ماهان شبکه ایرانیان

حیدری در دیدار با رئیس انجمن مادران سربرنیتسا؛

ایران و بوسنی شرایط مشابهی را تجربه کرده اند

سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین گفت: مردم ایران شرایط، مشکلات و سختی های شما را به خوبی درک می کنند، زیرا ملت ما نیز شرایط مشابهی را در دوران جنگ تحمیلی از سوی رژیم صدام حسین تجربه کرده است.

ایران و بوسنی شرایط مشابهی را تجربه کرده اند

به گزارش خبرگزاری مهر، «منیرا سوباشیچ» رئیس انجمن مادران سربرنیتسا در دیدار با محمود حیدری سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین گفت: ایران را کشوری قدرتمند در جهان اسلامی می دانیم که مسلمانان می توانند به آن افتخار کنند، ایران در همه زمینه ها پیشرفت زیادی کرده است و خصوصاً زنان ایرانی بر خلاف تصویری که رسانه های غربی از ایران ترسیم کرده اند از جایگاه بسیار ممتازی برخوردارند.

سوباشیچ اضافه کرد: ما در بوسنی شهدای زیادی را تقدیم کردیم و جرم شهدای ما تنها این بوده که مسلمان بودند و برای استقلال کشورشان به پا خواستند. برخی به ما می گویند که چرا در محافل و دادگاه های بین المللی حاضر می شوید و علیه دیگران شکایت می کنید، اما می خواهیم صدای شهیدان را زنده نگهداریم و تا زمانی که توانی در بدن داریم در مسیر اجرای عدالت حرکت خواهیم کرد.

کادا هوتیچ معاون انجمن سربرنیتسا در این دیدار تصریح کرد: بسیاری از مادران سربرنیتسا که عموماً سن بالایی نیز دارند در آرزوی کشف یک تکه استخوان از فرزندانشان عمرشان را سپری کردند و تعدادی نیز در فراغ عزیزانشان جان دادند ولی  ما هرگز خسته نخواهیم شد و عهد کرده ایم که تا پایان عمرمان در مسیر احقاق حقوق بازماندگان شهدای سربرنیتسا از تلاش دست بر نداریم.   

وی اضافه کرد: این انجمن را تاسیس کردیم تا بتوانیم مظلومیت و کشتار فرزندان بی گناه خود را به جهانیان ثابت کنیم و به دنبال احقاق حقوق‌ بازماندگان و محکومیت قاتلان این جنایت باشیم و نشان دهیم که سازمان های بین المللی می‌توانستند از این فجایع جلوگیری کنند، اما مانع نشدند.

سفیر کشورمان نیز در این دیدار گفت: مردم ایران شرایط، مشکلات و سختی های شما را به خوبی درک می کنند، زیرا ملت ما نیز شرایط مشابهی را در دوران جنگ تحمیلی از سوی رژیم صدام حسین تجربه کرده است.

حیدری در ادامه با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی شهدای جهان اسلام که اسفند ماه سال جاری از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران در  مشهد مقدس برگزار می شود اظهار کرد: حضور جمعی از مادران شهدای بوسنیایی در این کنگره بین المللی فرصت بسیار خوبی است تا هم با مادران شهدای ایرانی و هم با مادران شهدای دیگر کشورها بیشتر آشنا شوید و تجربیات خود را تبادل کنید.

سفیر کشورمان ابراز امیدواری کرد که حضور در این کنگره ارتباط میان خانواده های شهدای بوسنیایی و ایرانی را ارتقاء داده و موجب تعمیق پیوندهای عاطفی میان دو ملت خواهد بود.

یازدهم جولای 1995 (21 تیر 74) حدود 10 هزار غیرنظامی از هراس ارتش صرب های افراطی به اردوگاه سازمان ملل متحد در سربرنیتسا پناه بردند. این محل تحت کنترل سربازان سازمان ملل بود که با تهدید نیروهای صرب همان روز منطقه را ترک کردند و هزاران مسلمان قتل عام شدند و اجسادشان در گورهای دسته جمعی دفن شد. آمار رسمی کمیته سازمان ملل  8372 شهید و مفقود الاثر را تنها در این نسل کشی به رسمیت شناخته که 570 زن و 1042 کودک نیز در میان قربانیان هستند.

در روزهای آتی اسفند ماه سال جاری به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران روز بزرگداشت شهدا و کنگره بین‌المللی شهدای جهان اسلام به مناسبت انتخاب شهر مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در این شهر برگزار خواهد شد و هیاتی از انجمن مادران سربرنیتسا و انجمن قربانیان جنگ به نمایندگی از خانواده های شهدای بوسنی در این مراسم شرکت خواهند کرد.   

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان