موسسه یوروانکپ اخیرا نتایج ارزیابی گروهی از خودروها را منتشر کرده است. بر این اساس نسل دوم داچیا داستر که تاکنون نمایش قابل قبولی در بخش فنی و کیفیت سواری داشته، توانسته سه ستاره ایمنی از این موسسه دریافت کند.
این شاسی بلند اقتصادی و ارزان قیمت در بخش حفاظت از سرنشینان (چه بزرگسال، چه خردسال) عملکرد متوسطی داشته و امتیازهایی را از دست داده است. مشکل بزرگ داستر به ناتوانی در حفاظت کامل از سر راننده در برخوردهای روبرو و عملکرد نه چندان مناسب در محافظت از کلیه سرنشینان در ضربات از پشت که تحمیل فشار زیاد به گردن و سر را در پی دارد، مربوط می شود.
با وجود این داستر 2018 در برخوردهای کناری بسیار خوب عمل کرده و در تصادف از پهلو می تواند حفاظت مناسبی از سرنشینان داشته باشد. این خودرو به طور کلی در بحث حفاظت از سرنشینان خردسال وضعیت مطلوبی نداشته و امتیازهای زیادی را از دست داده است. با توجه به اقتصادی بودن، سیستم های کمکی راننده نیز در آن چندان تعریفی ندارند.
برخلاف داچیا داستر، کیا استینگر عملکرد خوبی در تست های یورو انکپ از خود نشان داده و موفق به دریافت امتیاز کامل یا همان 5 ستاره از این موسسه شده است.
این سدان لیفت بک کره ای که قصد دارد با قیمتی پایین تر رقبای آلمانی را به چالش بکشاند، در تمامی آیتم های مورد ارزیابی - شامل حفاظت از سرنشینان بزرگسال و خردسال، صدمات کم به عابرین پیاده و سیستم های ایمنی – بسیار خوب عمل کرده و همانند همتایان اروپایی حداکثر امتیاز ممکن را دریافت کرده است.
فیات پونتو دیگر مدلی است که اخیرا توسط یورو انکپ ارزیابی شده؛ این هاچ بک کوچک ایتالیایی به دلیل عملکرد بسیار ضعیف و افتضاحی که به بار آورده، سر و صدای زیادی به پا کرده است.
پونتو از سال 2005 بر روی خط تولید قرار دارد، به همین جهت به لحاظ تکنولوژیکی قابل مقایسه با مدل های روز نیست. این خودرو در هیچ یک از آیتم های مورد ارزیابی امتیاز قابل قبولی کسب نکرده و بدون حتی یک ستاره ایمنی باعث سرافکندگی ایتالیایی ها شده است. آنطور که اعلام شده، پونتو نخستین اتومبیلی است که بدون امتیاز، تست های یورو انکپ را ترک می کند.
نکته جالب توجه اینکه پونتو علی رغم کابین مستحکم و دارا بودن ایربگ، به دلیل نبود سیستم های ایمنی کافی نتوانسته در پیشگیری از برخورد یا کاهش شدت صدمات در لحظه برخورد از سرنشینان به خوبی محافظت کند. این مساله به وضوح گویای پیشرفت چشمگیر خودروهای اروپایی در چند سال گذشته بوده و نشان می دهد که رشد وضعیت ایمنی در صنعت خودرو چه شتاب بالایی دارد.
موضوع مهم مرتبط اینکه اگر یک خودروی اروپایی با عمر 12 ساله نمی تواند هیچ ستاره ایمنی دریافت کند، مدل هایی که با عمری نزدیک به 30 سال در خیابان ها تردد دارند، چه امتیازی دریافت نموده و از لحاظ ایمنی چه وضعیتی خواهند داشت؟
پاسخ این سوال روشن است؛ زیرا هر روز تست های تصادف واقعی در جاده ها و خیابان ها رخ می دهند. اما نکته غم انگیز اینکه در تست های یاد شده این انسان ها هستند که به جای آدمک ها نشسته و با سر و صورتی خونین و گاه با جان خویش و عزیزانشان، بدون ستاره بودن و ایمنی فوق العاده ضعیف ارابه های مرگ را اثبات می کنند. غم انگیزتر اینکه در موارد بسیاری خود این انسان ها مقصر قلمداد می شوند، چرا که به باور برخی سوار بر یکی از بی رقیب ترین خودروها در جهان هستند!