ماهان شبکه ایرانیان

در نشست جمعه عصر کافه کتاب مطرح شد؛

وظیفه ناشر شناسایی نیاز مخاطب است

سید احمد حسینی در نشست جمعه عصرهای کافه کتاب گفت: یکی از نیازهای جدی امروز ادبیات انتخاب خوبی است که بتواند پل شکسته میان مخاطب و اهالی نشر را تعمیر کند. وظیفه ناشر شناسایی مخاطب است.

وظیفه ناشر شناسایی نیاز مخاطب است

به گزارش خبرگزاری مهر، پنجمین نشست از سلسله نشست های جمعه عصرهای کافه کتاب، عصر دیروز جمعه 11 اسفند با محوریت نقد و بررسی مجموعه «دیوانه های دوست داشتنی» برگزار شد.

سید احمد حسینی، شاعر و منقد ادبی در ابتدا به عنوان دبیر این نشست گفت: دیوانه های دوست داشتنی هر چند رفتار ادبی تازه ای نیست اما توانسته بین مخاطبین کتاب جایش را باز کند. خوشحالم که محسن بیگی با اینکه در ابتدای راه تولید کتاب با عنوان نشر ایجاز است اما توانسته در همین مدت کم کتاب های خوبی را در حوزه ادبیات منتشر کند.

وی افزود: یکی از نیازهای جدی امروز ادبیات انتخاب خوبی است که بتواند پل شکسته میان مخاطب و اهالی نشر را تعمیر و بازسازی کند. وظیفه ناشر شناسایی نیاز مخاطب است.

جلال حاجی‌زاده هم در بخشی از این نشست گفت: ما این کتاب را زندگی کردیم. همه شخصیت‌ها در دیوانه‌های دوست‌داشتنی واقعی هستند و براساس دیالوگ‌هایی که مطرح کرده‌اند در قسمت‌های مختلف حضور دارند. در قسمت‌های بعدی که نوشته شده است و در این کتاب نیست، شخصیت‌های تازه‌ای اضافه شده‌اند و فضای کلی روایت‌ها تغییر کرده‌اند و به‌نوعی پخته‌تر شده‌اند. بعد باید تصمیم بگیریم که آیا این کتاب می‌تواند شماره دو یا سه هم داشته باشد یا نه.

این منتقد گفت: نمی‌دانم اسم ادبی این متن‌ها چیست ما فقط برای اینکه آرام شویم حرف‌هایمان را نوشتیم و پس از انتشار در کانال تلگرامی کافه اشنو و بازخورد خوبی که از مخاطبین گرفتیم، برایمان انگیزه ایجاد شد که این نوشته‌ها را چاپ کنیم. دیوانه‌ها چون خودشان هستند و خودشان را دوست دارند، دوست‌داشتنی هستند و حالا امیدواریم که دیگران هم با این کتاب ارتباط برقرار کنند و دیوانه‌ها را دوست داشته باشند.

در بخش دیگری از این نشست، سلمان نظافت یزدی گفت: موضوع و مفاهیم طرح شده در این کتاب مسائلی همگانی است که ما در جمع چند نفره‌مان در مشهد فرصت و جرئتش را داشتیم که درباره آن صحبت کنیم. بی‌پولی، عشق، مرگ، تولد و... از جمله مفاهیم و مسائلی است که شخصیت‌های کتاب درباره آن از زاویه دید و علاقمندی خودشان با هم دیالوگ برقرار کرده‌اند و عکس‌های سعید گلی در کنار این روایت‌ها کامل کننده است.

وی افزود: شخصیت‌های کتاب همه واقعی هستند و پشت چیزی پنهان نشده‌اند و حرف‌هایشان بدون اغراق چاپ شده و تنها 20درصد روایت‌های کتاب حاصل تخیل نویسندگان آن است که جهت پیدا کردن یک خط مشخص اضافه شده است. طرح اسامی خاص، فیلم‌ها، شعر و... در میان دیالوگ‌ها باعث شد تا ویراستار کتاب علی باقریان به این نتیجه برسد تا با اضافه شدن پاورقی مخاطب از رجوع به اینترنت یا کتاب‌های دیگر بی‌نیاز باشد و اطلاعات اولیه را در همان صفحه به‌دست آورد.

نظافت یزدی در پایان گفت: این کتاب حرف‌ها و دغدغه‌های ماست که دیگران هم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند، اما ما خودمان را منتشر کردیم.

در ادامه نشست، سید ضیاءالدین شفیعی شاعر و منتقد ادبی گفت: این هذیان نویسی ها تفریحگاه شاعر است اما اقامتگاه نیست. باید از آن عبور کرد و به شعر پرداخت و به کشف جهان های بهتر دست یافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان