفحۀ نمایشگر خود شروع کردیم. این ویندوز همه گیر، تا به امروز هم پر طرفدار ترین سیستم عامل در محیط دسکتاپ به شمار می آید. در این مطلب می خواهیم با تاریخچه مایکروسافت و پیدایش ویندوز بیشتر آشنا شویم.

در اطرافیان خود کسی را می شناسید که تا به حال از سیستم عامل ویندوز استفاده نکرده باشد؟

1) محصولات یک ابر قدرت

پیش از شروع تاریخچه مایکروسافت کمی به گسترۀ محصولات آن می پردازیم. مایکروسافت در حال حاضر یکی از قدرتمندترین شرکت های تولید سیستم عامل رایانه و نرم افزارهای کاربردی است. فروش کتاب و عناوین چندرسانه ای نیز بخشی دیگر از فعالیت های این شرکت به شمار می رود.

خدمات نرم افزاری: مجموعه نرم افزار های کاربردی مایکروسافت آفیس، پست الکترونیکی هات میل (Hotmail)، موتور جستجوی بینگ (Bing)، برنامه تماس تلفنی و ویدئویی اسکایپ (Skype) و به تازگی  شبکهٔ اجتماعی تجاری لینکدین (LinkedIn)

محصولات سخت افزاری: استودیو رایانه های شخصی، لپ تاپ، لپ تاپ تبدیل پذیر و تبلت های سرفیس (Surface)، کنسول بازی اکس باکس (X-Box)، لوازم جانبی رایانه مثل چاپگر، اسکنر، هدفون، موس، کیبورد و سایر موارد.

1_1 گسترۀ امپراطوری

مایکروسافت در سراسر جهان دفاتر متعددی دارد. دفتر مرکزی و مقر اصلی آنها نیز در شهر معروف ردموند (Redmond) واقع در ایالت واشینگتن (Washington) ایالات متحده آمریکا قرار دارد. آزمایشگاه های تحقیقاتی مایکروسافت در چندین نقطه مختلف دنیا مستقر شده اند. این آزمایشگاه ها در کمبریج (Cambridge) انگلستان در سال 1997، پکن (Beijing) چین در سال 1998، آخن (Aachen) آلمان در سال 2003، ساداشیواناگار (Sadashivnagar) بنگلور (Bangalore) هندوستان در سال 2005، قاهره (Cairo) مصر در سال 2006، کمبریج (Cambridge) ایالت ماساچوست (Massachusetts) ایالات متحده آمریکا در سال 2008، هرتزلیا (Herzliyya) اسرائیل در سال 2011 و نیویورک (New York) ایالت نیویورک آمریکا در سال 2012 احداث شده اند.

2) تاریخچه مایکروسافت

 

در سال 1975 بیل گیتس (Bill Gates) و پل گاردنر آلن (Paul Gardner Allen) دوستان قدیمی دوران کودکی از شهر سیاتل (Seattle) ایالت واشینگتن (Washington) آمریکا نسخه ای از زبان برنامه نویسی بیسیک (BASIC) را برای استفاده در اولین رایانه شخصی (Personal computer یا PC) نوشتند. این رایانه آلتیر 8800 (Altair 8800) نام داشت و محصول خلاقیت اد رابرتز (Ed Roberts) مهندس بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بود.

زندگی نامه بیل گیتس : ثروتمندترین فرد جهان را بهتر بشناسید

2_1 نام گذاری یک ابر قدرت

چندی نگذشت که گیتس و آلن شرکت مایکروسافت (Microsoft) ترکیبی از کلمات «ریزرایانه» (microcompute) و «نرم افزار» (software) را در همان سال 1975 تأسیس کردند. بنابراین اولین برگ از تاریخچه مایکروسافت در سال 1975 نوشته شد. چند سال بعد آنها بیسیک و چند زبان برنامه نویسی دیگر را توسعه دادند.

در سال 1980 شرکت آی‌بی‌ام (IBM یا International Business Machines) از مایکروسافت درخواست کرد تا سیستم عامل اولین کامپیوتر شخصی آنها با عنوان آی‌بی‌ام پی‌سی (IBM PC) را تولید کنند. مایکروسافت سیستم عامل شرکت دیگری را خریداری کرد. آن را اصلاح کرد و ام‌ اس-داس (MS-DOS یا Microsoft Disk Operating System) نام گذاری کرد. بدین ترتیب آی‌بی‌ام پی‌سی با سیستم عامل ام‌اس-داس در سال 1981 معرفی شد.

2_2 روند رو به رشد

پس از این ماجرا بسیاری شرکت های فعال در حوزه ی کامپیوترهای شخصی از ام‌اس-داس به عنوان سیستم عامل خود استفاده کردند. همین عامل درآمد هنگفتی را برای مایکروسافت به ارمغان آورد. در ابتدای دهه 1990 بیش از 100 میلیون نسخه از این سیستم عامل توسط مایکروسافت به فروش رفت. بدین ترتیب سیستم عامل شرکت های رقیب مانند سیستم عامل CP/M از شرکت دیجیتال رسرچ (Digital Research) در رقابت با مایکروسافت شکست خوردند.

2_3 تولد سیستم عامل ویندوز

موفقیت مایکروسافت

مایکروسافت موقعیت خود را توسط ویندوز بیش از پیش مستحکم کرد. ویندوز، برگ برندۀ تاریخچه مایکروسافت است. یک رابط کاربری گرافیکی بود که نسخه سوم آن در سال 1990 منتشر شد و طرفداران بیشماری پیدا کرد. در سال 1993 فروش ویندوز 3٫0 و نسخه های بعدی آن به نرخ فروش 1 میلیون نسخه در ماه رسیدند. بدین ترتیب سیستم عامل مایکروسافت به قلب تپنده ی حدود 90 درصد رایانه های شخصی تبدیل شد.

مایکروسافت در سال 1995 سیستم عامل ویندوز 95 (Windows 95) را منتشر کرد. این گونه بود که ام‌اس-داس و ویندوز برای اولین بار یک پارچه شدند. ویندوز 95 همچنین با سیستم عامل کامپیوترهای اپل یعنی مک او اس (Mac OS) نیز هم خوانی بسیار خوبی پیدا کرده بود.

2_4 حکمرانی بی چون و چرا

مایکروسافت آفیس

مایکروسافت همچنین به رهبر بلامنازع نرم افزارهای کاربردی نظیر واژه پردازها (word-processing) و صفحه گسترده ها (spreadsheet) در رقابت با ورد پرفکت (WordPerfect) و لوتوس (Lotus) تبدیل شد. شرکت، بخش انتشارات الکترونیک خود را که در سال 1985 تأسیس شده بود به طرز چشم گیری گسترش داد. موفقیت این بخش با دانشنامه دیجیتال چندرسانه ای انکارتا (Encarta) به حد قابل توجهی تا این لحظه رسیده بود. مایکروسافت به حیطه خدمات اطلاعاتی و صنعت سرگرمی نیز با محصولات بیشمار خود حمله ور شده بود. پایگاه اینترنتی ام‌اس‌ان (Microsoft Network یا MSN) و رسانه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی (MSNBC) دو نمونه موفق این فعالیت ها هستند. ام‌اس‌ان‌بی‌سی یک مجموعه مشترک حاصل همکاری مایکروسافت (MS) و شرکت ملی پخش یا همان ان‌بی‌سی (NBC) است.

2_5 پیشرفت حتی در رکود اقتصادی

در سال 1986 مایکروسافت به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد. اواسط دهه 1990 این شرکت به یکی از قدرتمندترین و سودآورترین شرکت های تاریخ آمریکا بدل شد. سود 25 سنت از هر دلار فروش، رکورد سرسام آوری برای آنها محسوب می شد. در سال 1996 درآمد خالص شرکت برای اولین بار به عدد شگفت انگیز 2 میلیارد دلار رسید. این روند به همین صورت ادامه داشت و حتی رکود اقتصادی بی سابقه سال های 2008 و 2009 نیز مانعی برای آنها نبود. در سال مالی 2009 درآمد شرکت 14 میلیارد دلار برآورد شد.

همین عوامل خشم و حسادت رقبای مایکروسافت را برانگیخت. برخی از این شرکت ها ادعا کردند که فعالیت های مایکروسافت برخلاف قوانین رقابت ناعادلانه (unfair competition) آمریکا در جریان است. وزارت دادگستری آمریکا تأیید کرد که مایکروسافت در سال 1994 با اتخاذ برخی سیاست های فروش قوانین رقابت ناعادلانه را زیر پا گذاشته و کاربران سیستم عامل خود را از تهیه ی نرم افزار دیگر شرکت ها دلسرد کرده است. در سال 1995 شرکت از طرف دادگاه محکوم و متعهد به رعایت قوانین شد.

3) ورود به بازار اینترنت

در این برگ از تاریخچه مایکروسافت نوبت به تولد اینترنت اکسپلورر می رسد. مرورگری که خاطرات خوش و تلخ زیادی با آن ترجبه کردیم. موفقیت بیش از حد مایکروسافت باعث شده بود تا حدی از تجارت در عرصه سیستم های شبکه و اینترنت غافل بماند. در سال 1993 ویندوز ان‌تی (Windows NT) معرفی شد. برنامه ای که رایانه های شخصی مختلف را با همدیگر مرتبط می ساخت و امنیت شبکه قابل توجهی به ارمغان می آورد. فروش در ابتدا ناامید کننده به نظر می رسید. چندی نگذشت که در سال 1996 ویندوز ان‌تی به اصلی ترین سیستم عامل برای شبکه های رایانه ای تبدیل شد به طوری که شرکت نوول (Novell) را که تولید کننده سیستم عامل نت‌وِر (NetWare) بود، به لحاظ میزان فروش غافلگیر کرد.

3_1 اینترنت اکسپلورر

اینترنت اکسپلورر

مایکروسافت تا زمان عرضه ی مرورگر نویگیتور (Navigator) توسط شرکت نت‌سکیپ (Netscape) به عرصه ی نرم افزارهای اینترنتی علاقه ای نداشت. ناگهان همه چیز تغییر کرد. شرکت مرورگر جدید اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer) را تولید و معرفی کرد. آن را به صورت رایگان در دسترس قرار داد و سازندگان کامپیوتر و ارائه دهندگان خدمات اینترنت را به پخش انحصاری آن ترغیب کرد. مایکروسافت در سال 1996 اکسپلورر را همراه ویندوز عرضه کرد و به این صورت یکپارچه سازی اکسپلورر با ویندوز از این تاریخ شروع شد. امروزه مایکروسافت با مرورگر جدید خود مایکروسافت اج (Microsoft Edge) و یکپارچگی آن با ویندوز 10، رقابت را با مرورگر های شرکت های دیگر ادامه می دهد.

4) مشکلات حقوقی دامنه دار

در پاسخ به پخش انحصاری اینترنت اکسپلورر، نت سکیپ مایکروسافت را به نقض تعهدات سال 1995 در خصوص رقابت ناعادلانه متهم  و شکایت خود را تحویل دادگاه داد. در تاریخچه مایکروسافت اولین بار بود که پای ردموندی ها به دادگاه باز می شد. در سال 1999 پس از 30 ماه دادگاه، مایکروسافت را به نقض قانون  شرمن (Sherman Antitrust Act) متهم کرد و دستور انحلال شرکت را صادر نمود. در سال 2001 دادگاه استیناف دستور انحلال را مردود اعلام کرد اما مایکروسافت هنوز هم به اتهام سعی در انحصارطلبی مجرم شناخته شد.

این مشکلات حقوقی در سال 2004 نیز دوباره دامن گیر شرکت شد. اتحادیه اروپا بزرگترین جریمه تاریخ سازمان را به مایکروسافت تحمیل کرد. ردموندی ها باید 611 میلیون دلار جریمه برای اقدام به فعالیت های انحصارطلبی خود پرداخت می کردند. مایکروسافت در سال 2008 نیز از طرف اتحادیه اروپا 1٫35 میلیارد دلار جریمه شد. دلیل این جریمه نادیده گرفتن حکم اول و عرضه نرم افزارهای چندرسانه ای خود به صورت انحصاری همراه با ویندوز و محروم کردن رقبا از عرصه رقابت عنوان شد.

5) اکس باکس و رقابت در دنیای سرگرمی

ایکس باکس 360

محیط دسکتاپ همیشه در تسخیر مایکروسافت بود اما کنسول های بازی چطور؟ تاریخچه مایکروسافت از کنسول ها هم بی نصیب نماند. در سال 2001 مایکروسافت از محصول اکس‌باکس (Xbox) خود رونمایی کرد. کنسول بازی الکترونیکی که بلافاصله جایگاه دوم در عرصه بازی های ویدیویی را ازآن خود کرد. ردموندی ها در سال 2002 از اکس‌باکس لایو (Xbox Live) یعنی شبکه بازی چند نفره برای کنسول خود رونمایی کردند. یک کنسول قدرتمند دیگر نیز با عنوان اکس‌باکس 360 در سال 2005 روانه ی بازار شد.

5_1 رقابت با نینتندو

نینتندو (Nintendo) با کنسول وی (Wii) و سونی (Sony) با کنسول قدرتمند پلی ستیشن (PlayStation) همواره چالش های بزرگی را در زمینه ی سودآوری از این بازار برای مایکروسافت پدید آورده اند. برای مثال آنها در سال 2009 قیمت اکس‌باکس 360 الایت را حدود 25 درصد برای میزان فروش بهتر کاهش دادند. این عمل نتیجه بخش بود. در سال 2010 اکس‌باکس 360 به محبوب ترین کنسول بازی ایالات متحده تبدیل شد. از سوی دیگر کاهش قیمت فروش باعث شد که درآمد شرکت از دستگاه های سرگرمی حدود 6 درصد کاهش یابد.

5_2 رقابت با آی پاد

رقابت در عرصه دستگاه های سرگرمی دیگر نیز ادامه داشت. پس از معرفی آی‌پاد توسط اپل، مایکروسافت در صدد پاسخ برآمد. آنها در سال 2006 دستگاه قابل حمل پخش کننده دیجیتال مایکروسافت زون (Microsoft Zune) را عرضه کردند که در رقابت با اپل شکست خورد.

5_3 تاریخچه مایکروسافت و ویندوز فون

سیستم عامل ویندوز موبایل (Windows Mobile) در بسیاری از گوشی های هوشمند استفاده می شود. اچ‌تی‌سی (HTC)، ال‌جی (LG)، موتورولا (Motorola) و سامسونگ (Samsung) برخی از تولیدکنندگان قدرتمند دستگاه های دارای سیستم عامل ویندوز موبایل هستند. در حال حاضر (سال 2017) پس از اندروید (Android) گوگل و آی او اس (IOS) اپل، ویندوز موبایل در رده ی سوم سیستم عامل گوشی های هوشمند قرار دارد.

مایکروسافت در سال 2009 فعالیت دانشنامه دیجیتال چندرسانه ای انکارتا را متوقف کرد و آن را از دسترس خارج نمود. البته در حال حاضر یک واژه نامه با همین نام به صورت آنلاین وجود دارد.

6) چالش سیستم عامل ویندوز

ویندوز ویستا

تاریخچه مایکروسافت در سال 2001 با یک برنامه ی عمده برای جایگزینی تمام سیستم عامل های دیگر ادامه یافت. این پروژه که لانگ‌هورن (Longhorn) نام داشت با تأخیرهای متعددی روبرو شد. بخشی از این تأخیرها به دلیل نگرانی پیرامون امنیت کامپیوترها و همچنین یکپارچگی کامپیوترهای خانگی با لوازم و ابزاهای هوشمند الکترونیکی خانگی بود.

6_1 دردسری به نام ویستا

این پروژه دوباره شروع به کار کرد. سیستم عامل جدید به نام ویستا (Vista) در سال 2006 در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفت و در نهایت نیز سال 2007 عرضه عمومی شد. ویستا مانند سایر سیستم عامل های جدید با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کرد. عدم سازگاری با سایر اجزای کامپیوترهای قدیمی از جمله این مشکلات بود.

6_2 نخف نرم افزاری ویستا

در تاریخچه مایکروسافت شاید پر دردسر ترین ویندوز همین ویستا بوده و هست. مشکل بزرگتر ویستا را اصطلاحاً «نفخ نرم افزار» (Software bloat) می نامند. نفخ نرم افزار به استفاده ی بیش از حد سیستم عامل (یا هر نرم افزار دیگری) از منابع کامپیوتر مانند حافظه ی رم، پردازنده و نظایر آن گفته می شود. این مسأله باعث شد که بسیاری شرکت ها از ارتقای سیستم عامل های قدیمی خود (مانند ویندوز اکس‌پی) به نسخه ی جدید خودداری کنند.

6_3 اکس پی یا ویستا؟

ویندوز ویستا و اکس پی

کاربران با نسخه های بیش از حد ویندوز ویستا (هوم، آلتیمت، بیزنس و سایر موارد) گیج شده بودند و میانه ی خوبی با آنها نداشتند. از طرفی کاربران تجاری (بازار اصلی فروش مایکروسافت) به تغییرات عمده در رابط کاربری ویندوز جدید و هماهنگ کردن نرم افزارهای داخلی خود با آن روی خوشی نشان ندادند.

6_4 امنیت و وفاداری به اکس پی، آفت ویندوز ویستا

کاربران تجاری مایکروسافت دلیل دیگری نیز به نام «امنیت» برای وفادار بودن به ویندوز اکس‌پی (Windows XP) داشتند. اکس‌پی امنیت به مراتب بهتری نسبت به دیگر نسخه های ویندوز داشت. اکس‌پی همچنین بسیار سریع تر و با ثبات تر از ویندوزهای 95 یا 98 بود. از طرفی ده ها هزار برنامه ی کاربردی نیز به صورت اختصاصی برای اکس‌پی وجود داشت.

با این اوصاف به نظر می رسد محبوبیت بیش از حد ویندوز اکس‌پی بود که پشت ویندوز ویستا را بر زمین زد و مانع رشد آن در میان کاربران تجاری شد. شرکت های کامپیوترسازی که با مایکروسافت قرارداد داشتند مجبور شدند مشتریان خود را به «دانگرید» (برگشت به نسخه قبلی) سیستم عامل ترغیب کنند. همین مسائل باعث شد که پشتیبانی مایکروسافت از نسخه قدیمی تر ویندوز تا سال 2014 یعنی 3 سال بیشتر از تعهد رسمی آنها به طول بینجامد.

7) زمینه رقابت های جدید

لینوکس اوبونتو

به دنبال مشکلات متعدد سیستم عامل مایکروسافت، عرصه رقابت داغ تر از گذشته شد و از حالت یک طرفه بیرون آمد. سیستم عامل مک او اس اکس (Mac OS X) شرکت اپل موفقیت چشم گیری در جذب کاربران آیفون و آی‌پاد (iPod) به دست آورد. شرکت لینوکس (Linux) نیز نسخه های کاربرپسند دیگری از سیستم عامل های خود نظیر اوبونتو (Ubuntu) را منتشر کرد. نتیجه این بود که در دهه ی اول قرن 21 (2001 – 2010) حدود یک سوم بازار نِت‌بوک (netbook) های ارزان قیمت به تصاحب لینوکس درآمد.

7_1 تولد ویندوز 7

با وجود مشکلات پیش آمده، هنوز هم سهم عمده بازار سیستم عامل در تصاحب مایکروسافت بود. با توجه به تحقیقات به عمل آمده مایکروسافت هنوز حدود 86 تا 92 درصد بازار سیستم عامل را در اختیار خود داشت. پس از آن در سال 2009 با معرفی ویندوز 7 ورق به نفع مایکروسافت برگشت و زبان منتقدان به ستایش از ردموندی ها گشوده شد.

8) موتور جستجو بینگ و رقابت با گوگل

با وجود تسلط بی چون و چرای مایکروسافت بر بازار سیستم عامل ها و موفقیت نسبی در جنگ مرورگرها، در زمینه ی موتور جستجو جایی برای جولان ردموندی ها وجود نداشت. موتور جستجوی مایکروسافت یعنی حستجوی زنده (Live Search) در رقابت با گوگل و یاهو آنچنان که باید قدرتمند نبود. آنها امید داشتند که بتوانند قواعد بازی را به نفع خود تغییر دهند. بدین ترتیب در سال 2009 از موتور جستجوی بینگ (Bing) با لقب «موتور تصمیم گیرنده» پرده برداری کردند. این موتور قرار بود نتایج دقیق تر و مرتبطی را در صفحات جستجو نشان دهد.

8_1 یاهو فروشی نیست!

مثل هر کسی رقمی دارد، همیشه برای مایکروسافت مشکل گشا بود. اما در تاریخچه مایکروسافت معدود شرکت هایی فروشی نبودند و یکی از آن ها همین یاهوست. در سال 2008 مایکروسافت پیشنهاد خرید یاهو (Yahoo!) را با قیمت 44٫6 میلیارد دلار داد. این پیشنهاد توسط یاهو رد شد. با این وجود مذاکرات در این زمینه ادامه داشت. در سال 2009 بر اساس یک توافق نامه موتور جستجوی بینگ، سایت اینترنتی یاهو را تقویت کرد و یاهو در ازای این کار، آگهی های تبلیغات آنلاین مایکروسافت را متقبل شد. این تفاهم نامه برای مدت 10 سال امضا شده است. در همین راستا مایکروسافت با شرکت ولفرم ریسرچ (Wolfram Research) برای استفاده از موتور جستجوی علمی آنها با نام ولفرم‌آلفا (WolframAlpha) نیز همکاری می کند.

9) پردازش ابری و تماس اینترنتی

اسکایپ

در یک نمونه رقابت دیگر با گوگل، مایکروسافت به سیستم رایانش ابری (Cloud computing) نقل مکان کرد. جایی که نرم افزارهای کاربردی و ذخیره سازی اطلاعات توسط سیستم های متمرکز اینترنتی مهیا می شوند. این نرم افزارها و اطلاعات به راحتی از طریق کامپیوترهای شخصی کاربران مورد استفاده قرار می گیرند.

9_1 مایکروسافت آژور

اولین حرکت آنها در این زمینه پلتفرم مایکروسافت آژور (Microsoft Azure) بود که در سال 2008 معرفی شد. آژور به ارائه دهندگان سرویس و شرکت ها اجازه می دهد که زیرساخت های محاسباتی خود را در کلاود (cloud) یا همان ابر ذخیره کنند. سپس امکان ارائه ی این زیرساخت ها را به سادگی به کاربران آنها می دهد.

9_2 آفیس 365

ردموندی ها در سال 2011 از آفیس 365 (Office  365) رونمایی کردند. آفیس 365 نسخه ی ابری نرم افزارهای تجاری آفیس شامل ورد (Word)، اکسل (Excel)، پاورپوینت (PowerPoint)، اوت‌لوک (Outlook) و وان‌نوت (OneNote) است که قابلیت هایی مشابه گوگل داکس (Google Docs) را عرضه می کند.

9_3 آبی رنگی محبوب به نام اسکایپ

در سال 2011 مایکروسافت شرکت ارتباط صوتی اینترنتی اسکایپ (Skype) را با قیمت 8٫5 میلیارد دلار خریداری کرد. این معامله بزرگترین خرید تاریخ مایکروسافت تا آن زمان محسوب می شد. مایکروسافت تصمیم گرفت که تماس اسکایپ را به اکس‌باکس، اوت‌لوک و گوشی های هوشمند ویندوزی اضافه کند. این مالکیت باعث شد تا مایکروسافت به رقیب جدی سرویس مکالمه ویدیویی فیس‌تایم (Facetime) اپل و سیستم ارتباط اینترنتی گوگل ویس (Google Voice) شرکت گوگل تبدیل شود.

10) جانشینی بیل گیتس افسانه ای

بیل گیتس ساتیا نادلا استیو بالمر

در سال 2000 بنیان گذار شرکت یعنی بیل گیتس از سمت مدیرعامل اجرایی کناره گیری کرد و استیو بالمر (Steve Ballmer) جای او را گرفت. بیل گیتس، بالمر را طی ملاقات از دانشگاه هاروارد (Harvard University) در دهه 1970 ملاقات کرده بود. البته بخش های اساسی شرکت مانند معماری نرم افزار هنوز هم در اختیار بیل گیتس باقی ماند. وی در سال 2006 عنوان معماری نرم افزار را به ری اوزی (Ray Ozzie) تحویل داد. اوزی توسعه دهنده اصلی نرم افزار لوتوس نوتس (Lotus Notes) طی دهه ی 1990 بود.

7 واقعیت عجیب در مورد بیل گیتس که نمیدانستید

10_1 بخش دوم کناره گیری

در سال 2008 گیتس از فعالیت در مایکروسافت کناره گیری کرد و مسئولیت ها را به بالمر، اوزی و سایر مدیران واگذار کرد. وی تنها در بخش هیئت مدیره شرکت باقی ماند. در سال 2010 اوزی از سمت خود کناره گیری کرد و در سال 2014 نیز مدیر اجرایی کهنه کار شرکت ساتیا نادلا (Satya Nadella) جای استیو بالمر را به عنوان مدیر عامل اجرایی مایکروسافت گرفت. خرید اسکایپ و ورود مایکروسافت به دنیای رایانش ابری از دستاوردهای ارزشمند استیو بالمر در این شرکت بود.

10_2 دوران پسا بیل گیتس

مایکروسافت پس از بیل گیتس

نگرانی های زیادی (و برخی امیدها) در خصوص ترک بیل گیتس و لطمه زدن به جایگاه مایکروسافت در عرصه صنعت کامپیوتر وجود داشت. این نگرانی ها جامه ی عمل به خود نپوشید. شرکت در زمینه موفقیت تجاری و کاربران خود جایگاهش را با قدرت حفظ کرد. موفقیت در بخش سیستم عامل، نرم افزارهای کاربردی و سرویس های بازی آنلاین از جمله این موارد بودند. این شرکت همچنین محصولات رقابتی در بیشتر زمینه های فناوری اطلاعات و نرم افزارهای کاربردی را داراست.

این را هم بخوانید:

زندگی نامه بیل گیتس

بدین گونه شرکتی که بیل گیتس و پل آلن تأسیس کردند اکنون به یکی از قدرتمندترین شرکت های جهان تبدیل شده است. طبق دسته بندی مجله ی فوربز (Forbes) در سال 2017 مایکروسافت پس از اپل و گوگل باارزش ترین شرکت جهان به ارزش 87 میلیارد دلار محسوب می شود.

11) سخن آخر

در تاریخچه مایکروسافت سعی کردیم به ارزش های مهم این نام افسانه ای بپردازیم. نامی که راه رایانه های شخصی را به خانه های ما هموار کرد. برندی که هر روز صبح نام آن را روی صفحۀ مانیتور خود می بینیم. مایکی ها پیش از این بیشتر در دنیای نرم افزار سیر می کردند، اما با نام تجاری «سرفیس» غوغایی در سخت افزار ها به پا کردند. ویندوز 10 هم به باور بسیاری موفق ترین و آینده دار ترین ویندوز تاریخچه مایکروسافت است.

 ردموندی ها در مواجهه با مشکلات دو راه حل را پیش نهاد می دهند. 1- یا با توانایی های فعلی خود بر آن غلبه می کنند و 2- یا با ثروت کلان خود، آن «مشکل» را تصاحب کرده و آن را تبدیل به مشکلی برای دیگر رقبا می کنند.

به نظر شما بهترین نسخۀ سیستم عامل ویندوز کدام گزینه است؟

  1.  ویندوز 98
  2.  ویندوز XP
  3.  ویندوز 7
  4.  ویندوز 10

 

منبع: britannica

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر