تاثیرگذاران دنیای مد/ یوجی یاماموتو

صنعت مد مدیون افراد بزرگی است

صنعت مد مدیون افراد بزرگی است. طراحان، مدل‌ها، سردبیران مد، تصویرسازان مد و عکاسان همگی در کنار هم باعث پیشرفت صنعت مد شده و روی آن تاثیر زیادی داشته‌اند. ممکن است نام برندها، مدل‌ها و افراد معروفی که در دنیای مد فعالیت دارند را بدانیم؛ اما شاید بهتر باشد بدانیم چرا و چگونه این افراد روی مد تاثیر گذاشته‌اند. در بنیتا به معرفی تاثیرگذاران دنیای مد و مرور زندگی آن‌ها می‌پردازیم. در این قسمت، بنیتا به معرفی یوجی یاماموتو، از برجسته‌ترین طراحان مد، می‌پردازد. در ادامه با ما همراه باشید.

یوجی یاماموتو

یوجی یاماموتو، درسال 1943 در ژاپن متولد شده است. مادرش خیاط بوده و پدرش را در جنگ از دست داده است. او در دوران کودکی به مدرسه‌ی فرانسوی فرقه‌ی مذهبی انجمن عیسی می‌رفت و در دانشگاه حقوق خواند. پس از فارغ التحصیلی در رشته‌ی طراحی لباس ادامه تحصیل داد و اکنون از طراحان برجسته‌ی جهان و صاحب برند Y's یا یوجی یاماموتو است.

زندگی حرفه ای

یوجی یاماموتو در سال 1966 از دانشگاه فارغ التحصیل شد و در رشته‌ی طراحی لباس ادامه تحصیل داد. پس از فارغ التحصیلی، در بوتیک مادرش شروع به کار کرد و در سال 1977، اولین مجموعه‌ی لباس خود به Y's را عرضه کرد. بعد از موفقیت مجموعه‌اش در ژاپن، در سال 1981، به عنوان یک طراح حرفه‌ای در پاریس مجموعه لباس‌های زنانه‌اش را عرضه کرد و پس از آن در سال 1982 مجموعه‌ی خود را در نیویورک ارائه کرد. او در سال 1983 در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز، از ایده‌های خود درباره‌ی طراحی لباس‌های مردانه برای زنان صحبت کرد. او می‌خواست برای زنان کت‌های مردانه طراحی کند تا بدن زنان، در آن از نگاه‌های مردان و سرما محفوظ و پنهان بماند. او در پی یافتن رابطه‌‌ای بین مردانه بودن و زنانه بودن است و لباس‌هایی برای زنان طراحی می‌کند که دارای جنبه‌ی هنری و روشنفکرانه است.

اولین مجموعه لباس مردانه 1984 در پاریس نمایش داده شد. به علاوه به همراه مجموعه‌های گران‌قیمت، دو لاین لباس به نام‌های Y's برای مردان و Y's برای زنان نیز عرضه کرد که از نظر اقتصادی برای همه مناسب بودند. یوجی یاماموتو در سال 2002 مجموعه اوت کوتور خود را در پاریس به نمایش گذاشت.

یوجی یاماموتو

مجموعه‌ی لباس‌های یوجی یاماموتو نه تنها در توکیو، بلکه در فروشگاه‌های یاماموتو در پاریس، نیویورک، لندن، ساپورو و دیگر فروشگاه‌های سراسر جهان در دسترس است. طبق گفته‌ی کمپانی، در سال 2007 فروش مجموعه لباس اصلی او به 100 میلیون دلار در سال رسید.

یاماموتو به دلیل روح فیوچرستیک (مربوط به آینده) و حسی که در طراحی لباس‌هایش موجود است، شهرت دارد. او اغلب لباس‌هایی منطبق با مد روز طراحی می‌کند و مانند ری کاواکوبو، که در قسمت قبلی این سری مقالات در بنیتا درباره‌ی او خواندید، طراحی‌های خلاقانه دارد که اغلب به رنگ مورد علاقه‌اش، سیاه هستند. این ترکیب گاهی با اضافه کردن رنگ‌های بسیار روشن به لباس‌ها، به هم می‌خورد. او به همراه ری کاواکوبو و ایسِی میکای به دلیل طراحی‌های نو و خلاقانه در لباس‌های زنانه که مخالف نشان دادن جذابیت‌های جنسی بدن زنان بود، از جمله طراحان معروف و مطرح ژاپن شدند. لباس‌هایی که یاماموتو طراحی می‌کرد، چشم‌ها را از قسمت‌هایی که در بدن زنان جلب توجه می‌کرد، به سمت پشت لباس و دیگر بخش‌های بدن می‌برد. او با تغییر ساختار لباس‌های مردانه برای زنان لباس‌های زیبایی طراحی می‌کند.

«به نظر من تفکیک این دو جنسیت معنا ندارد. من فکر می‌کنم فرقی بین زن و مرد وجود ندارد. ما در دو بدن مختلف هستیم اما در حقیقت روح ما یکی است.»

همانند ری کاواکوبو، رویکرد یوجی یاماموتو به مد، « ضد مد» خوانده می‌شود؛ زیرا طراحی‌های نامتقارن با سایزهای بزرگ و به رنگ سیاه دارد. گاهی «شبه مد»، «پست مدرن» یا «فلسفی» نیز خوانده می‌شود. او از لباس‌های ژاپنی الهام می‌گیرد و طرح‌هایش را متاثر از سبک پانک می‌داند و براساس کیمونو آن‌ها را طراحی می‌کند و این‌گونه ساختار و شکلی پر انرژی‌تر به کیمونو می‌دهد. یاماموتو جیب، زیپ و یقه‌های نامتقارن طراحی می‌کند. به نظر او کامل و بی‌عیب بودن زیبا نیست و تمایل دارد کارهایی که به دست انسان انجام می‌شوند دارای نقص و اشتباه باشند. بعدها لباس‌های یاماموتو به دلیل مهارت در دوخت و برش و خلاقیت در طراحی شهرت پیدا کرد.

تمرکز او در طراحی روی رنگ سیاه است. رنگ سایه‌ها، رنگ نمایش بونراکو، که به عنوان «شعر سیاهی» شهرت دارد. رنگ‌هایی مانند قرمز، بنفش، سرخابی و آبی تیره نیز اغلب در طراحی‌های او دیده می‌شوند. اما در نهایت سیاه رنگ مورد علاقه و ترجیح او در طراحی و تولید لباس است؛ زیرا علاقه‌ای به افزودن احساسات و جزئیات غیرضروری ندارد. به علاوه او این رنگ را سنگین و غرورآفرین و رنگی ساده و اسرارآمیز می‌داند.

یوجی یاماموتو و ری کاواکوبو

 

یاماموتو درباره‌ی طراحی‌هایش می‌گوید: «هنگامی‌که شروع به طراحی کردم می‌دانستم که دو راه وجود دارد. یکی کارکردن روی لباس‌های کلاسیک و رسمی و دیگری کار‌کردن روی لباس‌های راحت و روزانه. من تصمیم گرفتم نوع جدیدی از لباس‌های راحت و ورزشی را ارائه دهم که به نوعی حالت لباس‌های رسمی را هم داشت.

او با افراد دیگری غیر از کاواکوبو نیز کار کرده است. در سال 2002 یک همکاری موفقیت‌آمیز با آدیداس در طراحی و عرضه‌ی لباس زنانه داشت که به یکی از موفق‌ترین همکاری‌ها بین یک طراح لباس و یک تولید کننده‌ی لباس ورزشی تبدیل شد. علاوه بر این طراحی لباس فیلم‌ها و نمایش‌های اوپرا را نیز بر عهده داشته است. با میکی کوتو، برای طراحی جواهرات مروارید و با هرمس برای طراحی کیف دستی همکاری کرده است. همچنین برای التون جانِ خواننده، که دوستش نیز هست لباس طراحی کرده است.

در سال 2008، یوجی یاماموتو قدمی در راه صلح برداشت تا صنعت مد را در چین توسعه دهد و روابط چین و ژاپن را بهبود ببخشد. هر ساله یک طراح لباس چینی، بورسیه‌ی دو سال تحصیل در دانشگاه‌های مد در ژاپن یا اروپا دریافت می‌کند. به علاوه مدل‌های چینی زن و مرد برای شرکت در کت واک‌های پاریس انتخاب می‌شوند.

اغراق نیست اگر بگوییم یوجی یاماموتو یکی از برجسته‌ترین طراحان لباس است. او همیشه تحت تاثیر کوتورهای غربی و رسم و رسومات ژاپنی بوده است. کتاب تصویرسازی یوجی یاماموتو به نام «با خودم حرف می زنم‌»، که شامل آثاری که خلق کرده و بخش‌های دیگری از زندگی‌اش است، در سال 2002 چاپ شد و در همان سال عکس‌های کارهایش در نمایشگاه‌های انفرادی در پاریس و موزه‌ی هنرهای معاصر هارا در توکیو نمایش داده شد.

 

یوجی یاماموتو

 

زندگی شخصی

همان‌طور که در مقاله‌ی بیوگرافی ری کاواکوبو خواندید، این دو طراح با یکدیگر رابطه‌ی عاشقانه داشتند ولی این رابطه زیاد طول نکشید و این دو از یکدیگر جدا شدند. دختر یوجی یاماموتو به نام لیمی یاماموتو راه او را دنبال کرد و در سال 2000 در هفته‌ی مد توکیو شرکت کرد.

«من فقط برای مد کار نمی‌کنم؛ من به دنبال زیبایی هستم و با خلق لباس تاریخ را لمس می‌کنم. من به آنچه انجام می‌دهم اطمینان دارم و این کار را به دلیل ارادتم به زیبایی زنان انجام می‌دهم.» یوجی یاماموتو

اگر به سبک کاری یوجی یاماموتو علاقه دارید، «مقاله‌ی تاثیرگذران مد/ ری کاواکوبو؛ هنجارشکن دنیای مد» را حتما بخوانید.

منابع: artgallery, famousfashiondesigners

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر