مراقبت شخصی‌ یا توجه کردن به خود، نباید با خودخواهی‌ یا خودشیفتگی اشتباه گرفته شود. تعریف دقیق آن، تلاش روزانه و آگاهانه برای حفظ تعادل بین مغز، جسم و روح ماست.  در این مطلب می‌خواهیم به باید و نباید‌هایی‌ بپردازیم که در این مسیر نقش مهمی بازی می‌‌کنند.

 

باید ها:

کمک و یاری را بپذیرید

وقتی‌ از پس کاری برنمی آیید یا توانایی‌ لازم جهت انجام آن را ندارید، حتما کمک عزیزان را بپذیرید. مستقل و متکی‌ به نفس بودن به معنای بی‌ نیاز بودن نیست. در شرایط سخت یاری اطرافیان را قبول کنید و قدردان آن باشید.

 

به میزان کافی‌ استراحت کنید

چه شاغل باشید و چه خانه‌دار، سعی‌ کنید “نه” گفتن را یاد بگیرید. زمانی‌ که خسته هستید یا استرس دارید از قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ بپرهیزید و به خواب شب خود اهمیت ویژه‌ای دهید. بین 7 تا 8 ساعت میزانیست که بدن برای تکمیل انرژی خود نیاز دارد.

 

جوری لباس بپوشید که احساس راحتی‌ کنید

 برای موفقیت، تحت تاثیر قرار دادن، به دست آوردن آنچه می‌‌خواهید لباس بپوشید. تنها چیزی که در نحوه پوشش شما اهمیت دارد این است که باعث راحتی‌ و ایجاد احساس اعتماد به نفس شود. به تقلید از روی مدی یا صرفا زیبایی‌ لباس‌ها چیزی انتخاب نکنید و نپوشید. سبک خود را داشته باشید.

 

گریز‌هایی‌ بزنید

تحت هر شرایطی، در اوج درگیری ها، مشکلات و فشار‌های زندگی‌ زمانی‌ را برای گریز زدن کنار بگذارید. مثلا برای خوردن یک بستنی همیشه می‌‌توان فرصت ایجاد کرد که هزینه زیادی هم ندارد. ثابت شده است که بستنی خاصیت شادی آور دارد، به خصوص اگر به همراهی دوستانی شاد باشد.

 

ورزش کنید

نه تنها برای حفظ سلامتی بدن و تناسب اندام، بلکه برای روح و روان خود، حداقل هفته‌ای 3 روز نرمش، ورزش یا تن‌ آرامی (مدیتیشن) کنید. یکی‌ از بهترین روش‌ها در کنترل اضطراب، استرس و افسردگی، ورزش کردن و فعالیت جسمانی‌ است.

 

محدودیت‌ها را تعریف کنید

یاد بگیرید که نه بگویید. همیشه اطرافیان، عزیزان یا دوستانی وجود خواهند داشت که نیاز‌هایی‌ دارند. نمی‌‌توانید همیشه برای همه حاضر باشید. شاید در ابتدا به نظر شما ظالمانه باشد ولی‌ بهتر است بدانید که اگر شما خوب نباشید و روح و جسمی‌ سالم نداشته باشید، نمی‌‌توانید نه به خودتان و نه دیگران کمکی‌ بکنید.

نباید ها:

 

برای دیگران زندگی‌ نکنید.

روانشناس برجسته بورتن می‌‌گوید: اهمیت دادن به خودتان هیچ ارتباطی‌ به راضی‌ کردن دیگران ندارد. اگر مدام تحت فشار باشید و بیشتر از حد توانتان تلاش کنید تا دیگران را راضی‌ یا خوشحال کنید، خودتان با روندی تدریجی‌ ضعیف خواهید شد و در نهایت تمام تلاش‌های مضاعف شما تبدیل به وظایفتان خواهد شد.

 

در استراحت افراط نکنید.

یکی‌ از بدترین عادات این روزها، لم دادن روی مبل، تماشای سریال یا برنامه‌های تلویزیونی و دیر خوابیدن است. برای تمام کارهایتان برنامه ریزی داشته باشید و افراط نکنید. حتما به موقع بخوابید.

 

از خرید کردن به عنوان روش درمانی استفاده نکنید.

اگر شما هم اعتیاد به خرید دارید یا آن را به عنوان درمانی برای دردها و فرار از مشکلات می‌‌دانید، به هیچ عنوان مراقبت شخصی‌ مد نظرتان نیست. نه تنها از نظر مالی‌ و مخارج، بلکه بدون فکر و فقط از روی عادت خرید کردن، یک دغدغه و مشکل روحیست.

 

بیش از اندازه نخورید. 

چه در مقابل تلویزیون، چه از روی استرس و چه از روی بیکاری، غذاهای کم ارزش را نخورید. به خصوص تا جایی‌ که می‌‌توانید از شکر دوری کنید و اگر به خودتان اهمیت می‌‌دهید، تغذیه‌ای سالم داشته باشید.

 

به اسم داشتن اندام لاغر، به خودتان فشار نیاورید.

ورزش و تحرک همانطور که گفته شد می‌‌بایست در برنامه روزانه تان باشد. ولی‌ به شرطی که به سلامتی و جسم شما آسیبی‌ وارد نکند. سعی‌ کنید هدف شما از ورزش کردن تحت تاثیر قرار دادن دیگران یا داشتن اندامی مردم پسند نباشد، بلکه سلامتی و قوای خودتان باشد.

بیش از حد دوست بازی نکنید یا به تفریح نپردازید.

اگر تمام روز‌های خود را به بطالت و برای وقت گذرانی‌ یا تفریح بگذرانید، نه تنها به مرور عاداتی نه چندان سالم خواهید داشت بلکه خلاقیت، کارایی و سلامت روحی‌ خود را نیز از دست خواهید داد. برای هر چیزی برنامه‌ریزی و زمان بندی داشته باشید.

گوشه گیری نکنید.

یکی‌ از مهمترین عوامل در مراقبت شخصی‌ و اهمیت دادن به خودتان، برقراری و حفظ روابط سالم، محکم و درست است. چه در مشکلات و چه تلاطم‌های زندگی‌، خود را از آنها جدا نکنید، فاصله نگیرید و منزوی نشوید.