به یاد داشته باشید در هر مکالمه دو طرف وجود دارد و در هنر ارتباط هر دو طرف باید درست عمل کنند. برای این کار باید اصول شنونده و گوینده بودن خوب را بدانید:
وقتی نوبت شماست که گوینده باشید:
1. خط فکری ثابتی داشته باشید.
اگر فکری دارید که خود به درستی آن را تحلیل نکرده اید در مکالمه نیز این موضوع خود را نشان خواهد داد، بنابراین باید به افکار خود نظم دهید.
2. منظور خود را از حرفهایتان مشخص کنید.
3. بروید سر اصل مطلب.
4. مفید و مختصر صحبت کنید.
5. خود واقعیتان باشید.
6. مصوّر سخن بگویید. اگر فرد شنونده بتواند سخنان شما مجسم کند، فهم آن برایش آسانتر خواهد بود.
وقتی نوبت شماست که شنونده باشید:
1. با فکر و مراقبت گوش دهید.
شنونده بودن مستلزم توجه و علاقه شماست، اکثر ما فقط 25% آنچه میشنویم را به یاد میآوریم و با بالا بردن این عدد میتوان شنونده بهتری بود.
2. از چشمان خود استفاده کنید.
شما با دیدن گوینده میتوانید خیلی از احساسات را بهتر دریافت کنید بنابراین شنونده خوب باید بیننده خوبی نیز باشد.
3. نشانههای غیر کلامی افراد را ببینید. برخی از نشانه های غیرکلامی به شرح زیر است:
برخی افراد وقتی نمیتوانند موضوعی را که گوینده میگوید قبول کنند، بنابراین چشمان خود را میمالند.
برخی افراد پای خود را به زمین میزنند و وقتی به حرفی که زده میشود اعتماد ندارند.
گاهی لمس کردن انگشت شصت توسط انگشت اشاره نشان از پنهانکاری گوینده دارد.
زل زدن و پلک زدنهای مداوم نشان از تفکر فرد به آنچه گفته میشود دارد.
لبخندهای کج نشان از قلابی بودن آنها دارند.
عدم برقراری ارتباط چشمی یا نشان از خجالت دارد و یا عدم اعتماد به گوینده.
4. کار را ساده کنید.
شنونده خوب کار را برای گوینده آسان میکند و به او نشان میدهد مشتاق است حرف او را بشنود.