ماهان شبکه ایرانیان

همه را «لولو» برد!

حجت الاسلام مهدی طائب، کارشناس حوزه دین، موضوع جن و جن گیری را در سه حوزه مهم تحلیل می کند با حجت الاسلام طائب بحث مفصلی داشتیم؛ از بحث های داغ جن سیاسی (!) تا واقعیت ها وخرافه هایی درباره جن

همه را «لولو» برد!
حجت الاسلام مهدی طائب، کارشناس حوزه دین، موضوع جن و جن گیری را در سه حوزه مهم تحلیل می کند
با حجت الاسلام طائب بحث مفصلی داشتیم؛ از بحث های داغ جن سیاسی (!) تا واقعیت ها وخرافه هایی درباره جن. اینجا شما فقط بخش دوم حرف های او را می خوانید که به جن شناسی و شایعه های اطراف آن نگاهی سیستماتیک می اندازد.
جن یکی از آن رازهای مگوی زندگی ماست؛ از همان دسته ای که همیشه قصه ترسناک شب ازهمین موجودات ساخته می شد وپای ثابت داستان های ترسناک دوران کودکی بود؛ یک نوع «لولو»! همان لولویی که همیشه با نام وحشتناکش آن را می خوانند وشده بود قهرمان داستان های جن و پری. «الهی آل (گویا نوعی جن است) تو را ببرد!»، «طرف جنی شده بود»، «آهای جن بو داده....» و.... همه اینها داستان هایی است که درمورد جن ساخته شده. زندگی جن همیشه برای ما درهاله ای از ابهام است و چیزی که آن را برای ما وحشتناک هم می کند، نقل قول هایی گاه بی پایه واساسی است که معلوم نیست از ذهن چه کسی بیرون می آید! این وسط باید سراغ منبع متقن و موثقی رفت که ازاین موجودات برای ما بگوید واین مساله را یک بار برای همیشه حل کند. اینکه اصلاً داستان واقعی است یا باید به آن نگاهی غیر جدی داشته باشیم؟ اصولاً چیزی به نام جن موجودیت دارد که بخواهیم از آن بترسیم یا نترسیم؟ ما برای همین سوالات سراغ حجت الاسلام والمسلمین «مهدی طائب» محقق، مدرس و پژوهشگررفتیم تا ببینیم در داستان جن، باید کدام قسمت را بی خیال شویم و کدام ها را بپذیریم؛ آن هم با توجه به قرآن، دین وروایات ائمه(ع).
برای آنکه خواندنش ساده شود. حرف ها را به سه قسمت اصلی تقسیم کردیم؛ واقعیت ها، خرافه ها و نه خرافه / نه واقعیت.

واقعیت ها
 

الف- آنچه باید درباره موجودی به نام «جن» بپذیریم.
جن درعالم غیب نسبی: جن موجودی است که به طور عادی برای ما قابل رویت نیست وبه همین دلیل هم از او اطلاعاتی نداریم. در واقع از امور غیبی این دنیاست؛ منتها غیب نسبی، نه غیب مطلق! یعنی غیبی که دراین عالم امکان کشفش وجود دارد ولی به طور معمول غایب است. ما از طریق قرآن این موجود را می پذیریم. درآیه 15 سوره الرحمن آمده: «خلق الجان من مارج ومن نار؛ وجن را از تشعشعی از آتش خلق کرد.» این را هم می دانیم که اینها هم مانند ما عبادت و عصیان دارند چون در آیه ذاریات آیه 56 می فرماید: «وما خلقت الانس و الجن الا لیعبدون؛ وجن وانس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند.» پس همان هدف گذاری که برای انسان بوده برای جن هم بوده. همان طور که بسیاری از انسان ها از جن تبعیت می کنند وگمراه هم می شوند، جنیان هم از شطیان تبعیت می کنند و ممکن است گمراه هم بشوند. همان طور که خدا در آیه 179 سوره اعراف فرمود: « درحقیقت بسیاری از جنیان و آدمیان را برای دوزخ آفریده ایم.» پس این به آن معناست که آنها هم مختار هستند. اگر کسی مختار نباشد فرض گناه در او وجود ندارد.
همزیستی مسالمت آمیز: آنها در همین جایی که ما زندگی می کنیم، زندگی می کنند؛ درجامعه ای که ما هم در آن هستیم. در واقع آنها در بین ما زندگی می کنند. با این تفاوت که ما آنها را نمی بینیم ولی آنها ما را می بینند و زمانی که پیامبر درمکه مبعوث شد، همان طور که انسان ها صدای پیامبر را می شنیدند، جنیان هم صدای او را می شنیدند، پس آنها موجوداتی هستند در بین ما و درتعامل با ما !
خداوند انسان را بر جنیان برتری داد وقدرت انسان ها برتر از آنهاست، در روایات آمده که وقتی به منزلی تاریک وارد می شوید، بلند سلام کنید حتی اگر کسی در خانه نباشد. خب فلسفه این سلام بلند چیست؟ شاید از این باب باشد که آنها حضور دارند و ما باعث اذیت آنها نشویم. مثل ما زندگی می کنند. زاد وولد وحتی مرگ دارند؛ «کل من علیها فان».
دیدنی نیستند مگر... درکل این موجودات قابل رویت نیستند. شاید کسی یک سری کارهایی انجام دهد که وارد عالم آنها شود یا حداقل به عالم آنها نزدیک شود. البته نه به آن معنا که واقعاً با چشم دیده شوند، بلکه شاید به معنای رویت حسی است. در این صورت هم یا باید تغییری در چشم آن فرد یا در وضعیت آن جن ایجاد شود تا قابل دیدن باشد. فردا باید ریاضت هایی را متحمل شود که به این مرحله برسد. البته این خواستن، باید دو طرفه هم باشد! یعنی هم جن بخواهد و هم خود فرد که بدون این ریاضت ها نمی شود جن را دید.
علوم غریبه: رمل، جفر، اسطرلاب وکف بینی هر کدام یک فن وعلم هستند، مثل علم اعداد، منتها ما دو دسته علم داریم. علوم نزدیک به حس، سهل وراحت است، مثل ریاضیات، فیزیک و... که فراگیریشان سخت نیست. بعضی علوم دیگر هستند به نام علوم غریبه که از علوم واقعی همین دنیا هم هستند که به اینها علوم دور از حس هم می گویند ونیاز به زمان و صبر وحوصله دارد. در این علوم یک سری آموزش هایی می دهند. ولی علوم سختی است. از روی نتایج، یک سری نکاتی را می گویند که یا درست در می آید یا نمی آید. ولی اگر کسی به غیر از این کارها، مثلاً فال قهوه می گیرد وحرف هایش درست در می آید، جن دارد. چون ما چیزی تحت عنوان فال قهوه نداریم.

ب: خرافه ها
 

آنچه نباید درباره موجودی به نام «جن » بپذیریم.
تأثیر جن برایمان: بعضی ها می گویند جن می تواند باعث کفر یا مسلم شدن ما باشد. این کاملاً رد شده است.
جن وبیماری: بعضی ها هم می گویند اگر جن درجایی باشد باعث بیماری می شود این هم کاملاً خرافه است.
جن آدم می کشد: جنیان هیچ وقت باعث کشته شدن انسان ها نمی شوند ولی امکان دارد آزار برسانند. اندازه قدرتشان هم بستگی به خودشان دارد؛ مثل انسان ها، که یکی قدرت بیشتری دارد ویکی کمتر. خیلی جزئی می توانند به انسان آزار برسانند. اولاً که اصلانیتش را ندارند. البته اگر ما آسیبی به آنها نرسانیم. آنها هم مثل ما تحت کنترل خداوند هستند. مگر اینکه انسانی با کارهایی که کرده جنی را تسخیر کند. در آن صورت است که اگر آسیبی به جن برساند، جن هم به او آسیب می رساند. ولی فقط به همان کسی که با او در ارتباط است.
آل وبختک هم نوعی جن است: همه این حرف ها از قدیم به ما رسیده وهیچ پایه واساس دینی ندارد. همه این خرافه ها از نظر روان شناسی پاسخ دارند. و بیشتر چون از گذشته نقل شده، عوام باور کرده اند.
جن ها سم دارند: آخر چه کسی جن را دیده که بخواهد درباره شکل ظاهری اش حرف بزند؟ اینها هم همان توهم عامه است که از قدیم منتقل شده.

ج: هیچکدام
 

آنچه درباره موجودی به نام «جن» مطمئن نیستیم.
هر اتفاقی کار جن نیست: اینکه حادثه ای در خانه اتفاق بیفتد وما توضیح عقلی دیگری برایش پیدا نکنیم را نمی شود گردن جن انداخت ولی از طرفی هم نمی شود کاملاً از او سلبش کرد. شاید کار جن باشد، شاید نباشد.
قدرت آینده بینی ندارند: جنیان سنشان کمی از ما بیشتراست. یعنی چیزهایی را قبلاً دیده اند که ما الان داریم می بینیم. ولی اگر کسی از طریق جن گیری به یک سری اطلاعاتی از آینده رسید و طبق همان عمل کرد، اگر یک مشکلی را حل کرد، مشکل دیگری برایش به وجود می آید. چون اطلاعات جن محدود است. ما دراین عالم وقتی مشکلی برایمان به وجود می آید، نمی دانیم اگرآن مشکل نباشد ما در چه موقعیتی قرار می گیریم. مثلاً اگر قرار باشد از خیابانی عبور کنم وموتوری به من بزند که پایم را بشکند، این را جن می بیند وبه من هشدار می دهد. من هم تصمیم می گیرم که از خانه خارج نشوم. اگر از خانه خارج نشوم ممکن است سقف روی سرم خراب شود که این راحتی جن هم نمی تواند ببیند واین به معنای محدود بودن اطلاعات ناقص جن است. نباید دربست هر چیزی را قبول کرد.
ازدواج جن وانس ممکن نیست: ازدواجی درکار نیست یا حداقل ما نمی دانیم که یک همچین چیزی درست است یا نه.
مکان های متروکه یا حمام: معلوم است وقتی می گوییم جن دربین ما زندگی می کنند می تواند آنجا هم باشد چه فرقی می کند بین بیابان وخانه؟ مگر کسی آنها را دیده.
منبع:همشهری جوان 31
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان