ماهان شبکه ایرانیان

خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت چهارم)؛ فراری ۳۰۸ GTB

چند بار فراری را با ماشین رالی دیده‌اید؟ احتمالا هرگز! چراکه همیشه این خودروساز پرادعای ایتالیایی را با سوپراسپرت‌های قرمزرنگ بعضا چند میلیون دلاری دیده‌ایم و شناسنامه‌ی آن را با ماشین‌هایی مثل انزوفراری، کالیفرنیا، F۴۰ و ۲۵۰ GTO می‌شناسیم.

خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت چهارم)؛ فراری 308 GTB
خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت چهارم)؛ فراری 308 GTB

چند بار فراری را با ماشین رالی دیده‌اید؟ احتمالا هرگز! چراکه همیشه این خودروساز پرادعای ایتالیایی را با سوپراسپرت‌های قرمزرنگ بعضا چند میلیون دلاری دیده‌ایم و شناسنامه‌ی آن را با ماشین‌هایی مثل انزوفراری، کالیفرنیا، F40 و 250 GTO می‌شناسیم.

با این حال، فراری در طول تاریخ بصورت انگشت شمار با خودروی رالی هم ظاهر شده که امروز نظرتان را به هیجان‌انگیزترین ساخته‌هایش جلب می‌کنیم؛ فراری 308 GTB Group B.

 

گروه B

همان‌طور که پیش از این هم گفته بودیم، گروه B نام یکی از سری مسابقات رالی است که از سال 1982 تا 1986 میلادی برگزار شد. فراری برای این مسابقات از مدل ویژه‌ی 308 GTB Group B رونمایی کرد. این ماشین DNA خودش را از مدل 308 GTB گرفته است.

 

فراری 308

فراری در سال 1975 از مدل جدیدی به اسم 308 رونمایی کرد. این ماشین در دو کلاس برلینتا (کوپه) و تارگا تاپ (نیمه-روباز) طراحی و تولید شد. مدل برلینتا با کد 308 GTB و تارگا با کد GTS معرفی و عرضه شد. این خودروی چراغ مخفی 10 سال روی خط تولید فراری قرار گرفت و سرانجام در سال 1985 میلادی توقف تولید شد. البته پیش از توقف تولید، اتفاق جالبی افتاد که آن هم ساخت مدل ویژه‌ی رالی بود.

 

استارت ساخت مدل رالی

در سال 1983، فراری تصمیم به ساخت مدل رالی 308 گرفت. درنهایت 4 دستگاه از این ماشین ساخته و راهی مسابقات موتوراسپرت آن زمان شد. فراری در مدل مخصوص رالی، تغییراتی را در روح و جان 308 ایجاد کرد. مثلا فراری از پنل‌های فایبرگلاس در این خودرو استفاده کرد تا اضافه شدن وزن 150 کیلوگرمی اضافه در طراحی این نسخه را جبران کند. این ماشین در مسابقات ایتالیا و اسپانیا موفقیت‌های خوبی را ثبت کرد و توانست عنوان قهرمانی مسابقه‌ی اسپانیا 1984 و دو دوره از مسابقات رالی سیلیکان را کسب کند. در سال 1984 این خودرو توانستن 6 بار قهرمان شود و در کانون توجهات خودرودوستان و رسانه‌های خودرویی قرار بگیرد.

 

قلب تپنده

فراری 308 GTB گروه B به یک پیشرانه‌ی 3 لیتری یا بهتر است بگوییم، 2927 سی‌سی مجهز شده بود تا بتواند حداکثر توان 310 اسب‌بخار را در 8000 rpm تولید کند؛ این یعنی به ازای هر لیتر، 106 اسب‌بخار توان خالص. البته در گزارش‌ها آمده که خروجی قدرت 300 اسب‌بخار برای مسابقات هم عملی بوده ولی قاعدتا، این اطلاعات هیچ‌وقت توسط خودروساز تایید و تکذیب نشدند.

باید درنظر داشته باشید که این موتور 8 سیلندر خورجینی، تنفس طبیعی بود تا بدون هیچ سیستم پرخوران قادر به تولید این توان باشد. فراری هم‌چنین یک گیربکس 5 سرعته‌ی دستی را درنظر گرفت تا خروجی موتور را به چرخ‌های عقب منتقل کند.

درنهایت، دهه‌ی 80 میلادی را می‌توان دوره‌ی طلایی مسابقات رالی دانست؛ زمانی که خودروسازها تمام تلاش خود را به کار می‌گرفتند تا با نوآوری، رسیدن به اوج مهندسی و به تصویر کشیدن چهره‌های دلنشین، ماشین‌های بی‌نظیری خلق کنند که بعد از چند دهه، هنوز فراموششان نکرده‌ایم.

منبع: TopGear

0
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان