تحقیقات علمی و تاریخی درباره گیاهان دارویی

مشارکت و نقش اندیشمندان مسلمان در نگارش نسخ خطی که در بردارنده اطلاعات دقیق از تحقیقات آنهاست جلوه‌گر می‌باشد

تحقیقات علمی و تاریخی درباره گیاهان دارویی
مشارکت و نقش اندیشمندان مسلمان در نگارش نسخ خطی که در بردارنده اطلاعات دقیق از تحقیقات آنهاست جلوه‌گر می‌باشد. نسخ خطی برای علاقه‌مندان گنجینه‌ای پر ارزش از دانش است. بخش عمده‌ای از این نسخ خطی حاوی اطلاعات علمی به ویژه اطلاعات پزشکی است. براساس برخی تخمینهای محتاطانه تعداد این کتابها که توسط مسلمانان در دوران اوج عظمت نوشته یا گردآوری کرده‌اند به بیش از 3 میلیون جلد بالغ می‌شود که در بسیاری از نقاط جهان پراکنده هستند. غفلت از چنین مجموعه عظیمی (که نشان دهنده به ویژه علوم پزشکی و داروشناسی جهان اسلام است) باعث تأسف بسیار گشته است. شمار زیادی از این نسخ خطی توسط اندیشمندان عصر حاضر و آنانی که در قرون وسطی می‌زیسته‌اند مورد توجه قرار گرفته و ترجمه شده‌اند. چنانکه ما به آثار هندی که به عربی و فارسی ترجمه شده‌اند یا به کتب عربی که به فارسی ترجمه شده‌اند و بالعکس برمی‌خوریم. مثالهایی از این آثار همراه با یادداشت‌های کوتاهی درباره آنها در این مقاله ارائه شده است. برخی نسخ پزشکی و کتابهای نادر به زبانهای فارسی، عربی و اردو که در کتابخانه دانشگاه همدرد نگاهداری می‌شوند نیز در این مقاله آورده شده است.

مقدمه:

در هیچ جای دنیا مطالعات دقیق علمی نمی‌توان پیدا کرد که هم ارز مطالعات مسلمانان باشد. این امر در زمینه کتابشناسی و شرح حال‌نویسی آشکارتر است. ابن ندیم در کتاب «الفهرست» خود کتابهایی را که در زمان نگارش برای وی آشنا بوده (حدود سال 887 میلادی تکمیل شده است) ارائه می‌دهد. شرح حال مشاهیر بزرگ در شاهکار «ابن اصیبعه» تحت عنوان «عیون الابناء فی الطبقات الاطباء» نیز در دسترس است. برای مطالعه علوم پزشکی اسلامی و دیگر علوم وابسته به این نیز رجوع به این کتاب ضروری است. می‌توانیم از نویسندگان دیگر مانند ابن خلکان (کتاب «وفات الاعیان») و «ابن القفطی» (کتاب تاریخ العلماء و الحکماء) و نویسندگان دیگری تألیفاتشان در علوم پزشکی بویژه داروشناسی، داروسازی، گیاهان دارویی و ذخایر گیاهان طبیعی مشهور است، اشاره کرد. بسیاری از آثاری که ابن‌ندیم توصیف کرده، در حال حاضر وجود خارجی ندارند و نمی‌توان در مورد بسیاری از آنها بدون آن که به اثر ابن‌ندیم مراجعه کرد، مطلبی یافت. تا حدی «عیون الانباء» نیز که درباره کتابشناسی مشاهیر تاریخ است، جایگاهی مشابه (اثر ابن‌ندیم) دارد.
علوم اسلامی طیفی وسیع از فعالیتهای روشنفکری را در برمی‌گیرد که طی بیش از هزار سال از تاریخ انسان و در ناحیه وسیعی که از اسپانیا تا آسیای شرقی گسترده می‌شد جریان داشت، علاوه بر این جزء بسیار مهمی از تمدن و فرهنگ اسلامی، بر علم و تحصیل تألیفات مغرب زمین، در بینه انس، در هندو حتی در چین نیز تأثیر مهمی داشته. تألیفات قرون وسطی در بسیاری زمینه‌ها به عنوان قسمتی از الگوی زندگی مسلمانان باقی مانده است. برای مدارک مستند با ارزش دنیای امروز و بینش علمی ارزشمند آن ایده را می‌دهد که چگونه می‌توان با طبیعت زندگی نمود.و بدون آنکه در این روند طبیعت را تخریب نمود. بنابراین اهمیت علم و فلسفه اسلامی برای درک علم و فلسفه غرب و به طورکلی اهمیت علوم بعنوان جزء خدایی ناپذیر از مطالعات اسلامی و شرقی چیزی نیست که اندیشمندان غرب به آن پی نبرده باشند، از این‌رو در قرون وسطی که علاقه به شناخت شرق زیاد بود، تحقیقات متکی بر روشهای اصولی در رشته‌های مختلف علوم اسلامی در غرب آغاز گشت، گرچه تمام این تحقیقات از آغاز تا امروز از دید پزشکی غربی صورت گرفته است لیکن با ثبت تاریخ علم به عنوان یک اصل مسلم در اوایل قرن حاضر خون تازه‌ای در رگهای علوم اسلامی به جریان افتاد و در نتیجه هزاران مقاله و کتاب در کشورهای مختلف در این رابطه منتشر شد. ترجمه و تصحیح کتابهای خطی موجود، نوشته شده توسط اندیشمندان و دانشمندان مسلمان، یکی از کارهای بزرگی است که به عنوان تکلیف باید سرلوحه کار مداوم قرار گیرد که خوشبختانه شاهد آن هستیم.

دانشمندان و نسخی که در رابطه با گیاهان دارویی وجود دارد

تا این اواخر قدیمی‌ترین تک نامه در فارسی در ارتباط با دارو «کتاب الادویه» (کتاب اصول خواص واقعی داروها) نگارش شده توسط ابومنصور موفق بود، که بیش از آن که به اهمیت پزشکی آن توجه شود، به آن از جهت واژه شناسی توجه شده است. این کتاب سرآغاز کارهای داروشناسی در ایران است که به عنوان سنت بیش از هزار سال دوام داشتند. در طول این قرنها کتابهای مهمهی به زبان عربی نوشته شده است. به عنوان مثال «کتاب الجمیع به القوال للقدما و المحدثین من الصباء و المتفلسین فی الدویه المفرده» (کتاب جامع در رابطه با نظرات پزشکان و فلاسفه قدیم و جدید در رابطه با داروهای ساده که توسط ابوبکر ابن سمقول اهل گوردوار به رشته تحریر درآمده است و در آن داروها به ترتیب الفبا منظم شده‌اند و تفسیر ابن‌جول جول بر دیوسکرودیس علاوه بر تک نامه آن درباره آن داروهایی که توسط دیوسکرودیس ذکر نشده‌اند. الزهراوی نیز بخشی از کتاب خود «التصریف» را به گیاهان و داروها اختصاص داده است. علاوه بر این، چیزهای درخشانی در قلمروی تاریخ به ویژه در قرون وسطی با علوم گیاه شناسی مسلمانان ارتباط دارد.

برخی از مشارکتهای مسلمانان در علوم گیاه‌شناسی

1- ابوحنیفه الدنیا وری (وفات سال 282 هجری). کتاب النبات.
2- ابوجعفر محمد- و احمد القفیکی (وفات سال 561 هجری). «ادویه مفرده» (کتاب داروهای ساده) به واسطه توضیحات دقیق داروهای گیاهی و غنای اطلاعاتی منحصر به فرد است. و از نظر بسیاری قابل توجه‌ترین کتاب بویژه درباره گیاهان دارویی است.
3- ابن الرومیا (وفات سال 638 هجری) تفسیر اسماء المفرده من کتاب دیسکوریدوس؛ مقاله فی ترکیب الادویه- کتاب الرحلا- در این کتاب نویسنده به توصیف گیاهان دارویی که خود مشاهده نموده پرداخته است.
4- ابن البیطار (وفات سال 646 هجری)، الجمیع المفردات الادویه الاغذیه، کتاب المغنی فی الادویه المفرده. حدود 1400 دارویی که منشأ گیاهی، حیوانی یا معدنی دارند را به فهرست درآورده است.
5- ابن ابی‌ربیع (وفات سال 268 هجری) عیون الابناء فی الطبقات الاطباء
6- داود الانتاکی (وفات سال 1008 هجری) تذکره الکتاب الاویه المجرب
7- ابوریحان بیرونی (443-362 هجری) کتاب السیرانه فی الطب- گردآوری وسیع دانش داروشناسی مربوط به 850 دارو برگرفته از منابع معتبر همراه با اسامی داروها به چندین زبان.
8- رازی (320-250 هجری) دائرةالمعارف پزشکی «الحاوی» شامل منابع تحقیقی و توصیفی درباره گیاهان دارویی ساده.
9- ابن‌سینا (428-371 هجری) «قانون» شامل بخش مشخصی درباره داروهای گیاهی ساده است، با این حال هر جایی که مداوای مرضی را متذکر شده، از گیاهان دارویی به عنوان دوای هر دردی اسم برده است. بخش هفتم «طبیعت» (فلسفه طبیعی) از کتاب «شفاء» گیاهان به طور مبسوطی از نقطه نظر فلسفی و علمی بررسی شده‌اند.
10- ابن وحشیه (نیمه اول قرن دهم) کشاورزی، درباره کشاورزی قدیم است که تأثیرات بسزایی بر روی نویسندگان بعدی داشت.
11- ابوسعید السماعی (قرن هشتم) کتاب النبات و الشجر (کتاب گیاهان و درختان) که در این کتاب اطلاعاتی راجع به ریخت‌شناسی، خواص و همچنین اسامی آنها داده شده است.
اخوان الصفا (قرن دهم هجری) یکی از مقالاتشان را راجع به ریخت‌شناسی، منشأ و نحوه رشد گیاهان و همچنین نامگذاری قسمتهای مختلف آنها و محل آنها در کل جهان اختصاص دارد.
12- ابن بجاج (قرن یازدهم) که به عنوان چهره برجسته در علوم گیاه شناسی مطرح بوده و دو کتاب در این موضوع به رشته تحریر درآورده است بنامهای کتاب التجربتین (کتاب دو تجربه) که به خواص پزشکی گیاهان پرداخته و «کتاب فی النبات» (کتاب گیاهان) که به فیزیولوژی گیاهان می‌پردازد.
13- ابن‌عوام (اواخر قرن دوازدهم) تک نامه‌ای برجسته درباره کشاورزی تحت عنوان «کتاب الفلاحه» نوشته که درباره 585 گیاه و نحوه کاشت بیش از 50 درخت میوه مختلف را در آن توضیح می‌دهد.

کتابهای خطی درباره داروهای گیاهی

در مجموع این عنوان موضوعات زیادی همچون، مواد دارویی، داروهای خام، طبقه‌بندی یا تشخیص و تعیین هویت (شناخت دارویی)، داروشناسی، پراکندگی جغرافیایی، همچنین بدست آوردن این گیاهان از منابع مختلف یا از طریق کاشت را در برمی‌گیرد. مسلمانان نه تنها سهم بسزایی در فهرست نگاری مجموعه گیاهان دارویی مناطق مختلف داشته‌اند، بلکه تجربیات جدیدی در چگونگی مداوا و درمان به دانش موجود آن زمان بویژه قرون وسطی افزوده‌اند.
بر طبق برخی تخمین‌های محتاطانه تعداد کتابهای خطی یا گردآوری شده‌ی مسلمانان در سده‌های میانی بالغ بر سه میلیون می‌شود، که در پهنه گیتی پراکنده‌اند. برای مثال در قاهره، استانبول، حیدرآباد، لندن لاپزیک، لایدن، برلین، کلکته، پاتنا، بودلایان، بیبلیوتک ناسیوناله و در مجموعه‌های ویژه شخصی افراد مختلف. این نسخ خطی بیشتر به زبان فارسی و عربی بوده که در بین آنها اکثر نسخ خطی مربوط به علوم زیست شناسی (بیولوژی) سده‌های میانه هستند. برخی از این کتب که به صورت عکس به وسیله انستیتوی تاریخ علوم و تحقیقات پزشکی منتشر شده در ضمیمه شماره 1 آمده است.

نسخ خطی بیت الحکمه (کتابخانه‌ی دانشگاه همدرد)

این بخش حاوی بیش از 118 کتاب خطی بوده که بیشتر آنها شاهکارهای مسلمانان در زمینه‌های پزشکی و داروسازی هستند. بنیاد همدرد پاکستان راهنمایی برای این نسخ خطی تحت عنوان «فهرست توضیحی مخطوطات کتابخانه همدرد» چاپ کرده است. اولین جلد آن حاوی نسخ خطی مربوط به پزشکی است که به زبان اردو «توسط فضل الله فاروقی نروی» در سال 1981 گردآوری شده است که در آن نسخ خطی به طور خلاصه شرح داده شده است. فهرستی از این نسخ خطی در ضمیمه 2 ارائه شده است. راهنمای دیگری از نسخ خطی موجود فارسی در کتابخانه بیت الحکمه توسط مؤسسه ایرانی- پاکستانی مطالعات فارسی به چاپ رسیده است. این راهنما مقدمه‌ای بر 150 کتاب خطی درباره‌ی خطی است که دیگر نیز هست. این فهرست 590 کتاب خطی درباره 36 موضوع خطی است که دیگر نیز هست. این فهرست کتابهای خطی در سال 1988 توسط سید خیضره1. نوشاهی در کتابخانه بنیاد همدرد تهیه شده است وی با تجربه تصحیح و نشر آثار، همدرد را دارد. متن و ترجمه تصحیح شده «کتاب الصیدنه» بیرونی که شامل اطلاعاتی درباره چند صد داروی مورد استفاده در نظام پزشکی یونانی- عربی می‌باشد، را چاپ نموده است. در بیت الحکمه، مرکز تحقیقات آموزشی و ترجمه تأسیس شده و تسهیلاتی برای تحقیق و تحصیلات تکمیلی واحد تحقیقات که متشکل از اندیشمندان مشهور بین‌المللی است دانشگاه همدرد برای فعال کردن تحقیق و ترجمه کتابهای خطی بعنوان تلاشی آکادمیک بویژه به منظور شناخت و مشخص کردن نقش مسلمانان در علوم پزشکی و گیاه شناسی و همچنین تحقیق و نشان دادن نقش برتر اندیشمندان مسلمان در علوم نظری علاوه بر نقش آنها در علوم طبیعی و علوم کاربردی برنامه‌ریزی نموده است.

بخش آخر:

در طول قرون، پزشکی یونانی- عربی که عمدتاً براساس استفاده از داروهای گیاهی برای تسکین بیماریها بود، همراه با زمان تکامل یافته است، مسلمانانی که به این نظام عمل می‌کردند نه تنها از مواد دارویی که در هر یک از تمدنهای باستانی استفاده می‌شد بهره می‌جستند بلکه در تألیف در زمینه این هنر درمانی و این ثروت گیاهی- پزشکی مشارکت داشتند که بعنوان گنجینه‌ای برای نسلهای آتی برجای مانده است. به منظور تحقق به هدف «سلامتی برای همه» تا سال 2000 باید از دانش ارائه شده توسط دانشمندان مسلمان در زمینه علوم گیاهی استفاده کنیم. کار بر روی این کتابهای خطی، مقام والای این دانشمندان را به جهانیان آشکار خواهد کرد و می‌تواند از یک طرف فصل جدیدی را در تاریخ علوم پزشکی- گیاهی و از طرف دیگر در زمینه کار تصحیح و ترجمه کتابهای خطی برای نسلهای آینده باز نماید. باری نیاز مبرمی به تصحیح و نشر تمامی چنین نسخ خطی، بویژه آن کتابهایی که در موزه‌ها، کتابخانه‌ها و مجموعه‌های شخصی هستند وجود دارد، تا مورد استفاده اندیشمندان و دانشمندان علاقه‌مند به اسلام هستند قرار بگیرند.
بنابراین، با توجه به موضوع مورد بحث و برای اطلاع دانش پژوهان به ویژه آنهائی که در رابطه با تاریخ علم و پزشکی فعال هستند، مایلیم مسائلی را که برای حفظ و انتقال میراث نوشتاری گذشتگان برای آیندگان از اهمیت والایی برخوردار هستند پیشنهاد کنم:
1- گردآوری کتب خطی
2- تهیه راهنما از کتب خطی
3- ترجمه، تصحیح و نشر کتب خطی
4- بهبود روشها و تکنیکهای حفظ کتب خطی
5- توزیع گسترده و تبادل اطلاعاتی درباره کتب خطی (بین مراکز علمی مختلف)

ضمیمه (1)

برخی از کتابهای نگارش شده و گردآوری شده در قرون وسطی همانگونه که توسط مؤسسه تاریخ پزشکی ارائه شده است.
کتابهای خطی موجود در کتابخانه دانشگاه هموار: «بیت الحکمه»

ردیف

عنوان

نویسنده گردآوردنده

زبان

سال گردآوری

1

اظهارالطب

هازاری اسریمال

فارسی

--

2

اکمل الصناعه

کاظم الطبیب

عربی

--

3

بدیع التحریر و بیضاعت الاحیاء

رحم علی‌خان

فارسی

1214

4

تتمه بدیع  التحریر و بیضاعت الاطباء مطلق الهیات

نصرالدین

فارسی

1863

5

ترجمه فارسی همیات قانون

ناشناس

فارسی

--

6

تفسیر مقاله الثانیه کتاب جالینوس

اوجدبن الفضل الحسن

عربی

--

7

خداقت محان المعروف به قانون العلاج

سیدمحمد سجاد مجانی

فارسی

--

8

حال المجاز

کمال‌الدین محمد اقسارایی

عربی

1293 هجری

9

حال المجاز

کمال‌الدین محمد اقسارایی

عربی

992 هجری

10

دستور العلاج

سلطان علی طبیب خراسانی

فارسی

--

11

دستورالفصد

محمد ابوالفضل بیگ

فارسی

1311 هجری

12

دستورالفصد

محمد ابوالفضل بیگ

فارسی

--

13

رساله تحقیق الهیات

ناشناس

فارسی

--

14

رساله تدبیر الفصد

نیازعلی خان امروهاوی

اردو

--

15

رساله قاروره و نبض منظوم

کمال

فارسی

1261 هجری

16

ریاض الفواید

محمدامان

فارسی

1157 هجری

17

ویژه الکمالات

ناشناس

عربی

1119 هجری

18

شرح رساله کبریات بقراط

ناشناس

عربی

--

19

شرح الکتاب الربیع من کتب قانون ابن‌سینا

علاء الدین بن  الهصنم

عربی

--

20

شرح کلیات قانون

ناشناس

فارسی

--

 

ردیف

عنوان

نویسنده گردآوردنده

زبان

سال گردآوری

21

شرح مجاز نفیسی

برهان الدین نفیس ابن ایوز

عربی

1269 هجری

22

طب قادری

المبداء بن شیخ قطب الدین

فارسی

--

23

قانون

ابن سینا

عربی

--

24

قانون

ابن سینا

عربی

--

25

قانون

ابن سینا

عربی

--

26

قانون

ابن سینا

عربی

--

27

قانون (کتاب سودا)

ابن سینا

عربی

--

28

کفایه مجاهدیه یا کفایه منصوری

منصوربن محمدبن احمد

فارسی

1200 هجری

29

کفایه مجاهدیه یا کفایه منصوری

منصوربن محمدبن احمد

فارسی

--

30

کفایه مجاهدیه یا کفایه منصوری

منصوربن محمدبن احمد

فارسی

1218 هجری

31

کفایه مجاهدیه یا کفایه منصوری

منصوربن محمدبن احمد

فارسی

1219 هجری

32

کفایه مجاهدیه یا کفایه منصوری

منصوربن محمدبن احمد

فارسی

--

33

مجمع الجوامع

ناشناس

عربی

--

34

المغنی فی شرح المجاز یا سدیدی

سدیدالدین ابن ضیاء الدین

عربی

--

35

المغنی فی شرح المجاز یا سدیدی

سدیدالدین ابن ضیاء الدین

فارسی

--

36

مفرح القلوب

محموداکبر ارزانی

فارسی

--

37

مفرح القلوب

محموداکبر ارزانی

فارسی

1210 هجری

38

مفرح القلوب

محموداکبر ارزانی

فارسی

1204 هجری

39

مجاز القانون الطب

علاء الدین بن نفیس

عربی

--

40

وافیه

ناشناس

فارسی

--

41

وافیه

ناشناس

فارسی

1094 هجری

42

رساله نبض قاروره

برات علی میانجی

فارسی

--

43

اختیارات بدیعی

زین الدین عطار شیرازی

فارسی

--

44

اصول التراکیب اصول ترکیب الادویه

نجیب‌الدین‌ایوب حمید سمرقندی

عربی

--

45

الفاظ الادویه

نورالدین محمدبن عبدالله شیرازی

فارسی

--

46

الفاظ الادویه

نورالدین محمدبن عبدالله شیرازی

فارسی

--

ردیف

عنوان

نویسنده گردآوردنده

زبان

سال گردآوری

47

الفاظ الادویه

نورالدین محمدبن عبدالله شیرازی

فارسی

1242 هجری قمری

48

بحرالجواهر فی خال اللغات الساعر

محمدبن یوسف طبیب هراوی

عربی

--

49

بحرالجواهر فی خال اللغات الساعر

محمدبن یوسف طبیب هراوی

عربی

--

50

تألیف شریف

حکیم محمد شریف خان

فارسی

1241 هجری

51

تحفة الاسافیه فی صناعه الادویه

انوار احمد اشرافی

اردو

--

52

تحفة المومنین با تحفة حکیم مؤمن

مؤمن بن محمدزمان حسینی

فارسی

1188 هجری

53

تحفة المومنین با تحفة حکیم مؤمن

مؤمن بن محمدزمان حسینی

فارسی

--

54

تحفة المومنین با تحفة حکیم مؤمن

مؤمن بن محمدزمان حسینی

فارسی

1231 هجری

55

تحفة المومنین با تحفة حکیم مؤمن

مؤمن بن محمدزمان حسینی

فارسی

1233 هجری

56

رساله خواص الجواهر

حکیم محمدشریف خان

فارسی

1265 هجری

57

ریاض الادویه

یوسف بن محمد یوسفی

فارسی

--

58

ریاض الادویه

یوسف بن محمد یوسفی

فارسی

--

59

علاج الامراض المعروف با قرابادین دهلاوی

حکیم محمدشریف خان

فارسی

--

60

قرابادین نسفایی

مظفربن محمدالحسین الشفایی

فارسی

1262 هجری

61

قرابادین نسفایی

مظفربن محمدالحسین الشفایی

فارسی

--

62

قرابادین علوی خان

علوی خان میر محمدهاشم

فارسی

--

63

قرابادین قدری

محمداکبر ارزانی

فارسی

--

64

قرابادین قدری

محمداکبر ارزانی

فارسی

1269 هجری

65

قرابادین قدری

محمداکبر ارزانی

فارسی

1899 هجری

66

قرابادین قدری

محمداکبر ارزانی

فارسی

--

67

قرابادین معصومی

معصوم بن عبدالکریم

فارسی

1649 هجری

68

کتاب الادویه المفرده

--

فارسی

1223 هجری

69

الم کباب اشاهبه

--

عربی

--

70

اغراض الطب

ابوابراهیم اسماعیل جرجانی

فارسی

1197 هجری

71

اکسیر اعظم

عبدالعزیزبن احمدبن حمید مولتانی

عربی

--

72

تألیفات حکیم ممتاز الدین بدایونی

حکیم ممتازالدین بدایونی

اردو

--

ردیف

عنوان

نویسنده گردآوردنده

زبان

سال گردآوری

73

تجربیات حکیم خلیفه رحمت اله مارهراوی

خلیفه رحمت اله مارهراوی

فارسی

--

74

تذکره الکحالین

عیسی بن علی الکحال

فارسی

--

75

ترویج الرواح من علل الاشباح

لطف اله المصری

عربی

--

76

ترویج الرواح من علل الاشباح

لطف اله المصری

عربی

--

77

جمیع الفواید یا طب یوسفی

محمدبن یوسف یوسفی

فارسی

1166 هجری

78

جمیع الفواید یا طب یوسفی

محمدبن یوسف یوسفی

فارسی

1250 هجری

79

جمیع الفواید یا طب یوسفی

محمدبن یوسف یوسفی

فارسی

--

80

جمیع الفواید یا طب یوسفی

محمدبن یوسف یوسفی

فارسی

--

81

جمیع الفواید یا طب یوسفی

محمدبن یوسف یوسفی

فارسی

1244 هجری

82

جواهر المفردات

ناشناس

فارسی

--

83

چراغ العلاج

حکیم الله دین

فارسی

--

84

الحاوی فی التداوی

محمدبن ضیاءالدین شیرازی

عربی

939 هجری

85

حدود الامراض

محمداکبر ارزانی

عربی

1232 هجری

86

حدود الامراض

محمداکبر ارزانی

عربی

--

87

حدود الامراض

محمداکبر ارزانی

عربی

--

88

خلاصه بینایی

حکیم بینا ابن حسن

فارسی

--

89

خلاصه الکفایه

ناشناس

فارسی

--

90

غیرالتجارب

خیراندیش خان

فارسی

--

91

غیرالتجارب

خیراندیش خان

فارسی

--

92

غیرالتجارب

خیراندیش خان

فارسی

1275 هجری

93

دستورالعلاج یا اکسیر اعظم

محمداعظم خان

فارسی

--

94

دستورالاعمال

حکیم عبدالفتاح

فارسی

1255 هجری

95

رساله جدری الحصبه

درویش علی

عربی

--

96

رساله در امراض مختلفه

محمد قطب الدین

فارسی

1877 میلادی

97

رساله در علاج زخم

ناشناس

فارسی

--

98

رساله در حیفا

اصغر حسین

فارسی

1262 هجری

ردیف

عنوان

نویسنده گردآوردنده

زبان

سال گردآوری

99

ستاح ضروریه

درویش خان

فارسی

--

100

شفیع العجاء

حبیب اله نورالدین التوفی

فارسی

--

101

شرح الاسباب و العلامات

نفیس‌بن ایوزالطبیب الکرمانی

عربی

--

102

شرح معالجات القانون

علاء الدین ابن نفیس

عربی

--

103

شفاء العلیل

محمد حسام الدین

فارسی

1214 هجری

104

شفاء الاقسام و دواء الاعلام

خضربن علی بن الخطیب

عربی

1866 میلادی

105

شفاء المریض

محمد نورعلم

فارسی

1874 میلادی

106

طب اکبر یا طب اکبری

محمداکبر ارزانی

فارسی

1874 میلادی

107

طب اکبری

محمداکبر ارزانی

فارسی

--

108

طب برخوردار یا بیاض برخوردار

برخوردار

فارسی

--

109

طب پیر

پیر

فارسی

1369 هجری

110

الطب الجدید الکیمیایی

صالح بن نصراله الجلی

عربی

--

111

طب شهاب یا شفاء المریض

شهاب‌الدین‌نکوری ابن‌عبدالکریم

فارسی

1163 هجری

112

طب شهاب یا شفاء المریض

شهاب‌الدین‌نکوری ابن‌عبدالکریم

فارسی

--

113

طب شهاب یا شفاء المریض

شهاب‌الدین‌نکوری ابن‌عبدالکریم

فارسی

--

114

علاج فیل

ناشناس

اردو

--

115

علاجات داراشکوه یا طب داراشکوه

نورالدین محمدبن عبدالله شیرازی

فارسی

--

116

عین الحیات

مبارک مجیر

فارسی

--

117

نحنی و مونا

ابومنصور الحسین القمری

عربی

1283 هجری

118

فواد الفواد

شیخ طاهر

فارسی

1838 میلادی

119

فواد الفواد

شیخ طاهر

فارسی

--

120

فواید اخیار یا فواید یوسفی

یوسف بن محمد یوسفی

فارسی

1248 هجری

121

قوانین العلاج

محمد علوی خان

فارسی

1247 هجری

122

کتاب تدبیر الهیلاء و الاطفال

احمدبن محمد یحیی البلدی

عربی

--

123

لوامیع الشباریه فی علاج البشریه

حسین بن عبداله الحسن الشبارالنظمی

فارسی

1311 هجری

ردیف

عنوان

نویسنده گردآوردنده

زبان

سال گردآوری

124

مجریات اطباء

محمد ضیاء الحق فاروقی

فارسی

1296 هجری

125

مجریات اکبری

محمداکبر ارزانی

فارسی

1232 هجری

126

مجریات اکبری

محمداکبر ارزانی

فارسی

--

127

مجریات اکبری

محمداکبر ارزانی

فارسی

--

128

مجریات اکبری

محمداکبر ارزانی

فارسی

--

129

مجریات بهیا

حافظی

فارسی

1282 هجری

130

المرکبات العشاقیه و مجریات و نکات العشاقیه

محمداسحق

فارسی

--

131

مطب خرد

عبدالرحیم

فارسی

1322 هجری

132

معالجات نبوی

غلام امام

فارسی

1269 هجری

133

معالجات نبوی

غلام امام

فارسی

--

134

مفتاح الحکمة (منظوم)

درویش محمد ایمن‌آبادی

فارسی

1213 هجری

135

مفتاح الحکمه (منظوم)

درویش علی ایمن‌آبادی

فارسی

1227 هجری

136

مفتاب الکنوز و تبیان الرموز

عبدالعزیز احمدبن حمید

عربی

--

137

مفردات نامی

محمود معصوم بن سید صفایی الحسینی

فارسی

--

138

مفید عام

شیخ محمد عبداله

فارسی

--

139

منابع افضلیه

علی افضل بن محمدامین قزوینی

فارسی

--

140

میزان الطب

محمداکبر ارزانی

فارسی

1188 هجری

141

میزان الطب

محمداکبر ارزانی

فارسی

1211 هجری

142

میزان الطب

محمداکبر ارزانی

فارسی

1218 هجری

143

منتخب الامباء

عبداله کریم خان

فارسی

--

144

خیرالتجارب

خیراندیش خان

فارسی

--

145

خیرالتجارب

خیراندیش خان

فارسی

--

146

منافع حیوانات

ناشناس

فارسی

--

147

رساله کبریه

بقراط مترجم حنین ابن اسحق

فارسی

148

قانونچه

محمدبن محمود جغمینی

عربی

1309 هجری

ردیف

عنوان

نویسنده گردآوردنده

زبان

سال گردآوری

149

طب جدید الوپاتی

امام علی

اردو

54-1853 میلادی

150

مثنوی رموز العارفین

حسن

اردو

--

151

لذات النساء

ضیاء الدین بخشی

فارسی

--

152

بیاض

ناشناس

فارسی

--

153

دلایل نبض (منظوم)

شیخ پیرمحمد

فارسی

--

154

دلایل البول (منظوم)

پیرمحمد

فارسی

--

155

رساله کبریه

بقراط (مترجم ناشناس)

فارسی

--

156

مجموعه وسایل یوسفی

یوسف ابن محمدالطبیب الهراوی

فارسی

--

157

قصیده در حفظ صحت بدن

ناشناس

فارسی

--

158

جمیع الفوائد (منظوم)

ناشناس

فارسی

917 هجری

159

دلایل النبض

ناشناس

فارسی

942 هجری

160

دلایل البول

ناشناس

فارسی

942 هجری

161

فواید الاخبار

ناشناس

فارسی

913 هجری

162

رساله مأکول و مشروب (منظوم)

ناشناس

فارسی

--

163

سقه ضروریه

ناشناس

فارسی

--

164

منتخب الامباء

عبدالکریم اله

فارسی

--

165

مفتاح الطب

ابوالفرج علی‌بن الحسن‌بن‌هندو

عربی

--

166

رساله برء الساعه

محمدبن زکریای رازی

عربی

--

167

مفتاح الکنوز و صباح الرموز

محمد مظهرعلی

عربی

--

168

مسائل حنین بن اسحاق

حنین ابن اسحاق

عربی

--

169

جوامع کتاب جالینوس فی البول

ناشناس

عربی

--

کتب و دستنوشته‌ی خطی که دارای عنوان نبوده‌اند در اینجا ذکر نشده‌اند. تعداد کتب خطی در طی زمان پیوسته در این کتابخانه در حال افزایش است.
منبع مقاله :
گروهی از نویسندگان، (1394) مجموعه مقالات کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران، چاپ دوم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان