به گزارش ایسنا، پور سید آقایی در ششمین "همایش ملی مدیریت هوا و صدا" با اشاره به اینکه تشکیل چنین همایشهایی محل خوبی برای تبادل نظر درباره آلودگی هوا در همه کلانشهرها به ویژه تهران است، اظهارکرد: ما باید در زمینه آلودگی هوا از تجربههای کشورهای دیگر استفاده کرده و قبول کنیم که مشکلات ما منحصر به شرایط ما نیست و آلودگی هوا و ترافیک در کشورهای دیگر پیش از تهران وجود داشتهاند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باید تجارب بینالمللی در زمینه کاهش آلودگی هوا را با توجه به شرایط خاص کشور منطبق کرده و از آنها درس بگیریم تصریح کرد: قطعا بدون همفکری و استفاده از دانش جهانی به تنهایی نباید راهکارهای جدید را آزمایش کنیم.
پور سید آقایی ادامه داد: آلودگی تهران مسئلهای نیست که قابل رفع نباشد؛ بلکه با برنامه ریزی و سیاستگذاریهای درست میتوانیم آلودگی تهران را رفع کنیم.
وی با بیان اینکه آنچه که در تهران اتفاق افتاده است سهل انگاری در مقابل جان مردم است، گفت: در طول این سالها هزینههای زیادی در شهر صرف شده است و مطالعات ما نشان میدهد که اگر اندکی از این هزینهها را با اولویت در جهت رفع منابع آلودگی خرج کرده بودیم وضعیت امروز تهران بهتر بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه منابع لازم برای رفع آلودگی هوای تهران وجود دارد، تصریح کرد: مسئله مهمتر گفتمان ملی و اولویتبندی مسائل است. ما دو مشکل اساسی در تصمیم گیریها داریم. اول اینکه همه چیز را در اولویت قرار میدهیم. به طور مثال امروز آلودگی هوا در اولویت است و فردا اشتغال و تولید. بنابراین چون همه مسائل را اولویت میدانیم بودجهها را به بودجههای کوچک تقسیم کرده و در نهایت نمیتوانیم هیچ کدام از معضلات را حل کنیم.
پور سید آقایی افزود: اگر به سلامت مردم توجه میکردیم اولویتهای مناسبی برای خود انتخاب میکردیم. البته اتفاقات خوبی در گذشته برای بهبود کیفیت هوای تهران انجام شده است. از جمله آن میتوان به بهبود کیفیت سوخت در تهران اشاره کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه ضمن اشاره به برنامه چهار ساله پیشنهادی شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: در این برنامه شش پروژه برای رفع منابع تولید آلایندگی تعریف شده است. مطالعات سیاهه انتشار نشان میدهد که 70 درصد آلودگی در تهران متعلق به خودروهاست. در این برنامه به گونهای برنامه ریزی شده است که این سهم 70 درصدی خودروها ظرف چهار سال آینده به 50 درصد کاهش پیدا کند.
پورسید آقایی در ادامه اظهار کرد: پروژه چهار ساله کاهش آلودگی هوای تهران معطوف به منابع انتشار است و در مورد صنایع، نیروگاهها و محیطهای خارج از حمل و نقل برنامهای تدوین نشده است.
ادامه دارد...