گیاهی به نرمی مخمل!

بنفشه آفریقایی، این گیاه مجلل، سال‌هاست که راه خود را به خانه‌های ما باز کرده. این گیاه زیبا نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا جز محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است! اما راه درست پرورش آن را می‌دانیم؟

گیاهی به نرمی مخمل!

بنفشه آفریقایی، این گیاه مجلل، سال‌هاست که راه خود را به خانه‌های ما باز کرده. این گیاه زیبا نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا جز محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است! اما راه درست پرورش آن را می‌دانیم؟

 

اما چرا این گیاه تا این حد محبوب است؟ خب دلایل محکمی برای محبوبیتش وجود دارد! این گیاه به هم فشرده و آرام رشد چند بار در سال گل می‌دهد و انواع گونه‌های آن در رنگ‌ها و شکل برگ‌های مختلف موجود است. بنفشه آفریقایی گاهی به عنوان گیاهی با توقع بالا و نیازمند مراقبت زیاد، خوانده می‌شود اما شما گول این شهرت اشتباه را نخورید! این گیاه نگهداری بسیار آسانی دارد و بر خلاف باور عمومی حتی بی‌توجهی شما را هم تاب می‌آورد. بنفشه آفریقایی گیاهی مخصوص درون خانه است و در صورت فراهم شدن نیازهای اندکش به خوبی رشد می‌کند و برای‌تان گل می‌دهد! با مقداری تمرین و تجربه، می‌توان بنفشه را تقریبا در تمام طول سال وادار به گل دهی کرد!

شرایط رشد

– نور

بنفشه آفریقایی به مکانی روشن با نور غیر مستقیم نیاز دارد. نور مستقیم عوارضی مانند کم رنگ شدن برگ‌های گیاه به وجود می‌آورد پس در صورت مشاهده کم رنگی گیاه، بنفشه را به مکانی کم نور تر منتقل کنید. بسیاری از پرورش دهندگان بنفشه آن را در زیر نور فلورسنت پرورش می‌دهند. اگر فکر می‌کنید در خانه نور کافی ندارید و می‌خواهید گیاه‌تان را در زیر لامپ‌های فلورسنت پرورش دهید، لامپ را در فاصله 30 تا 40 سانتی متری از برگ‌های گیاه نصب کنید.

– آبیاری

همانطور که می‌دانید یکی از خاص ترین موارد نگهداری بنفشه آفریقایی نحوه آبیاری آن است. در هنگام آبیاری آب نباید با برگ‌های گیاه تماس پیدا کند در غیر این صورت برگ‌ها قارچی شده و می‌پوسند. برای این منظور بنفشه را اغلب از پایین آبیاری می‌کنند. به این صورت که زیر گلدانی گیاه یا ظرفی اندکی گود را در زیر گلدان قرار می‌دهند، ظرف را پر از آب می‌کنند و آب از طریق سوراخ‌های زهکش گلدان به داخل خاک راه می‌یابد و خاک آن را جذب کرده و در اختیار گیاه قرار می‌دهد. گلدان را به مدت 30 تا 40 دقیقه در زیر گلدانی پر از آب نگه دارید تا خاک فرصت جذب آب را داشته باشد. بعد از این مدت آب باقی مانده در زیر گلدانی را خالی کنید و آن را دوباره زیر گلدان قرار دهید تا آب اضافی خاک خارج شود. هرگز اجازه ندهید بعد از آبیاری آب در زیر گلدانی بماند در غیر این صورت ریشه‌های گیاه می‌پوسند. ممکن است گیاه تشنه باشد و مجبور شوید زیر گلدانی را چند بار پر کنید.

برای آبیاری از آب بدون کلر و هم دمای محیط استفاده کنید.

– دما

بنفشه در دمای معمول خانه به خوبی زندگی می‌کند. این گیاه دماهای پایین را دوست ندارد. مراقب باشید که گیاه در معرض بادهای سرد قرار نگیرد.

– خاک

خاکی با زهکشی خوب، خاک مناسب بنفشه آفریقایی است. خاکی با زهکشی نامناسب به پوسیدگی ریشه‌ها می‌انجامد و در نتیجه برگ‌ها شروع به افتادن می‌کنند. پس همیشه مراقب باشید که خاک گیاه، آب اضافی را زمان زیادی نگه ندارد.

– کود دهی

انواع کودهای مخصوص بنفشه آفریقایی در بازار موجود است. یکی از بهترین آنها را انتخاب کنید و طبق دستور روی بسته، گیاه را کود دهی کنید.

تکثیر

تکثیر بنفشه آفریقایی از دو روش قلمه برگ و کاشت گیاهچه قابل انجام است. گیاهان بالغ بعد از مدتی شروع به تولید گیاهچه می‌کنند. اجازه دهید گیاهچه‌ها اندکی رشد کنند سپس به وسیله تیغ یا چاقویی تیز آنها را از گیاه مادر جدا کنید و در گلدانی کوچک بکارید. جدا شدن گیاهچه‌ها از گیاه مادر، به گل دهید بیشتر گیاه کمک می‌کند.

برای تکثیر از طریق قلمه برگ، یکی از برگ‌های بالغ گیاه را با کمی از دم برگ، از گیاه جدا کنید و در خاک یا آب ریشه دارش کنید.

تعویض گلدان

بنفشه آفریقایی در گلدان‌های کوچک عملکرد بهتری دارد پس گلدان گیاه را فقط در صورت لزوم تعویض کنید. برای تعویض گلدان چند ضربه آرام به گلدان بزنید و گیاه را از داخل آن به آرامی خارج کنید و در گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی بکارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان