گوگل پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال؛ اسمارت‌فون‌های کاملاً گوگلی

گوگل بالاخره در یک رویداد رسمی از دومین سری از گوشی‌های ساخت خود با عنوان گوگل پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال پرده‌برداری کرد. این معرفی نشان داد گوگل در تولید گوشی‌های هوشمند کاملاً جدی است و روی جنبه‌های مختلف این محصولات به خوبی کار کرده و طراحی منحصر به فرد و متفاوت خود را ادامه خواهد داد. با بررسی گوگل پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال با ما همراه باشید.

گوگل بالاخره در یک رویداد رسمی از دومین سری از گوشی‌های ساخت خود با عنوان گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال پرده‌برداری کرد. این معرفی نشان داد گوگل در تولید گوشی‌های هوشمند کاملاً جدی است و روی جنبه‌های مختلف این محصولات به خوبی کار کرده و طراحی منحصر به فرد و متفاوت خود را ادامه خواهد داد. با بررسی گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال با ما همراه باشید.

سخت‌افزار گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال

از پایه‌ترین موارد شروع می‌کنیم. گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال دو محصولی هستند که در نوزدهم اکتبر (27 مهرماه) عرضۀ آن‌ها آغاز خواهد شد. ارزان‌ترین مدل از این محصولات، مدل 5 اینچی پیکسل 2 با 64 گیگابایت حافظه داخلی خواهد بود. قیمت پیکسل 2 ایکس‌ال از 849 دلار آغاز شده و با 100 دلار اضافه برای هرکدام از مدل‌ها، می‌توانید نسخۀ 128 گیگابایتی را تهیه کنید.

گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال

مشخصات دو محصول به جز چند مورد کلیدی، با یکدیگر برابر است. تفاوت‌ها در اندازه و نوع صفحه نمایش، ظرفیت باتری استفاده شده و طراحی اصلی سخت‌افزار است. اگر اخبار مربوط به پیکسل‌های گوگل را دنبال کرده باشید، شاید شنیده باشید که پیکسل 2 توسط اچ‌تی‌سی و پیکسل 2 ایکس‌ال توسط ال‌جی تولید شده‌اند. این خبر درست است اما گوگل اصرار می‌کند که این محصولات، محصولات شرکت گوگل هستند و این مسئله چیزی بیش از ساخت نسخۀ جدیدی از گوشی‌های سری نکسوس است که در سال‌های گذشته توسط شرکت‌های دیگر و به سفارش گوگل تولید می‌شدند. اگر مدتی با این پیکسل‌های جدید کار کنید، مسلماً روح گوگل را بیش از شرکت‌های ال‌جی و اچ‌تی‌سی در گوشی مشاهده خواهید کرد.

گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال

گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال از پردازندۀ اسنپدراگون 835 شرکت کوالکام، چهار گیگابایت حافظۀ رم، نمایشگرهایی از نوع OLED، دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی بهره می‌برند. صفحه نمایش پیکسل 2 یک نمایشگر 5 اینچی با رزولوشن 1080×1920 است و باتری 2700 میلی‌آمپرساعتی انرژی مورد نیاز این گوشی 143 گرمی را تأمین می‌کند و در مقابل، نمایشگر 6 اینچی با رزولوشن 1440×2880 و یک باتری 3520 میلی‌آمپرساعتی برای 2 ایکس‌ال 175 گرمی در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این‌ها، دو محصول جدید گوگل هنوز از تکنولوژی شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کنند و برای شارژ آن‌ها از پورت USB نوع C استفاده می‌شود و خبری هم از حضور جک هدفون روی این گوشی‌ها نیست. هر دو محصول دارای گواهی IP67 و به عبارت دیگر، مقاوم در مقابل آب هستند. قابلیت شارژ سریع و نسخۀ 5٫0 بلوتوث برای آن‌ها فراهم است و سنسور اثر انگشت آن‌ها، حتی از چیزی که در پیکسل‌های سال گذشته شاهد بودیم نیز دقیق‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

طراحی گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال

طراحی پیکسل 2 و 2 ایکس‌ال همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد، با سایر پرچمدارهای بازار تفاوت بسیاری دارد. کم‌ترین حسن این اتفاق، این است که با یک محصول تکراری و عناصر موجود در سایر گوشی‌های موجود در بازار روبرو نخواهیم بود. برخلاف پرچمدارهای جدید سامسونگ و اپل، به جای بدنۀ شیشه‌ای، گوگل از بدنۀ آلومینیومی استفاده کرده که از نظر استحکام و قابلیت نگه داشتن، به نظر بهتر از رقبا می‌رسد. هرچند که درخشندگی و البته قابلیت شارژ بی‌سیم با توجه به این بدنه، در پیکسل‌ها وجود نخواهد داشت.

 

بررسی پیکسل 2

علاوه بر بدنه، عناصر دیگری نیز که این روزها در حال تبدیل به مشخصه‌های یک پرچمدار جدید هستند در پیکسل‌های 2 حضور ندارند. خبری از نمایشگر edge-to-edge یا بدون لبه نیست و در دو لبۀ بالا و پایین، اسپیکرهای گوشی – که توانایی تولید صدای بلند و باکیفیتی نیز دارند- قرار گرفته‌اند. لبه‌های گوشی مثل چیزی که در گلکسی اس8 سامسونگ شاهد بودیم، خمیده نیستند. خبری هم از خطوط آنتن قابل رؤیت و دوربین دوگانه در پشت گوشی نیست و از دوربین‌های معمولی که به ضخامت گوشی نیز اضافه نمی‌کنند استفاده شده است.

پیکسل 2 در سه رنگ (مشکی، سفید و رنگی نزدیک به آبی) و 2 ایکس‌ال در دو رنگ (مشکی و سفید) عرضه خواهند شد که در هر مورد، بدنۀ پشتی مانند پیکسل‌های نسخۀ اول به دو قسمت تقسیم شده که با رنگ‌های متفاوت و یک خط افقی از یکدیگر جدا می‌شوند. حسگر اثر انگشت گوشی نیز بالاتر از لوگوی گوگل و زیر قسمت مربوط به دوربین، روی بدنۀ پشتی قرار گرفته است.

گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال

دوربین گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال

در بخش طراحی گفتیم که گوگل در پیکسل 2و و 2 ایکس‌ال از دوربین دوگانه که این روزها روی اکثر محصولات رده بالا دیده می‌شوند استفاده نکرده است. اما این به معنای ضعف دوربین محصولات جدید گوگل نیست. سال گذشته به جرأت می‌شد دوربین پیکسل را بهترین دوربین موجود روی اسمارت‌فون‌های حاضر در بازار نامید و امسال نیز به نظر می‌رسد که با پیکسل 2 همین داستان ادامه داشته باشد. گوگل به جای دنباله‌روی از سایر غول‌های عرصۀ تکنولوژی، دوربین تک اما قدرتمند خود را با قابلیت‌های یادگیری ماشین بسیار خوب خود همراه کرده است.

گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال

دوربین‌های پیکسل از جنبه‌های مختلفی بهبود یافته‌اند. این بار از سنسورهای Dual-Pixel استفاده شده، به این معنا که هر پیکسل در دوربین پیکسل 2 از دو پیکسل کوچک‌تر تشکیل می‌شود. لرزش‌گیر تصویر نوری به لرزش‌گیر الکترونیکی اضافه شده است. به جای دیافراگم f/2.0 استفاده شده در پیکسل، این بار از دیافراگم f/1.8 بهره گرفته شده که باعث ورود نور بیشتر به لنز می‌شود. تکنولوژی تشخیص فاز برای فوکوس کردن پیشرفته‌تر شده و از فوکوس خودکار لیزری نیز استفاده شده است.

با توجه به استفاده از HDR+، شاهد عکس‌های خوبی در نور کم خواهیم بود. حالت عکس‌برداری پرتره نیز در پیکسل 2 وجود دارد. قابلیت‌های واقعیت افزوده و اضافه کردن استیکرهای زنده به تصاویر ثبت شده نیز از ویژگی‌های نرم‌افزاری دوربین‌های گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال است.

شاید خلاصه‌ترین توصیف در مورد دوربین پیکسل 2 برای افرادی که به بررسی‌های مربوط به دوربین علاقمند هستند همین باشد که این گوشی پس از تست توسط وب‌سایت معتبر DxOMark، با امتیاز فوق‌العادۀ 98 با فاصلۀ خوبی نسبت به رقبایی مثل آیفون 8 و گلکسی نوت 8، در صدر جدول بهترین دوربین‌های موبایل در دنیا قرار گرفته است.

بررسی پیکسل 2

نرم‌افزار گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال

صحبت در مورد نسخۀ اندروید روی پیکسل‌ها شاید کار بیهوده‌ای باشد. طبیعتاً محصولی که توسط شرکت اصلی سازندۀ سیستم‌عامل اندروید تولید شده، با آخرین نسخۀ موجود –در حال حاضر، اندروید 8٫0٫0 اوریو- عرضه خواهد شد و مثل دستگاه‌های نکسوس در سال‌های گذشته، اولین گوشی‌هایی خواهند بود که نسخه‌های آیندۀ اندروید را دریافت می‌کنند.

گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال

اما جدا از بحث سیستم‌عامل، گوگل قابلیت‌های دیگری نیز برای گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال در نظر گرفته است. با توجه به ویژگی Active Edge، حالا با فشردن لبۀ کناری گوشی، می‌توانید با سرعت بالایی به دستیار گوگل یا همان Google Assistant دسترسی پیدا کنید. در تمام لحظات نیز میکروفون گوشی روشن خواهد بود تا با گفتن Ok Google، دستور مورد نظر را به دستیار دیجیتال خود اعلام کنید. قابلیت جالب دیگر با توجه به روشن ماندن میکروفون، این است که پیکسل‌های 2 می‌توانند حتی در حالت قفل شده، به طور خودکار به صدای موسیقی در حال پخش در محیط گوش داده، آن را شناسایی و نام موسیقی را روی صفحه نمایش دهند. البته برای افرادی که روی حریم خصوصی حساس هستند گوگل اشاره کرده که برای تشخیص موسیقی، داده‌ای به بیرون ارسال نخواهد شد و این شناسایی، با توجه به داده‌های ذخیره شده روی گوشی که به تناوب به روز می‌شوند، انجام خواهد شد.

گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال

گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال اولین گوشی‌هایی هستند که از خصوصیت Google Lens نیز پشتیبانی می‌کنند. این سیستم جدید گوگل، قابلیت شناسایی اشیاء و عناصر در تصاویر و دسته‌بندی کردن آن‌ها را دارد. این دسته‌بندی کردن فعلاً شامل بخش‌های کتاب‌ها، پوستر فیلم، کارت‌های ویزیت و تصاویر جانمایی می‌شود و طبق گفتۀ گوگل، این بخش‌ها در آینده اضافه خواهند شد.

در مجموع، گوگل دو گوشی هوشمند قدرتمند را روانه‌ۀبازار می‌کند که به خصوص از نظر طراحی و ظاهر، با چیزی که این روزها به عنوان یک پرچمدار کامل شناخته می‌شود فاصله دارد. پیکسل‌های جدید به شدت ساده و معمولی طراحی شده‌اند، هرچند که از جنبه‌های مختلف، می‌توان این سادگی را مساوی با کاربردی‌تر بودن گوشی در مقابل زیباییِ صرف آن معرفی کرد. گوگل می‌داند رقابت با غول‌های سخت‌افزاری مانند سامسونگ و اپل در زمینۀ قطعات به کار رفته در محصول بسیار سخت و دشوار است، بنابراین باید انتظار داشته باشیم تمرکز شرکت روی قابلیت‌های مربوط به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و سایر توانایی‌های نوآورانۀ گوگل باشد. البته نمی‌توان از ذکر برتری دوربین فوق‌العادۀ پیکسل‌ها نسبت به رقبا چشم پوشید؛ ضمن اینکه در زمینه‌هایی مثل عمر باتری، کارایی و البته دستیار شخصی شاهد رقابت نزدیکی خواهیم بود.

گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس‌ال

احتمالاً حتی مسئولان گوگل نیز از پیکسل‌ها انتظار نداشته باشند که در سال جاری از نظر آمار فروش به آیفون‌های اپل یا گلکسی‌های سامسونگ برسند، اما به نظر می‌رسد قصد گوگل در رساندن محصولاتش به پرچمداران رقیب از نر کیفیت و کاربرد، بسیار جدی باشد.

منبع: TheVerge

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان